Cyberpunk 2077 (2020)

PC / PlayStation 4 / PlayStation 5 / Xbox One / Xbox Series X/S / Google Stadia

Ontwikkeld door CD Projekt
Uitgegeven door CD Projekt, Warner Bros. en Namco Bandai

Gebaseerd op de pen en papier RPG, Cyberpunk 2020. In een dystopische toekomst is de mensheid verworden tot speelbal van de megacorporaties. Na de ineenstorting van de wereldeconomie kon Amerika enkel blijven bestaan door de interventie van privélegers en politiemachten van de grote bedrijven. Hierdoor zijn zij uitgegroeid tot de nieuwe machthebbers van de wereld en zijn de steden veranderd in streng bewaakte en gecontroleerde Arcologieën. Night City is een van deze megasteden, waar de grens tussen technologie en menselijkheid steeds verder vervaagt.

horizon schreef:
Wut? Is toch al jaren een gezegde: 'pc master race'.

Consoles hebben zeker een doel en markt. Vooral wat betreft eenvoud van opzet.

Ja, een top PC is krachtiger dan welke console ook. Maar daar ging dit niet over, dat heb ik nooit ontkend he.

Nee inderdaad. Het ging erom dat dit ging floppen op de next Gen. Op de last gen kocht toch niemand het meer en de PC markt was 'tig keer kleiner. Beiden onwaarheden en een gissing.

Tot op heden 11 miljoen keer verkocht en geen cijfers hoeveel daadwerkelijk zijn 'geretourneerd' - alles daaromtrend zijn gissingen - ook de ontwikkelingskosten of 'het budget van Keanu Reeves' wat regelmatig aangehaald wordt. De PC markt is gigantisch. Ook voor shooters. Maar dit is niet alleen een shooter, maar een RPG (shooter hybride - als je het zo wil noemen) ala Fallout. Van natura een titel die het op PC bijzonder goed doet. Ook al vanwege het feit dat er lustig op los kan gemod worden.

Dus floppen? Tja. Als je het zo wil noemen. Er zullen enkel meer exemplaren van verkocht worden. En vreemd genoeg blijkt dat nu de hele witchhunt gedaald is ook best veel mensen de 'lachwekkende' editie aan het spelen zijn (wellicht toch een deel van die 11 miljoen?). (ik ken er alvast een viertal - eentje op PC weliswaar).

Was trouwens The Last of Us 2 niet bij far potentieel de grootste titel van afgelopen jaar voordat die door de stront getrokken werd? Of Animal Crossing New Horizon waar Nintendo gamers 'tig jaren op hebben gewacht? Of was dat nou toch Ghost of Tsushima?

We gaan het zien. Die 11 miljoen is al meer dan The Witcher 3 verkocht in hun eerste jaar. Als ze DLC brengen en de game weer net zo goed gaan onderhouden kan dit de beste en meeste verkocht game van CDPR gaan worden. Succes komt vanzelf wel en krijgen we straks een spinoff op netflix Zie ik GTA niet doen.

Na zo’n 35 uur nog steeds een toffe game die minstens een 4* waard is (PC). De main story is boeiend en ik zit diep in act 2. De stad is erg mooi en de sfeer is te gek. Zelfs de side quests voelen aan als essentieel. De characters zijn goed neergezet en de dialogen die worden gevoerd voelen authentiek aan.

Wat me tegenvalt is het dialoogsysteem zelf. Ik had echt gehoopt op een dialoogsysteem a la Fallout New Vegas waarbij je echt invloed kunt uitoefenen. Jammer dat dat niet gelukt is. Neemt niet weg dat het een geweldige immersieve actiegame is. Het RPG gedeelte had wellicht beter uitgewerkt kunnen worden maar de diverse perks etc. voegen wel degelijk iets toe aan de game.

Ik voel een steady 4* aankomen voor deze game, al moet ik ‘m nog uitspelen. Ik ben in ieder geval zeer tevreden. Ik heb gemiddeld uitgekeken naar de game (ik ben fan van alles wat op Blade Runner lijkt) en dan valt ‘ie echt niet tegen. Ik kan me wel voorstellen dat als je deze verwachtte als de grote revolutie op gamegebied dat ‘ie dan wat tegen kan vallen.

jellylips schreef:

Heb je een corpo build? Dan krijg je wel extra dialogen

Rujar schreef:
Heb je een corpo build? Dan krijg je wel extra dialogen

Krijg je met alle drie builds. Ik had streetkid. En er zijn ook skills die van invloed zijn.

Ik vermoed dat JellyLips bedoelt dat je niet nog meer invloed hebt - je hebt wel degelijk tot op een bepaalde hoogte invloed op bepaalde events en gebeurtenissen (zeker in de sidequests) maar niet zoals in New Vegas waar je letterlijk in een groot deel van de game je wapens niet hoeft te gebruiken mocht je dat niet willen (of Outer Worlds bvb).

avatar van hitman
Dit speelt erg lekker op mijn nieuwe gaming pc, top graphics en mooie kleuren ook

Deze maand heeft de PU 6 pagina's met een soort hernieuwde beoordeling van de game. Best interessant om te lezen en als alles een beetje gepatched is, dan is er denk ik wel een mooie game, nog steeds. Hoop Cyberpunk in de tweede helft van dit jaar zelf te spelen, als de Series X update uit is.

avatar van solidKevin
Gisteravond het laatste einde gezien (wilde ze allemaal even meepakken) en nu dus na +/- 100 uur helemaal klaar met Cyberpunk 2077. Een uitgebreider verhaal volgt nog.

avatar van solidKevin
Oké, voordat ik mijn mening over Cyberpunk 2077 geef, wil ik eerst even duidelijk maken welke versie ik op welk platform heb gespeeld. Dus bij deze:
- Cyberpunk 2077 versie 1.11 op de Xbox One (VHS-model) waarbij de game op een externe HDD is geïnstalleerd.

Toen de release van Cyberpunk 2077 langzaam dichterbij kwam, raakte ik aardig enthousiast. Ik begon de Night City Wire te volgen en na elke aflevering werd mijn enthousiasme weer wat groter. Daarnaast dacht ik dat er niks mis kon gaan, omdat we hier te maken hadden met CD Projekt Red; de studio achter het geweldige The Witcher 3: Wild Hunt. Dat bleek een grove misvatting te zijn…

Afgelopen december had ik echt heel erg veel zin om aan Cyberpunk 2077 te beginnen. Grafisch bleek het op de Xbox One echter zo'n groot drama dat ik de game aan de kant heb gelegd. Uiteraard had ik niet verwacht dat de game er zo goed zou uitzien als in het promotiemateriaal, maar dit was simpelweg ondermaats. Ik stoorde me er zo erg aan dat ik de game pas bij versie 1.11 weer een kans gaf.

De game ziet er grafisch (mede dankzij het uitzetten van een paar filters) beter uit dan in het begin, maar het blijft wat mij betreft onder de maat. Ik ben niet iemand die snel afknapt op grafische kwaliteit van een lager niveau, maar je mag best wat verwachten van een game die is geproduceerd door een grote studio met een flink budget aan het einde van de vorige generatie. Om nog maar te zwijgen over de bugs en glitches in Cyberpunk 2077.

Er is op internet, alsook in dit forum, genoeg gezegd en gevloekt over dit thema, dus daar wil ik niet lang bij stilstaan. Mijn ervaring was dat de glitches en bugs gering waren en het vaak na het laden van een save weer goed was. Ik heb in mijn 100+ uur aan speeltijd één of twee crashes gehad. Ik denk dat dit te danken is aan het feit dat ik de game op een externe HDD had staan. Soms leek het wel alsof de game ging vastlopen, maar op dat moment hoorde ik de harde schijf een beetje razen en kon ik gewoon weer verder.

De problemen van Cyberpunk 2077 liggen veel dieper dan wat glitches, bugs en technische oneffenheden. Het algemene gamedesign komt namelijk nogal inspiratieloos en afgeraffeld over. Bij de verschillende skills wordt dit pijnlijk duidelijk. Meer dan de helft heeft totaal geen toegevoegde waarde en skill trees als Crafting en Cold Blood zijn zelfs compleet nutteloos. Laatstgenoemde lijkt zo uit Borderlands te zijn getrokken, maar daar heb je in Cyberpunk 2077 echt helemaal geen zak aan.

Ook in andere skill trees is aardig wat mis. Wat heb je nou aan 3% extra schade met bijvoorbeeld een pistool? Waarom bestaat er een skill waarmee je messen kan gooien als de gegooide messen vervolgens in het niets verdwijnen? Daarnaast duurt het ook lang voordat je echt het idee hebt dat je krachtig wordt. Ik speelde met een technische build (hacken, tech weapons) met een beetje stealth, maar rond level 35 had ik pas het idee dat ik echt sterk begon te worden. Daarna werd de gameplay een stuk vermakelijker.

In mijn 100+ uur durf ik wel te stellen dat zeker de helft totaal niet de moeite waard was. Leuk zo'n open wereld, maar die Ubisoft map markers hadden ze lekker achterwegen moeten laten. Sommige waren nog een beetje verpakt in een flinterdun verhaaltje, maar ook die begonnen naar verloop van tijd op elkaar te lijken.

Is er dan niks goed aan de game? Zeker wel, want de personages zijn heel goed geschreven en de quests (waar echt moeite in is gestoken) zijn vermakelijk, zitten goed in elkaar en kunnen verrassend uit de hoek komen. Helaas mist ook hier op sommige momenten de consistentie, maar daar is nog mee te leven. Ook ben ik, in tegenstelling tot sommige andere mensen, best positief over Keanu Reeves als Johnny Silverhand. Eigenlijk is de hele cast van stemacteurs heel sterk en tillen ze het geheel naar een hoger niveau.

Zou ik Cyberpunk 2077 in de huidige staat aanraden? Nee, eigenlijk niet. De game doet me een beetje denken aan Alpha Protocol (2010): een game met veel potentie die op sommige momenten heel vermakelijk kan zijn, maar op veel punten steken laat vallen. Het enige verschil is dat Cyberpunk 2077 nog kan veranderen. Ik vraag me alleen af of CD Projekt Red de fundamentele zaken (zoals de skills) kan redden. Daar is een serieuze (gameplay) overhaul voor nodig.

Cyberpunk 2077 had makkelijk een 4,5* of 5* game kunnen zijn. De gouden bergen die CD Projekt Red (en dan vooral het management) beloofde, blijken eerder van koper te zijn. Het is een product vol potentie en slecht geïmplementeerde ideeën dat het moet hebben van de fantastische stemacteurs en een paar hele goede quests. Tenzij de game serieus onder handen wordt genomen, is dit mijn eerste en tevens laatste bezoek aan Night City. 3,5*