
Tomb Raider II (1997)
Alternatieve titels: Tomb Raider II: Starring Lara Croft | Tomb Raider II Gold | Tomb Raider II: Director's Cut | Tomb Raider II: Golden Mask
PC / PlayStation / Macintosh / PlayStation Portable / PlayStation 3 / PlayStation Vita / Apple iOS / Android / Evercade VS / Evercade EXP
Action / Adventure
single player
Ontwikkeld door Core
Uitgegeven door Eidos, Acer, Victor, Aspyr, Sony en Square Enix
Lara Croft gaat op zoek naar de dolk van Xian. Volgens de legende kan met deze dolk de macht van een draak worden verkregen als de bezitter hem dwars door zijn hart steekt. Lara's zoektocht begint bij de Chinese Muur en brengt haar achtereenvolgens in Venetië, op de bodem van de zee in een gezonken passagiersschip à la de Titanic, in een klooster in Tibet en weer terug naar China.

3*
Vooral de speedboat levels in Venetie waren cool

4*

4.5*

Nr. 4 in mijn top 10
Tomb Raider 2 was een erg leuke game waar ik werkelijk uren mee zoet ben geweest. Had nog nooit dit genre van spel gespeeld, dus het was een openbaring.
De sfeervolle muziek verdient zeker ook genoemd te worden.
Dat vind ik nou ook, echt prachtige muziek bij die Tomb Raider delen, alleen jammer dat het zo weinig te horen is. Het zijn vaak hele korte fragmentjes van een minuut of twee, vaak te horen als je een nieuwe grote locatie binnenstapt. Had toch wel wat meer gemogen.

Dat vind ik nou ook, echt prachtige muziek bij die Tomb Raider delen, alleen jammer dat het zo weinig te horen is. Het zijn vaak hele korte fragmentjes van een minuut of twee, vaak te horen als je een nieuwe grote locatie binnenstapt. Had toch wel wat meer gemogen.
Muziek was is inderdaad prachtig in dit spel. Ik ben nog altijd op zoek naar het muziekstuk dat afgespeeld wordt in venetië. Misschien weet iemand hier of er ergens een soundtrack te vinden is.
Muziek was is inderdaad prachtig in dit spel. Ik ben nog altijd op zoek naar het muziekstuk dat afgespeeld wordt in venetië. Misschien weet iemand hier of er ergens een soundtrack te vinden is.
De Playstation-CD van deze game bevat alle soundtracks uit het hele spel + alle irritante tussenstukjes uit de oefenmode + de game zelf. Je kunt deze game dus even pindakazen als je hem niet hebt speciaal voor de soundtracks

Muziek was is inderdaad prachtig in dit spel. Ik ben nog altijd op zoek naar het muziekstuk dat afgespeeld wordt in venetië. Misschien weet iemand hier of er ergens een soundtrack te vinden is.
Weet niet of je deze zoekt: http://www.nl.bol.com/is-bi...
Maar dat is de Score. Als je de Soundtrack wil is die ook verkijgbaar op bol.com: http://www.nl.bol.com/is-bi...
Weet niet of jullie het verschil weten tussen Score & Soundtrack: Score is alleen muziek zonder zangnummers, en een Soundtrack bevat beide!
http://www.tombraiderchronicles.com/soundtrack/anniversary_soundtrack.html
4,5.
Het eerste Tomb Raider-spel dat ik speelde en waardoor ik ook gelijk een adept-for-life door werd..
Ook voor mij de eerste Tomb Raider die ik speelde (1998), ik heb deze inmiddels al drie keer uitgespeeld, ik vindt vooral de Venetie levels erg mooi, maar ook de levels "Offshore Rigg" en de levels op het ondersteboven liggende schip (Maria Doria) zijn erg goed.
Ik heb deze (net als TR3) vijf sterren gegeven......
Of het gedeelte bij de Chinese muur met al die vallen waar je in één keer langs moet zien te komen. Bij dit deel word je wel ineens in het diepe gegooid (ik wilde zeggen "voor de leeuwen geworpen" maar dat was bij de eerste TR het geval in de griekse levels). Maar het is ook vrij standaard om bij elk nieuw deel de moeilijkheidsgraad te verhogen. Dat was bij de Mega Man games op de NES ook het geval jammergenoeg. Verder vond ik dat er teveel menselijke tegenstanders in deze game waren gezet waardoor de sfeer en de magie van het eerste deel compleet verloren gingen.
Qua fantasie ging het soms ook een beetje te ver naar mijn zin bij het spelen van Floating Islands. De pluspunten noem ik dan ook even op natuurlijk: het huis waarbij je dit keer ook naar buiten kon, de toevoeging van flares en voertuigen zoals die speedboat, ratten in een wat logischer formaat (zie: de reuzen ratten in TR1), de atmosfeer in de "wrak" levels en toch ook wel weer het feit dat de locaties wat variërender zijn dan in het eerste deel. Bij buiten locaties heb je ook echt het gevoel dat je buiten bent en niet in een enorme grot met een pikzwart plafond (Lost Valley in TR1). En om niet te vergeten de optie om overal en op elk moment te saven!
PS: Weet iemand hoe het komt dat bij mijn PS versie van deze game helemaal geen T-Rexen tevoorschijn komen in dat enorme gat? Ik liet me over het ravijn heen zwiepen doormiddel van die kabelbaan en dat was het!
Rondrennen bij jouw villa en je butler pesten was natuurlijk leuk haha.
De game was gewoon goed. Hier ging men verder op het uitstekende concept van deel 1. Terug de natuur in. Naar die gekke grotten, watertandende wolfen en kranige kraaien

Lara bleef weer een toppertje, de game net zo goed!
TR 1 en 2 speelden gewoon zo lekker! Ik vond het echt leuk en dat is toch het belangrijkste als je een game speelt.
Hierna ging de serie helaas snel bergafwaarts.
4*

Dat was juist één van de punten waar dit deel minder in uitblonk dan de eerste Tomb Raider. Het gevoel dat je compleet afgezonderd was van de buitenwereld en dat de nadruk meer lag op het puzzelen dan het uitschakelen van menselijke tegenstanders is juist het kenmerk van de originele Tomb Raider. De griezelige sfeer was dan weer wel aanwezig in TRII en dan met name de levels die zich afspelen in dat enorme wrak.
Voor mij blijft Tomb Raider de beste game in deze serie met Anniversary op de tweede plaats. De gebieden die zich afspelen in de mensenwereld mogen van mij achterwege gelaten worden. Het gevoel dat je er letterlijk alleen voor staat en moet zien te overleven in enorme grotten, tempels, valleien en gewelven en het opneemt tegen wolven, leeuwen en zelfs raptors blijft voor mij de ultieme Tomb Raider ervaring.
Ook voor mij de eerste Tomb Raider die ik speelde (1998), ik heb deze inmiddels al drie keer uitgespeeld, ik vindt vooral de Venetie levels erg mooi, maar ook de levels "Offshore Rigg" en de levels op het ondersteboven liggende schip (Maria Doria) zijn erg goed.
Ik heb deze (net als TR3) vijf sterren gegeven......
Die levels met die monniken en die yetis vind ik ook vrij geslaagd.
PS: Weet iemand hoe het komt dat bij mijn PS versie van deze game helemaal geen T-Rexen tevoorschijn komen in dat enorme gat? Ik liet me over het ravijn heen zwiepen doormiddel van die kabelbaan en dat was het!
Je moet de 'kabelbaan' (haha) even laten voor wat het is en vanaf de richel kijken welke opties je hebt. Het gaat hier dus om het verkrijgen van de laatste secret van het level en er is dus een pad naar beneden die je moet zien te volgen. Eenmaal beneden wordt je niet getracteerd op 1, maar op 2 van die lieve beestjes! Later kun je terug naar je kabelbaan!

Het gevoel dat je er letterlijk alleen voor staat en moet zien te overleven in enorme grotten, tempels, valleien en gewelven en het opneemt tegen wolven, leeuwen en zelfs raptors blijft voor mij de ultieme Tomb Raider ervaring.
Het gevoel dat je er alleen voor staat is in TR2 voor mij even groot als in TR1. Want van die jongens van Bartoli heb je in TR2 ook weinig hulp te verwachten

Het deel in het schip maakte dat dan weer voor een deel goed (creepy!)
4 sterren
Het gevoel dat je er alleen voor staat is in TR2 voor mij even groot als in TR1. Want van die jongens van Bartoli heb je in TR2 ook weinig hulp te verwachten

Het gevoel van isolatie was toch wat meer aanwezig in TR1 naar mijn mening. Maar dat de atomsfeer een stuk duisterder en enger was weet ik wel van wrak levels, Ice Palace en het level Floating Islands.

krijgt een 4