The Witcher 3: Wild Hunt - Blood and Wine (2016)

Nintendo Switch / PC / PlayStation 4 / PlayStation 5 / Xbox One / Xbox Series X/S
Action / RPG

Ontwikkeld door CD Projekt
Uitgegeven door CD Projekt

Deze uitbreiding voor The Witcher 3: Wild Hunt speelt zich af in de regio Toussaint, een land nog onaangetast door de oorlog. Maar de zorgeloze sfeer van verwennerij en ridderlijke rituelen maskeren een oud en bloederige geheim. Als Geralt wordt ontboden door de hertogin van Toussaint, Anna Henrietta, raakt hij betrokken bij een duistere samenzwering onder de adel van Nilfgaard, en worden oude wonden weer opengehaald.

Glacius schreef:

Als je echt een Witcher fan bent zou ik toch een poging wagen. The Last Wish, het eerste boek, is op bol maar 6 euro oid.

Verleidelijk en Thx voor de tip. Maar ben echt geen lezer, sterker nog, heb er echt een schurfthekel aan

In dat geval houdt the Witcher hier voor jou op zonde.

avatar van Eliandjiee
Dit was dan het laatste avontuur met Geralt.
Voor mij is The Witcher 3 en ook deze expansion het beste dat ik ooit heb ervaren op het gebied van gaming.

The Witcher 3 was het hoofd gerecht. Hearts of Stone was een klein tussendoortje. Deze expansion voelt aan als een nieuw hoofd gerecht, met uiteindelijk ook nog een heerlijk, onverwacht dessert.

Waar te beginnen? Toussaint is prachtig. De bergen, het water, de wijngaarden, zon, regen. Ik heb veel rondgereden, gelopen en bewust stil gestaan puur om de omgeving van de game in mij op te nemen en te bewonderen.

Het gebied is groot en er is weer enorm veel te doen en te ontdekken, buiten de main story om.

Er zijn leuke toevoegingen (een nieuwe Gwent-factie, de nieuwe mutations). Ook op het gebied van gear en loot veel leuke toevoegingen. Het bezitten en uitbreiden van je eigen landgoed was een geinige extra.

Ook zijn er veel nieuwe soorten monsters met serieus vervelende aanvallen en aanvalspatronen. Dit zorgt voor leuke, nieuwe uitdagingen. Bij een aantal monsters moet je echt weer even ontdekken hoe je deze kunt aanpakken.

De game bevat (zoals verwacht) grappige, leuke en humoristische sidequests. Die quest in de bank en bijvoorbeeld die met de granite stones van het standbeeld Ook zijn er een aantal leuke easter eggs. My brother gave me a sword, I named it Needle.

De main story is werkelijk waar weer fenomenaal. Vanaf de eerste tot de laatste seconde heeft de main story mij (positief) verrast. Er zijn veel leuke, verrassende plotwendingen en ontwikkelingen die je op het puntje van je stoel houden en er voor zorgen dat je de game het liefst in één zit uitspeelt.
De main story bevat een aantal heerlijke quests hoe vermakelijk was die quest met fables in het sprookjesland?! en prachtige, memorabele momenten die ook emoties te weeg brengen.

Het einde was zeer sterk gedaan. Ik had een bad ending waarbij Syanna vermoord werd door Dettlaff en ik in de gevangenis belandde. De scène waarin Geralt samen met Regis wat drinkt, zegt dat hij aan rust toe is en in de camera kijkt was perfect. Wauw. Toen ik hierna nog in mijn estate een ontmoeting met Ciri speelden mijn emoties weer helemaal op.

Alles aan de game klopt. De game blinkt uit in story-telling en het onderdompelen van de speler in een geloofwaardige wereld die uitdagende combat en bizar veel uren vermaak biedt.

Voor mij is The Witcher 3 (de hoofdgame) en deze expansion het beste dat ik ooit op het gebied van gaming ervaren heb.

CD Projekt Red: niks dan chapeau. Dankjewel. En dankjewel Geralt en Andrzej Sapkowski.

avatar van Jordy
Hoe geweldig ik The Witcher 3 ook vond, Hearts of Stone ben ik niet doorheen gekomen. Teveel sterke bosses, in vergelijking met de main quest, iets waar ik niet zo van hou.

Is dat in deze DLC anders?

avatar van Eliandjiee
Jordy schreef:

Is dat in deze DLC anders?

Het verschil tussen de hoofdgame en Hearts of Stone was qua moeilijkheid een redelijk grote stap inderdaad.

In mijn beleving en geheugen is dat bij deze uitbreiding minder het geval. Je hebt nieuwe monsters (geen bosses) waarbij je eerst wel even moet wennen aan hun aanvalspatronen voordat je deze slim weet te verslaan, maar qua echt moeilijke boss fights valt deze zeker mee in mijn beleving!