Cyberpunk 2077 (2020)

PC / PlayStation 4 / PlayStation 5 / Xbox One / Xbox Series X/S / Google Stadia

Ontwikkeld door CD Projekt
Uitgegeven door CD Projekt, Warner Bros. en Namco Bandai

Gebaseerd op de pen en papier RPG, Cyberpunk 2020. In een dystopische toekomst is de mensheid verworden tot speelbal van de megacorporaties. Na de ineenstorting van de wereldeconomie kon Amerika enkel blijven bestaan door de interventie van privélegers en politiemachten van de grote bedrijven. Hierdoor zijn zij uitgegroeid tot de nieuwe machthebbers van de wereld en zijn de steden veranderd in streng bewaakte en gecontroleerde Arcologieën. Night City is een van deze megasteden, waar de grens tussen technologie en menselijkheid steeds verder vervaagt.

avatar van All Seeing Fish

avatar van horizon

Lol

Wat is eigenlijk het probleem met dit spel?

Ik speel 'm op PC en heb inderdaad geen enkel probleem. Enkele bugs.. boeiend. Maakt het niet onspeelbaar.

jellylips schreef:

Ja, dat is dan ook het enige platform waar ze energie in hebben gestoken.

Het was overigens net zelfs in een uitgebreid verhaal op het NOS journaal. Bijzonder.

Wat is eigenlijk het probleem met dit spel?

Bepaalde gebruikers zullen je maar wat graag verwijzen naar diverse fora en artikelen vol zeurpieten die je dat wel haarfijn uit zullen leggen.

Maar in ieder geval draait het buiten de PC niet optimaal en heeft het meerdere bugs en glitches. (consoles) Het is degelijk speelbaar mits je je eisen niet te hoog liggen en je instellingen aanpast. Heb je geluk heb je zelfs een minimaal aantal bugs. Er wordt aan patches gewerkt maar dat zal nog een maand of 2 in beslag nemen. Wellicht had men de datum best nog met een half jaar verschoven, maar dan zouden dezelfde zeurpieten ook gaan zeuren over het feit dat het wederom uitgesteld werd.

Dat in het kort. Intussen schreeuwt de wereld dus brand en moord om een videospelletje. Want zoiets belangrijks moet toch echt in het nieuws komen in corona tijden. Maar het is een leuke afleiding van de lockdown en het feit dat de Nederlandse regering niet klaar is om te vaccineren met hun bestelling van dik 10 000 vaccins in eerste instantie. Dat dan weer wel.

avatar van horizon
Na acht jaar ontwikkelen zit gamebelofte Cyberpunk 2077 vol met fouten: wat ging er mis? | NOS

Als je filmpje in dat artikel bekijkt dan is er duidelijk wel iets mis met de physics engine.
Het is een compilatie waardoor het erger lijkt dan het is maar toch.

En dit corrigeren zal zijn als een nieuw spel programmeren voor ze.

Een nieuw spel programmeren lijkt me wat ver gaan. Er zijn wel vaker spellen gered die op het eerste gezicht teleurstelden (om maar bvb maar iets te noemen 'No Man' s Sky' - dat een vriend van me altijd stug is blijven spelen en blijkbaar een heel erg goed spel is geworden). (...en er zijn er ook waar na 10 jaar nog geen teken van is buiten Alpha na Alpha zoals Star Citizen. Destijds kickstarter der kickstarters - eerste release date 2014 en intussen geen datum meer op, maar wel enkele 100 miljoenen aan geld ingestoken, van oa hoopvolle backers)

In ieder geval dropte vanmorgen weer een behoorlijke patch.

Het verkleinen van de font size is helaas enkel voor de eigen subtitles, niet hetgene waar ik naar zocht.

Cyberpunk is worse than a game from 2004 - GTA San Andreas vs Cyberpunk 2077 [No Spoilers] - YouTube

Dit is wel een geinige video. Geeft aan hoe weinig er over veel zaken in Cyberpunk nagedacht lijkt te zijn, nog even los van het hele bugfestijn.

avatar van All Seeing Fish
Is er dan nog verschil tussen nextgen console?

Ajax&Litmanen1 schreef:

Je moet voor de grap eens GTAV opstarten op de ps3. Toevallig vandeweek met een vriend online zitten spelen. Ik werd wegblazen hoe goed het er eigenlijk nog uitziet. En werd een hele leuke sessie, het is online drukker dan ik had verwacht op die oude console versie.

Proeflokaal schreef:

Dat is dan ook het verschil. Rockstar snapt dat een wereld pas echt overtuigt als het leeft en je het gevoel hebt dat het ook door blijft gaan zonder jou. En ja, het ziet er visueel nog steeds mooi uit. Blijft een van de beste games ooit gemaakt.

'Advocaten willen groepsgeding tegen Cyberpunk 2077-studio aanspannen' | Nieuws | Gamer.nl

De NY Times heeft wel een interessant artikel gemaakt dus:

In July 2018, as anticipation for the game neared a crescendo across Twitter, one user tweeted at the official Cyberpunk 2077 account: “Will there be memes in the game?” The account responded: “Whole game is going to be a meme.”

The tweet was somewhat prescient — but not in the way developers had hoped.

Intussen iets meer dan een uur of 20 op de teller en er blijven aardige vondsten inzitten zoals oa het cyber en darkspace gebeuren dat je in een bepaalde missielijn tegenkomt. Ook spelen de RPG elementen naargelang het spel vordert toch meer een invloed dan gedacht (oa ook de houding tegenover bepaalde groepen en gangs). Inclusief een deel van de side-missies en karakters die je tegenkomt. Navenant het er op leek dat deze vrij beperkt bleven heb ik er in de tussentijd toch wel een aantal aardige gedaan.

Alleen zijn de skilltrees zodanig uitgebreid dat je al bijna een tweede keer het spel zou moeten doorlopen om een heel efficiente build te hebben van je karakter (als je bvb meer richting iets van een Netrunner wil spelen). Laat staan dat dit ook het geval is voor oa crafting en het aanpassen van de mods aan je eigen karakter. Iets wat niet zo een ramp is aangezien er duidelijk meerdere eindes zijn (ook dat zie je net zoals bvb Outer Worlds al aankomen).

Alleen blijven de subtitles van de tegenpartij toch wel een beetje vervelend. Zeker als je te maken krijgt met mensen die Creools spreken en oa je vertaalcomputer het wel vertaalt, maar het zowat onleesbaar blijft.

Verder blijft de verhaallijn toch erg boeien. Ook al ben ik nu weer even bepaalde sidequests van mijn favoriete NPC'S aan het oppikken.

Interessante video met de San Andreas vergelijking. Ik weet nu wel dat ik niet meer dan twee tientjes voor de ps5 versie ga neerleggen.

Vind het ergens ook wel lullig voor Keanu op een of andere manier allemaal nog wel zo blits op de reveal maar ja halve budget ging naar hem dus daar hoef je ook geen meelij mee te hebben.

Misschien leuk om deze binnenkort voor een tientje aan te bieden zoals ze met de laatste Deus Ex ook deden, die ik toen op release had gekocht.

Een van de laatste keren dat ik dat ging doen dus.

Was wel een erg goede game overigens.

Gelijk al.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Inderdaad, en leuk om weer eens online samen te spelen. Was toch alweer even geleden. Ik was aangenaam verrast. Voor mijn boxed ps4 schijfje van CP77 heb ik een refund gevraagd. Hopelijk gaat dat niet mis. Ik kijk over een tijd wel weer eens als er een ps5 versie uitkomt. En dan alleen maar in de uitverkoop. Ondertussen genoeg te doen. Was nog bezig met s22 van Diablo 3. Moet nog twee conquests afronden dan heb de complete seasonal journey rond.

avatar van Proeflokaal

Mmm investeerders moet je niet voor de gek houden. Die hebben weer hele andere belangen. Uit dit bericht blijkt in ieder geval dat er meer mis is binnen CDPR. Wij zien alleen maar het spel maar de business erachter is natuurlijk ook een spel. En dat moet je wel netjes spelen.

Confusie schreef:

Maar dat zijn gissingen want officiele cijfers over wat waar in het budget zit zijn er niet. Sowieso is het publiekelijk bekend dat Keanu Reeves nu niet bepaald een acteur is die vrij moeilijk over eigen loon doet en wel eens een kleiner loontje neemt ten faveure van crew / films / acteurs. Ook nog in 2020 aangezien hij vaker in redelijk kleine films zit. Lijkt me niet dat hij voor een half uur footage en voicework een budget van een halve game opslorpt. Sowieso hoef je met acteurs geen meelij te hebben.

avatar van Shpongle
0,5

GTA 5 is better than Cyberpunk 2077 (PART 2) - YouTube

Dit is wat mis is met Cyberpunk 2077. Dat een spel van 7 jaar oud betere AI en physics heeft dan een spel dat 7 jaar lang in ontwikkeling is geweest.

Shpongle schreef:

GTA 5 is better than Cyberpunk 2077 (PART 2) - YouTube

Mee eens hoor dat het niet echt leeft in cyberpunk. Voor mij persoonlijk is het niet heel erg. ik zit toch meer in het verhalende i.p.v. een simwereld.

GTA is sowieso wel next leven als je er op terugkijkt. De game komt straks gewoon ook uit op de PS5 (ben benieuwd of het dan ook full priced is) en dan heb je 3 generaties consoles haha dat is echt bizar. Ik ben denk ik de enig die GTA 5 nog niet heeft gespeeld

Rujar schreef:
Ik ben denk ik de enig die GTA 5 nog niet heeft gespeeld

Nope. Na een paar uur was ik het wel weer beu. Alle twee of drie pogingen. Dus je bent echt niet alleen. Het hele verhaal boeide me voor geen hol, hoeveel mannetjes er ook op straat rondliepen. Wellicht dat ik het ooit weer eens een probeer.

Maar na Vice City was de koek grotendeels op voor mij. San Andreas en zijn gangbangers deed me niets en IV had leuk kunnen zijn als die heel erg vervelende neef niet voortdurend belde (of je laatste date) - wel waren daar de DLC's bijzonder goed van. Maar ook wel iets dat ik wel eens in een moment van verveling terug oppak.

Dan liever een game wiens verhaal zo af en toe verrast met zijn keur aan keuzes, consequenties, setting en karakters. Ondermeer dit, Tides of Numenera en The Outer Worlds beantwoorden daar perfect aan voor mij.

Overigens, zou het je verbazen dat ook Skyrim zometeen weer een upgrade krijgt? 10 jaar na dato? Of The Last of Us ook nog maar even vlug overhuppelt?

Sinner schreef:

Nou ja Skyrim wordt niet echt actief meer gespeeld. Volgens mij heeft GTA behoorlijk player base.

De spelstructuur van GTA vind ik ook niet meer zo leuk. Bij GTA 4 haakte ik juist helemaal af maar ik denk dat het na San Andreas al gebeurt is. Deel 3 en San Andreas heb ik wel kapot gespeeld Vice City ook nooit aangeraakt.

Rujar schreef:
Nou ja Skyrim wordt niet echt actief meer gespeeld.

Verbaas je niet over het aantal Skyrim fans dat nog steeds actief speelt, al dan niet met mods. Het blijft een erg populaire game met een actieve community. Ik heb er zelf niet heel veel uren insteken (een 70-tal), maar ken nog voldoende mensen die steeds met een andere karakter build overnieuw beginnen. Net als Oblivion overigens. Ook deze twee zijn niet voor niets klassiekers. Ook op de consoles. (ook op de Switch ken ik mensen die het spelen - en al voor de tweede keer hebben aangeschaft - alleen om het in handheld mode te kunnen spelen).

Why Cyberpunk 2077 feels like a PS2 game [No Spoilers] - YouTube

Hoe meer video's ik zie van deze game hoe minder zin ik heb ooit weer terug te keren. De manier waarop de game gepromoot is en wat het uiteindelijk is geworden; het voelt bijna als oplichting. Project red heeft echt z'n naam besmeurd.

Sinner schreef:

Hier nog 1 . Ik hou van openwereld games, maar games als GTA en Red Dead Redemption blijkbaar niet.

JacoBaco schreef:

Red Dead Redemption vind ik vanwege de setting wel weer sterk. En vergis je niet, ook al ben ik na Vice City (mijn favoriet) afgehaakt, ooit wil ik zowel 4 als 5 wel weer eens een kans geven. Ik had het op een gegeven moment wel gehad ermee - maar kan best zijn dat de klik alsnog ooit komt.

Ik bedoel maar, met al het gehack van objecten e.d in Cyberpunk ter afleiding ben ik zelfs bereid om Watchdogs weer eens een kans te geven, als ik deel 1 en 2 ergens heel goedkoop weet op te pikken. En dat vond in in eerste instantie echt erg matige en saaie games. (heb ze op Epic en Steam maar na mijn downgrade runnen ze niet meer degelijk genoeg).

JacoBaco schreef:

Dan hou je toch relatief weinig over of je moet alleen fantasy games spelen. Rockstar is toch de maat als het gaat om gedetailleerde goed uitgewerkte open world games.

avatar van JacoBaco
drezic Rockstar heeft het behoorlijk weten te perfectioneren ja. Jammer dat ik een grote antipathie heb voor Western wat RDR betreft. .

Maar ik heb toch wel flink wat goede openwereld games gespeeld. Waaronder inderdaad erg veel fantasy games

Ghost of Tsushima
Fallout 3 (de grote topper)
Batman: Arkham City
Sekiro: Shadows Die Twice
Horizon Zero Dawn
Middle-earth: deel 1 en 2.
Assassin’s Creed (vooral weer erg leuk sinds Origins)
Far Cry (met deel 3 als grote topper
Metal Gear Solid V: The Phantom Pain
Dark Souls en Bloodborne
Marvel’s Spider-Man
Watch Dogs (vooral deel 1)
Nier: Automata
Dead Island
Dying Light
Days Gone

Ghost of Tsushima
Fallout 3 (de grote topper)
Batman: Arkham City
Sekiro: Shadows Die Twice
Horizon Zero Dawn
Middle-earth: deel 1 en 2.
Assassin’s Creed (vooral weer erg leuk sinds Origins)
Far Cry (met deel 3 als grote topper
Metal Gear Solid V: The Phantom Pain
Dark Souls en Bloodborne
Marvel’s Spider-Man
Watch Dogs (vooral deel 1)
Nier: Automata
Dead Island
Dying Light
Days Gone

Die lijst die je noemt is eigenlijk precies wat ik bedoel en bevestigt mijn punt alleen maar daarbij moet ik wel zeggen dat ik Ghost of Tsushima en Horizon zero dawn nog niet actief gespeeld heb; wel al uitgebreid gecheckt. Far Cry en Fallout zijn tof en komen wrs nog het meest in de buurt maar zijn niet zo goed uitgewerkt als GTA 5 of rdr2. Watch Dogs vond ik echt vreselijk als je de mechanics van GTA gewend bent; Batman, enkele uit de Assassin's Creed serie en natuurlijk MGS zijn supertoffe games maar qua open world wel een stuk beperkter.

avatar van JacoBaco
drezic Dat staat buiten kijf, en voor mij in dit geval een gunstige bijkomstigheid. Want ik speel geen RDR en geen GTA en daardoor weet ik niet echt wat ik mis. Dus ben ik wat eerder tevreden met de (door jou genoemde) beperkingen in de andere open-world games. Een mooi voorbeeld is Watch Dogs. Zwaar genoten van die game.

Fijne jaarwisseling alvast .

p.s. Cyberpunk wordt een PS5 game voor mij en mijn PS5 krijg ik niet eerder dan eind maart 2021.