That Dragon, Cancer (2016)

PC / Macintosh

Ontwikkeld door Numinous
Uitgegeven door Numinous

Laat je meevoeren in deze narratieve ervaring, welke je meeneemt in het leven van Joel Green. Volg de laatste vier jaar van Joels leven en zijn gevecht tegen kanker. Het verhaal wisselt eerste en derde-persoons segmenten af met point-en-click interactie.

Voordat ik iets over deze ''game'' zeg, is het denk ik verstandig om even onderstaande videoreview en normale review te bekijken. Die 2 artikelen geven goed aan wat dit nou precies voor een Kickstarter project is.

Review: That Dragon, Cancer - gamekings.nl

Review: Persoonlijk rouwverhaal wordt gamekunst in That Dragon, Cancer | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

Ik heb dit uit interesse gespeeld, nadat ik dit per toeval tegen kwam. Het is geen game, het is een rouwervaring van een echtpaar die hun 5 jarige zoon Joel verliezen aan een dodelijke tumor in zijn hoofd. Waargebeurd, dat maakt het echt enorm tragisch en schrijnend. Je hoeft weinig te doen, behalve met je muis af en toe in de goede richting te klikken en een incidenteel minispelletje te spelen, waarbij het overigens niet uit maakt of je wint of verliest. De boodschap van deze interactieve sessie is dan ook dat je toch niet zelf de kanker kan stoppen, hoe enorm graag je het ook zou willen. Het hele verhaal duurt een uur of 2 en maakte behoorlijke indruk op me. Je ziet in de animaties ook geen gezichten, vermoedelijk om aan te geven dat dit ieders verhaal van de strijd tegen (kinder)kanker kan zijn.

Je ziet wel alle processen die de ouders mee hebben gemaakt. Van nog hoop hebben tot de afschuwelijke waarheid horen tot het ondergaan met je kind tot verscheurt van emoties zijn. Afschuwelijk. Het is ook niet leuk om dit te spelen, maar het is wel confronterend en erg emotioneel. Op dat vlak vond ik het wel weer een boeiende ervaring. Op deze manier kan je ook aan rouwverwerking doen, op een wijze dat via een boek of film nooit zo pakkend had kunnen zijn. Je weet hoe het afloopt en dat maakt het uitspelen des te triester.

Eigenlijk wil ik hier geen cijfer voor geven, maar dan raken mijn persoonlijke GamesMeter statistieken in de war. Maar dit cijfer wat ik geef zegt eigenlijk niks.

avatar van Finidi
1,0
Wat deze game precies is, is in de post hierboven al prima uiteengezet, dus dat ga ik niet nog ‘ns doen. Bij vlagen was het een game die me behoorlijk kon raken, maar ik heb de game niet kunnen uitspelen: hij bleef maar crashen bij een bepaald stuk. Tegen die tijd was ik het christelijk prekerige ondertoontje (of eigenlijk gewoon de boventoon) van het spel ook wel zat aan het raken, dus toen ik niet binnen 10 minuten een oplossing voor de crash kon vinden was het gauw afgelopen. Dat je in een game van 2 uur nog een bug tegenkomt waardoor je het spel niet uit kunt spelen is, mijns inziens, belachelijk.

Omdat er toch nauwelijks sprake is van gameplay, heb ik de rest van het spel op Youtube gekeken. En zelfs dat was niet echt de moeite waard meer, wat mij betreft.

2/5, vooral omdat ik het door technische problemen niet heb kunnen uitspelen.