Final Fantasy VII Remake (2020)

Alternatieve titel: Final Fantasy VII Remake Intergrade

PlayStation 4 / PlayStation 5 / PC
Action / RPG

Ontwikkeld door Square Enix
Uitgegeven door Square Enix

In deze remake van Final Fantasy VII stap je wederom in de schoenen van ex-Soldier, Cloud Strife. Door een baantje aan te nemen voor rebellengroep Avalanche, om een Mako Reactor van het militair-industrieel bedrijf Shinra op te blazen, raakt hij meegesleurd in een veel groter complot, dat verbonden lijkt met zijn eigen verleden.

avatar van Mithrandir
Zit nu al bijna op het einde van de game, maar wat waren de 3 uurtjes die ik vannacht beleefd heb intens, damn dat was goed. Ben door de trainyard en de destruction of the pillar and the plate gerend deze nacht, maar wat een spektakel waren deze chapters, ongelooflijk wat Square Enix hier heeft weten neer te zetten, een blockbuster movie verbleekt hierbij, ook een brok inde keel gehad bij, de sterfscenes van Jessie, Wedge en Biggs, zo overtuigend gebracht, ook de voice actors verdien maximale krediet hiervoor.

Deze remake doet echt niet onder aan de ps1 versie, het voegt veel toe en na 23 jaar wordt ook alles nog duidelijker, losse eindjes die ik na 22 jaar had worden haarfijn aan elkaar geknoopt, fenomenaal gedaan door Square Enix, daarom een welverdiende 5,0*!!!

Nadat ik de eerste run erop heb zitten, begin ik gelijk met een 2de run op hard difficulty, hoop wel dat er zoiets als een nieuw game+ is, zodat je op hard mode (blijkt genadeloos te zijn) je stats kan meenemen, misschien gear en skills...maarja dat zie ik daarna wel!!!

avatar van harm1985
Gisteren na ca. 50 uur uitgespeeld. Ik ben daarna direct begonnen aan een replay van het origineel en dan pas valt op hoeveel Square heeft toevoegd aan content. En dan ben ik pas bij Wall Market aangekomen.

Alhoewel sommige dingen echt als filler aanvoelen, met name de 24 (of 26) quests vind ik het verder nergens storend. Gevoelsmatig krijgt het verhaal en de personages nu écht de ruimte om te ademen. Het origineel voelt bijna als een speedrun, of samenvatting. Logisch ook, vanwege de (technische) beperkingen destijds moesten ze haast wel een compromis sluiten, zeker in Midgar.

De voorbeelden zijn legio. Waar je in het origineel bij wijze van spreken twee trappen af moet dalen om bij de reactor core te komen, duurt dat in de remake veel langer (logisch ook, zo'n ding is natuurlijk gigantisch), zónder dat het langdradig wordt.

Ook de weg naar Mako Reactor 5 is langer gemaakt, je klautert over onderdekse platformen, die duidelijk niet gebruikt worden om je via een conventionele weg toegang te bieden aan de reactor. Het voelt veel meer als spionage/infiltrage. Ook de weg terug is langer, door haast eindeloze gangen met onderweg stations waar je Air Buster kunt saboteren.

Dan de val door het dak van de kerk in sector 5. Daar is een extra gevecht tegevoegd met Reno. En waar de weg vanaf de kerk naar de slums in het origineel één scherm verderop is, moet je hier écht een omweg nemen. Of de weg naar en de tour door Wall Market. Grappig genoeg is daar de zoektocht naar de jurk, parfum en ondergoed omgezet naar diverse sidequests met een leuke knipoog naar het origineel, van de kniebuigingen tot de kotsende persoon op de WC.

Al met al voel ik veel meer betrokkenheid bij de personages. Ook vind ik hoe Cloud zich aansluit bij Avalanche veel overtuigender gedaan. Hij is duidelijk een ingehuurde 'merc' die het alleen voor het geld doet en dat botst regelamatig met Barret. Maar waar Barret Cloud in het origineel vrijwel in zijn armen sluit (bij het missen van de trein al, lijkt het), duurt dat hier veel langer. Ook is duidelijk dat Wedge, Biggs, Jessie en Barret een heckte club vormen (waar in het origineel Wedge en Biggs ook ingehuurde krachten lijken).

En zo zal de lijst nog wel even door kunnen gaan, maar zoals gezegd ben ik pas bij Wall Market in het origineel.

Wat mij betreft maakt de remake de torenhoge verwachtingen meer dan waar. Waar de reboot van Ratchet & Clank volgens sommigen veel diepgang en story arc verwijderde, lijkt hier de omgekeerde route bewandeld. Je leert de personages veel beter kennen, hun motivatie, de onderlinge verhoudingen, maar ook de omvang van een stad als Midgar.

Ik verlang echt naar het volgende deel. Persoonlijk verwacht ik dat daar relatief meer in zal zitten van het origineel. No way dat ze dan weer 5 a 6 uur gameplay oprekken naar 40 a 50 uur. De episode in Midgar ging ook misschien wel té snel in het origineel, veel zaken werden als 'for granted' afgedaan. Dat is nu goedgemaakt. De basis is gelegd en de verwachting misschien nog wel hoger.

Waarom dan toch geen 5*? Op medium is het niveau goed, de boos fights zijn uitdagend en vereisen enige tactiek (met alleen maar button mashen kom je er echt niet). Maar wat dan enorm storend is, is dat je wat betreft de overige continu aan het handje wordt gehouden. Prima bij een game als Ratchet & Clank, maar op een gegeven moment hoef ik niet meer te horen dan ik het andere team moet bellen als ik in de Shinra building ben, bijvoorbeeld. Je krijgt amper de tijd om dingen zelf uit te vogelen of het wordt alweer verklapt.

Dan zijn er nog de trophies. Op hard speel je dus zonder items. Leuk voor een fan-made challenge/speed run, maar wat mij betreft te extreem om een trophy aan te hangen, zeker omdat ook nog eens alle monsters en bosses een hoger level zijn. En daaraan zitten weer tal van andere trophies gekoppeld, zoals het maxen van een wapen, alle enemy skills leren. Of bijvorbeeld de Biker Boy trophy and de 9 jurken die je moet verzamelen. Ik heb niks tegen grinden, maar niet op deze manier, zelfs al kun je de hoofdstukken los spelen. Dat maakt dat ik me totaal niet gemotiveerd voel om platimum te halen, en dat is al een poosje geleden (FFX met de 200 bliksems en de chocobo race met broken controls).

Voor dat laatste vind ik het wat flauw om punten af te trekken, immers betreft het 'extra' content, maar mijn eerste punt van kritiek zorgt toch echt wel voor wat aftrek.

Zonde, want dit spel doet echt wel heel veel goed. Het battle systeem zit dynamisch in elkaar, normale aanvallen kun je altijd plegen, speciale aanvallen moeten worden 'opgeladen'. Ik vind het wel een gemiste kans dat materia dat gemasterd is zichzelf niet cloont, maar ja.

Grafisch is het spel een plaatje (al zijn de mondbewegingen van NPC's wat raar), de soundtrack is een eerbetoon aan het origineel én het heeft een flinke upgrade gehad. En dan de voice acting. Die is ook spot on. Barret zal daarbij de grootste uitdaging zijn geweest, voor je het weet heb je met een veredelde Mr. T te maken, maar de ruwe bolster met blanke pit wordt overtuigend gebracht, evenals de happy go lucky mentaliteit van Aerith en de stoicijnse Cloud. Of Wedge, de klungel met een hart van goud.

Eén ding vraag ik me wel af, wie is nou in die 'flashback' op het eind die kerel met het zwarte haar en het Buster Sword die Cloud naar Midgar draagt? Is dat Sephiroth in zijn jongere jaren? Of gewoon een random SOLDIER?

Begin 2022 heb ik mijn eerste JRPG (uit)gespeeld in de vorm van Chrono Trigger en die is me toen zo goed bevallen dat ik uitkeek naar andere klassiekers uit het genre. Final Fantasy VII behoort daar uiteraard toe volgens velen. Maar helemaal bekoren deed ie voor mij niet, met name de random encounters vond en vind ik strontvervelend.

Na een aantal uur door het origineel geploeterd te hebben, kon ik via PS+ Extra deze remake spelen. De eerste indruk was geweldig. Visueel ziet het er schitterend uit en ook het gevechtssysteem is superleuk, gevarieerd en mijns inziens een stuk beter dan het origineel. Beetje een gevalletje best of both worlds, waarin het actieve actie georiënteerde systeem wordt aangevuld met het ATB-systeem dat net dat stukje tactiek toevoegt aan het geheel. Meer dan prima. Vooral als 'Let the battles begin' draait, heerlijk! What's there not to love?

Nou, o.a. het tempo. Vaker wel dan niet ligt het tempo zo ontzettend tergend traag, vooral als je een paar uur het origineel gespeeld hebt. Segmenten van een kwartiertje uit het origineel hebben ze hier weten uit te rekken naar 2+ uur of misschien zelfs meer. Sommigen zullen dit toejuichen als het uitbreiden van content, maar ik weet niet of dat per se for the better is. Vaak gaat het om fetch quests en andere zaken die sterk neigen naar het kunstmatig uitrekken van de speelduur. Dat de personages daarnaast grotendeels eendimensionaal zijn en het verhaal niet echt trekt (op het laatste hoofdstuk na), maakt het voor mij niet beter.

In tussentijd ben ik verdergegaan met het origineel. Dat bevalt nu gek genoeg iets beter. Maar ik weet niet of ik het in me heb om het 2e en 3e deel van deze remake-trilogy te doorstaan. Op zich is het fundament geweldig, maar het tempo speelt deze remake mijns inziens echt parten.