Subnautica (2018)

PC / Macintosh / PlayStation 4 / Xbox One / Nintendo Switch / PlayStation 5
Adventure / Simulation

Ontwikkeld door Unknown Worlds
Uitgegeven door Unknown Worlds, Gearbox en Bandai Namco

Na je crashlanding op een buitenaardse oceaan-wereld, zit er niets anders op dan onder de oppervlakte te zoeken. Verken de zonovergoten ondiepe koraalriffen en verraderlijke diepzee loopgraven. Beheer je zuurstoftoevoer en maak slim gebruik van je gereedschap. Het water wemelt van het leven; een deel nuttig, maar ook veel schadelijk.

avatar van Dragonslayer
Wat een fantastische game was dit!

Er zijn ontzettend veel slechte survival games op steam. Deze schijnen makkelijker in de early acces te kunnen, om vervolgens niet te worden afgemaakt. Subnautica bewijst dat het ook anders kan. Een fijne gameplay zonder al die vele 'balkjes die je gevuld moet houden'. Er is nu alleen honger en dorst, wat je vrij makkelijk op peil houdt zonder er elke 5 minuten mee bezig te hoeven zijn. Gewoon genieten van de prachtige onderwaterwereld.

Misschien niet voor iedereen even leuk, maar ik vond het heerlijk om het verhaal door te komen zonder dat alles werd voorgekauwd wat je moet doen. Je krijgt geen objectives, je hebt geen kaart en behalve een paar keer in het begin verteld niemand je waar je heen moet. Alleen tegen het einde van het spel heb ik me af en toe lichtjes geërgerd dat ik wel wist waar ik heen moest, maar door een gebrek aan een kaart erg lang moest zoeken hoe ik er ook alweer kwam.

Een minpuntje aan deze game is het slechte save systeem. Autosave ontbreekt, dus als je gedachten compleet in het spel zinken en je vergaat af en toe te saven kun je flink wat progressie kwijtraken. Ook is er maar 1 save slot en om je spel te herladen moet je helemaal terug naar het hoofdmenu en vervolgens een flink laadscherm uitzitten.

Dan nog een pluspuntje: Subnautica heeft een volledige prijs van maar 22 euro. Een zeer redelijke prijs/kwaliteit verhouding als je het vergelijkt met de vele dure troep die de laatste tijd wordt gereleased.

avatar van BoordAppel
BoordAppel (moderator)
Uitgespeeld na een uurtje of 35. Heerlijke game en een dikke 4*. Dat laatste punt krijgt het niet omdat de engine af en toe een beetje matig is. De pop in is niet van de lucht en ben je ver genoeg weg dan zie je de Aurora soms nog maar half. Zo groot is de map nu ook weer niet dus dit had vast beter opgelost kunnen worden. Een minpunt is ook de replay value. Ik ga hem misschien nog eens op survival spelen, maar de wereld kent geen geheimen meer en aangezien er geen (nou ja, amper) combat in zit is het allemaal niet meer zo heel erg spannend.

Want spannend was het wel. De eerste keer dat je de shallows verlaat en een sand shark tegen komt, of als je ineens door een warper wordt geteleporteerd. Het spannendste moment was wel toen ik met mijn Cyclops moest afdalen en ik er halverwege achter kwam dat die batterijen wel heel erg snel op gingen. Dan maar terug. O, wacht ik ben de weg kwijt en wat hoor ik daar in de ve... aaaaaargh een sea dragon leviathan!

Goud, dit soort momenten. Volgens mij had ik nog 3% batterij over van mijn Cyclops toen ik eindelijk bij mijn basis kwam.

Het is ook erg knap van de game dat ze je elke keer de juiste kant op weten te sturen. Door gewoon de boel te verkennen ontdek je steeds meer stukjes van de puzzel en besef je wat je moet gaan doen. Om dat te bereiken heb je weer specifieke dingen nodig die je dan door de boel te verkennen weer kan verzamelen. Erg knap gedaan. Ik kan me voorstellen dat, als je iets mist, je hopeloos vast komt te zitten. Gelukkig is er een erg informatieve wiki. Ik heb deze alleen moeten gebruiken om nickel ore te vinden, die grondstof valt wel erg weinig op. Ook heb ik de laser cutter pas in uur 30 ofzo weten te vinden, maar die is niet essentieel voor je overleven.

Dit is de eerste survival game die ik speel en dat smaakt naar meer. De volgende wordt denk ik The Forest.

"Welcome aboard Captain."

Deze titel had ik al eens vaker langs zien komen en uit interesse ben ik er twee maanden geleden maar eens aan begonnen.

Als speler word je letterlijk in het water gegooid, gezien je met je ruimteschip crasht op een planeet, die zowat volledig bestaat uit water. Met slechts een paar tools is het aan jou om te overleven en uiteindelijk te ontsnappen. Al lijkt dit makkelijker gezegd dan gedaan...

De gameplay staat volledig in het teken van overleven. Op deze wijze ben je bezig om voldoende eten en drinken te verzamelen, terwijl je daarbovenop nog eens bezig bent om je weg te vinden. In het begin kan dit enigszins overweldigend overkomen, omdat je veel dingen tegelijkertijd aan het doen bent. Maar op den duur raak je beter in de flow, met name als je eindelijk je eerste basis hebt gebouwd. Wat dat betreft had ik eigenlijk niet verwacht dat men zo uitgebreid zou ingaan op het vervaardigen van basissen en materialen; de mogelijkheden lijken eindeloos te zijn.

Het fijne is ook dat je niet echt een bepaalde kant opgestuurd wordt, waardoor je veel dingen zelf moet ontdekken. Zo kom je via bepaalde locaties en audiobestanden meer te weten over hetgeen zich heeft afgespeeld, wat naar mijn inziens niet zou misstaan in een goede Sci-Fi film. Het enige wat ik jammer vind is het ontbreken van een kaart, omdat ik op een gegeven moment niet meer wist waar ik naartoe moest. Hierdoor is de laatste akte een klein beetje een domper op een verder meer dan uitstekende game. Om vooral de aardige graphics en geluidseffecten niet te vergeten.

Al met al is 'Subnautica' een toffe survivalgame die meer mensen zouden moeten ontdekken.

4,0 Sterren.