Cyberpunk 2077 (2020)

PC / PlayStation 4 / Playstation 5 / Xbox One / Xbox Series X / Google Stadia

Ontwikkeld door CD Projekt
Uitgegeven door CD Projekt, Warner Bros. en Namco Bandai

Gebaseerd op de pen en papier RPG, Cyberpunk 2020. In een dystopische toekomst is de mensheid verworden tot speelbal van de megacorporaties. Na de ineenstorting van de wereldeconomie kon Amerika enkel blijven bestaan door de interventie van privélegers en politiemachten van de grote bedrijven. Hierdoor zijn zij uitgegroeid tot de nieuwe machthebbers van de wereld en zijn de steden veranderd in streng bewaakte en gecontroleerde Arcologieën. Night City is een van deze megasteden, waar de grens tussen technologie en menselijkheid steeds verder vervaagt.

• vanaf 19 november te koop voor de Google Stadia
  • vanaf 19 november te koop voor de PC
  • vanaf 19 november te koop voor de PlayStation 4
  • vanaf 19 november te koop voor de Xbox One

Dit spel kan idd beter la(a)t(er) maar goed zijn dan snel uitkomen en de hooggestekte verwachtingen niet inlossen. Geen haast, er is altijd wel iets anders te spelen in de tussentijd.

Hoewel ik me net bedenk dat Breath of the Wild 2 ook wel eens tegen het eind van het jaar zou kunnen verschijnen.

Shinobi schreef:
Het bleef al opvallend stil rondom deze game. Aan de andere kant is de release wel tegen de tijd dat de PS5 bijna uitkomt.

Maar er zijn vooralsnog geen plannen om het spel voor de PS5 en de de nieuwe Xbox uit te brengen. Lees de websites (allemaal) er maar even op na via google. (gewoon Cyberpunk PS5 is al voldoende).

Snap eerlijk gezegd niet dat men hier zo wild over is. Tuurlijk wordt ie vet en wil ook ik hem wel hebben. Maar niets dat we niet al kennen lijkt mij. Gewoon weer een open wereld spel met een lijstje quests om af te werken met tal van mogelijkheden om dit te doen, ook qua setting niet direct iets dat we niet al eerder zagen.

Voor mezelf sprekende is het ook geen kwestie van 'zo wild' te zijn ervan. Maar wel dankzij de combinatie setting en ontwikkelaar toch wel weer enthousiast genoeg te zijn om wellicht voor de verandering op dag 1 (of ergens daarrond) tot aankoop over te gaan.

Verder doet het wellicht 'niets nieuws' maar laten we eerlijk zijn - dat doen 90% van de games niet, en degene die wel vernieuwend zijn, zijn over het algemeen Indie games.

Outer worlds was een van de minst vernieuwende games ooit en ik heb me er prima mee vermaakt! Anders is niet de definitie van beter!

Sinner schreef:

Deze game schreeuwt om een next-gen console. Dat er vooralsnog met geen woord over gerept wordt, zegt natuurlijk niets. Al zal ik 'm denk ik wel op de pc spelen, want dat blijft qua graphics ongeëvenaard ten opzichte van consoles.

Shinobi schreef:
vooralsnog

Daarom dus ook het woordje vooralsnog. Ik kan me ook niet voorstellen dat we hem niet binnen afzienbare tijd op de nexgen consoles zullen zien - alleen geen idee of dat bij de release zal zijn of pas enkele maanden nadien. Maar het lijkt me zowat zeker. Ik ben overigens wel benieuwd naar de gewone grafische kwaliteit op de huidige consoles - ik ben zelf niet iemand die zich daar bizar druk om maakt en vind de huidige kwaliteit al bijzonder knap (hoewel dat natuurlijk PC gameplay zal zijn) - maar wil wel eens de vergelijking zien tussen een console en de pc op ultra bij uitkomen van het spel. Voor mij is het voornamelijk een kwestie van - geen (of zo weinig mogelijk) FPS drops / screen tearing en ik ben wel tevreden.

Sowieso vermoed ik dat we in de eerste twee jaar wel weer doodgegooid worden met ports e.d op de next gen consoles. Je ziet ze zo al langskomen - de Red Dead Redemption 2's, Borderlands 3 GOTY's, de de Middle-Earth collections en Assassin's Creed trilogy's na Origin's e.d. De Ultra HD HD remasters van bestaande games. En natuurlijk...laten we niet vergeten...uiterst belangrijk. Skyrim! Je zou het zomaar eens ergens niet op kunnen spelen

avatar van solidKevin
Aangezien backwards compatibility een van de functies wordt voor zowel de PS5 als de Xbox Series X zie ik persoonlijk het probleem niet. Het enige wat CDPR op de latere termijn hoeft te doen is een update doorvoeren die gebruikers van deze consoles instaat stelt om de Xbox One- en PS4- versie op een hogere resolutie/framerate te spelen op de Xbox Series X en PS5. Daar hoef je echt geen aparte versie voor te maken.

Cyberpunk gaat gewoon a la GTA V bij de vorige generatie een versie worden met een game voor de huidige consoles en een grafisch betere voor de opvolgers. Dat lijkt me wel duidelijk als ik moest voorspellen. Cyberpunkt is vermoedelijk de mainstream game waar gamers dit jaar naar uitkijken. Wordt ook wel aardig opgehyped.

solidKevin schreef:

Daar had ik zelfs niet bij stilgestaan inderdaad dat beide consoles ditmaal backward compatible worden en dat blijkbaar vanaf de eerste dag.

avatar van LikeAJedi
Dit word denk ik wel de game van het jaar. De verwachtingen zijn zo abnormaal hoog dat het echt een opgave wordt voor CD projekt om aan die verwachtingen te voldoen.

Al vind ik overigens wel dat er al één tegenvaller is. Namelijk dat alle cutscenes 1st person zijn, dat zorgt niet alleen voor mindere binding met je eigen personage, maar maakt tegelijkertijd ook het hele character creating zinloos. Terwijl ze dat juist in het begin veel gepromoot hebben.

avatar van leatherhead
Kijk hier toch ook wel erg naar uit. Niet eens echt zozeer vanwege de cyberpunk-achtige setting, maar meer vanwege het feit dat er, zoals het lijkt, eindelijk weer eens een volbloed (non-fantasy) RPG uitkomt.

Dat alles first-person is vind ik eerlijk gezegd ook een beetje matig. Stop je zo'n gedetailleerde character customization in je game, krijg je je personage amper te zien... Maar hopen op een beetje fatsoenlijke mod support.

Uitgesteld naar 19 november. Helemaal niet erg wat mij betreft, perfecte launch titel voor bij mijn series X