Ni no Kuni II: Revenant Kingdom (2018)

PC / PlayStation 4 / Nintendo Switch

Ontwikkeld door Level-5 en Studio Ghibli
Uitgegeven door Bandai Namco

In deze opvolger op Wrath of the White Witch staat de coming-of-age reis van Evan centraal. Deze jonge prins moet, in een door duisternis overspoelde wereld, zijn verantwoordelijkheid als koning leren opnemen. Daarbij wordt hij bijgestaan door een jongeman uit een andere wereld, genaamd Roland.

Deze game heeft een releasedate gekregen tijdens de E3: 10 november 2017 zou ie uit moeten komen!

avatar van rustugan
Dit wordt een blinde aanschaf voor mij. Deel 1 was fantastisch.

Is het al voor mij, al een maand of zo in pre-order

Uitgesteld naar maart

Deze pik ik vrijdag a.s. direct op. Ik heb deel 1 nooit gespeeld, maar iets trekt me enorm aan. De reviews zijn ook overwegend goed tot heel goed.

mister-fool
En eindelijk op Steam, in tegenstelling tot het eerste deel.

Na een 54-tal uren uitgespeeld, met een 135 side-quests, Evermore op level 3 en 70 miljoen "volgers" dus ook redelijk wat naast het hoofdverhaal gespeeld. Al bij al lijkt het me een korter spel dan het eerste deel, denk ik. Platinum is in rijkweidte, moet enkel een hele hoop klusjes afwerken, ik schat dat het zeker nog een 20-tal uren zou duren, niet zeker of ik me daarmee ga bezig houden. Maar helemaal klaar ben ik er nog niet mee.

Dikke 4 ****

avatar van Eraser2
Heb deze vanavond ook maar weer eens opgepakt. Had er ineens zin in. Ben 11 uurtjes onderweg. De game ziet er prachtig uit en verdient het om eens goed doorlopen te worden. Het enige wat ik tot nog toe jammer vind is dat de battles enorm simpel zijn. In principe kan ik op een afstandje staan kijken hoe mijn NPC teamgenoten het klusje klaren. Ik hoop dat de moeilijkheidsgraad derhalve nog wel wat opgeschroefd gaat worden.

mister-fool
RPG’s kosten veel tijd. Ni No Kuni II was zelfs mijn grootste project van 2020. Het is een spel met goede en slechte punten, waardoor ik twijfel over de waardering. Allereerst de goede punten: de gameplay-loop is aansprekend. Revenant Kingdom wisselt slim af tussen city-building, actiegefocuste combat en RTS-battles. De sidequest sluiten hier mooi op aan. Na afloop van een zijmissie kun je dikwijls een inwoner toevoegen aan je koninkrijkje. Deze inwoners zet je onder meer in om ingrediënten te vergaren, die je vervolgens weer kunt gebruiken om wapens te upgraden of om potions te craften. Ook hebben sommige inwoners een eigen legertje dat ingezet kan worden bij de RTS-battles. Een slimme opzet: de zijmissies voelen zo waardevol aan. Hoewel de sidequests vaak niet meer dan fetch-of killquests zijn , weet de humorvolle aankleding het voornoemde goed te verhullen. Ten slotte vind ik de muziek sfeervol. Een kleiner punt wellicht, maar bij een langere game toch prettig.

Bepaalde aspecten van het spel wekken echter ergernis op. Het hoofdverhaal is erg rechtlijnig . De (hoofd)personages zijn daarenboven eenzijdig, aangezien ze – op misschien Roland na- geen ontwikkeling doorgaan. Hoewel de actiegefocuste combat aanvankelijk aangenaam is, variëren de vijanden onvoldoende. De gevechten vervelen hierdoor na verloop van tijd. Ook voelt het einde van het spel afgeraffeld aan. Het hoofdverhaal wordt namelijk gaandeweg clichématiger. Het toont weliswaar naturel en geduldig hoe Evan een nieuw rijk sticht en waarom de burgermeester van Goldpaw wordt gecorrumpeerd, maar daarna gaat het tempo resoluut omhoog. Nieuwe steden kennen nog steeds een interessant thema, maar omdat de geïntroduceerde problematiek snel wordt opgelost, blijft de thematiek oppervlakkig. Tot slot vind ik de bossbattles- op Mausinger na- saai. Het zijn zelfs regelmatig reskins van gewone vijanden.

Niettemin blijft deze game in ieder geval genietbaar gedurende de gehele speeltijd. Het spel is echter zelden memorabel. De prettige gameplayloop voorkomt immers niet dat het verhaal, de bossbattles en de personages weinig diepgang bevatten. Ik ben benieuwd of het beter beoordeelde eerste deel beter bevalt.

Dit spel heeft mij een beetje gemixte gevoelens gegeven. Enerzijds doet het veel dingen redelijk tot goed. Kleurrijke graphics , leuk RPG systeem. Anderzijds betreurde ik dat er heel weinig stemwerk erin zit en vond ik dat er talloze redelijke opties erin verwerkt is wat helaas voor mij althans niet tot een geheel aanvoelt.

Jeffavoriet schreef:

Wel benieuwd wat je precies bedoelt met talloze redelijke opties die niet als een geheel aanvoelen

centurion81 schreef:

Nou ik bedoel dus, het city building systeem en de RTS invloeden. Het werkte niet slecht(dat wil ik zeker niet zeggen) wel sprong het voor mij te veel van de hak naar de tak. Had van mij wat minder gehoeven.

Schijnt dat deel 1 dat minder heb. Die kreeg ook wat hogere beoordelingen. Als ik die voor een spotprijs op de kop kan tikken zal ik hem zeker halen. En hem de kans geven.

Jeffavoriet schreef:

Check, snap het! De remaster van deel 1 is redelijk vaak in de aanbieding voor 'n tientje ofzo, dus dat moet goedkomen!

Begin nu wel te denken dat deze mij meer pakt dan de eerste.

Bij de eerste vond ik de structuur erg eentonig. Steeds exact hetzelfde riedeltje dat zich herhaalt. Dat ging uiteindelijk tegenstaan hierdoor heb ik die nooit afgemaakt. In dit geval met alle variërende gameplay elementen krijg je wel een compleet andere ervaring waardoor deze mij toch een stuk beter ligt tot dusver. Personages en dergelijke spreken me ook meer aan. Daarnaast natuurlijk een schitterend stijltje.