A2 Racer III (1999)

Alternatieve titel: A2 Racer 3: Europa Tour

Ontwikkeld door Davilex
Uitgegeven door Davilex

A2 racer 3: Europa Tour neemt je mee langs de snelwegen en de drukste straten van o.a. Londen, Berlijn, Frankfurt en Wenen. Race door blokkades van Duitse Polizei of de Engelse Police. Niet bekend met de Duitse verkeersregels? Geen probleem! Rij over de vluchtstrook, via de verkeerde weghelft, door rood licht of zelfs over de stoep. Alles mag en kan, want er luidt maar één regel: winnen.

neo (crew)
Deze was eigenlijk schokkkend goed in vergelijking met de vorige delen. Graphics, besturing en gameplay waren erg goed. 4 sterren

Daar waar de overige A2 Racer games keihard zogen vond ik dit exemplaar toch echt een prima game. Behoorlijk wat tijd in gestoken destijds. Goede graphics en het leuke gegeven dat je begint in de meest normale auto's (bij Duitsland zelfs in groep B nog met een Opel Astra) die je kunt upgraden om keihard dwars door al het verkeer te scheuren. 3.5*

avatar van sinterklaas
Vroeger toen ik 10 was heb ik me hier zeer mee vermaakt. In 2004 speelde ik hem nog een keer en toen vond ik hem nog steeds leuk. Decor was ook wel te doen.

Beste game van de A2-racer reeks vroeger ook veel gespeeld en rond me 10e was het over toen kwam voor mij NFS en GT. Alleen het ergst vond ik nog wel 120 met een oude mini-cooper

avatar van WeZet
Voor zn tijd een aardige game, die voor mij wereldgschokkend mooi was!

De prijs? tonde de 100 gulden gok ik, maar terugkijkend was de game niet super uiteraard!

***3.0*** Voor Davilex

Ik was echt zo stom deze ongein eens aan te schaffen. Liep op een beurs, zag hem liggen en ik wilde een game. En ja hoor...
Heel stom, want deze was gewoon zoals elke A2 racer game: Slecht.

Wel beter dan voorgaande delen schijnt, maar dan nog. Matige graphics en saai en eentonig. En erg nep. Overal een onzichtbare muur en het reed als fietsen met een lekke band.

Blij dat we de laatste jaren niet meer met Davilex ongein worden lastig gevallen.

Vond ik idd erg verassend van Davilex.

Dit spel was gewoon redelijk in die tijd, de besturing v/d auto's was vrij goed.

Omgeving was mooi gemaakt met herkenbare gebouwen van het land.

avatar van polopolo150
Ik vond alles in deze spel niet echt vermakelijk... Een beetje racen met een paar andere auto's, dus het doet wat je gezegd wordt... maar ik heb weinig lol gekregen van deze spel.

avatar van wiiplayer
Herriner ik me lang niet zo goed als Deel 2 maar ik vond ze allemaal wel grappig.

Weet iemand of het mogelijk is om dit spel in Windows Vista te spelen en zo ja, hoe?

avatar van wolff
Aardig race spelletje, prima te spelen.

avatar van Ricxz92
Toch de beste A2 racer van de reeks.

avatar van markwiering
Ik vind dit zonder twijfel een fantastisch race-spelletje. Ik heb het spel nu uitgespeeld, en de auto die ik nu heb uitgespeeld blijkt dezelfde auto te zijn als die van de film Back to the Future.

Ik heb alleen CD Engeland uit kunnen spelen, want het downloaden van CD Duitsland mislukt steeds. Hij blijft telkens hangen bij 28%.

Ik ben blij om de zien dat de anderen hier ook tevreden zijn over A2 Racer 3, maar om te zeggen dat dit het beste A2 Racer-spelletje uit de A2 Racer-serie was vind ik weer overdreven.

A2 Racer vind ik een heel leuk spel. Er is goed gedacht aan de benzine, maar het feit dat je tegen de tijd racet snap ik niet. Wie boeit het hoe lang je erover doet? Als je maar als eerste eindigt! Je kunt geld oppakken, maar het enige wat je ermee kunt doen, is boete betalen die je krijgt van de politie. Dit is een zeer leuk spel, zeker voor die tijd. Dit spel is ideaal geschikt voor degene die eens even lekker wil racen.

A2 Racer 2 vind ik ondanks de grafische verbetering ten opzichte van A2 Racer een stuk minder leuk dan A2 Racer omdat mijn auto bij A2 Racer 2 altijd in één klap tot stilstand komt als ik de stoep op wil rijden... Wat ik wel positief vond, is dat de politie je daadwerkelijk waarschuwingen gaf als hij je tot stoppen had gedwongen in plaats van een boete te geven terwijl je gewoon aan het racen bent.

A2 Racer 3 vind ik al een stuk beter aangezien je op de stoep kunt rijden, de grafische omgeving (vooral de weg) ziet er beter uit en je hebt hoogteverschillen in plaats van dat alles vlak is. A2 Racer 3 vind ik leuker dan A2 Racer en A2 Racer 2. Helaas speelt A2 Racer 3 zich niet af in Nederland, maar in Engeland en Duitsland.

Maar, de meest revolutionaire verbetering in de A2 Racer-serie was wel A2 Racer 4. In A2 Racer 4 kon je niet alleen de stoep op en heuveltjes op- en afrijden: je kon je auto van de grond laten komen, stunten. Je kon botsen waarbij je daadwerkelijk onderdelen verloor in plaats van je auto hetzelfde eruit blijft zien en je schade-meter ongezien blijft groeien. Je auto maakte daadwerkelijk geluid als je onderdelen verloor. Je kon auto's in het verkeer, tegenstanders en politieauto's daadwerkelijk opzij rammen in plaats van dat je in één klap tot stilstand kwam als je ze ramde. In A2 Racer 4 bezetten politieblokkades vaak de hele weg in plaats van een stukje ervan. Je kon door de blokkade heenrammen en desbetreffende politiewagens schade toebrengen, terwijl je in A2 Racer 3 in één klap tot stilstand kwam en een waarschuwing kreeg. Auto’s hebben coureurs gekregen die elk unieke eigenschappen hebben. In A2 Racer 4 heb je communicatie met andere racers. Als je tegen ze botst, inhaalt of ingehaald wordt, zeggen ze wat tegen je. Het spel zelf had een serieus verhaallijn gekregen in plaats van alleen een intro. Iedere etappe werd geïntroduceerd door een vrouw of de schaduw en je had een aartsvijand: Commissaris D.T. Harry. Tijdens de race zie je niet alleen welke positie je hebt, maar ook welke positie andere tegenstanders hebben. Je kunt precies zien wanneer wie wie inhaalt. Ook Commissaris D.T. Harry communiceert met je, maar ook de schaduw en die vrouw doen dat. De eerdere A2 Racer-spelletjes zagen er een beetje Need for Speed-achtig uit, terwijl A2 Racer 4 echt een uniek spel was.

A2 Racer 4 overtreft zelfs nog de huidige computerspellen, want in geen enkel computerspel kan je auto zoveel schade oplopen als in A2 Racer 4.

Ook A2 Racer 4 heeft minpuntjes. Die minpunten zijn:
- Je moet na elke race precies dezelfde onderdelen kopen. Dit is dus een achteruitgang, want in A2 Racer 2 en 3 hoefde dit niet.
- In A2 Racer II en A2 Racer III kreeg je waarschuwingen en kon je gearresteerd worden als de politie je klem had gereden. In A2 Racer 4 kon Commissaris D.T. Harry je alleen arresteren door je auto total loss te rammen of ervoor te zorgen dat je de volgende checkpoint niet binnen de tijd haalde. Als je werd klemgerepen gebeurde er niks, wat ik eigenlijk wel jammer vind.
- Er is iets dat je bij A2 Racer nog had, maar die Davilex bij A2 Racer 2 en A2 Racer 3 weer weggehaald heeft: het oppakken van dingen terwijl je aan het racen bent. Dit vond ik een positieve ontwikkeling, want in plaats van oog te hebben voor deze dingetjes, ging je aandacht naar het racen zelf. Waar je in A2 Racer nog dingen oppakte, deed je dit bij A2 Racer 2 en A2 Racer 3 door langs een bezinestation te rijden, Quick Service. Bij de Quick Service werd je auto gerepareerd en had je weer al je turbo terug. Dat vond ik heel positief. Helaas heeft Davilex dit bij A2 Racer 4 weer weggehaald. In plaats van langs de Quick Service te racen, moet je weer, net als bij A2 Racer, dingen oppakken. Dit vind ik jammer, want je moet tijdens zo’n race gefocust zijn op het winnen, en niet op het oppakken van geld, reparaties en turbo. Dit was ook een achteruitgang van A2 Racer 4.

Deze 3 minpunten wegen natuurlijk niet op tegen de enorme pluspunten en verbeteringen van A2 Racer 4.

Je kunt zeggen dat A2 Racer 3 het beste spel is van de A2 Racer-serie, maar dan ken je A2 Racer 4 nog niet!

avatar van WeZet
Ik herinner me nog goed dat deze game een ware 'schokkershow' was op 'onze' oude computer. Maar toch, je bent jong en je wilt wat. En je hebt deze game. Dan maar 4 fps en vooruit met die gele Porsche. Glaasje sinas erbij... Het waren mooie tijden, zelfs met deze game. Nog steeds een 6/10 waard. Nee, laat ik eens gek doen: een halve punt erbij. Graag gedaan Davilex. Met dank aan de warme herinneringen.

Zoals neo zegt:
Eigenlijk was deze schokkend goed in vergelijking met de vorige delen. Graphics, besturing en gameplay

Dat is ook wat bij mij is blijven hangen.

En markwiering, zat je in het PR team van wijlen Davilex? Meer dan 15 jaar te laat.

Autobahn
Misschien dat het maar eens tijd wordt dat ik ga uitleggen waarom ik de A2 racer games zo hoog waardeer. A2 racer heeft voor mij een grote rol gespeeld in mijn jeugd en daarom koester ik warme gevoelens voor deze games. Ik heb een aantal van deze spellen, waaronder A2 racer 3, recent weer gespeeld en nu terugkijkend als volwassene zie ik in waarom mensen deze spellen afkraakte. Zo geweldig was het niet. Echter vind ik deze spellen geweldig (nostalgie speelt ook een rol), zo ook A2 racer 3.
A2 racer 3 maakt de stap naar Engeland en Duitsland, waarin je kunt gaan racen door o.a. Berlijn en Londen. Je hebt drie modes: tijdrit, quick race en het toernooi. In tijdrit moet je proberen om in iedere etappe de snelste tijd neer te zetten, in quick race kun je snel een race beginnen met een auto naar keuze, maar het grootste evenement van dit spel is de tour.
In de tour neem je het op tegen andere racers en moet je proberen om de eerste plaats te bereiken en door te mogen naar de volgende groep. Je hebt 3 groepen: Groep A, Groep B en Groep C. Je start in groep A, waarin je genoegen moet nemen met wat langzamere en kleinere auto's. Het idee hierachter is erg leuk. Win je groep A, dan kun je naar groep B, waar je al wat betere auto's krijgt en uiteindelijk kom je in groep C waarin je toegang hebt tot de snelste auto's van het spel. Het geeft veel voldoening om je zo op te werken tot de betere auto's.
Tijdens het toernooi verdien je geld, afhankelijk van de plaats waarin je bent geëindigd, en daarmee kun je nieuwe upgrades of een nieuwe auto kopen, waarmee je ook andere auto's vrij speelt, en je kunt je auto repareren. Win je een groep, dan krijg je de beschikking over de bonusauto van die groep. Heb je alle groepen gewonnen, dan krijg je de ultieme auto van het spel!
De etappes zien er goed uit en je ziet vele bekende gebouwen uit bijvoorbeeld Londen.
De politie is ook van de partij. Zij achtervolgen je en als je wordt gearresteerd, dan krijg je een waarschuwing (zeer realistisch ). Na drie waarschuwingen is de race voorbij. Ook doet de politie steeds hetzelfde om je te arresteren. Ze proberen voor je te komen en de weg te versperren, zodat je tegen de politieauto aanbotst. Nu we het toch over botsingen hebben: die zijn zeer onrealistisch. Als je tegen een auto aanbotst, dan kom je in klap tot stilstand, in plaats van dat je auto over de kop vliegt of iets dergelijks. Ook is er in dit spel geen schademodel.
De besturing in dit spel is vrij goed, beter dan in latere delen, maar als je de snellere auto's vrij speelt, dan
kunnen de wagens erg beginnen te ''slingeren''.
Al met al, het spel is verre van perfect, maar juist vanwege de eenvoud, de nostalgie en de herkenbaarheid heeft dit spel (en daarmee andere delen van A2 racer) een streepje voor op andere racespellen, zoals Need for Speed Rivals.

avatar van bertkruijswijk
Objectief gezien is dit het beste deel, ook al gaat mijn persoonlijke voorkeur uit naar deeltje 4. Laatst ook dit deel weer eens geïnstalleerd en gespeeld, en de besturing is zeer goed. Ook zijn de omgevingen en de bezienswaardigheden (voor Davilex begrippen) erg mooi gemaakt. Ook de auto's zien er goed uit, en niet zo lelijk als in latere delen.
Via het toernooi kun je auto's en groepen vrijspelen. Je start in groep A en eindigt in groep C. Iedere keer als je een groep wint, mag je door naar de volgende en je wint bovendien de bonusauto van de groep. Tussendoor kun je ook geld verdienen om betere auto's te kopen. Het geeft veel voldoening om op deze wijze auto's vrij te spelen.
Deze krijgt van mij 3,5 sterren, mede door jeugdsentiment en omdat het ook niet eens een heel slecht spel is, in tegenstelling tot de andere A2 racers.