Ni no Kuni II: Revenant Kingdom (2018)

PC / PlayStation 4

Ontwikkeld door Level-5 en Studio Ghibli
Uitgegeven door Bandai Namco

In deze opvolger op Wrath of the White Witch staat de coming-of-age reis van Evan centraal. Deze jonge prins moet, in een door duisternis overspoelde wereld, zijn verantwoordelijkheid als koning leren opnemen. Daarbij wordt hij bijgestaan door een jongeman uit een andere wereld, genaamd Roland.

Deze game heeft een releasedate gekregen tijdens de E3: 10 november 2017 zou ie uit moeten komen!

avatar van rustugan
Dit wordt een blinde aanschaf voor mij. Deel 1 was fantastisch.

Is het al voor mij, al een maand of zo in pre-order

avatar van Winkelwagentje
Winkelwagentje (moderator)
Uitgesteld naar maart

Deze pik ik vrijdag a.s. direct op. Ik heb deel 1 nooit gespeeld, maar iets trekt me enorm aan. De reviews zijn ook overwegend goed tot heel goed.

avatar van mister-fool
En eindelijk op Steam, in tegenstelling tot het eerste deel.

Na een 54-tal uren uitgespeeld, met een 135 side-quests, Evermore op level 3 en 70 miljoen "volgers" dus ook redelijk wat naast het hoofdverhaal gespeeld. Al bij al lijkt het me een korter spel dan het eerste deel, denk ik. Platinum is in rijkweidte, moet enkel een hele hoop klusjes afwerken, ik schat dat het zeker nog een 20-tal uren zou duren, niet zeker of ik me daarmee ga bezig houden. Maar helemaal klaar ben ik er nog niet mee.

Dikke 4 ****

avatar van Eraser2
Heb deze vanavond ook maar weer eens opgepakt. Had er ineens zin in. Ben 11 uurtjes onderweg. De game ziet er prachtig uit en verdient het om eens goed doorlopen te worden. Het enige wat ik tot nog toe jammer vind is dat de battles enorm simpel zijn. In principe kan ik op een afstandje staan kijken hoe mijn NPC teamgenoten het klusje klaren. Ik hoop dat de moeilijkheidsgraad derhalve nog wel wat opgeschroefd gaat worden.

avatar van mister-fool
RPG’s kosten veel tijd. Ni No Kuni II was zelfs mijn grootste project van 2020. Het is een spel met goede en slechte punten, waardoor ik twijfel over de waardering. Allereerst de goede punten: de gameplay-loop is aansprekend. Revenant Kingdom wisselt slim af tussen city-building, actiegefocuste combat en RTS-battles. De sidequest sluiten hier mooi op aan. Na afloop van een zijmissie kun je dikwijls een inwoner toevoegen aan je koninkrijkje. Deze inwoners zet je onder meer in om ingrediënten te vergaren, die je vervolgens weer kunt gebruiken om wapens te upgraden of om potions te craften. Ook hebben sommige inwoners een eigen legertje dat ingezet kan worden bij de RTS-battles. Een slimme opzet: de zijmissies voelen zo waardevol aan. Hoewel de sidequests vaak niet meer dan fetch-of killquests zijn , weet de humorvolle aankleding het voornoemde goed te verhullen. Ten slotte vind ik de muziek sfeervol. Een kleiner punt wellicht, maar bij een langere game toch prettig.

Bepaalde aspecten van het spel wekken echter ergernis op. Het hoofdverhaal is erg rechtlijnig . De (hoofd)personages zijn daarenboven eenzijdig, aangezien ze – op misschien Roland na- geen ontwikkeling doorgaan. Hoewel de actiegefocuste combat aanvankelijk aangenaam is, variëren de vijanden onvoldoende. De gevechten vervelen hierdoor na verloop van tijd. Ook voelt het einde van het spel afgeraffeld aan. Het hoofdverhaal wordt namelijk gaandeweg clichématiger. Het toont weliswaar naturel en geduldig hoe Evan een nieuw rijk sticht en waarom de burgermeester van Goldpaw wordt gecorrumpeerd, maar daarna gaat het tempo resoluut omhoog. Nieuwe steden kennen nog steeds een interessant thema, maar omdat de geïntroduceerde problematiek snel wordt opgelost, blijft de thematiek oppervlakkig. Tot slot vind ik de bossbattles- op Mausinger na- saai. Het zijn zelfs regelmatig reskins van gewone vijanden.

Niettemin blijft deze game in ieder geval genietbaar gedurende de gehele speeltijd. Het spel is echter zelden memorabel. De prettige gameplayloop voorkomt immers niet dat het verhaal, de bossbattles en de personages weinig diepgang bevatten. Ik ben benieuwd of het beter beoordeelde eerste deel beter bevalt.