Cyberpunk 2077 (2020)

PC / PlayStation 4 / PlayStation 5 / Xbox One / Xbox Series X/S / Google Stadia

Ontwikkeld door CD Projekt
Uitgegeven door CD Projekt, Warner Bros. en Namco Bandai

Gebaseerd op de pen en papier RPG, Cyberpunk 2020. In een dystopische toekomst is de mensheid verworden tot speelbal van de megacorporaties. Na de ineenstorting van de wereldeconomie kon Amerika enkel blijven bestaan door de interventie van privélegers en politiemachten van de grote bedrijven. Hierdoor zijn zij uitgegroeid tot de nieuwe machthebbers van de wereld en zijn de steden veranderd in streng bewaakte en gecontroleerde Arcologieën. Night City is een van deze megasteden, waar de grens tussen technologie en menselijkheid steeds verder vervaagt.

Ajax&Litmanen1 schreef:
Als je 8 jaar aan het produceren bent, dan ligt je productiebudget vast hoger dan bij Spider-Man en God of War, maar het zegt geen zak over de kwaliteit. Sterker, na zoveel jaar is de kans groter dat het gedateerde beelden en gameplay heeft, want het gaat nogal hard in de gamewereld. Wel vind ik de nachtbeelden mooi ogen, dat neonstijltje is wel knap gemaakt.
Zo simpel is het ook niet. Omdat een game 8 jaar in productie is wil helemaal niet zeggen dat de basis 8 jaar oud is. SW ontwikkeling is zo statisch niet. En ook een GoW of Ghost of Tsushima is vast niet in minder dan 4 jaar ontstaan.

De basis van een game is dacht ik de engine die bepaalt tot hoe ver je kan gaan.

God of War en Ghost of Tshusima gebruiken een engine speciaal voor de PS. Lijkt mij anders ontwikkelen.

Grovonion schreef:

Bijna alle games die extreem uitgesteld zijn, liepen tegen dit euvel aan. Denk aan antieke games als Daikatana en Duke Nukem Forever. Bij release tig jaar te laat oogden ze als een oude generatie game.

Ter info: GoT is aangekondigd op 30 oktober 2017, release 17 juli 2020.
GoW werd aangekondigd op E3 2016, release 20 april 2018.

2 tot 2,5 jaar.

Cyberpunk aangekondigd mei 2012 (!), release vorige week.

Niet te vergelijken. In 2012 was het tijdperk van de Xbox 360 en PS3. Ze hebben er de hele afgelopen generatie aan gewerkt en willen het eigenlijk vooral spelen op de komende generatie die er nu net is. Dan hebben ze of de game diverse keren opnieuw moeten maken of ze hebben oude beelden steeds op moeten poetsen. Wat je wel een beetje lijkt te zien in de gamebeelden.

Grote winnaar van het Cyberpunk console fiasco: Google Stadia. Hun actie omtrent deze game hebben ze zelfs voortijdig moeten eindigen: Cyberpunk deal met gratis Premiere Edition vroegtijdig beëindigd | Playstadia

Mbv Stadia speel je dus wel een goede versie, ik heb een Stadia Controller en een 4k chromecast.. hmm misschien maar es afstoffen....

Ajax&Litmanen1 schreef:

Ter info: GoT is aangekondigd op 30 oktober 2017, release 17 juli 2020.
GoW werd aangekondigd op E3 2016, release 20 april 2018.

2 tot 2,5 jaar.

Cyberpunk aangekondigd mei 2012 (!), release vorige week.

Je vergelijkt weer appelen met peren.

Wanneer een game aangekondigd wordt wil niet zeggen dat de ontwikkeling dan pas begint.

Het een heeft niks met het andere te maken. Soms worden games aangekondigd voordat eraan begonnen wordt, soms pas een week voordat ze verschijnen (Nintendo doet dat wel eens).

God of War ontwikkeling is in 2014 begonnen, maw 4 jaar voor het verscheen.
Zie: God of War

En dan is het nog de vraag waar ze van beginnen, een CoD bijvoorbeeld wordt voortdurend ontwikkeld. Het is zelfs zo ver dat een 10-tal jaar geleden activision besliste 2 studios (inmiddels meer) in parallel aan games te laten werken zodat de jaarlijkse verschijningsdata gehouden konden worden. Maar onderling wordt er heel wat ontwikkelingswerk parallel gedaan en hergebruikt. Ze beginnen heus niet telkens vanaf 0, verre van zelfs.
Een probleem dat CDPR vermoedelijk had/heeft is dat ze grotendeels met een nieuwe engine begonnen zijn, als ik me dat goed herinner, en misschien hebben ze iets teveel hooi op hun vork genomen.

Daikatana was trouwens nog een heel ander tijdperk, als je toen een groot project aanvatte was er een generatie of 3 aan PC-hardware verschenen. PS4 is al 7 a 8 jaar beschikbaar voor ontwikkelaars. CDPR wist toen al waar ze aan toe waren.

En dan nog het punt SW ontwikkeling: je kunt perfect een game beginnen ontwikkelen in 2012 en dan nog een paar jaar later de engine wisselen. Of assets porten of zoveel meer mogelijkheden.
En CDPR had ook geen last van een devlopment hell, zoals je voorbeeld Duke Nukem mee te kampen had. Waar gedurende de lange periode de ontwikkelaar verscheidene keren wisselde. Het project gestopt werd en weer hervat etc.

Maar goed, al dat neemt niet weg dat CDPR toch wel meer moeite had met e.e.a dan verwacht werd of dan wat ze op voorhand hadden toegegeven.

CD Projekt Red: We hebben last-gen versies Cyberpunk 2077 niet genoeg aandacht gegeven | Power Unlimited

Gelukkig geven ze zelf ook toe dat ze gefaald hebben en zelfs dat ze de boel belazerd hebben met de pc versie tonen, al verpakken zij het anders.

Dit is vermoedelijk best een goede game, maar wel pas over 2 maanden.

centurion81 schreef:
Sinner, jij refereerde aan wat anderen zoal op hun game CV hebben staan, doe ik dat nu ook even bij jou en dan zie ik dat qua grote triple A blockbusters jij de afgelopen tijd alleen AC Odyssey een stem hebt gegeven,

Oh maar dat komt - niet uitgespeeld of niet lang genoeg gespeeld = geen stem of zelfs een bericht. Ik heb een RDR2 wel enkele uren gespeeld bvb, en heb diverse recente titels nog in de kast. Maar ik ga nergens uitgebreide meningen of stemmen op geven als ik er niet thuis of zelf op mijn gemak door de campagne ben heen geraakt. Maar ik heb heus wel een Spider-Man, RDR2 of de laatste AC enkele uren kennen spelen en enkele titels in de kast staan die als A+ tellen.

horizon schreef:
Op mij komt het niet over als een grafische indrukwekkende game zo.

Neen. Maar dat was idd ook niet de opzet van de filmpjes. En zoals aangehaald, het is footage gefilmd met een phone wegens niet beter.

Het is voornamelijk om te ontkrachtigen wat er zo vaak geroepen wordt - het is onspeelbaar, zit vol FPS drops, niet vooruit te branden. Het is dus wel degelijk prima speelbaar, en hoewel het niet de specs van een PC op Ultra heeft ziet het er wat mij betreft degelijk genoeg uit. Maar get gaat vooral om de gameplay en die doet het toch, in tegenstelling tot wat een bepaalde menigte op het internet stug vasthoud (al vanaf releasedate 8 uur smorgens in sommige gevallen) redelijk.

Trouwens - in dit soort games zullen er altijd tot op bepaalde hoogte glitches zijn. Skyrim heeft er na 10 jaar en 20 ports zelfs nog.

Het is natuurlijk niet dat gamers gek zijn he. Zelfs de makers hebben excuses gemaakt, schuld bekend en gamers zelfs een cash refund gegeven. Nogal zeldzaam. Geeft wel aan dat ze gewoon zeggen dat hun eindproduct niet best was en niet goed werkte. Het is te hopen dat ze hun PS5-Xbox X patch snel af hebben. Dan overweeg ik de game ook te halen.

leatherhead schreef:
Zoals gezegd is de wereld naast de missies wel erg leeg, valt de customization behoorlijk tegen, is de game qua narratief best rechtlijnig en ik vond overigens ook die hele lifepaths een beetje een domper.

Ik vond net dat de wereld best vol zat qua icoontjes e.d eenmaal je even van dat narratief afstapt, maar blijkt idd dat het vaak om dezelfde type missies gaat. Ik verwacht dan ook geen New Vegas hiervan (grappig genoeg destijds ook zo gehaat vanwege bugs en verouderde graphics en intussen wel cultclassic en voor velen de beste in de reeks).

Ook wat de verschillende life-paths e.d dat zal de tijd moeten uitwijzen.

Ik vermoed dat voor echt diepgaande RPG'S je de komende tijd toch het veiligst zit bij de games in isometrische stijl qua Wasteland 3 of Baldur's Gate 3. De balans in de actie / rpg / avontuur games neigt tegeneoordig bij veel titels net wat te veel naar gunplay en relatief weinig ontdekken en roleplayen. Hoewel ik moet zeggen dat ik alsnog Cyberpunk erg vermakelijk vind.

centurion81 schreef:

Ahh check, ja dat is ook zo. Net zelf even opgezocht, Last of Us 2 was 100 miljoen, Cyberpunk 175-220 dus klopt dus inderdaad wat je zegt JacL, had ik echt niet verwacht!

Hoef ik het gelukkig zelf niet op te zoeken
Maar lijkt mij juist logisch als je de gigantische wereld van Cyberpunk met uitgebreide keuzes vergelijkt met de meer rechtlijnige games als Last of Us of God of War.

Sinner schreef:
[quote=376480 Ik verwacht dan ook geen New Vegas hiervan (grappig genoeg destijds ook zo gehaat vanwege bugs en verouderde graphics en intussen wel cultclassic en voor velen de beste in de reeks).

Grappig dat je dat zegt. Fallout 3 was mijn eerste Fallout game en die vond ik geweldig. New Vegas voelde vanaf het begin een stuk fletser aan qua graphics, maar toen ik eenmaal mezelf ertoe zette door te spelen bleek het spel nog beter te zijn dan Fallout 3.

Ervaring tot nu toe met Cyberpunk 2077: Geweldig. Ik heb de proloog nog nieteens uit maar de stad is fantastisch en de eerste paar main quests zijn erg tof. Ik speel 'm op hard en dat is best een uitdaging. Platform: PC

avatar van Pepino
Aan jullie reacties te zien laat ik deze voorlopig beter links liggen. Dan wordt het toch maar Assassin's Creed Valhalla (net iets minder bugs )

Ik zit de Powerpraat te luisteren, wel interessant wat zij van Cyberpunk vinden. Ook buiten de bugs om gerekend zijn ze niet al te lovend.

Waarom het fout is gegaan met Cyberpunk 2077 - PowerPraat Thuiseditie | Power Unlimited

Het lijkt me wel een toffe game, maar pas volgend jaar als ze een hoop fixen.

avatar van jellecomicgek72
Pepino schreef:
Zal ik ook maar doen ja, bij het spelen van de story ondervind ik nog wel de minste problemen tot nu toe maar de freeroam is een groot bug en glitch festijn inclusief Playstation 2 graphics.

avatar van horizon
Jaartje wachten is inderdaad niets mis mee. Toen metro Exodus uitkwam stond het ook bekend om het bug festijn. Toen ik het een jaar later aanschafte (via drie gratis claim!) ben ik in het hele spel welgeteld 1 klein bugje tegengekomen.

jellecomicgek72 schreef:
inclusief Playstation 2 graphics.

Ook dat is weer een uitspraak ala 'The Witcher 3 ziet eruit als een PS3 game'. Toch al heel lang de PS2 niet aangehad dan.

Qua bugs heb ik verder weinig te klagen. Het is welgeteld 2 keer gebeurd dat de textures van een wapen te laat inladen, en een keertje dat er in de stad een persoon door een bank heen zat. Kan er bij mij hartstikke goed bij door. Zeker na toch dik 12 uur inmiddels - ook de ingame economy die 'broken' zou zijn merk ik niks van - net zoals bij bvb een Skyrim heb je op een gegeven moment zoveel loot verzamelt die je kan verkopen dat je toch echt wel hopen credits hebt.

Enkel de interface (en kleine tekst) is best wel vervelend. Het lijkt me eerder alsof de game in eerste instantie voornamelijk op en voor de PC is ontwikkeld en er pas op een later stadium aan consoles gedacht werd. Die font size had toch echt een beetje groter gemogen.

Maar goed - terug naar de Switch E-Shop, kerst uitverkoop is begonnen en er staan maar liefst een 1400 games in de uitverkoop. Ik heb dan wel een 'shortlist' maar vrees toch dat ik enkele 10tallen euro's kwijt zal zijn.

avatar van jellecomicgek72
Sinner schreef:

Sommige delen van de stad lijken toch echt uit het PS2 tijdperk te stammen man. En dan doel ik op games die rond het jaar 2005 uitkwamen. Alles is zo onscherp op Ps4 als je gaat rondlopen, geen idee hoe dit op Ps5 is. Als je gaat inzoomen op gebouwen, auto's, mensen etc,etc, dan zie je pas echt wat voor wazige bende dit spel is.

jellecomicgek72 schreef:
geen idee hoe dit op Ps5 is.

Geen idee. Xbox One S hier. Maar zo dramatisch vind ik het echt niet. Aangezien ik nog steeds op alle 3 generaties game is er toch echt wel een erg groot verschil. Wat waziger en onscherper ja - dat heb ik ook. De Draw Distance en grain filter heb ik uitgegooid, net zoals de motion blur (waar ik sowieso geen fan van ben). En dan vind ik het acceptabel genoeg lopen.

Punt hier is ook - je zit in een stad, dus zo heel ver reikt het zicht vaak niet. Bij een AC Odyssey of een Skyrim (of witcher) zou dit me (indien wel of niet erger) wellicht meer ergeren. Nu focus ik me zelf meer op dingen in de nabijheid.

Probeer maar eens bvb eens een PS2 Game of dit langs elkaar te leggen. Je merkt het verschil echt wel. Zelfs met HDMI dongle. (aanrader als je ze nog vind bij de wish of ali express, voor een paar euro speel je een paar vergeten classics zo op je HD TV).

Maar goed - als iemand wil wachten snap ik dat ook.

Dit is mijn eerste playthrough, komt er DLC zie ik zie ik dat wellicht niet gebeuren op de current gens (zoals bij Dragon Age Inquisition) en zie ik me wellicht nog een GOTY aanschaffen ooit, of op een PC of een Next Gen. Als ik daar aan meedoe.
Daar heb ik nog geen keus over gemaakt.

Tekstgrootte kan je aanpassen op de consoles.

Haha ik heb nog nooit een gamebedrijf zo af zien gaan als deze CD Projekt. Pijnlijk.

Hopelijk is dit wel een goede waarschuwing richting andere bedrijven dat gamers dit soort meuk niet pikken. Fix een game en breng hem dan uit.

avatar van dr channard
Ocharme de gamers die deze zo graag wilden spelen op de consoles. Blij dat het op de PC heel goed speelt.

dr channard schreef:

Op zich was dit een prima oplossing geweest van CD Projekt, als je merkt dat je vreselijke consoleversies maakt.

Stuur dan gewoon begin december de pc versie de verkoop in en stel de consoleversies uit tot je ze wel goed hebt draaien. Dan had men toch de game kunnen spelen mits men een goede pc heeft staan en ga je niet af als een gieter. Maar nog slimmer was geweest als ze gewoon 2 jaar geleden besloten zouden hebben dat het niet meer op de oude generatie consoles uit zou komen.

JacL schreef:

Tekstgrootte kan je aanpassen op de consoles.

Fijn. Had je ook even eerder kunnen vermelden want ik was niet de enige die dit al had vermeld. Het zat ook net verstopt onder subtitles waar je niet meer meteen naar beneden zou scrollen. Maar in ieder geval bedankt. Weet ik dat weer voor vanavond of morgen.

JacL schreef:
Tekstgrootte kan je aanpassen op de consoles.
Serieus? Auwa, dat had idd al wat geholpen. Ik verwachtte zo een instellingsmogelijkheid niet en heb er zelfs niet naar gezocht (oeps). Maar weeral blijkt: verwachtingen kunnen bedriegen, en doen dat ook vaak.

Alhoewel ik nu begin te twijfelen. Ik weet niet zeker of dat alleen voor subtitels is of alle tekst. Omdat ik het gelukkig wel goed kon lezen ben ik ervan uitgegaan dat het alle tekst was, maar het staat onder subtitles.

Ik heb de subtitles van voorbijgangers uitgezet. Deze tekst was klein en ik vind het maar een domme keuze van CDPR om dit standaard aan te laten. Wellicht bedoelen jullie deze tekst.

Journal etc is heel duidelijk bij mij. Alleen de beschrijving (lore, dus niet echt belangrijk) van een wapen is klein bij mij, maar nog wel leesbaar.

Nou ik zie het straks wel denk ik. Even mijn Switch aankopen aan het testen.

Sneue bak jongens en meisjes dat dit spel zo in duigen valt..
Hier kijk je dan maanden, jaren? naar uit en er was al 8 jaar aan dit spel gewerkt? stel het dan nog maar een paar maanden uit. Maar ja nog even snel uit brengen voor de kerst natuurlijk dat is de verleidelijk.
Maar nu zitten ze in zak en as...

Sinner schreef:
Nou ik zie het straks wel denk ik. Even mijn Switch aankopen aan het testen.

De Switch red de kerst dit jaar