Hard West (2015)

PC / Macintosh / Nintendo Switch / PlayStation 4
Strategy / RPG

Ontwikkeld door CreativeForge
Uitgegeven door Good Shepherd, Gambitious en Forever

Als de cowboy Warren en zijn vrouw vermoord wordt door een groep banditos, beginnen zijn problemen pas echt. Door een deal te sluiten met de Duivel kreeg hij de kans om zich te wreken, maar de demonische machten die het wilde westen teisteren hebben een ander plan voor hem in gedachten.

Deze gaat dus zeer zeker mijn top 10 in. Heb ongeveer een 3-4 uur erin steken (relatief weinig), maar ben ontzettend gecharmeerd door het spel. Een turn-based strategy western game in de stijl van x-com maar met lichte rpg / choose-your-own-adventure invloeden en een behoorlijk portie occulte zaken er in verwerkt? Yep. Sign me up anytime!

Het spel werkt met meerdere mini-campaigns die je gaandeweg unlocked met elk eigen personages en world-maps (geen idee overigens of de diverse personages elkaar gaandeweg tegenkomen maar ik gok van wel). Op de world-map kan je (net als in de stijl van bvb Wasteland 2) een hotspot kiezen waarna je of bvb een story-related stukje krijgt met een meerkeuze optie (die het verhaal lichtjes beinvloeden) of bvb een shop of battle. De battles (hoofdmoot van het spel) spelen zich af in de x-com (of Banner Saga zo je wil) stijl - dus turnbased, waarin je twee rondes hebt - eentje bewegen en eentje met een actie (herladen of schieten of dergelijks).

Klinkt vertrouwd en dat is het ook - maar...never change a winning team. Grafisch is het netjes (een heel gestyleerde grafische stijl), muzikaal ontzettend sfeervol, en qua gameplay gewoon erg goed. De diverse maps (geen random battles - maar echt netjes gedesigned) zijn knap in elkaar gezet met meer dan voldoende plekjes en dingetjes om je achter te verstoppen en iemand te flanken. Je hebt wel geen traditioneel level-up systeem overigens - na ieder gevecht (en blijkbaar ook in shops) kan je niet alleen equipment kopen, maar ook speelkaarten. Deze speelkaarten hebben allemaal diverse bonussen (zoals bvb aim+10 of geven speciale eigenschappen e.d), wat voor een leuke insteek geeft.

In ieder geval heb ik niet echt iets te mekkeren over Hard West op dit moment, buiten het feit dat je na iedere campaign terug naar het hoofdmenu wordt gegooid ipv naar het campaignscherm. Dat haalt heel eventjes de vaart eruit, maar is op zich niet zo een ramp. Zelf heb ik tot nog toe twee van de campaigns uitgespeeld (met eigenlijk nog best wel wat plekjes om te ontdekken) en er dus een 4 uurtjes over gedaan. (er zijn in totaal 8 campaigns). Voor de 15 euro die het me in de sale gekost heeft zeker de moeite - en ook de 20 euro (dagdagelijkse prijs) meer dan waard.

Even de recensie's afwachten het ziet er vermakelijk uit!

Recensie's afwachte voor een spel uit 2015? Switch versie zul je bedoelen, de PC versie kreeg destijds ok kritieken: Hard West for PC Reviews - Metacritic.

voor de Switch ja ik wist niet van het bestaan van dit spel o wijze Grovonion

Hard West Collector's Edition (Nintendo Switch) kopen - release 31-12-2020 - pre-order nu! - Nedgame

Voor 55 euro met een t'shirt, art book, badge erbij dit is erg verleidelijk....
Maar ja welke maat t'shirt geven ze daarbij ? hmm..

Banjo schreef:
voor de Switch ja ik wist niet van het bestaan van dit spel o wijze Grovonion
en ze zijn: matig, maar zo te lezen niet erger dan de PC versie, dus vermoedelijk voor liefhebbers.

Ja en ik vind het moeilijk om zo'n type spel op afstand te beoordelen Sinner is wel lyrisch dat kan nog wel mee wegen .

Switch Up is trouwens wel positief..

YouTube

Het spel is nog tot 5 augustus te krijgen voor je Switch voor maar 2 euro!