The Bug Butcher (2015)

PC / Macintosh / Nintendo Switch
Action / Platform

Ontwikkeld door Awfully Nice
Uitgegeven door Awfully Nice

The Bug Butcher is een actierijke 2D side scrolling shoot em up waar de dreiging van bovenaf komt en je alleen verticaal kan schieten. Je speelt als Harry, die gespecialiseerd is in het uitroeien van insecten, wanneer hij geconfronteerd wordt met de grootste uitdaging in zijn leven. Het spel is geïnspireerd door de klassieke arcade shooter "Super Pang".

avatar van Animosh
De wederopstanding van het verticale.

Oké, oké, spreken over een wederopstanding is een beetje overdreven. Maar na Downwell is dit al het tweede spel uit 2015 dat zeer verticale gameplay heeft. The Bug Butcher is een arcade shooter, in de lijn van Metal Slug, maar waar in reguliere run and gun games vijanden vooral horizontaal op je af komen, komen in The Bug Butcher alle vijanden uit de lucht. En net als in Downwell voelt die verticale gameplay erg fris aan: minder voorspelbaar, lekker hectisch en snel en nog behoorlijk uitdagend ook (in ieder geval als je ieder level met drie sterren wil halen). De cartooneske vormgeving ziet er bovendien fantastisch uit: komisch, opgewekt, creatief en ook nog eens overzichtelijk. En de energieke soundtrack is passend.

Alles bij elkaar heeft The Bug Butcher mijn verwachtingen zonder twijfel overtreffen, net als Downwell dat eerder deed. De verticale gameplay voelt fris, en het ziet er nog goed uit ook. Liefhebbers van run and gun games kan ik dit dus zeker aanraden. Het beviel me zelfs beter dan de Metal Slug spellen. Een dikke 4*.

Inderdaad een bijzonder aardig spelletje deze The Bug Butcher. Werd in een wekelijkse Switch Sale video aangeprezen en aangezien het op dat moment ook maar 1.49 was ook meteen aangeschaft en werkelijk geen spijt van (voor het geval je dat al kan hebben voor die prijs). Nou vind ik bovenstaande vergelijking met Metal Slug wel niet meteen opgaan - aangezien het geen sidescrolling shooter is. Het is net zoals Pang (1989) een game die zich steeds in een voornamelijk statische omgeving (die hooguit af en toe wat links of rechts scrolled) afspeelt en waar je inderdaad wel de vijanden zoals aangegeven verticaal dient neer te schieten - echter in plaats van genoemd spel in plaats van met een harpoen hier met een geweer. De diverse monstertjes splitsen zich wel (zoals ook bij de grote inspiratiebron waar het bubbels betrof) vaak op in kleinere, moeilijker te raken exemplaren.

Maar goed - het is wel een heel erg leuke variant op een klassiekertje waar ik me destijds bijzonder mee vermaakt heb op de Amiga. Erg kleurrijk, vrolijk en uitdagend. Absoluut de moeite om (zeker op de Switch) aan te schaffen als het een keertje in een sale zit. Leent zich namelijk prima voor korte sessies van 15 minuutjes tussendoor in handheld mode. (hoewel ik me erop betrap ook wel eens een kwartiertje langer te blijven hangen om toch door een bepaald stukje te komen). Wel nog geen cijfer aangezien ik er nog niet doorheen ben.

Uitgespeeld vandaag op 'Normal' (50 missies in totaal). Iets van een 6 of 7 uurtjes op de teller (de Switch toont helaas enkel per 5 uur). Ook enkele potjes in de co-op mode gespeeld met een vriend en het blijft een heerlijk simpel, verslavend gamepje. Krijgt een 4. Zie me dit net als een Tetris (voor mij op de Switch Day and Night) wel vaker uit de virtuele kast trekken om scores te verbeteren, eens co-op te doen of gewoon op een andere moeilijkheid te proberen.

game dat elementen van Pang gebruikt?

Grovonion schreef:
game dat elementen van Pang gebruikt?

Heel erg Pang. Het merendeel van de grote Bugs ploft net als in dat spel ook in meerdere kleinere varianten uiteen. Enkel zijn er hier wel meer variaties vijanden en heb je ook zelf meer pick-ups / power-ups en kan je je karaktertje tussen de missies door upgraden.