Cyberpunk 2077 (2020)

PC / PlayStation 4 / PlayStation 5 / Xbox One / Xbox Series X/S / Google Stadia

Ontwikkeld door CD Projekt
Uitgegeven door CD Projekt, Warner Bros. en Namco Bandai

Gebaseerd op de pen en papier RPG, Cyberpunk 2020. In een dystopische toekomst is de mensheid verworden tot speelbal van de megacorporaties. Na de ineenstorting van de wereldeconomie kon Amerika enkel blijven bestaan door de interventie van privélegers en politiemachten van de grote bedrijven. Hierdoor zijn zij uitgegroeid tot de nieuwe machthebbers van de wereld en zijn de steden veranderd in streng bewaakte en gecontroleerde Arcologieën. Night City is een van deze megasteden, waar de grens tussen technologie en menselijkheid steeds verder vervaagt.

JacoBaco schreef:

Maar ik heb toch wel flink wat goede openwereld games gespeeld. Waaronder inderdaad erg veel fantasy games

Ghost of Tsushima
Fallout 3 (de grote topper)
Batman: Arkham City
Sekiro: Shadows Die Twice
Horizon Zero Dawn
Middle-earth: deel 1 en 2.
Assassin’s Creed (vooral weer erg leuk sinds Origins)
Far Cry (met deel 3 als grote topper
Metal Gear Solid V: The Phantom Pain
Dark Souls en Bloodborne
Marvel’s Spider-Man
Watch Dogs (vooral deel 1)
Nier: Automata
Dead Island
Dying Light
Days Gone

En dan vergeet je er nog wel eentje van de beste... Sleeping Dogs. Een van mijn favorieten, alleen al vanwege het combat systeem en de setting, verhaal. Die viel bij mij wel meteen goed.

avatar van drezic
JacoBaco schreef:
drezic Dat staat buiten kijf, en voor mij in dit geval een gunstige bijkomstigheid. Want ik speel geen RDR en geen GTA en daardoor weet ik niet echt wat ik mis. Dus ben ik wat eerder tevreden met de (door jou genoemde) beperkingen in de andere open-world games. Een mooi voorbeeld is Watch Dogs. Zwaar genoten van die game.

Fijne jaarwisseling alvast .

p.s. Cyberpunk wordt een PS5 game voor mij en mijn PS5 krijg ik niet eerder dan eind maart 2021.

Ik heb cyberpunk ook op mn vooralsikeenps5heb lijstje staan. Maar ja, als je net rdr2 gespeeld hebt... Btw die is het echt waard om te checken. Zo veel beter qua detail en verhaal als gta. In principe zijn games als watch dogs en fallout qua genre ook veel meer mijn ding maar rdr2... Och man.

avatar van drezic
Voor iedereen die nog steeds twijfelt of dit een goede game is; hier is 45 minuten aan gameplay en in-depth review welke laat zien hoe slecht de game eigenlijk is:

Cyberpunk 2077: CD PROJEKT are all Liars - YouTube

Wat een stelletje flessentrekkers daar bij Projekt Red.

Tja het is geen GTA. (ik weet niet of dat ook zo gecommuniceerd is) Ik moet zeggen dat ik heel weinig heb meegekregen van alle info. Ik speel op de PC en vermaak mij er ontzettend goed mee. Het is geen next level, mee eens, maar qua verhaallijnen is het wel echt genieten.

Tja het is geen GTA.

Is het ook niet. Het blijft grotendeels een RPG. Gaat iemand vergelijkingen trekkrn doe het dan met Fallout, Outer Worlds of Skyrim. Maar alle youtubers, inclusied degene wat het spel nooit gespeeld hebben, moeten toch op de hype springen en een negatief videotje maken voor de broodnodige clickbait. Anders missen ze een hoop pennies en experts die dergelijke onzinnige clipjes verder posten.

Ik speel maar op een Xbox one S en met een minimaal aan problemen (zelfs minder dan sommige andere open world games) en nu bijna tegen de 40 uur aan. De verhaallijnen en consequenties zijn (ook de wat kleinere) zijn vaak prima.

En ja. Ik heb al eens een auto opgeroepen die kwam aanvliegen. (een echt back-to-the-future moment) Maar ik heb in Skyrim ook al eens een draak gehad die staande bleef tateren terwijl ik hem met pijlen doorzeefde en midden in zijn monoloog stierf.

Voor de rest blijft het meer dan speelbaar genoeg.

avatar van JacoBaco
De Witcher 3 had ook niet echt een lekkere start. Verre van bug en glitch-vrij. Maar inmiddels staat de game bekend als 1 van de beste RPG's van de afgelopen 10 jaar en de game heeft nog amper ernstige bugs en glitches.

En Cyberpunk 2077 zal (net als W3) met patches steeds beter afgewerkt worden. Al die youtube video's waarin de game met de grond gelijk wordt gemaakt is wel een beetje gechargeerd hoor.

10 Dumb Yet Hilarious WITCHER 3 GLITCHES - YouTube

Rujar schreef:

Toch zijn het wel basiszaken. Politie die je niet volgt als je de wijk uit vlucht, dat kan toch niet? Dat had men inderdaad in GTA SA 15 jaar terug al in orde. In dat kader mag je beide open werelden best met elkaar vergelijken vind ik.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Dat is zeker wel waar dat maakt het wel een stuk geloofwaardiger. Ook voor de houdbaarheid denk ik dat het wel belangrijk is, maar ze hebben geloof ik ook niet het idee dat ze online wereld willen maken (??)

Wat overigens ook afbreuk doet aan de game is de opties easy t/m hard. Iedereen zou de game op very hard moeten beginnen. Ik merk al dat het dan een stuk leuker door word.

Rujar schreef:
Helemaal niet mee eens. De keuze van moeilijkheidsgraad bij games is een basis-element waar een groot deel van gamers mogen vanuit gaan. Ik speel altijd op normal, ik heb helemaal geen nood aan een grotere uitdaging, die heb ik in het dagelijkse leven al genoeg.

Grovonion schreef:

Same.

Ik word gillend gek als ik tot het maximale wordt getriggerd in een game en er moeizaam door kom. Dan verdwijnt de fun. Ben zelf veel meer van een pakkend verhaal of een levendige wereld in actiegames, dan extreem pittige tegenstand. Ik speel ook altijd normal, meer ambities heb ik niet in een game.

Tuurlijk dat is een keus, maar dan laat je mogelijkheden toch onbenut. Ik merk dat je veel inventiever wordt in de benadering van gevechten en je meer bezig met met tweaken van je build. Toch vind ik dat jammer. De makers hebben een bepaald idee hoe de game gespeeld moet worden. (zie dark souls bijvoorbeeld) Ik vind dat je bij de start van een game nooit de keus moet hebben op welke moeilijkheidsgraad je speelt. Je moet echt minimaal uitgedaagd worden om anders te spelen en dat kan niet op easy of normaal (persoonlijke mening) .

daarom is het ook goed dat je de keuze hebt, wie een grotere uitdaging zoekt kan en zal die ook instellen.

Rujar schreef:

Ik gruwel van games als Dark Souls. Niet dat ze slecht zijn, maar dat soort gameplay past niet bij me.

Mijn gametijd is spaarzamer dan bv 15 jaar geleden en dan speel ik liever geregeld een game uit op mijn eigen niveau dan dat het systeem me dwingt een extreem moeilijke game te spelen.

Ik vind eigenlijk zelfs dat elke game een gamer de optie moet bieden om bv tijdelijk een godmode aan te kunnen zetten of een deel van een level kan skippen als je er echt niet doorheen komt. Genoeg mensen die een game na tig pogingen maar wegleggen.

Zijn jullie zo oud dat je Driver 1 nog kent? Die bekende parkeergarage training aan het begin. Ik kwam er niet doorheen, vele gamers is het niet gelukt. Het is dat ik toen al online las dat je in de PC files dingen aan kon passen waardoor je de boel over kon slaan. Anders had ik een dure game niet eens kunnen spelen omdat de training al te zwaar was

Of neem Red Dead Redemption 1, waar je gedwongen wordt om 3 paarden te temmen op het einde. Paard 3 is me na 2 uur proberen niet gelukt en ik wilde de game chagrijnig door mijn tv smijten, maar gelukkig biedt Rockstar je de kans om een missie te skippen na 3 mislukte pogingen. Was mijn redding, anders kon ik de boel niet uitspelen.

avatar van Aazhyd
Als ik alle spellen op maximale moeilijkheid zou moeten spelen, dan hadden de meesten niet meer dan 5 minuten gehaald. Iedereen speelt op zijn eigen manier, respecteer dat.

Dit is een issue dat ik vaker tegenkom: spelers die alleen vanuit zichzelf redeneren en denken dat dat representatief is of zou moeten zijn voor iedereen. Er zijn heel veel casuals die absoluut niet zitten te wachten op insane moeilijke games.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Oke Darks Souls is dan misschien weer een extreem voorbeeld. Maar de game spits zich dan vooral ook op behendigheid en timming en dat is ook niet perse mijn forte (game laat ik ook links liggen)

Kan mij niet herinnering dat ik bij driver 1 al in de training vast liep

Aazhyd schreef:

Toch vind ik dat bij bij een RPG waarbij je een build maakt wel iets anders. Waarom zou je de moeite nemen om iets ingewikkeld te bedenken terwijl je ook cyberpunk ook in GTA stijl zou kunnen spelen maken. Ik vind dat het weer een beperking van de creatieve vrijheid.

avatar van Finidi
Grovonion schreef:

Zeker waar, maar ook dat levert wel problemen op. Er zijn best wel wat spellen te noemen die nogal saai zijn als je niet met de systemen hoeft te engageren, wanneer je niet onder druk wordt gezet om een beetje creatief om te gaan met de tools die de game je geeft. Ik zou bijvoorbeeld Prey (2017) kunnen noemen, waarvan je online veel leest dat mensen het na een paar uur opgeven, omdat ze het een saaie shooter vinden. Je kan die game prima doorspelen met alleen het pistool en de shotgun, maar da's niet zo heel leuk. Die game wordt pas echt tof als je creatief moet omgaan met de vele wapens, tools en powers die de game je geeft (zo'n recycling grenade gebruiken in combat ipv om wat resources te maken bijvoorbeeld). Of specifieke wapens meenemen omdat die goed zijn tegen specifieke monsters; dat is interessanter dan alles maar met een pistool doodmaken.

Een game die te makkelijk is, biedt geen reden om interactie aan te gaan met inventieve, creatieve systemen. Het moeten faciliteren van allerhande moeilijkheidsgraden maakt het een stuk lastiger om systemen te designen, lijkt me. Want wat té makkelijk is, dat varieert natuurlijk per persoon.

Een spel als Mafia speelt ook anders afhankelijk van hoe aanwezig de politie is. Op Classic Difficulty gaan ze zelfs achter je aan als je te hard rijdt, maar op Normal kun je ze eigenlijk altijd negeren; ze doen toch niks.

Het ideaalbeeld zou natuurlijk een game zijn die z'n eigen moeilijkheidsgraad instelt op basis van hoe goed je de game speelt. Sommige games doen daar wel eens een poging toe, dat ze je een tutorial laten spelen en dan op basis van je score in die tutorial een moeilijkheidsgraad aanraden. Mooiste zou dan nog zijn als ze dat de hele game lang konden doen, om je af en toe iets van een uitdaging te geven maar ook rustmomentjes. Maar goed, ideaalbeeld.

Persoonlijk vind ik dat elke game wel een moeilijkheidsgraad zou moeten hebben, en het liefst ook wat interessantere dingen dan alleen "je doet zelf minder damage en je tegenstanders meer" (of andersom als je omlaag gaat in de graden).

Dat Dark Souls altijd als moeilijkste game ooit wordt gezien is overigens een mythe. Gewoon wat gewend raken aan de ritme van die game en dan is het echt niet de moeilijkste game. Dan eerder games als Super Meat Boy en Cuphead.

Rujar schreef:

Het hele politie gebeuren is al een patch - in de oorspronkelijke versie gebeurde het bij bepaalde spelers namelijk relatief snel dat je bij het minst swamped werd door drones en agenten alsof je een 5 Star rating had ala GTA. Lore wise kan ik me dan eerder vinden in het feit dat de politie in eigen wijk blijft vanwege bepaalde quest's, de status van de politie en de grote corporaties, prive legers en gangs. Ook al zal dit niet wel niet zo bedoeld zijn.

Wat betreft online. Jawel. In 2022 zou Cyberpunk een Online functie / wereld krijgen. Hoewel ik daar het nut niet van inzie. Maar ik ben ook niet echt een online speler. Hier zie ik het me in ieder geval niet mee spelen.

Wel wordt diverse content die originele eruit geknipt is gerestored en in de eerste plaats blijkbaar als free DLC. Na of samen met de patches. (je treft wel eens iemand in een uithoek waarvan je of het idee had dat zijn/haar rol wat groter had kunnen zijn en eruit gelaten is of bvb denkt dat je niet de juiste vereiste missie o.d hebt om verder met die persoon in zee te gaan).

Maar alle DLC die uitkomt is voor mij sowieso pas voor een tweede playthrough.

Vanmiddag op ongeveer 52+ uur uitgespeeld. Zonder grote hick-ups, bugs of glitches die ik ervaar als gamebreakend. (bvb politie gebeuren - ben ik nog altijd benieuwd naar - een enkeltje die een misdaad in een mindere wijk ervaart kwam me bvb niet erg ver achterna, een heel squad met drones in een area dat drukker was echter...).

Deed wat het moest doen qua gameplay. Speelde gewoon lekker zonder FPS drops e.d Grafisch degelijk genoeg - niet de grote hype die we al gepresenteerd krijgen maar...hoe vaak hebben we dat al eerder gezien (en ik neem aan dat het op een PC met voldoende kracht wel degelijk stukken beter uitziet). Dit is min of meer een early / midgen game ala Fallout 4 met een wel heel erg grote stad / wereld (je komt niet alleen in de high tech era's namelijk). De hoofd-NPC's zien er allemaal degelijk tot goed uit, hun voice work ook. (de rondlopende random AI vaak een stuk minder).

Overigens heeft het qua soundtrack in de auto wel een uitstekende keuze.

Hoofdverhaal, personages die er in en er rond verweven zijn en leiden naar side-quests zijn wat mij betreft prima (sommige komen ook regelmatig terug). Mijn einde was nou niet bepaald het meest positieve einde van de zit trouwens. ik eindigde samenwerkend met een van de grote spelers van de Megacorporatie die ik oorspronkelijk wou neerhalen om 'het ding' uit me te krijgen - operatie dus niet volledig gelukt. Nog maar enkele maanden te leven. Ook stonden er nog een hele hoop zaken op de map 'open' (en in mijn log). Van queste's tot standaard routine opdrachten en de typische verzamel opdrachten tot 'wie weet wat er zich hier bevind' vraagtekens'. Dus ik had het nog wel enkele tientallen uren kunnen rekken.

Ook leuk: hele gehack om anderen van hun wijs te brengen of neuromplantaten tijdelijk te doen storen. (dus...misschien toch maar ooit Watchdogs een tweede kans geven). Het modificeren van zowel de wapens, als je hele body, als de hele uitgebreide build van je karakter.

Minder: ach mij stoorde niet echt iets wat je niet in menige open-world games hebt. Je hebt wel eens iemand die door een bank zit, een carcrash die fysiek onmogelijk is. Die ene keer dat je door een lift wandelt terwijl hij er nog niet was of vertrokken is. Kleine glitches die elk spel wel heeft. Soms wel eens wat pop-up. De regen ziet er nou niet bepaald charmerend uit. Maar ik ben zelf niet in aanraking gekomen met zaken die ik uiterst verdacht vond of zoals gezegd gamebreakend waren. Mijn saves hebben geen problemen gehad, er waren (buiten een extreem druk moment) geen FPS drops, quest's failde niet plots, personages met wie ik in gesprek waren verdwenen niet opeens. Het was allemaal nog altijd erg speelbaar in tegenstelling tot wat de huidige youtube inquisitie je momenteel wil doen geloven.

Kan ik geloven dat iemand liever wacht. Ja hoor. Ik had hier echter geen probleem mee.

Voor mij qua verhaal en beleving in ieder geval nog altijd een 4. Hoewel het net zoals bij de Fallouts e.d wel weer even zal duren voor ik er een tweede keer erdoorheen ga.

Next-gen update Cyberpunk 2077 komt in de tweede helft van dit jaar uit | Nieuws | Gamer.nl

Ben bang dat deze game genadeloos gaat floppen. Voor PC kan je het nog wel kopen, maar die markt is tig keer kleiner dan de consolegroep. Voor de oude generatie consoles is de game natuurlijk lachwekkend en zal niemand het halen. Voor de next gen moet je dus tot diep in 2021 wachten en dan is de hele Cyberpunk hype natuurlijk allang voorbij. Dat momentum hebben ze afgelopen december verpest. Denk dat de meeste mensen de game alleen nog voor een prikkie misschien dan halen. Ik ga het ook wel eind van dit jaar een keertje spelen dan. Uit interesse.

De prioritiet lag ook bij last gen. Daarom is dit fiasco ook zo bizar. De next gen patch is een extraatje. Naughty Dog had namelijk de game nog een keer verkocht maar dan voor de next gen.

Ajax&Litmanen1 schreef:

11 miljoen verkochte exemplaren. Duidelijk een flop. En dan de PC een 'markt die' tig keer kleiner is dan de consolegroep? Leef je eigenlijk wel in dezelfde realiteit? Alleen al wetende dat Steam enkele 100 milioen accounts heeft, waarvan minstens 90 miljoen actief en gemiddeld een 25m actief per avond. (verleden jaar ergens gepubliceerd, dus ten tijde van desbetreffend artikel - vraag me echter niet waar - omdat daar ook de dezelfde onnozele stelling werd gemaakt) Daarbij tel je Epic, Gog, EA en Blizzard gebruikers erbij op en ik denk dat je toch ver boven de 'tig' console gebruikers zit.

Al helemaal gezien het aanbod aan games 'tig keer groter is, en een groot gedeelte gamers zijn meegegroeid, en zijn bijgekomen.

Sinner schreef:

Allemaal leuk en aardig, maar volgens mij had Cyberpunk een Rockstar-achtige verkoop verwacht voor hun game. Was by far de grootste gametitel van afgelopen jaar in potentie. En de game zal een fortuin hebben gekost met bijna 9 jaar ontwikkeling.

Dan valt die 11 miljoen wel mee. Waarbij velen de game ook vast weer teruggestuurd hebben voor een refund. En ik denk ook serieus dat mensen zo'n game op hun 4K tv en console willen spelen en niet achter een schermpje met toetsenbord 50 uur gaan zitten voor zoiets.

Ik las ergens dat maar 8% van de gamers pure console gamers zijn. De meeste mensen zijn multi device. Beetje mobiel, beetje console, beetje pc, etc

On topic: jammer dat de next gen versie zo laat komt, dat wordt nog een jaartje wachten dus.

mrdig schreef:

Heel Azië speelt gekke RTS en RPG games, dus het zullen er best veel zijn. Maar wel voor specifieke genres.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Ik vermoed dat je al jaren geen gaming setup meer hebt gezien als je zegt 'schermpje'. En vergeet dat een xbox controller (of third party evenwaardig) even makkelijk aan te sluiten is. Laat staan dat een moderne PC ook een HDMI aansluiting heeft om op TV te spelen. (dat heeft zelfs die van mij, bestaande uit 6-7 jarige 2de handse onderdelen).

Monitor(s) (en dan niet het typetje 'heb ik op het werk') - 4K televisie - bank of gaming chair. Bij een pc heb je al die opties. En als je het ding bijhoud ook niet al te duur. En of ze op de bank of op de stoel preferen weet ik niet. Maar de optie is er dus.

Sinner schreef:

Een Xbox controller aansluiten en de kast op je tv aansluiten. Dat heet consolegamen.

Maar ieder z'n hobby. Heb het een kleine 15 jaar gedaan en nu al zeker 15 jaar niet meer.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Ook daar zit je weer mis. Heel de wereld speelt PC. Alle genres. Want zowat alles buiten een erg kleine handvol games worden geport. En de ports zijn meestal prima. Of superieur. Maar ze hebben het voordeel dat RTS en RPG en Strategy games ook in volle aantal aanwezig zijn.

Hetgeen dat achterop hinkt zijn de consoles. Die meestal na een jaartje of 2-3 voorbijgestreefd zijn door de hardware die in een pc zit. Dus dat hele PC statement trekt op niets.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Nee. Dat merk je duidelijk dat het al minstens 15 jaar geleden is. Een PC die bruikbaar is voor beide en meerdere doeleinden dat noemt men trouwens gewoon multifunctioneel. Ook om op je tv te gamen.

Sinner schreef:

Dat ik er niet op game zegt niet dat ik het niet allemaal volg he. Ik weet wat er te koop is, maar volgens mij zit de casual gamer na een dag school of werk gewoon op de bank met een controller, een PS, Xbox of Switch en een dikke tv en zijn slechte enkele genres echt duidelijk voor de pc. Shooters zijn veel populairder geworden op de console de afgelopen 20 jaar.

avatar van horizon
Wut? Is toch al jaren een gezegde: 'pc master race'.

Consoles hebben zeker een doel en markt. Vooral wat betreft eenvoud van opzet.