Aegis of Earth: Protonovus Assault (2015)

Alternatieve titel: Zettai Geigeki Wars: Metropolis Defenders

PlayStation 3 / PlayStation 4 / PlayStation Vita
Strategy

Ontwikkeld door Acquire
Uitgegeven door Acquire, Aksys en pQube

In deze strategische game krijg je de leiding over het laatste bastion van de mensheid. Verdedig je stad met man en macht! Ontwikkel nieuwe technologieën en wapens, en bepaal welke defensieve stappen je als eerste gaat ondernemen om de vijand op een veilige afstand te houden.

Eindelijk weer eens iets nieuws op het gebied van tower-defense. Niet zozeer vernieuwend, want de game leunt op een vrij eenvoudig concept, maar ik vermaak me er uitstekend mee! De reviews vallen wat tegen, en daar kan ik voor een deel inkomen, maar ik geloof dat deze game met name geschikt is voor de Vita/handheld - en dus in mindere mate voor de PS3/PS4.

Het idee is dat je steden uitbouwt, welke zijn opgebouwd uit een viertal 'ringen' (zones), welke je 360 graden kunt draaien. Hierop plaats je afweergeschut en andere gebouwen, waarmee je je stad moet verdedigen tegen een buitenaardse invasie. Door gebouwen in één lijn achter elkaar te plaatsen creëer je sterkere wapens. Het spel is te verdelen in twee 'spelmodi': korte missies waarin je je stad moet verdedigen - hiermee verdien je resources, en tussendoor beheer je de stad door nieuwe gebouwen te ontwikkelen, te plaatsen of te verbeteren. Dit alles met als doel meer inwoners naar de stad te lokken, de 'hapiness-index' van je stad op peil te houden, om zodoende meer belasting te kunnen innen. Net als in het echte leven!

Deze structuur maakt de game zeer geschikt voor korte speelbeurten. De meeste missies duren namelijk niet langer dan een paar minuten. En je bent genoodzaakt om de nodige missies te spelen voordat er op gameplay gebied weer iets interessants gebeurt (en ook gewoon omdat je de resources nodig hebt). Met 'iets interessants' bedoel ik dan het vrijspelen van een nieuw gebouw of upgrade, of een nieuw teamlid (of misschien zelfs een nieuwe stad). Nu zit ik nog maar in hoofdstuk zes (met zo'n dertig battles achter de kiezen), en heb ik slechts twee steden vrijgespeeld. Maar tot op heden is het allemaal vrij lineair wat voortgang betreft, al komt daar langzaam aan wel wat verandering in, nu ik kan wisselen tussen twee steden.

De game is dus vooral geschikt om even een uurtje of half uurtje te spelen. En oogt wellicht iets te simplistisch voor een full-price console game. Maar met de gameplay is verder niets mis! Ook pluspunten voor de presentatie. De game is ondergedompeld in een steampunk-sausje en ziet er (en dan met name je crewleden) erg stijlvol uit.