menu

Cyberpunk 2077 (2020)

mijn stem
3,56 (41)
41 stemmen

PC / PlayStation 4 / PlayStation 5 / Xbox One / Xbox Series X/S / Google Stadia / Nintendo Switch 2
Shooter / RPG
single player

Ontwikkeld door CD Projekt
Uitgegeven door CD Projekt, Warner Bros. en Bandai Namco

Gebaseerd op de pen en papier RPG, Cyberpunk 2020. In een dystopische toekomst is de mensheid verworden tot speelbal van de megacorporaties. Na de ineenstorting van de wereldeconomie kon Amerika enkel blijven bestaan door de interventie van privélegers en politiemachten van de grote bedrijven. Hierdoor zijn zij uitgegroeid tot de nieuwe machthebbers van de wereld en zijn de steden veranderd in streng bewaakte en gecontroleerde Arcologieën. Night City is een van deze megasteden, waar de grens tussen technologie en menselijkheid steeds verder vervaagt.

  • vanaf donderdag 5 juni te koop voor de Nintendo Switch 2

Trailer

https://www.youtube.com/watch?v=rViiAA3qs50

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.

zoeken in:
avatar van Eraser2
Dat had het zeker moeten zijn bij release maar het gaat er uiteindelijk toch om dat het een toffe game is om te spelen? Dat is inmiddels het geval.

avatar van Sinner
4,0
Sowieso. Nu had ik met het origineel buiten kleine zaken al weinig problemen, en heb ik er van genoten maar gratis updates dat is iets wat je bij 99% van de games ziet, en een DLC die het zelfs blijkbaar tot grote hoogtes schopt? Alleszins geen klaagzang voor mij. Zal wel even duren voor ik die speel maar goed. Een No Man's Sky had net hetzelfde en als je het zo leest heeft ook Starfield weer last van de nodige kleine of grote bugs. En zal dat ook wel weer even duren voordat je een volledige stabiele versie speelt.

Helaas is in 2023 geen enkel spel meer recht-uit-doos 100% foutloos. En aangezien ik meestal toch wel een paar jaar achter loop is dat ook niet eens zo een probleem ook niet meer.

Zelfs Fable was bij release niet wat Fable diende te zijn destijds. En die trend heeft zoch toch wel echt voortgezet.

(en ja...veel Indie Games doen het op dat vlak merkbaar beter...)

avatar van legian
Eraser2 schreef:
Dat had het zeker moeten zijn bij release maar het gaat er uiteindelijk toch om dat het een toffe game is om te spelen? Dat is inmiddels het geval.

Het ging mij meer om het stukje dat dit een compliment verdiend, dat verdient het in mijn optiek dus helemaal niet. Dat het nu uiteindelijk een toffe game is geworden is natuurlijk fijn (hij staat bij mij ook nog steeds op de wishlist). Maar ze leveren nu pas wat ze beloofde, dat is wel zo'n beetje het minste wat je van ze had mogen verwachten. Dat vindt ik geen compliment waardig.

avatar van Manny Calavera
legian schreef:
(quote)

Het ging mij meer om het stukje dat dit een compliment verdiend, dat verdient het in mijn optiek dus helemaal niet. Dat het nu uiteindelijk een toffe game is geworden is natuurlijk fijn (hij staat bij mij ook nog steeds op de wishlist). Maar ze leveren nu pas wat ze beloofde, dat is wel zo'n beetje het minste wat je van ze had mogen verwachten. Dat vindt ik geen compliment waardig.


Helemaal eens. Een goed werkend eindproduct leveren is geen compliment maar een minimale vereiste. Schandalig dat men er 1 tot 1,5 jaar op moest wachten. Positief is wel dat iedereen nu heel positief is dus het zal vast een vette game zijn maar zo'n productieproces mag echt niet. Dit vind ik overigens bij elke game, als GTA 6 dit zou flikken over een tijdje dan word ik ook gek van irritatie.

avatar van Sinner
4,0
legian schreef:
Maar ze leveren nu pas wat ze beloofde, dat is wel zo'n beetje het minste wat je van ze had mogen verwachten. Dat vindt ik geen compliment waardig.


In gedachten houdende wat veel devs wel doen, hun game een stille dood laten sterven, vind ik dit zelf toch wel een compliment waardig. Natuurlijk niet vergetende dat zowel dit als CD Projekt door een bepaalde groep gamers tot op het bot zijn verbrand en afgebroken. Om dan toch door te ploeteren tussen alle haatberichten en onzin en hiermee op de knoppen te komen? Ook wat mij betreft een complimentje hoor. Net als bvb een No Mans Sky. Ze hadden het project ook kunnen begraven en thats it.

avatar van Manny Calavera
Sinner schreef:
Sowieso. Nu had ik met het origineel buiten kleine zaken al weinig problemen, en heb ik er van genoten maar gratis updates dat is iets wat je bij 99% van de games ziet, en een DLC die het zelfs blijkbaar tot grote hoogtes schopt? Alleszins geen klaagzang voor mij. Zal wel even duren voor ik die speel maar goed. Een No Man's Sky had net hetzelfde en als je het zo leest heeft ook Starfield weer last van de nodige kleine of grote bugs. En zal dat ook wel weer even duren voordat je een volledige stabiele versie speelt.

Helaas is in 2023 geen enkel spel meer recht-uit-doos 100% foutloos. En aangezien ik meestal toch wel een paar jaar achter loop is dat ook niet eens zo een probleem ook niet meer.

Zelfs Fable was bij release niet wat Fable diende te zijn destijds. En die trend heeft zoch toch wel echt voortgezet.

(en ja...veel Indie Games doen het op dat vlak merkbaar beter...)


Bugs en patches vind ik niet zo erg als ze die kunnen fixen in de eerste weken. Hoort er een beetje bij, ook al is het storend.

Maar een onspeelbare game voor diverse consoles op de markt brengen is gewoon een grove schande. Op PS4 en de One was dit onspeelbaar en op de PS5 en X/S ook nauwelijks.

Los van dat heeft het CD Red heel veel geld gekost, want iedereen retourneerde de game en kocht deze 2 jaar later voor een tientje online. Moet echt miljoenen hebben gekost en de hype was meteen weg destijds. En een deel is de game vast nu aan het spelen maar veel potentiële fans hebben denk ik ook nu de game niet aangeraakt door de slechte verhalen.

avatar van Manny Calavera
Sinner schreef:
(quote)


In gedachten houdende wat veel devs wel doen, hun game een stille dood laten sterven, vind ik dit zelf toch wel een compliment waardig. Natuurlijk niet vergetende dat zowel dit als CD Projekt door een bepaalde groep gamers tot op het bot zijn verbrand en afgebroken. Om dan toch door te ploeteren tussen alle haatberichten en onzin en hiermee op de knoppen te komen? Ook wat mij betreft een complimentje hoor. Net als bvb een No Mans Sky. Ze hadden het project ook kunnen begraven en thats it.


Haha, je doet of ze het als geste naar de fans doen, maar ze doen dit natuurlijk om nog meer imagoschade te voorkomen en om er nog geld aan te verdienen, want een onspeelbare game levert niks op. Hadden ze het niet gedaan, dan had ook niemand nu hun nieuwe DLC gekocht.

Het is gewoon een commerciële gedachte.

LOTR Gollum bijvoorbeeld had je niet hoeven te redden, dat had geen bal opgeleverd meer. Cyberpunk wel, die hadden en hebben een grote achterban. En het zal daadwerkelijk ook vast een sterke game zijn nu alles is gefixt. Maar wel 2 jaar te laat.

avatar van Eraser2
Klopt het is gewoon 1 van de grootste fails in de game industrie ooit geweest. Maar die fail is gelukkig wat minder geworden omdat het daadwerkelijk enorm gefixt is. Dat is dan gelijk weer het voordeel van die verrekte patches. Daarom pre order ik ook nooit zaken, precies om dit soort gezeik te voorkomen.

avatar van legian
Sinner schreef:
(quote)


In gedachten houdende wat veel devs wel doen, hun game een stille dood laten sterven, vind ik dit zelf toch wel een compliment waardig.

Dan verschillen we daarin van mening.
Even als voorbeeld: Als ik voor me werk aangeef dat ik aan het eind van de maand het project op een bepaalt niveau heb staan en alles kan afleveren(bijvoorbeeld een ontwerp wat volledig op bouwaanvraag niveau gereed is met alle benodigde informatie, tekeningen, documenten en bijbehorende informatie), dan wordt verwacht dat ik dat ook doe. Als ik dan aan het eind van de maand dat niveau niet haal of het geheel onvolledig is dan mag ik daar ook gewoon in mijn eigen tijd voor terug komen/nachten doorhalen om het geheel wel compleet en op niveau af te leveren. Ik heb immers aangegeven dat ik dat zou leveren, dus dan moet ik dat ook leveren. De opdrachtgever betaald daar namelijk ook gewoon voor, die heeft de opdracht gegeven op basis van mijn belofte. Net zoals al die mensen die de game gepreorderd hebben dat gedaan hebben op basis van die beloftes. Ik krijg echt geen compliment omdat ik nog tot in het weekend zit door te werken omdat ik mij niet aan mijn eigen beloftes heb gehouden. Complimenten zou ik alleen krijgen als ik het geheel eerder aflever of als ik meer aflever dan afgesproken. Niet omdat ik uiteindelijk, te laat, aflever wat ik belooft heb af te leveren. Dat was de afspraak en daar heb ik mij ook gewoon aan te houden dan.

En zoals Manny Calavera ook al aangeeft is het voor CDProjekt ook gewoon eigen belang om dit te doen. Ze proberen nog iets van hun reputatie te redden op deze manier. Dat is prima en logische, maar verdient wat mij betreft echt geen compliment, ze hebben dit volledig aan zichzelf te danken.

avatar van brawljeff
Deze game heb ik om goede redenen een tijd links laten liggen, maar recent toch aangeschaft na veel enthousiaste geluiden. Inmiddels heb ik 15 uur verdeeld over de main game en stukjes van de dlc. Zeer onder de indruk van alles wat ik ben tegengekomen. Mooi hoe de studio de game toch tot een meesterwerk heeft weten te brengen. Laat het een wijze les zijn voor The Witcher 4 straks.

avatar van Manny Calavera
Cyberpunk 2077 is deze week gratis op PS5 en Xbox te proberen - nl.ign.com

CD Projekt Red heeft een free trial voor Cyberpunk 2077 aangekondigd. Tussen 28 maart en 1 april kun je de game op PlayStation 5 en Xbox Series X en S uitproberen.

In onze tijd loopt de free trial van 28 maart 16:00 tot 1 april 8:59. Er zit wel een strenge tijdslimiet op: na vijf uur spelen moet je de volledige game kopen om verder te kunnen. De recente Phantom Liberty zit er overigens niet in.


Ik ga het wel effe proberen.

avatar van Manny Calavera
Eerste uur gespeeld, vet hoor. Het ziet er schitterend uit en het voelt lekker rauw en realistisch aan. Weet niet of de game zelf iets voor me gaat zijn, kom ik komende uren wel achter.

Wel gekke controls. X gebruiken om dingen te doen, dat ben ik toch van de A knok gewend.

avatar van Manny Calavera
Ik vind het echt lastig, heb een paar behoorlijk toffe uren in de game zitten maar of ik ermee door wil gaan weet ik nog niet. De vibe is echt fantastisch, maar het is behoorlijk complex. Zo'n missie als waar je met de tijd en geluid speelt bij een appartement van een man is echt taai. De game heeft echt plussen en minnen.

Overigens nog steeds bugs meegemaakt. Kinderen die spelen midden in mijn geparkeerde auto dus de clipping klopt niet. Of iemand die random met een wagen tig auto's begint te beuken waarna er een groot inferno ontstaat. Het lijkt niet zo lekker afgewerkt. Maar los van dat hebben ze wel veel gefixt en is dit prima speelbaar.

2,0
Vier jaar geleden meteen gekocht, maar uiteindelijk m’n geld terug gevraagd en gekregen omdat het amper speelbaar was. Vooral op de PS4.

Nu inmiddels een ps5 en door de goede berichten over het herstel van de game sinds de launch, wederom een poging gewaagd. Het resultaat: 4x gecrasht in de proloog en ben er alweer klaar mee. Mij een raadsel waarom deze game nu gefixt zou zijn, want hij’s nog altijd buggy as hell. Zonde.

avatar van Manny Calavera
Uier schreef:
Vier jaar geleden meteen gekocht, maar uiteindelijk m’n geld terug gevraagd en gekregen omdat het amper speelbaar was. Vooral op de PS4.

Nu inmiddels een ps5 en door de goede berichten over het herstel van de game sinds de launch, wederom een poging gewaagd. Het resultaat: 4x gecrasht in de proloog en ben er alweer klaar mee. Mij een raadsel waarom deze game nu gefixt zou zijn, want hij’s nog altijd buggy as hell. Zonde.


Vreemd. Je hebt wel de updates die nodig waren gedownload en geinstalleerd?

Ik heb de game dit jaar ook een tijdje gespeeld en had geen enkele bug (wel op Xbox).

2,0
Ik heb de hele game opnieuw gedownload op m’n nieuwe ps5, dus neem aan dat alle patches erin zitten. Gelukkig wassie nu slechts een paar tientjes in de januari sale, maar alsnog uitermate teleurstellend.

avatar van LikeAJedi
4,0
Dat de game net als ‘V’ uit de dood zou herrijzen en dus al die tijd een metafoor bleek te zijn, had denk ik niemand ooit gedacht. Creatief hoor, CD Projekt Red.

Eigenlijk exact 4 jaar na dato, heb ik deze game weer een opgepakt (opnieuw gekocht) en ditmaal helemaal uitgespeeld met alle patches en de Phantom Liberty DLC.

Ik moet zeggen, dat de game wel uiteindelijk een soort van heeft geleverd wat het ooit had beloofd. Het heeft een ontzettend volwassen en rauw narratief, wat niet schuwt voor wat censuur. Dat kennen we eigenlijk van hun ‘Witcher’ series en die lijn trekken ze hier ook weer door. Ik vind het altijd wel een verademing, als een game daar totaal niet voor schuwt en een zo’n realistisch mogelijk narratief probeert te vertellen, zonder terug te deinzen in de rauw en koudheid van de wereld.

Het verhaal kon me dus zeker wel bekoren, maar moet toegeven dat ik het ergens wel iets beter had verwacht. Ik vond de proloog erg sterk en bracht ook best wat emoties en spanning met zich mee. Zelf vind ik - dat dat uiteindelijk best inzakt en vooral leunt, op een best complex verhaal rondom een biochip. Dat terwijl er echt enkele personages inzitten, die subliem zijn en er emotioneel gezien voor mijn gevoel iets meer mee gedaan kon worden. Het narratief moet het daarom ook echt van de side missions hebben. Die zijn echt essentieel om af te ronden voor het einde van de main story.

Wat betreft game play, was het redelijk uitgebreid. Ik had zelf een ‘sandevistan’ build gemaakt en speelde daarom voornamelijk met blades. Moet zeggen, dat dat best wat heerlijk gameplay heeft opgeleverd. Zo heb ik echt hele basissen in een min uitgeschakeld, door als een soort ‘quick-silver’ assassin erdoor heen te banen. Voor de afwisseling gebruikt ik zo nu en dan ook guns, maar moet zeggen dat het toch redelijk snel ging vervelen. Je kunt de wapens niet echt upgraden, waardoor ze ook minder interessant zijn.

Qua technische problemen is er zeker het e.e.a. Opgelost, maar het heeft zeker zo nu en dan nog zijn mankementen. Er zitten voornamelijk grappige bugs in, maar die grappige bugs halen je zo nu en dan wel uit de wereld. Helaas is mijn game ook nog 2x gecrasht, waarvan 1x midden in een boss battle. Dus mede daardoor ook geen 4,5 maar een 4/5.

Al met al, heb ik zeker veel plezier gehad met de game en heb ik er na 66 uur zeker 80% uitgehaald.

avatar van DarthSolidKevin
4,0
Het is bijna vier jaar geleden dat ik Cyberpunk 2077 voor het eerst speelde en vandaag heb ik hem opnieuw doorgespeeld. Ditmaal in de vorm van de Ultimate Edition met Phantom Liberty. Het leek me wel leuk om mijn huidige gedachtegang over de game te vergelijken met verschillende onderdelen uit mijn 2021 mening. In dit verhaal is Phantom Liberty overigens niet meegenomen. Die moet ik nog bij die pagina neerpennen. Oké, laten we beginnen.

DarthSolidKevin schreef:
Oké, voordat ik mijn mening over Cyberpunk 2077 geef, wil ik eerst even duidelijk maken welke versie ik op welk platform heb gespeeld. Dus bij deze:
Cyberpunk 2077 versie 1.11 op de Xbox One (VHS-model) waarbij de game op een externe HDD is geïnstalleerd.


Ditmaal heeft mijn mening betrekking op: Cyberpunk 2077 versie 2.2 op de Xbox Series X.

De game ziet er grafisch (mede dankzij het uitzetten van een paar filters) beter uit dan in het begin, maar het blijft wat mij betreft onder de maat. Ik ben niet iemand die snel afknapt op grafische kwaliteit van een lager niveau, maar je mag best wat verwachten van een game die is geproduceerd door een grote studio met een flink budget aan het einde van de vorige generatie. Om nog maar te zwijgen over de bugs en glitches in Cyberpunk 2077.


Hier kunnen we heel kort over zijn: de game ziet er op de Series X fantastisch uit. Ik snap alleen niet dat er allemaal van die verschrikkelijke filters standaard aanstaan, maar goed die kan je uitzetten. Qua bugs en glitches val het binnen de normen voor een dergelijke open world game en breken ze de ervaring niet voor mij. Het enige waar ik me wel aan stoorde, was het ghostingeffect aan de achterkant van auto’s als je rijdt.

De problemen van Cyberpunk 2077 liggen veel dieper dan wat glitches, bugs en technische oneffenheden. Het algemene gamedesign komt namelijk nogal inspiratieloos en afgeraffeld over. Bij de verschillende skills wordt dit pijnlijk duidelijk. Meer dan de helft heeft totaal geen toegevoegde waarde en skill trees als Crafting en Cold Blood zijn zelfs compleet nutteloos. Laatstgenoemde lijkt zo uit Borderlands te zijn getrokken, maar daar heb je in Cyberpunk 2077 echt helemaal geen zak aan… …Ik speelde met een technische build (hacken, tech weapons) met een beetje stealth, maar rond level 35 had ik pas het idee dat ik echt sterk begon te worden. Daarna werd de gameplay een stuk vermakelijker.


Het doet me deugd om te zeggen dat het gamedesign de zo benodigde overhaul heeft gekregen. Eindelijk voelt een build echt uniek en krijg je genoeg exp, skills en attributes voor je eigen power fantasy. Ditmaal speelde ik met zwaarden, pistolen en throwing knives. De skills hebben eindelijk meerwaarde, voelen verschillend en voegen echt iets toe aan de gameplay.
In mijn 100+ uur durf ik wel te stellen dat zeker de helft totaal niet de moeite waard was. Leuk zo'n open wereld, maar die Ubisoft map markers hadden ze lekker achterwegen moeten laten. Sommige waren nog een beetje verpakt in een flinterdun verhaaltje, maar ook die begonnen naar verloop van tijd op elkaar te lijken.


Dit blijft helaas het grootste minpunt van Cyberpunk. Hoewel ik me ditmaal heb beperkt tot de Gigs en de NCPD Scanner missies achterwegen heb gelaten, blijven ze niks meer dan bezigheidstherapie. Als je er vijf hebt gedaan, heb je bijna alle variaties wel een beetje gehad. Echt verspilling van de tijd.

Is er dan niks goed aan de game? Zeker wel, want de personages zijn heel goed geschreven en de quests (waar echt moeite in is gestoken) zijn vermakelijk, zitten goed in elkaar en kunnen verrassend uit de hoek komen. Helaas mist ook hier op sommige momenten de consistentie, maar daar is nog mee te leven. Ook ben ik, in tegenstelling tot sommige andere mensen, best positief over Keanu Reeves als Johnny Silverhand. Eigenlijk is de hele cast van stemacteurs heel sterk en tillen ze het geheel naar een hoger niveau.


Dit is en blijft onveranderd. De side quests die (deels) voortkomen uit de main quest zijn veelal goed en introduceren een veelzijdige groep aan personages. Toch blijft het allemaal een beetje net niet. De thema’s die Cyberpunk definiëren komen niet goed en sterk genoeg aan bod. Daarnaast vind ik V een van de meest oninteressante hoofdpersonages waar ik ooit mee heb gespeeld. Ditmaal speelde ik als de mannelijke variant en op sommige momenten begon ik me echt te ergeren aan die kerel.

Zou ik Cyberpunk 2077 in de huidige staat aanraden? Nee, eigenlijk niet… …Het enige verschil is dat Cyberpunk 2077 nog kan veranderen. Ik vraag me alleen af of CD Projekt Red de fundamentele zaken (zoals de skills) kan redden. Daar is een serieuze (gameplay) overhaul voor nodig.

In het jaar 2025 kan ik je met een gerust hart Cyberpunk 2077 aanraden. Alle fundamentele bouwstenen zijn opgelost en de game loopt zonder veel bugs en glitches op een console van de huidige generatie. Zelf vind ik Deus Ex (Human Revolution + Mankind Divided) betere games als het aankomt op het thema ‘Cyberpunk’, maar 2077 is een meer dan prima game waar je vooral de power fantasy van het genre kan beleven.

Cyberpunk 2077 had makkelijk een 4,5* of 5* game kunnen zijn. De gouden bergen die CD Projekt Red (en dan vooral het management) beloofde, blijken eerder van koper te zijn. Het is een product vol potentie en slecht geïmplementeerde ideeën dat het moet hebben van de fantastische stemacteurs en een paar hele goede quests. Tenzij de game serieus onder handen wordt genomen, is dit mijn eerste en tevens laatste bezoek aan Night City. 3,5*


Zelfs met alle verbeteringen kom ik niet verder dan 4*. Het team van CD Projekt Red heeft zich sterk herpakt en de game substantieel aangepakt. De open world bestaat vooral uit bezigheidstherapie en het verhaal, hoewel soms met leuke momenten, heeft niet veel te vertellen.

avatar van Skrrt
Benieuwd of Cyberpunk goed gaat werken op de Switch 2. Dan heb ik zeker interesse aangezien ik geen ps 5 xbox s heb (maar wel de Switch 2 gepreordered!). Ook benieuwd wat dit spel dan mag gaan kosten, nog nergens te vinden als pre-order maar moet wel een launch titel zijn op 5 juni.

avatar van Banjo
geplaatst:
Skrrt schreef:
Benieuwd of Cyberpunk goed gaat werken op de Switch 2. Dan heb ik zeker interesse aangezien ik geen ps 5 xbox s heb (maar wel de Switch 2 gepreordered!). Ook benieuwd wat dit spel dan mag gaan kosten, nog nergens te vinden als pre-order maar moet wel een launch titel zijn op 5 juni.


Switch 2-versie Cyberpunk 2077 presteert beter dan PS4- en Xbox One-release - nl.ign.com

En nog een groot plus punt Cyberpunk 2077: Ultimate Edition word volledig fysiek. Dus alles op het kaartje! ja deze schaf ik ook aan. Ondanks dat ik hem al op de X-box One heb.

De prijs schijnt tussen de €60 en €70 te zijn.

Gast
geplaatst: vandaag om 16:00 uur

geplaatst: vandaag om 16:00 uur

Let op: In verband met copyright is het op GamesMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.