Cyberpunk 2077 (2020)

PC / PlayStation 4 / PlayStation 5 / Xbox One / Xbox Series X/S / Google Stadia
Shooter / RPG

Ontwikkeld door CD Projekt
Uitgegeven door CD Projekt, Warner Bros. en Bandai Namco

Gebaseerd op de pen en papier RPG, Cyberpunk 2020. In een dystopische toekomst is de mensheid verworden tot speelbal van de megacorporaties. Na de ineenstorting van de wereldeconomie kon Amerika enkel blijven bestaan door de interventie van privélegers en politiemachten van de grote bedrijven. Hierdoor zijn zij uitgegroeid tot de nieuwe machthebbers van de wereld en zijn de steden veranderd in streng bewaakte en gecontroleerde Arcologieën. Night City is een van deze megasteden, waar de grens tussen technologie en menselijkheid steeds verder vervaagt.

Oh dit is dus het nieuwe nu Je kan geen film, spel of cd meer op pre-order zetten of je ergens op verheugen want het wordt tot in het oneindige uitgesteld.

Nou ja...het zijn maar 20 dagen... overleven we ook wel weer.

Sinner schreef:

Nou ja...het zijn maar 20 dagen... overleven we ook wel weer.

Ik zou zulke bedrijven prijzen. Die gaan voor kwaliteit. Eerst netjes af en dan verkopen. Er zijn maar weinig bedrijven die zo handelen. Ik kan me nog Rockstar en Nintendo herinneren. Ik erger me kapot aan van die games waarbij je op day 1 nog effe 80 gig mag downloaden.

Volgens mij hebben ze nu extra tijd nodig om juist een day 1 patch af te kunnen ronden. De game is immers al gold.

Bron: Twitter

Volgens mij maken ze daar al gigantische overuren, (https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-09-29/cyberpunk-2077-publisher-orders-6-day-weeks-ahead-of-game-debut?sref=P6Q0mxvj) dus dat worden nog een paar hectische weekjes. Ben verder wel zeer benieuwd naar deze game.

Manny Calavera schreef:
Ik zou zulke bedrijven prijzen.

Oh zoals gezegd maken die 20 dagen me ook niet zo veel uit. Maar het is in de entertainment sector in 2020 wel een terugkerend feit, (niet alleen bij games) allen om diverse redenen. Ik heb ook veel liever een afgewerkt project.

avatar van DarthSolidKevin
Het probleem is alleen dat CD Projekt Red heel hard aan het roepen was dat de game écht op 19 november zou uitkomen en dat er geen uitstel meer zou zijn. Komt er gewoon op neer dat ze glashard aan het liegen waren. Toen ze dit zeiden was de situatie rondom COVID-19 al in volle gang, dus dat excuus van thuiswerken geloof ik niet zo.

Zijn gewoon weer directeurtjes die een belofte doen, waarvan de werknemers waarschijnlijk hebben gezegd dat het niet realistisch is. Typische AAA praktijken eigenlijk. Ik vind het niet erg om te wachten, maar het enige wat dit teweeg gaat brengen, is meer en nog langere crunch voor de medewerkers. Zal de game beter gepolijst zijn? Natuurlijk, maar op een gegeven moment is het ook een keer klaar en de verwachtingen worden bij elk uitstelrondje groter.

Had zelf de dagen rond de 'originele' release vrij genomen, maar goed misschien kan ik in 2077 nog vrij krijgen. Je weet wel, het jaar waarin de game echt gaat uitkomen.

Sinner schreef:

Ja, je ziet het steeds meer. Maar goed, heb wel liever kwaliteit dan een gerushed iets.

En voor mij is het makkelijk praten, verwacht niet dat ik Cyberpunk snel ga spelen, dus mij doet het weinig. Maar ik had wel een mental burn-out gehad als dit met bv GTA 6 was gebeurd haha.

DarthSolidKevin schreef:
Das het leven, ik denk dat ze op dat moment er zelf ook 100% van overtuigd waren, dus in een leugen geloof ik niet. Dat is iets wat negatieve mensen altijd als reden zien, dat iets met kwade opzet gedaan wordt, maar in werkelijkheid is het leven en zeker het maken van games niet 100% voorspelbaar. Ik ben zelf project manager geweest, en je plant projecten voor succes, maar er gebeuren altijd onerwachte dingen. Vele daarvan kun je oplossen zonder, maar soms spijtig genoeg ook enkel met een vertraging van het project.

Kan me goed voorstellen dat alles goed verliep, tot een of andere tester tegen een mega-bug aanliep. En dan is de keuze van uitstel uiteindelijk degene van minste pijn. Beter dat een shit-storm te doorlopen kort na verschijnen en daardoor verkopen mislopen.

Of ze brengen hem gewoon tegelijk met de next gen versie.

Ik vind het niet erg dat ie niet meer tegelijk met de ps5 uitkomt kan ik me eerst daarop richten.

Grovonion schreef:
Das het leven, ik denk dat ze op dat moment er zelf ook 100% van overtuigd waren, dus in een leugen geloof ik niet. Dat is iets wat negatieve mensen altijd als reden zien, dat iets met kwade opzet gedaan wordt, maar in werkelijkheid is het leven en zeker het maken van games niet 100% voorspelbaar. Ik ben zelf project manager geweest, en je plant projecten voor succes, maar er gebeuren altijd onverwachte dingen. Vele daarvan kun je oplossen zonder, maar soms spijtig genoeg ook enkel met een vertraging van het project.

Uiteraard kunnen er onverwachte zaken voorbij komen, maar dit is niet de eerste keer dat de game wordt uitgesteld. Het is de derde keer. Ja, er kunnen onverwachte dingen gebeuren, maar drie keer? Ik weet niet hoe dat in jouw werk als project manager ging, maar dat lijkt me ook weer niet de bedoeling bij een project waar je veel geld in hebt zitten. Onvoorspelbaarheid is één ding, slecht management en jezelf overschatting is een ander.

Het probleem is dat vooral de werknemers hier onder lijden. Niet ik, niet de gamers en al helemaal niet het management. Een aantal weken terug liet CDPR al weten dat 'ze' moesten crunchen om voor 19 november klaar te zijn. Daar komen nu dus nog eens drie weken bovenop. In de game-industrie plant men stelselmatig op een manier die crunch in de hand werkt. Met desastreuze gevolgen. Lijkt me ook niet de bedoeling, maar zo gaat het wel.

Daarnaast worden de verwachtingen (geheel onterecht) bij elk uitstelling alleen maar groter. Nu kunnen er toch echt geen bugs meer inzitten, toch? De game moet nu wel perfect zijn. Is natuurlijk onzin, maar zo werkt de beeldvorming wel. In het bericht op Twitter valt overigen te lezen dat het blijkbaar niet gaat om een bug, maar om het feit dat ze alles goed willen doen op alle platformen.

Tja, volgens mij ging niemand er van uit dat de game meteen speelbaar zou zijn op de PS5 en Xbox Series X/S. In eerste instantie kwamen die (gratis) upgrades ook gewoon later meen ik mij te herinneren. Die druk hebben ze zichzelf weer opgelegd. En Stadia? Waarom ze daar tijd aan verspillen mag Joost weten.

Edit: Blijkbaar kregen de werknemers tegelijk met ons te horen dat de game is uitgesteld.

avatar van Manny Calavera
'Cyberpunk 2077-ontwikkelaars maken werkweken van honderd uur' | Nieuws | Gamer.nl

Schande. Eigenlijk zou men gewoon deze game moeten gaan boycotten voor straf. Zal niet gebeuren overigens.

Geef gewoon geen releasedatum, of maximaal een maand voor de release. Ik snap dit nooit. Had de game dan gewoon een half jaar later gereleased zodat je personeel normale werkweken kan draaien. Ik vermoed dat de helft hierna in een burn-out zit of ontslag neemt.

avatar van horizon
Wat een malloten. Om een kl*te videospelletje iemand met de dood bedreigen.

avatar van JacoBaco
Is het weer zover? Afgelopen zomer werd Laura Bailey met de dood bedreigd. (Stemactrice Abby Last of Us 2) En nu de makers van Cyberpunk 2077. En als de game wel op tijd wordt uitgebracht en sommige dingen werken niet helemaal lekker dan gaan ze zeiken dat de game beter uitgesteld had kunnen worden.

En toen met Call of Duty: Black Ops II ook zo triest. Een patch zorgde ervoor dat een specifiek wapen 0,1 seconde trager laadt en dat de snelheid van vuren voor sommige wapens lichtjes werd teruggeschroefd.

Nou, wat een schande joh. Degene die ervoor verantwoordelijk was werd met de dood bedreigd. En niet alleen hij, maar ook zijn familie.

horizon schreef:
Wat een malloten. Om een kl*te videospelletje iemand met de dood bedreigen.

Anderzijds, maak het ook niet te zwaar. Een stel 15 jarigen die hun frustratie vermoedelijk online even los gooien. Het is kansloos, maar tegenwoordig is online wat roepen wel heel gemakkelijk. Het is vooral onbeschoft, maar ik zie geen gamer met een honkbalknuppel daar even het kantoor verbouwen.

avatar van JacoBaco
DarthSolidKevin schreef:
De vorige game van onze Poolse vrienden is natuurlijk wel de game der games, The Witcher 3: Wild Hunt. Ook al ben ik die 1% die de game na 5/6 uur niet meer verder wilde spelen. Ze willen de gamers niet teleurstellen en ik denk dat ze erg perfectionistisch zijn geworden. Zowel op technisch gebied als de enorme fun die de game ons moet geven. En het zou zomaar kunnen dat Covid-19 tevens een te grote rol speelde.

En wat het volgende betreft begrijp ik het wel: De ontwikkelaar stelt dat het optimaliseren van de negen verschillende versies van de game veel tijd kost. Het gaat om de versies voor de Xbox One en One X, PlayStation 4 en 4 Pro, pc en Google Stadia. Naast deze zes versies, moet de game ook compatibel worden gemaakt met de Xbox Series X en S en de PlayStation 5.
Bron: Tweakers

The Last of Us Part II werd ook meerdere keren uitgesteld. Maar helaas is dat niet helemaal de game geworden die ik voor ogen had.

Cyberpunk 2077 Delay May Be Due To PS4, Xbox One Versions - GameSpot

Het ligt schijnbaar aan de huidige generatie dat hij is uitgesteld. De game, die al meer dan vijf jaar in ontwikkeling is, blijkt nu iets te veeleisend voor de Xbox One en PS4. Juist de twee consoles waar hij in eerste instantie voor is gemaakt. Dan ben ik benieuwd tot in hoeverre de game speelbaar gaat zijn in een fatsoenlijke framerate...

avatar van dr channard
Vroeg opgestaan voor niks terug naar bedje

Cyberpunk 2077 Delay May Be Due To PS4, Xbox One Versions - GameSpot

Vind het nogal wat om het daarvoor uit te stellen. Maar goed ben benieuwd waar ze dan op gaan beknibbelen. Volgens mij zal het vooral te maken hebben met de laadtijden.

Hoop gedoe. Maar blijkbaar de is deze groep zo groot dat ze het wel moeten doen. Persoonlijk vind ik dit bij uitstek al de titel die je doet overstappen naar next gen.

Ik geloof niet zo in dat artikel van gamespot. Zeker niet als de kop het hele stuk zelf al in vraag stelt middels 'may be'. Het spel is nu al ettelijke jaren in ontwikkeling voor de huidige generatie dus vermoed ik dat het wel degelijk goed genoeg zal draaien. Dat er optimalisatie nodig zal zijn tussen de diverse consoles en resoluties en dat wat extra tijd vergt na een nieuwe launch zou ik wel nog evt kunnen inkomen.

avatar van Manny Calavera
Ze hadden beter de game half 2021 kunnen uitbrengen en dan alleen exclusief op de nieuwe consoles. Dat werkt nooit, voor 2 generaties zoiets maken. Ik snap het commercieel gezien wel maar ik vind het niet handig. Zo blijf je als maker beperkt.

Manny Calavera schreef:

Mja MS doet het met al haar first party titles voorlopig, dus zou gewoon moeten kunnen toch?

centurion81 schreef:

Sowieso. Commercieel gezien de beste optie maar ook qua klantvriendelijk. Ze werken al 5 jaar aan het spel en om dan plots zomer 2020 te melden 'doei jongens koop maar een nieuwe console' zou nogal best een slag in het gezicht zijn. Zeker met de beschikbaarheid van die dingen, laat staan de staat waarin de eerste batches blijkbaar verkeren.

Waarmee ik bedoel dat er diverse PS5 en XBOX's en meerdere technische problemen hebben en het weekend niet overleeft hebben bij reviewers en youtubers en dergelijke. Ik zou me in ieder geval erg genaaid voelen. Ik ben er vast van overtuigd dat het ding behoorlijk zal lopen op ook de huidige (of last-gen zo je wil). Als ze een hele Witcher 3 (weliswaar qua graphics gedownsized maar erg speelbaar) of de Switch aan het draaien krijgen dan krijgen ze dit ook vast wel voor elkaar. En laat je geen paar miljoen potentiele kopers die nog niet meteen toe zijn aan een nieuwe console in de kou staan.

(ik begrijp best dat er mensen happig voor zijn, maar voorlopig is dat bvb in mijn directe omgeving een minderheid, ik denk dat ik er 2 of 3 ken die een PS5 wel meteen in huis halen (op 10), de rest is bijlange na nog niet eens eraan aan het denken vanwege legio games die ze nog hebben en willen spelen - en die heus wel fanatieke gamers zijn - alleen niet zo fanatiek zoals bvb hier vaak gekocht wordt - mezelf inclusief).

Nou ja ik kijk in ieder geval uit naar de releasdate. Mag wel komen, hoe sneller hoe better anders zie ik mezelf alsnog Assassins Creed Valhalla kopen Naar aanleiding van de reviews daarvan hebben we eergisteren met twee man 13th Warrior nog eens gekeken en nou is de zin er al helemaal

Bijna 10 december Die vrijdag een dagje vrij nemen

Je kan hem vanavond al binnen hengelen via Steam (nog niet spelen) Scheelt weer een half uurtje wachten.

Ik heb begrepen dat voor de PS5 en Series x de next-gen patch pas 4 maanden later uit komt? Ik begrijp dat even niet. Gaan ze eerst de game uitstellen omdat die op current-gen nog niet soepel liep, maar brengen ze de next-gen pas maanden later uit dmv een patch. Wat is daar precies anders aan dan de pc versie? .... Maar goed alle bugs en glitches zijn er dan wel uit vermoed ik.

het begint nu wel echt te kriebelen. Ik heb behoudens de eerst trailer nog niets van de game bekeken of informatie tot mij genomen. Ik ga er vrij blanco in en laat mij helemaal onderdompelen in dit avontuur!

avatar van Awake78
Volgens mij komen de reviews vandaag? Embargo lifts @ 6PM? Las ik ergens hoor

Awake78 schreef:
Volgens mij komen de reviews vandaag? Embargo lifts @ 6PM? Las ik ergens hoor

Ik hoop de headliners dan een beetje te vermijden tot vrijdag. Het zal wat zijn als de game echt heel slecht zou zijn...

avatar van Awake78
Kan ik me bijna niet voorstellen. Ik vond The Witcher 3 echt verschrikkelijk, maar hier heb ik toch wel goede hoop in. Hoop alleen niet dat ze teveel de GTA kant op willen, want daar lijkt het wel een beetje op. Maar dan met een eigen smoel en feel.
Maar ook als je de previews een beetje leest en bekijkt kan dit geen slechte cijfers opleveren...

Rujar schreef:

Heel slecht lijkt me bijna onmogelijk. Maar er zal allicht een of andere reden voor een shit-storm zijn. Zo lang ze techisch maar geen al te grote problemen afleveren of tenminste met day-one patch het grootste deel verbeteren zal het heus wel meevallen.

Ik ga me iig vanaf zaterdag (dan pas beschikbaar bij dreamland, maar wel voor slechts 53€) mijn eigen mening vormen.

Ik vind de reviews eigenlijk niet veel nut hebben bij Cyberpunk. Degenen die het spel willen spelen hebben hem al lang op pre-order, net als bij The Witcher 3 - en willen uit eerste hand de ervaring beleven. Ik denk dat het merendeel (denk enkele miljoenen) zich eerder van spoilers zullen willen onthouden.

Er loopt op het moment ook iets van een soort van internet haat campagne tegen Cyberpunk, vooral door een bepaald deel van de geschreven pers en de sjw's omdat het spel TE populair zou zijn.

Na The Witcher 3 moet CDPR het al grondig gaan verknallen moet dit spel troep zijn. En hun dedicatie blijkt uit het feit dat ze een gigant als dat spel zelfs op dat spel redelijk aan het draaien krijgen. (low /medium - maar damn...een spel zo gigantisch op je handheld. Ik blijf het vaak toch echt verbazingwekkend vinden).

Dus ik wacht wel even tot Cyberpunk hopelijk ook echt in de bus ligt donderdag.

avatar van Manny Calavera
Ik ben wel ontzettend benieuwd naar de reviews. Komt meer omdat ik nog niet goed weet of ik dit een game ga vinden die ik dolgraag wil spelen. Maar het is met afstand de grootste release van dit gamejaar. Ben zeer benieuwd of de hype waargemaakt kan worden.