Cyberpunk 2077 (2020)

PC / PlayStation 4 / PlayStation 5 / Xbox One / Xbox Series X/S / Google Stadia

Ontwikkeld door CD Projekt
Uitgegeven door CD Projekt, Warner Bros. en Namco Bandai

Gebaseerd op de pen en papier RPG, Cyberpunk 2020. In een dystopische toekomst is de mensheid verworden tot speelbal van de megacorporaties. Na de ineenstorting van de wereldeconomie kon Amerika enkel blijven bestaan door de interventie van privélegers en politiemachten van de grote bedrijven. Hierdoor zijn zij uitgegroeid tot de nieuwe machthebbers van de wereld en zijn de steden veranderd in streng bewaakte en gecontroleerde Arcologieën. Night City is een van deze megasteden, waar de grens tussen technologie en menselijkheid steeds verder vervaagt.

horizon schreef:
Wut? Is toch al jaren een gezegde: 'pc master race'.

Consoles hebben zeker een doel en markt. Vooral wat betreft eenvoud van opzet.

Ja, een top PC is krachtiger dan welke console ook. Maar daar ging dit niet over, dat heb ik nooit ontkend he.

Nee inderdaad. Het ging erom dat dit ging floppen op de next Gen. Op de last gen kocht toch niemand het meer en de PC markt was 'tig keer kleiner. Beiden onwaarheden en een gissing.

Tot op heden 11 miljoen keer verkocht en geen cijfers hoeveel daadwerkelijk zijn 'geretourneerd' - alles daaromtrend zijn gissingen - ook de ontwikkelingskosten of 'het budget van Keanu Reeves' wat regelmatig aangehaald wordt. De PC markt is gigantisch. Ook voor shooters. Maar dit is niet alleen een shooter, maar een RPG (shooter hybride - als je het zo wil noemen) ala Fallout. Van natura een titel die het op PC bijzonder goed doet. Ook al vanwege het feit dat er lustig op los kan gemod worden.

Dus floppen? Tja. Als je het zo wil noemen. Er zullen enkel meer exemplaren van verkocht worden. En vreemd genoeg blijkt dat nu de hele witchhunt gedaald is ook best veel mensen de 'lachwekkende' editie aan het spelen zijn (wellicht toch een deel van die 11 miljoen?). (ik ken er alvast een viertal - eentje op PC weliswaar).

Was trouwens The Last of Us 2 niet bij far potentieel de grootste titel van afgelopen jaar voordat die door de stront getrokken werd? Of Animal Crossing New Horizon waar Nintendo gamers 'tig jaren op hebben gewacht? Of was dat nou toch Ghost of Tsushima?

We gaan het zien. Die 11 miljoen is al meer dan The Witcher 3 verkocht in hun eerste jaar. Als ze DLC brengen en de game weer net zo goed gaan onderhouden kan dit de beste en meeste verkocht game van CDPR gaan worden. Succes komt vanzelf wel en krijgen we straks een spinoff op netflix Zie ik GTA niet doen.

Na zo’n 35 uur nog steeds een toffe game die minstens een 4* waard is (PC). De main story is boeiend en ik zit diep in act 2. De stad is erg mooi en de sfeer is te gek. Zelfs de side quests voelen aan als essentieel. De characters zijn goed neergezet en de dialogen die worden gevoerd voelen authentiek aan.

Wat me tegenvalt is het dialoogsysteem zelf. Ik had echt gehoopt op een dialoogsysteem a la Fallout New Vegas waarbij je echt invloed kunt uitoefenen. Jammer dat dat niet gelukt is. Neemt niet weg dat het een geweldige immersieve actiegame is. Het RPG gedeelte had wellicht beter uitgewerkt kunnen worden maar de diverse perks etc. voegen wel degelijk iets toe aan de game.

Ik voel een steady 4* aankomen voor deze game, al moet ik ‘m nog uitspelen. Ik ben in ieder geval zeer tevreden. Ik heb gemiddeld uitgekeken naar de game (ik ben fan van alles wat op Blade Runner lijkt) en dan valt ‘ie echt niet tegen. Ik kan me wel voorstellen dat als je deze verwachtte als de grote revolutie op gamegebied dat ‘ie dan wat tegen kan vallen.

jellylips schreef:

Heb je een corpo build? Dan krijg je wel extra dialogen

Rujar schreef:
Heb je een corpo build? Dan krijg je wel extra dialogen

Krijg je met alle drie builds. Ik had streetkid. En er zijn ook skills die van invloed zijn.

Ik vermoed dat JellyLips bedoelt dat je niet nog meer invloed hebt - je hebt wel degelijk tot op een bepaalde hoogte invloed op bepaalde events en gebeurtenissen (zeker in de sidequests) maar niet zoals in New Vegas waar je letterlijk in een groot deel van de game je wapens niet hoeft te gebruiken mocht je dat niet willen (of Outer Worlds bvb).

avatar van hitman
Dit speelt erg lekker op mijn nieuwe gaming pc, top graphics en mooie kleuren ook

Deze maand heeft de PU 6 pagina's met een soort hernieuwde beoordeling van de game. Best interessant om te lezen en als alles een beetje gepatched is, dan is er denk ik wel een mooie game, nog steeds. Hoop Cyberpunk in de tweede helft van dit jaar zelf te spelen, als de Series X update uit is.