Oxenfree (2016)

PC / PlayStation 4 / Xbox One / Nintendo Switch / Android / Apple iOS

Ontwikkeld door Night School
Uitgegeven door Night School en Limited Run

Speel als Alex, een heldere, rebelse tiener die samen met haar nieuwe stiefbroer, Jonas, op weg is naar een overnachtingsfeestje op een oud militair eiland. De nacht neemt een angstaanjagende wending wanneer je onbewust een spookachtige poort opent. Deze komt voort uit het cryptische verleden van het eiland. Hoe je omgaat met deze gebeurtenissen, je vrienden, en de onheilspellende wezens die je hebt losgelaten is aan jou.

Trailer is interessant, reviews zijn ook ok. Alleen wat prijzig (20 eur) voor 4 uur gameplay. Even wachten tot een sale.

Binnenkort ook voor PS4: Trailer.

Olly, olly...

Oxenfree is een uniek gamepje. Een adventure waarin een groepje teens gaan feesten op een afgelegen geesteilandje lijkt wellicht voorspelbaar, maar door de aparte uitwerking is dit een unieke gem.

Dat zit 'm voornamelijk in de goed uitgewerkte karakters en het dialoog systeem. Er lopen constant gesprekken tussen de verschillende karakters en of je er in mengt is aan jou. Er poppen de hele tijd drie verschillende 'gedachten' boven je hoofd om uit te kiezen, maar ze verdwijnen best snel en niks zeggen is ook een reactie. En omdat je de hele game met minimaal een ander char, van de groep van vijf, op pad bent, en ook tijdens het lopen en puzzelen prompts krijgt, zorgt het voor een uniek interactie stijltje.

Ook bepalen de keuzes met wie je meegaat en hoe en wat je tegen wie zegt, welke relaties zich ontwikkelen en hoe karakters tegen elkaar en jou aankijken. In combinatie met de werkelijk sublieme voice-acting voelt het als een vloeiende, natuurlijk aanvoelende, social dialoog sim.

Ondanks de grote focus op gesprekken en relaties is verhaal en sfeer ook niet vergeten. Het mysterieus verlaten eiland en zijn backstory zorgen voor plenty creepy plekken en gebeurtenissen. Gameplay is simpel maar smooth en ondersteunt perfect dit unieke avontuur, dat je minimaal 2x wil doorlopen.

Staat heel hoog op mijn lijstje om de komende weken aan te schaffen (wellicht in de summersale), net vanwege de vrij unieke gameplay. Het heeft wel wat weg van een Telltale game heb ik de indruk maar inderdaad vloeiender met minder scripting en meer puzzels en een interessante backstory.

Leuk om te zien dat je er zo positief over bent - ik krijg de indruk dat het over het algemeen heel erg positief ontvangen is maar ook heel erg over het hoofd wordt gezien ten faveure van de grote games, terwijl net dit soort indie titels en ontwikkelaars het heel erg verdienen om succesvol te zijn.

Sinner schreef:
Staat heel hoog op mijn lijstje om de komende weken aan te schaffen
Bij mij best ook wel al interesse opgewekt, maar dacht dat dit eerst PC en XBone exclusief was? Of is er de PS4 versie al?

Aanvankelijk was het inderdaad een exclusive, maar de release staat blijkbaar gepland voor 31 mei op de PS4.

Prima review Squall Lionheart! Zodra deze in een sale zit, dan ga ik hem halen.

Inderdaad een prima review Squall Lionheart. Heb het spel in de Steam Sales aangeschaft, ben er vanavond aan begonnen en heb het ook in een zit (van ongeveer een 4-tal uurtjes) uitgespeeld. Gebeurt me tegenwoordig slechts zeer zelden dat ik zonder onderbreking zolang game - maar hier kon ik gewoon niets anders. Het mysterie - de sfeer - de karakters - de drang om uit te vinden wat er nu wel of niet aan de hand is - allen zorgde ze ervoor dat ik het spel volledig gefascineerd heb ondergaan. Wat mij betreft zeker een plekje in mijn top 10 van 2016. En absoluut de moeite om het nog een keertje overnieuw te spelen (en wellicht zelfs meer dan slechts 1 keertje).

6 oktober uitgekomen voor Switch!

Ik ben er doorheen Mooie sfeer, mooi verhaal, knap gedaan met hoe je dialoogkeuzes kunt maken, mooie sound effects. Twee tegenvallers: beetje veel en langzaam wandelen al snap ik dat ook omdat er meestal dialogen lopen en ik denk dat ik, ondanks dat het realistisch geschreven dialogen waren met goede voice acting, een beetje allergisch aan het worden voor tienergeneuzel. Een leeftijdsding. Voor nu 3,5* maar dichter bij 4 dan bij 3 =)

..Ik ga nu meteen aan m'n tweede playthrough beginnen trouwens

edit: nu uurtje bezig met 2e playthrough in dezelfde timeline (optie krijg je na afloop) en ik vind het echt heel erg vet

Okay dat was het wel waard, sommige dingen begreep.ik beter en heb aantal extra dingen ontdekt, plus het is echt anders de tweede keer, heb nu bovendien de true ending gefixt denk ik ? dat ga ik nog even uitzoeken, maar niet dmv een 3e playthrough ghehe...

centurion81 schreef:

Tijd voor een tweede playthrough voor mij dus. Volgende week misschien eens een keertje proberen.

avatar van Barney Rubble
Oxenfree is een fijne adventure-game met wat lichte horrorelementen. Het heeft eenzelfde jaren 80 sfeer als Stranger Things. Qua thematiek onderzoekt het spel het einde van de jeugd. Een welbekend onderwerp! Uiteraard komen er cliche's langs. Het dynamische interactiessyteem resulteert gelukkig in geloofwaardige dialogen. Dit komt de sfeer ten goede en voorkomt ergenis. Daarenboven had het spel een verrassende conclusie; een mooie twist op de welbekende thematiek ( Wat is erger dan oud worden en uiteindelijk sterven? Voor eeuwig gevangen blijven in het onzekere, ontwetende hedonisme van de jeugd!). Tot slot was ik ook erg te spreken over de soundtrack. Al met al een vermakelijke ervaring!