
Cyberpunk 2077 (2020)
PC / PlayStation 4 / PlayStation 5 / Xbox One / Xbox Series X/S / Google Stadia / Nintendo Switch 2
Shooter / RPG
single player
Ontwikkeld door CD Projekt
Uitgegeven door CD Projekt, Warner Bros. en Bandai Namco
Gebaseerd op de pen en papier RPG, Cyberpunk 2020. In een dystopische toekomst is de mensheid verworden tot speelbal van de megacorporaties. Na de ineenstorting van de wereldeconomie kon Amerika enkel blijven bestaan door de interventie van privélegers en politiemachten van de grote bedrijven. Hierdoor zijn zij uitgegroeid tot de nieuwe machthebbers van de wereld en zijn de steden veranderd in streng bewaakte en gecontroleerde Arcologieën. Night City is een van deze megasteden, waar de grens tussen technologie en menselijkheid steeds verder vervaagt.
- vanaf donderdag 5 juni te koop voor de Nintendo Switch 2
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=rViiAA3qs50
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.
Helaas is in 2023 geen enkel spel meer recht-uit-doos 100% foutloos. En aangezien ik meestal toch wel een paar jaar achter loop is dat ook niet eens zo een probleem ook niet meer.
Zelfs Fable was bij release niet wat Fable diende te zijn destijds. En die trend heeft zoch toch wel echt voortgezet.
(en ja...veel Indie Games doen het op dat vlak merkbaar beter...)
Dat had het zeker moeten zijn bij release maar het gaat er uiteindelijk toch om dat het een toffe game is om te spelen? Dat is inmiddels het geval.
Het ging mij meer om het stukje dat dit een compliment verdiend, dat verdient het in mijn optiek dus helemaal niet. Dat het nu uiteindelijk een toffe game is geworden is natuurlijk fijn (hij staat bij mij ook nog steeds op de wishlist). Maar ze leveren nu pas wat ze beloofde, dat is wel zo'n beetje het minste wat je van ze had mogen verwachten. Dat vindt ik geen compliment waardig.
Het ging mij meer om het stukje dat dit een compliment verdiend, dat verdient het in mijn optiek dus helemaal niet. Dat het nu uiteindelijk een toffe game is geworden is natuurlijk fijn (hij staat bij mij ook nog steeds op de wishlist). Maar ze leveren nu pas wat ze beloofde, dat is wel zo'n beetje het minste wat je van ze had mogen verwachten. Dat vindt ik geen compliment waardig.
Helemaal eens. Een goed werkend eindproduct leveren is geen compliment maar een minimale vereiste. Schandalig dat men er 1 tot 1,5 jaar op moest wachten. Positief is wel dat iedereen nu heel positief is dus het zal vast een vette game zijn maar zo'n productieproces mag echt niet. Dit vind ik overigens bij elke game, als GTA 6 dit zou flikken over een tijdje dan word ik ook gek van irritatie.
Maar ze leveren nu pas wat ze beloofde, dat is wel zo'n beetje het minste wat je van ze had mogen verwachten. Dat vindt ik geen compliment waardig.
In gedachten houdende wat veel devs wel doen, hun game een stille dood laten sterven, vind ik dit zelf toch wel een compliment waardig. Natuurlijk niet vergetende dat zowel dit als CD Projekt door een bepaalde groep gamers tot op het bot zijn verbrand en afgebroken. Om dan toch door te ploeteren tussen alle haatberichten en onzin en hiermee op de knoppen te komen? Ook wat mij betreft een complimentje hoor. Net als bvb een No Mans Sky. Ze hadden het project ook kunnen begraven en thats it.
Sowieso. Nu had ik met het origineel buiten kleine zaken al weinig problemen, en heb ik er van genoten maar gratis updates dat is iets wat je bij 99% van de games ziet, en een DLC die het zelfs blijkbaar tot grote hoogtes schopt? Alleszins geen klaagzang voor mij. Zal wel even duren voor ik die speel maar goed. Een No Man's Sky had net hetzelfde en als je het zo leest heeft ook Starfield weer last van de nodige kleine of grote bugs. En zal dat ook wel weer even duren voordat je een volledige stabiele versie speelt.
Helaas is in 2023 geen enkel spel meer recht-uit-doos 100% foutloos. En aangezien ik meestal toch wel een paar jaar achter loop is dat ook niet eens zo een probleem ook niet meer.
Zelfs Fable was bij release niet wat Fable diende te zijn destijds. En die trend heeft zoch toch wel echt voortgezet.
(en ja...veel Indie Games doen het op dat vlak merkbaar beter...)
Bugs en patches vind ik niet zo erg als ze die kunnen fixen in de eerste weken. Hoort er een beetje bij, ook al is het storend.
Maar een onspeelbare game voor diverse consoles op de markt brengen is gewoon een grove schande. Op PS4 en de One was dit onspeelbaar en op de PS5 en X/S ook nauwelijks.
Los van dat heeft het CD Red heel veel geld gekost, want iedereen retourneerde de game en kocht deze 2 jaar later voor een tientje online. Moet echt miljoenen hebben gekost en de hype was meteen weg destijds. En een deel is de game vast nu aan het spelen maar veel potentiële fans hebben denk ik ook nu de game niet aangeraakt door de slechte verhalen.
In gedachten houdende wat veel devs wel doen, hun game een stille dood laten sterven, vind ik dit zelf toch wel een compliment waardig. Natuurlijk niet vergetende dat zowel dit als CD Projekt door een bepaalde groep gamers tot op het bot zijn verbrand en afgebroken. Om dan toch door te ploeteren tussen alle haatberichten en onzin en hiermee op de knoppen te komen? Ook wat mij betreft een complimentje hoor. Net als bvb een No Mans Sky. Ze hadden het project ook kunnen begraven en thats it.
Haha, je doet of ze het als geste naar de fans doen, maar ze doen dit natuurlijk om nog meer imagoschade te voorkomen en om er nog geld aan te verdienen, want een onspeelbare game levert niks op. Hadden ze het niet gedaan, dan had ook niemand nu hun nieuwe DLC gekocht.
Het is gewoon een commerciële gedachte.
LOTR Gollum bijvoorbeeld had je niet hoeven te redden, dat had geen bal opgeleverd meer. Cyberpunk wel, die hadden en hebben een grote achterban. En het zal daadwerkelijk ook vast een sterke game zijn nu alles is gefixt. Maar wel 2 jaar te laat.
In gedachten houdende wat veel devs wel doen, hun game een stille dood laten sterven, vind ik dit zelf toch wel een compliment waardig.
Dan verschillen we daarin van mening.
Even als voorbeeld: Als ik voor me werk aangeef dat ik aan het eind van de maand het project op een bepaalt niveau heb staan en alles kan afleveren(bijvoorbeeld een ontwerp wat volledig op bouwaanvraag niveau gereed is met alle benodigde informatie, tekeningen, documenten en bijbehorende informatie), dan wordt verwacht dat ik dat ook doe. Als ik dan aan het eind van de maand dat niveau niet haal of het geheel onvolledig is dan mag ik daar ook gewoon in mijn eigen tijd voor terug komen/nachten doorhalen om het geheel wel compleet en op niveau af te leveren. Ik heb immers aangegeven dat ik dat zou leveren, dus dan moet ik dat ook leveren. De opdrachtgever betaald daar namelijk ook gewoon voor, die heeft de opdracht gegeven op basis van mijn belofte. Net zoals al die mensen die de game gepreorderd hebben dat gedaan hebben op basis van die beloftes. Ik krijg echt geen compliment omdat ik nog tot in het weekend zit door te werken omdat ik mij niet aan mijn eigen beloftes heb gehouden. Complimenten zou ik alleen krijgen als ik het geheel eerder aflever of als ik meer aflever dan afgesproken. Niet omdat ik uiteindelijk, te laat, aflever wat ik belooft heb af te leveren. Dat was de afspraak en daar heb ik mij ook gewoon aan te houden dan.
En zoals Manny Calavera ook al aangeeft is het voor CDProjekt ook gewoon eigen belang om dit te doen. Ze proberen nog iets van hun reputatie te redden op deze manier. Dat is prima en logische, maar verdient wat mij betreft echt geen compliment, ze hebben dit volledig aan zichzelf te danken.
In onze tijd loopt de free trial van 28 maart 16:00 tot 1 april 8:59. Er zit wel een strenge tijdslimiet op: na vijf uur spelen moet je de volledige game kopen om verder te kunnen. De recente Phantom Liberty zit er overigens niet in.
Ik ga het wel effe proberen.
Wel gekke controls. X gebruiken om dingen te doen, dat ben ik toch van de A knok gewend.
Overigens nog steeds bugs meegemaakt. Kinderen die spelen midden in mijn geparkeerde auto dus de clipping klopt niet. Of iemand die random met een wagen tig auto's begint te beuken waarna er een groot inferno ontstaat. Het lijkt niet zo lekker afgewerkt. Maar los van dat hebben ze wel veel gefixt en is dit prima speelbaar.
Nu inmiddels een ps5 en door de goede berichten over het herstel van de game sinds de launch, wederom een poging gewaagd. Het resultaat: 4x gecrasht in de proloog en ben er alweer klaar mee. Mij een raadsel waarom deze game nu gefixt zou zijn, want hij’s nog altijd buggy as hell. Zonde.
Vier jaar geleden meteen gekocht, maar uiteindelijk m’n geld terug gevraagd en gekregen omdat het amper speelbaar was. Vooral op de PS4.
Nu inmiddels een ps5 en door de goede berichten over het herstel van de game sinds de launch, wederom een poging gewaagd. Het resultaat: 4x gecrasht in de proloog en ben er alweer klaar mee. Mij een raadsel waarom deze game nu gefixt zou zijn, want hij’s nog altijd buggy as hell. Zonde.
Vreemd. Je hebt wel de updates die nodig waren gedownload en geinstalleerd?
Ik heb de game dit jaar ook een tijdje gespeeld en had geen enkele bug (wel op Xbox).
Eigenlijk exact 4 jaar na dato, heb ik deze game weer een opgepakt (opnieuw gekocht) en ditmaal helemaal uitgespeeld met alle patches en de Phantom Liberty DLC.
Ik moet zeggen, dat de game wel uiteindelijk een soort van heeft geleverd wat het ooit had beloofd. Het heeft een ontzettend volwassen en rauw narratief, wat niet schuwt voor wat censuur. Dat kennen we eigenlijk van hun ‘Witcher’ series en die lijn trekken ze hier ook weer door. Ik vind het altijd wel een verademing, als een game daar totaal niet voor schuwt en een zo’n realistisch mogelijk narratief probeert te vertellen, zonder terug te deinzen in de rauw en koudheid van de wereld.
Het verhaal kon me dus zeker wel bekoren, maar moet toegeven dat ik het ergens wel iets beter had verwacht. Ik vond de proloog erg sterk en bracht ook best wat emoties en spanning met zich mee. Zelf vind ik - dat dat uiteindelijk best inzakt en vooral leunt, op een best complex verhaal rondom een biochip. Dat terwijl er echt enkele personages inzitten, die subliem zijn en er emotioneel gezien voor mijn gevoel iets meer mee gedaan kon worden. Het narratief moet het daarom ook echt van de side missions hebben. Die zijn echt essentieel om af te ronden voor het einde van de main story.
Wat betreft game play, was het redelijk uitgebreid. Ik had zelf een ‘sandevistan’ build gemaakt en speelde daarom voornamelijk met blades. Moet zeggen, dat dat best wat heerlijk gameplay heeft opgeleverd. Zo heb ik echt hele basissen in een min uitgeschakeld, door als een soort ‘quick-silver’ assassin erdoor heen te banen. Voor de afwisseling gebruikt ik zo nu en dan ook guns, maar moet zeggen dat het toch redelijk snel ging vervelen. Je kunt de wapens niet echt upgraden, waardoor ze ook minder interessant zijn.
Qua technische problemen is er zeker het e.e.a. Opgelost, maar het heeft zeker zo nu en dan nog zijn mankementen. Er zitten voornamelijk grappige bugs in, maar die grappige bugs halen je zo nu en dan wel uit de wereld. Helaas is mijn game ook nog 2x gecrasht, waarvan 1x midden in een boss battle. Dus mede daardoor ook geen 4,5 maar een 4/5.
Al met al, heb ik zeker veel plezier gehad met de game en heb ik er na 66 uur zeker 80% uitgehaald.
Oké, voordat ik mijn mening over Cyberpunk 2077 geef, wil ik eerst even duidelijk maken welke versie ik op welk platform heb gespeeld. Dus bij deze:
Cyberpunk 2077 versie 1.11 op de Xbox One (VHS-model) waarbij de game op een externe HDD is geïnstalleerd.
Ditmaal heeft mijn mening betrekking op: Cyberpunk 2077 versie 2.2 op de Xbox Series X.
Hier kunnen we heel kort over zijn: de game ziet er op de Series X fantastisch uit. Ik snap alleen niet dat er allemaal van die verschrikkelijke filters standaard aanstaan, maar goed die kan je uitzetten. Qua bugs en glitches val het binnen de normen voor een dergelijke open world game en breken ze de ervaring niet voor mij. Het enige waar ik me wel aan stoorde, was het ghostingeffect aan de achterkant van auto’s als je rijdt.
Het doet me deugd om te zeggen dat het gamedesign de zo benodigde overhaul heeft gekregen. Eindelijk voelt een build echt uniek en krijg je genoeg exp, skills en attributes voor je eigen power fantasy. Ditmaal speelde ik met zwaarden, pistolen en throwing knives. De skills hebben eindelijk meerwaarde, voelen verschillend en voegen echt iets toe aan de gameplay.
Dit blijft helaas het grootste minpunt van Cyberpunk. Hoewel ik me ditmaal heb beperkt tot de Gigs en de NCPD Scanner missies achterwegen heb gelaten, blijven ze niks meer dan bezigheidstherapie. Als je er vijf hebt gedaan, heb je bijna alle variaties wel een beetje gehad. Echt verspilling van de tijd.
Dit is en blijft onveranderd. De side quests die (deels) voortkomen uit de main quest zijn veelal goed en introduceren een veelzijdige groep aan personages. Toch blijft het allemaal een beetje net niet. De thema’s die Cyberpunk definiëren komen niet goed en sterk genoeg aan bod. Daarnaast vind ik V een van de meest oninteressante hoofdpersonages waar ik ooit mee heb gespeeld. Ditmaal speelde ik als de mannelijke variant en op sommige momenten begon ik me echt te ergeren aan die kerel.
In het jaar 2025 kan ik je met een gerust hart Cyberpunk 2077 aanraden. Alle fundamentele bouwstenen zijn opgelost en de game loopt zonder veel bugs en glitches op een console van de huidige generatie. Zelf vind ik Deus Ex (Human Revolution + Mankind Divided) betere games als het aankomt op het thema ‘Cyberpunk’, maar 2077 is een meer dan prima game waar je vooral de power fantasy van het genre kan beleven.
Zelfs met alle verbeteringen kom ik niet verder dan 4*. Het team van CD Projekt Red heeft zich sterk herpakt en de game substantieel aangepakt. De open world bestaat vooral uit bezigheidstherapie en het verhaal, hoewel soms met leuke momenten, heeft niet veel te vertellen.
Benieuwd of Cyberpunk goed gaat werken op de Switch 2. Dan heb ik zeker interesse aangezien ik geen ps 5 xbox s heb (maar wel de Switch 2 gepreordered!). Ook benieuwd wat dit spel dan mag gaan kosten, nog nergens te vinden als pre-order maar moet wel een launch titel zijn op 5 juni.
Switch 2-versie Cyberpunk 2077 presteert beter dan PS4- en Xbox One-release - nl.ign.com
En nog een groot plus punt Cyberpunk 2077: Ultimate Edition word volledig fysiek. Dus alles op het kaartje! ja deze schaf ik ook aan. Ondanks dat ik hem al op de X-box One heb.
De prijs schijnt tussen de €60 en €70 te zijn.