Cyberpunk 2077 (2020)

PC / PlayStation 4 / PlayStation 5 / Xbox One / Xbox Series X/S / Google Stadia
Shooter / RPG

Ontwikkeld door CD Projekt
Uitgegeven door CD Projekt, Warner Bros. en Bandai Namco

Gebaseerd op de pen en papier RPG, Cyberpunk 2020. In een dystopische toekomst is de mensheid verworden tot speelbal van de megacorporaties. Na de ineenstorting van de wereldeconomie kon Amerika enkel blijven bestaan door de interventie van privélegers en politiemachten van de grote bedrijven. Hierdoor zijn zij uitgegroeid tot de nieuwe machthebbers van de wereld en zijn de steden veranderd in streng bewaakte en gecontroleerde Arcologieën. Night City is een van deze megasteden, waar de grens tussen technologie en menselijkheid steeds verder vervaagt.

avatar van Eraser2
Dat had het zeker moeten zijn bij release maar het gaat er uiteindelijk toch om dat het een toffe game is om te spelen? Dat is inmiddels het geval.

Sowieso. Nu had ik met het origineel buiten kleine zaken al weinig problemen, en heb ik er van genoten maar gratis updates dat is iets wat je bij 99% van de games ziet, en een DLC die het zelfs blijkbaar tot grote hoogtes schopt? Alleszins geen klaagzang voor mij. Zal wel even duren voor ik die speel maar goed. Een No Man's Sky had net hetzelfde en als je het zo leest heeft ook Starfield weer last van de nodige kleine of grote bugs. En zal dat ook wel weer even duren voordat je een volledige stabiele versie speelt.

Helaas is in 2023 geen enkel spel meer recht-uit-doos 100% foutloos. En aangezien ik meestal toch wel een paar jaar achter loop is dat ook niet eens zo een probleem ook niet meer.

Zelfs Fable was bij release niet wat Fable diende te zijn destijds. En die trend heeft zoch toch wel echt voortgezet.

(en ja...veel Indie Games doen het op dat vlak merkbaar beter...)

avatar van legian
Eraser2 schreef:

Het ging mij meer om het stukje dat dit een compliment verdiend, dat verdient het in mijn optiek dus helemaal niet. Dat het nu uiteindelijk een toffe game is geworden is natuurlijk fijn (hij staat bij mij ook nog steeds op de wishlist). Maar ze leveren nu pas wat ze beloofde, dat is wel zo'n beetje het minste wat je van ze had mogen verwachten. Dat vindt ik geen compliment waardig.

legian schreef:

Helemaal eens. Een goed werkend eindproduct leveren is geen compliment maar een minimale vereiste. Schandalig dat men er 1 tot 1,5 jaar op moest wachten. Positief is wel dat iedereen nu heel positief is dus het zal vast een vette game zijn maar zo'n productieproces mag echt niet. Dit vind ik overigens bij elke game, als GTA 6 dit zou flikken over een tijdje dan word ik ook gek van irritatie.

legian schreef:

In gedachten houdende wat veel devs wel doen, hun game een stille dood laten sterven, vind ik dit zelf toch wel een compliment waardig. Natuurlijk niet vergetende dat zowel dit als CD Projekt door een bepaalde groep gamers tot op het bot zijn verbrand en afgebroken. Om dan toch door te ploeteren tussen alle haatberichten en onzin en hiermee op de knoppen te komen? Ook wat mij betreft een complimentje hoor. Net als bvb een No Mans Sky. Ze hadden het project ook kunnen begraven en thats it.

Sinner schreef:

(en ja...veel Indie Games doen het op dat vlak merkbaar beter...)

Bugs en patches vind ik niet zo erg als ze die kunnen fixen in de eerste weken. Hoort er een beetje bij, ook al is het storend.

Maar een onspeelbare game voor diverse consoles op de markt brengen is gewoon een grove schande. Op PS4 en de One was dit onspeelbaar en op de PS5 en X/S ook nauwelijks.

Los van dat heeft het CD Red heel veel geld gekost, want iedereen retourneerde de game en kocht deze 2 jaar later voor een tientje online. Moet echt miljoenen hebben gekost en de hype was meteen weg destijds. En een deel is de game vast nu aan het spelen maar veel potentiële fans hebben denk ik ook nu de game niet aangeraakt door de slechte verhalen.

Sinner schreef:

Haha, je doet of ze het als geste naar de fans doen, maar ze doen dit natuurlijk om nog meer imagoschade te voorkomen en om er nog geld aan te verdienen, want een onspeelbare game levert niks op. Hadden ze het niet gedaan, dan had ook niemand nu hun nieuwe DLC gekocht.

Het is gewoon een commerciële gedachte.

LOTR Gollum bijvoorbeeld had je niet hoeven te redden, dat had geen bal opgeleverd meer. Cyberpunk wel, die hadden en hebben een grote achterban. En het zal daadwerkelijk ook vast een sterke game zijn nu alles is gefixt. Maar wel 2 jaar te laat.

avatar van Eraser2
Klopt het is gewoon 1 van de grootste fails in de game industrie ooit geweest. Maar die fail is gelukkig wat minder geworden omdat het daadwerkelijk enorm gefixt is. Dat is dan gelijk weer het voordeel van die verrekte patches. Daarom pre order ik ook nooit zaken, precies om dit soort gezeik te voorkomen.

avatar van legian
Sinner schreef:

Dan verschillen we daarin van mening.
Even als voorbeeld: Als ik voor me werk aangeef dat ik aan het eind van de maand het project op een bepaalt niveau heb staan en alles kan afleveren(bijvoorbeeld een ontwerp wat volledig op bouwaanvraag niveau gereed is met alle benodigde informatie, tekeningen, documenten en bijbehorende informatie), dan wordt verwacht dat ik dat ook doe. Als ik dan aan het eind van de maand dat niveau niet haal of het geheel onvolledig is dan mag ik daar ook gewoon in mijn eigen tijd voor terug komen/nachten doorhalen om het geheel wel compleet en op niveau af te leveren. Ik heb immers aangegeven dat ik dat zou leveren, dus dan moet ik dat ook leveren. De opdrachtgever betaald daar namelijk ook gewoon voor, die heeft de opdracht gegeven op basis van mijn belofte. Net zoals al die mensen die de game gepreorderd hebben dat gedaan hebben op basis van die beloftes. Ik krijg echt geen compliment omdat ik nog tot in het weekend zit door te werken omdat ik mij niet aan mijn eigen beloftes heb gehouden. Complimenten zou ik alleen krijgen als ik het geheel eerder aflever of als ik meer aflever dan afgesproken. Niet omdat ik uiteindelijk, te laat, aflever wat ik belooft heb af te leveren. Dat was de afspraak en daar heb ik mij ook gewoon aan te houden dan.

En zoals Manny Calavera ook al aangeeft is het voor CDProjekt ook gewoon eigen belang om dit te doen. Ze proberen nog iets van hun reputatie te redden op deze manier. Dat is prima en logische, maar verdient wat mij betreft echt geen compliment, ze hebben dit volledig aan zichzelf te danken.

avatar van brawljeff
Deze game heb ik om goede redenen een tijd links laten liggen, maar recent toch aangeschaft na veel enthousiaste geluiden. Inmiddels heb ik 15 uur verdeeld over de main game en stukjes van de dlc. Zeer onder de indruk van alles wat ik ben tegengekomen. Mooi hoe de studio de game toch tot een meesterwerk heeft weten te brengen. Laat het een wijze les zijn voor The Witcher 4 straks.