menu

Cyberpunk 2077 (2020)

mijn stem
3,32 (33)
33 stemmen

PC / PlayStation 4 / PlayStation 5 / Xbox One / Xbox Series X/S / Google Stadia
Shooter / RPG
single player

Ontwikkeld door CD Projekt
Uitgegeven door CD Projekt, Warner Bros. en Bandai Namco

Gebaseerd op de pen en papier RPG, Cyberpunk 2020. In een dystopische toekomst is de mensheid verworden tot speelbal van de megacorporaties. Na de ineenstorting van de wereldeconomie kon Amerika enkel blijven bestaan door de interventie van privélegers en politiemachten van de grote bedrijven. Hierdoor zijn zij uitgegroeid tot de nieuwe machthebbers van de wereld en zijn de steden veranderd in streng bewaakte en gecontroleerde Arcologieën. Night City is een van deze megasteden, waar de grens tussen technologie en menselijkheid steeds verder vervaagt.

Trailer

https://www.youtube.com/watch?v=rViiAA3qs50

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.

zoeken in:
avatar van Proeflokaal
Ps4 hier. Ik ben vrijdag gestopt met spelen. Na een actie in een hotel en de scène die daarna gespeeld moet worden was ik er wel klaar mee. Wapens die niet verschijnen als je ze wisselt maar een vijand die wel blijft doorpompen, soms vanuit het niets omdat de vijand zelf nog niet is geladen, is toch wel een gamebreaker. Onspeelbaar.

Daarnaast blijkt dit als rpg maar heel karig te zijn. Waarom deze uitgebreide character creator terwijl je first person speelt, gewoon altijd V heet, en niet eens de stem kan veranderen. Dit was in de Witcher ook al zo maar daar speelde je gewoon Gerald. Maar met een beetje upgraden, craften en verhaallijntjes klikken maak je nog geen rpg. Dus wat is het nou eigenlijk voor spel. Wat mij betreft gewoon een shooter. Maar dan wel een matige. En ik ben geen fan van shooters, wel van rpg’s.

Opvallend dat er een aantal games samen lijken te komen hier, waarbij GTA een belangrijke invloed lijkt te zijn geweest. En ik hoor ook DEUS Ex Machina, maar die titel ken ik niet zo goed. Maar echt revolutionair is het allemaal niet te noemen. De hele flow is ook erg onnatuurlijk. Soms klik ik op iets, zelfs in conversaties, en dan duurt het even voor gesproken tekst of scènes beginnen. Hierdoor krijgt het geheel een enorm vertragend effect terwijl dat niet de bedoeling lijkt te zijn.

Verder ziet het er op de ps4 werkelijk verschrikkelijk uit. Voor een game die werd aangekondigd aan het begin van de ps4 en die 8 jaar lang in ontwikkeling is geweest vind ik dat CDPR hier nogal wat laat liggen daar waar andere grote titels, ook cross platform, wel van het scherm spatten. Het kan dus wel.

Dan is daar ook nog de aanloop naar de release die op zijn zachtst gezegd nogal vreemd was. Geen beelden van consoles en alleen beeld dat door CDPR was vertrekt dat mocht worden gebruikt. Eigenlijk was dat het moment waarop alle alarmbellen hadden moeten afgaan. Geen idee wat ze in gedachten hadden. Maar vooralsnog zal een groot deel van de spelers op oude hardware spelen. Als je je game zo maakt dat dit gewoon lekker draait klaagt niemand over een paar bugs. Maar nu lijkt het er op dat deze beelden bewust werden achterhouden om te voorkomen dat iedereen zijn pre-order zou cancellen (had ik dat maar maar gedaan want ik begon enorm te twijfelen en mijn preorder was al meer dan een jaar oud). Als dat je tactiek is om een hit te scoren dan ben je niet meer met kwaliteit bezig maar louter met cijfertjes.

Het is dan ook lullig voor de mensen die aan deze game hebben gewerkt want dit lijkt een management beslissing. Maar ook de afdeling marketing heeft hier een hele dikke vinger in de pap. Wat de hype heeft opgestookt is de verklaring van die CEO dat ze die extra weken na de laatste delay hebben gebruikt om het spel verassend goed te laten lopen op consoles. Hier is gewoon sprake van misleiding. Want als je game zo goed draait, waarom laat je dat dan niet zien.

Al met al is CP2077 in mijn ogen een mislukte game. Of dit met patches opgelost gaat worden lijkt me sterk want daarmee maak je het beeld wellicht iets mooier het word er nog steeds geen ‘echte’ rpg van. Daarbij lijken de fouten te systematisch om zomaar even op te poetsen.

Ze hadden er gewoon nog minimaal een jaar voor uit moeten trekken. En dan realistische footage moeten laten zien. En ja, misschien gewoon een release voor de laatste generatie consoles moeten laten vallen. Nu voelt het aan als een ordinaire cashgrab over de ruggen van console spelers. En dat zijn er toch miljoenen. Kwalijk. Dat gaat ten koste van de reputatie van CDPR. Hoe kan je zo dom zijn.

Ik blijf dit wel op de voet volgen maar Ik heb een refund gevraagd bij Bol. Want ik wil hier geen 60 euro op stuk slaan. Een afrader dus op de laatste generatie consoles. Niet doen!

avatar van DarthSolidKevin
3,5
Oké, voordat ik mijn mening over Cyberpunk 2077 geef, wil ik eerst even duidelijk maken welke versie ik op welk platform heb gespeeld. Dus bij deze:
- Cyberpunk 2077 versie 1.11 op de Xbox One (VHS-model) waarbij de game op een externe HDD is geïnstalleerd.

Toen de release van Cyberpunk 2077 langzaam dichterbij kwam, raakte ik aardig enthousiast. Ik begon de Night City Wire te volgen en na elke aflevering werd mijn enthousiasme weer wat groter. Daarnaast dacht ik dat er niks mis kon gaan, omdat we hier te maken hadden met CD Projekt Red; de studio achter het geweldige The Witcher 3: Wild Hunt. Dat bleek een grove misvatting te zijn…

Afgelopen december had ik echt heel erg veel zin om aan Cyberpunk 2077 te beginnen. Grafisch bleek het op de Xbox One echter zo'n groot drama dat ik de game aan de kant heb gelegd. Uiteraard had ik niet verwacht dat de game er zo goed zou uitzien als in het promotiemateriaal, maar dit was simpelweg ondermaats. Ik stoorde me er zo erg aan dat ik de game pas bij versie 1.11 weer een kans gaf.

De game ziet er grafisch (mede dankzij het uitzetten van een paar filters) beter uit dan in het begin, maar het blijft wat mij betreft onder de maat. Ik ben niet iemand die snel afknapt op grafische kwaliteit van een lager niveau, maar je mag best wat verwachten van een game die is geproduceerd door een grote studio met een flink budget aan het einde van de vorige generatie. Om nog maar te zwijgen over de bugs en glitches in Cyberpunk 2077.

Er is op internet, alsook in dit forum, genoeg gezegd en gevloekt over dit thema, dus daar wil ik niet lang bij stilstaan. Mijn ervaring was dat de glitches en bugs gering waren en het vaak na het laden van een save weer goed was. Ik heb in mijn 100+ uur aan speeltijd één of twee crashes gehad. Ik denk dat dit te danken is aan het feit dat ik de game op een externe HDD had staan. Soms leek het wel alsof de game ging vastlopen, maar op dat moment hoorde ik de harde schijf een beetje razen en kon ik gewoon weer verder.

De problemen van Cyberpunk 2077 liggen veel dieper dan wat glitches, bugs en technische oneffenheden. Het algemene gamedesign komt namelijk nogal inspiratieloos en afgeraffeld over. Bij de verschillende skills wordt dit pijnlijk duidelijk. Meer dan de helft heeft totaal geen toegevoegde waarde en skill trees als Crafting en Cold Blood zijn zelfs compleet nutteloos. Laatstgenoemde lijkt zo uit Borderlands te zijn getrokken, maar daar heb je in Cyberpunk 2077 echt helemaal geen zak aan.

Ook in andere skill trees is aardig wat mis. Wat heb je nou aan 3% extra schade met bijvoorbeeld een pistool? Waarom bestaat er een skill waarmee je messen kan gooien als de gegooide messen vervolgens in het niets verdwijnen? Daarnaast duurt het ook lang voordat je echt het idee hebt dat je krachtig wordt. Ik speelde met een technische build (hacken, tech weapons) met een beetje stealth, maar rond level 35 had ik pas het idee dat ik echt sterk begon te worden. Daarna werd de gameplay een stuk vermakelijker.

In mijn 100+ uur durf ik wel te stellen dat zeker de helft totaal niet de moeite waard was. Leuk zo'n open wereld, maar die Ubisoft map markers hadden ze lekker achterwegen moeten laten. Sommige waren nog een beetje verpakt in een flinterdun verhaaltje, maar ook die begonnen naar verloop van tijd op elkaar te lijken.

Is er dan niks goed aan de game? Zeker wel, want de personages zijn heel goed geschreven en de quests (waar echt moeite in is gestoken) zijn vermakelijk, zitten goed in elkaar en kunnen verrassend uit de hoek komen. Helaas mist ook hier op sommige momenten de consistentie, maar daar is nog mee te leven. Ook ben ik, in tegenstelling tot sommige andere mensen, best positief over Keanu Reeves als Johnny Silverhand. Eigenlijk is de hele cast van stemacteurs heel sterk en tillen ze het geheel naar een hoger niveau.

Zou ik Cyberpunk 2077 in de huidige staat aanraden? Nee, eigenlijk niet. De game doet me een beetje denken aan Alpha Protocol (2010): een game met veel potentie die op sommige momenten heel vermakelijk kan zijn, maar op veel punten steken laat vallen. Het enige verschil is dat Cyberpunk 2077 nog kan veranderen. Ik vraag me alleen af of CD Projekt Red de fundamentele zaken (zoals de skills) kan redden. Daar is een serieuze (gameplay) overhaul voor nodig.

Cyberpunk 2077 had makkelijk een 4,5* of 5* game kunnen zijn. De gouden bergen die CD Projekt Red (en dan vooral het management) beloofde, blijken eerder van koper te zijn. Het is een product vol potentie en slecht geïmplementeerde ideeën dat het moet hebben van de fantastische stemacteurs en een paar hele goede quests. Tenzij de game serieus onder handen wordt genomen, is dit mijn eerste en tevens laatste bezoek aan Night City. 3,5*

avatar van Banjo
DarthSolidKevin schreef:
Ik zou gewoon nog even wachten op wat meer updates banjo. Ik denk dat je sowieso het beste kan wachten tot de Series X/PS5 update er is.


Ja ik kan wachten tot ik een nieuwe X-box Series X haal maar zolang Microsoft de X-Box One blijft ondersteunen.. (en dat blijft geloof ik nog wel een paar jaar?) dan is misschien de opvolger van Cyberpunk er al!. Ik heb het schijfje (2 dvd's) er in net in gedaan jongens! 70 gigabyte aan opslag en nog eens 40 gigabyte erbij vol met die patches hoop ik ik heb geen geduld meer hoor...

Lets Punk it!.

3,5
Met 47u op de teller uitgespeeld op PC. Alles verliep vlot, geen crashes maar wel heel wat bugs. De slechte punten van dit spel zijn al bijna allemaal aangehaald hierboven. Meest opvallend is de bedroevend slechte AI van vijanden en auto's. Ook voelde het verhaal soms wat gehaast, alsof er veel weggeknipt was. Vooral in Act 1 was dit opvallend, al zijn er ook in de laatste Act duidelijk zaken gesneuveld door de deadline.

Wat mij ook tegenviel was de skilltree, en de algehele gebruikerservaring van de menu's. Heel matig en uiteindelijk had ik nog heel wat skillpunten over die ik gewoon niet uitgaf omdat er me niets echt aansprak. Ligt ongetwijfeld ook aan mij, ben niet de grootste RPG fan. Maar in The Witcher vond ik dit toch beter (al had ik ook daar mijn frustraties).

Toch een nipte 3,5 ster want sommige zaken waren ronduit top. De muziek, gecombineerd met de grafische pracht en praal (wanneer de bugs even achterwege bleven) zorgden bij momenten voor een magische ervaring. Sommige (zij)missies waren ook uitstekend uitgewerkt. Vele personages waren ook memorabel. Jackie, Panam, Judy en Takemura waren allen top, en voor een open wereld was ik verbazingwekkend geinteresseerd in de verhaallijn. Uiteindelijk heb ik het probleemloos uitgespeeld en me goed vermaakt, al waren de bugs bij momenten wel wat storend. Hopelijk binnen een paar jaar een herziene versie met wat extra content en minder bugs.

avatar van JacoBaco
4,0
Zelden zo'n moeizame start ervaren met een game. De eerste 13 uur voelde zelfs een beetje aan als een straf. Maar tegelijk was er ook iets waardoor ik niet wilde opgeven. En ik had al gelezen dat sinds de patch 1.61 de game er flink op vooruit is gegaan. En ja, daar kon ik mij ergens wel in vinden, want los van hier en daar een foutje is de game technisch gezien eindelijk in orde. Op een goede game PC viel het 2 jaar geleden nog best mee hoe erg de bugs waren. Op console daarentegen was het niet om over naar huis te schrijven. Maar dat is nu verleden tijd!

Ok Cyberpunk inmiddels 100% doorlopen en ik kijk er grotendeels positief op terug. Er is heel veel aandacht naar het verhaal en de personages gegaan. Het verhaal is niet baanbrekend, maar wel interessant en solide. Opvallend veel sterke dialogen en de persnonen waar je close mee bent voelen absoluut niet aan als voorgeprogrammeerde NPC's. Integendeel en soms koos ik zelfs voor extra keuzes die ik kreeg in een gesprek terwijl die dus niet eens relevant waren. En natuurlijk niet te vergeten Keanu Reeves. Ik wist vooraf echt niet wat zijn rol zou zijn in de game, maar ik zal 1 ding zeggen, het viel voor mij niet tegen. Ik heb er overigens voor gekozen om een man te zijn en hoewel het optioneel is kan je dus daadwerkelijk romance opbouwen met iemand. En alles is mogelijk! Van hetero tot gay tot bi. En ik heb in mijn verhaal seks gehad met een vrouw en later ook met een man.

De wereld ofwel Night City is niet heel veel anders of beter dan bijvoorbeeld een open wereld game zoals bijvoorbeeld Watch Dogs. Hier is niemand het mee eens, maar de atmosfeer in de eerste Watch Dogs game is voor mij echt pakkend. Ik kan helaas niet uitleggen waarom het mij zo goed beviel daar. Night City is prima, maar tegelijk ook niet het beste voorbeeld voor een goede open wereld game. De stad leeft, want het is druk qua mensen en verkeer. En mensen doen ook wel activiteiten, alleen echt overtuigend is het niet.

De gameplay. Tja, en hier komt wat mij betreft het grootste mankement. Geen control functies kunnen aanpassen. Ik weet niet of ik het al had aangegeven, maar puur vanuit principe mag je toch wel verwachten dat dit kan bij een Triple A First Person game! En dan de sensitiviteit van de horizontale en verticale Aim Down Sight aanpassen. Ja het kan, maar op de 1 of andere manier werkt het niet (hoe vaag dat ook klinkt). Dit zorgde wel echt voor frustraties. Maar gelukkig heb ik mijn speelstijl kunnen aanpassen en heb ik vooral gespeeld met quick hacks om op die manier mijn vijanden uit te schakelen. Plus ik hakte er gruwelijk op los met een Katana. Echter, ik miste het schieten wel, want er is veel keus qua vuurwapens. Voor mij dus een flink minpunt wat die sensitiviteit betreft.

Er is een uitgebreide skill tree voor Body, Reflex, INT, Tech en Cool. Zo kan je ergens in gaan uitblinken. Ik ben vooral gaan uitblinken in INT en dat is natuurlijk target en device hacking. Andere opties zijn je stealth verbeteren met Cool. Of crafting verbeteren met Tech of wapens verbeteren met Reflex. En dan kan je ook nog upgrades toevoegen in je lichaam bijvoorbeeld voor je ogen, armen, bovenlichaam, benen enz. enz. Dit door ze te kopen of te verdienen. Hier maakte ik trouwens niet echt veel gebruik van.

En tot slot. Ik besprak een plan met mijn contactpersoon en hij zei: Ok I will see you there and don't keep me waiting! Vervolgens 2 weken later kom ik aan en mijn contactpersoon reageert met: Ah, perfect timing! En niet belangrijk verder, maar tijd werkt als volgt in de game. 1 dag in de game duurt 3 uur in real life.

Goed, ondanks de beperkingen wat een aantal zaken betreft heb ik er alsnog het beste van kunnen maken en beleefde ik daadwerkelijk plezier! En dan personages waar je ook echt iets om geeft. Ik heb heel veel films gezien waarin dit niet het geval is. Dus als een videogame het dan beter kan dan is er sprake van puik schrijfwerk en goed acteren.

Geen stevige 4 sterren, maar een ietwat wankelende 4 sterren.

5,0
Ik ben blij dat ik een jaar of 3 gewacht heb want de game speelde nu gewoon goed en ik ben vrijwel geen rare dingen tegengekomen die ik ook niet in andere games tegenkom. Night City is echt een supertoffe stad. Je voelt je echt ondergedompeld in de cyberpunksfeer. Ik vind het geweldig. Die hele moderne maar dystopische setting is gaaf. Zowel in de stad als in de buitengebieden.

De gameplay an sich is niet echt vernieuwend, maar alles werkt gewoon zoals het moet werken (na wat gerommel met de sensitiviteit). Je blijft doorspelen door de atmosfeer, de verticaliteit van de stad, het verhaal en de vele toffe side missions.

Ik heb de game 100% geklaard en ik heb mij geen seconde verveeld. Ik vind het echt supertof gewoon. Misschien ook omdat ik met lage verwachtingen begon, maar deze game heeft mij toch wel omver geblazen.

Het enige jammere is dat de main story best kort is, maar ik heb heb mij tientallen uren vermaakt met de rest dus daar werden goede zaken gedaan.

Gast
geplaatst: vandaag om 21:35 uur

geplaatst: vandaag om 21:35 uur

Let op: In verband met copyright is het op GamesMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.