Shenmue (1999)

Sega Dreamcast / PC / Xbox One / PlayStation 4
single player / online

Ontwikkeld door Sega
Uitgegeven door Sega

Het is 29 november, 1986. Ryo Hazuki keert terug naar zijn vaders dojo. Daar vindt hij zijn vader in strijd met een mysterieus man, de Chinese Lan Di, over de Dragon Mirror. Ryo probeert zijn vader te redden, maar nadat Lan Di zijn vader een fatale stoot heeft gegeven wordt Ryo bewusteloos neergeslagen. Nadat Ryo weer bij bewustzijn is, blijft hij achter met veel vragen. Wie heeft zijn vader vermoord, waarom, en wat is de Dragon Mirror. Ryo Hazuki wil achter deze vragen komen en de dood van zijn vader wreken.

avatar van drezic
Geen berichten bij dit spel? Hoe goed is het eigenlijk?

avatar van metaledje
Eigenlijk een toppertje op de dreamcast.. voor deze game zou je de dreamcast aangeschaft hebben in die tijd zegt genoeg toch?

Ravnoss
Mij persoonlijk heeft het nooit heel erg kunnen bekoren. Vond het vaak erg langdradig. En soms ook gewoon vervelend, vooral het lange wachten voordat het plot weer eens verder ging, irriteerde me. Ook het trainen van slagen etc. was ronduit saai.
Daartegen over stond dan wel weer een goede soundtrack, en een erg pakkend verhaal.

Dit geeft het geheel 3*

avatar van ken1978
Toen de tijd was ik echt helemaal lijp van deze game mede door de super mooie graphics en het aangrijpende verhaal!

5 sterren

Ook weer zo'n ziek vette top-game dit, die, als hij vandaag de dag zou uitkomen, nog steeds vernieuwend zou zijn. De graphics waren toen idd jaw-dropping en de hoeveelheid sfeer en verhaalopbouw verbazend, wat dat betreft een van de best uitgewerkte games die ik ken. De combinatie van Adventure, RPG en fighting game is naadloos gemixt tot een uniek eigen genre, met indrukwekkende quick time events, die sindsdien vaak zijn gekopieërd.

De relatief lage gamespeed in het begin helpt alleen maar om je perfect in deze wereld en zijn karakters in te leven. Het eerste uur van het spel heb ik toen alleen maar verwonderd rondgelopen, door de gigantische aandacht voor details. De eerste keer als je je slaapkamer onderzoekt al, bekijk het kastje, maak alle laden open, vindt een lucifer doosje, pak het op, bekijk het van dichtbij en schuif het open om zelfs alle lucifers te zien zitten, die niet eens allemaal gelijke lengte hebben. En dan heb je nog geen voet buitenshuis gezet. Het komt gewoon allemaal zo goed over, ik heb gewoon een maandje in Japan gewoond zo voelt het.

Los van de storyline en alle detail (echt ziekelijk veel, kauwgomballen en speelgoed automaten die ook echt allemaal verschillende miniatuurtjes geven om te verzamelen, Arcade hal om in te gamen), is het battle gedeelte ook nog eens perfect, vechten voelt soepel en lekker snel, moves die je geleidelijk krijgt zijn cool. Had van mij nog wat meer knokken in gemogen, maar eigenlijk is het geheel precies goed in balans en maakt het realistisch, ook geholpen door de echte tijd en 'normale' quests zoals geld verdienen met op de haven werken.

Gewoon alles perfect aan deze titel, muziek is super en voor de verandering eens een klein subtiel verhaal, zonder epische monsters en werelden om te redden, maar een mooie persoonlijke saga. Idd de reden om een Dreamcast te kopen! zit al jaren te wachten tot II op een ander systeem uitkomt (wel al veel van gezien, maar nooit echt gegamed), anders koop ik er mischien wel een Xbox voor, ooit... -> dikke 5*

avatar van Donkerwoud
Ik heb hier veel over gehoord maar het nooit zelf kunnen spelen, helaas.

avatar van Sateck
Geweldige game. Verdient een hoge plaats in mijn Top-10.

Ik vergeet het echt nooit meer. 'Er is een game uitgekomen met 4 dreamcast-discs. Dat zijn 8 Cd's'. En ik had ook echt het gevoel dat deze game tijden duren, maar het bleef me maar boeien. Actie, liefde, avontuur... Alles zat er in, gewoon een prachtige mix..

Jammer dat ik nooit deel 2 heb kunnen spelen. Hopelijk komen ze ooit beide in een box nog eens uit voor de PS3 o.i.d

5*****

284
Je kan ook even op marktplaats kijken voor een Xbox of een Dreamcast die kosten namelijk geen drol .

avatar van Sateck
Ik heb een Dreamcast nog steeds aangesloten op me TV.. Maar ik kan Shenmue 2 voor geen fatsoenlijke prijs vinden..

Eén van de beste games ooit, jammer dat de Dreamcast zo geflopt is.

Shenmue 1 en 2 waren echt baanbrekende games..

misterwhite
Op aanraden van Squall mee begonnen. Heb nog niet zoveel gespeeld maar vind het al een erg aardige game. Je leeft echt in Japan in die game, en ik ben een groot liefhebber van die cultuur. Ik heb een erg goed gevoel erover, ben benieuwd hoe deze verder gaat.

avatar van LimeLou
Hier de oude trailer te zien. Echt geweldig. Krijg meteen zin om het te spelen. Past ook lekker bij die tijd.

A fully interactive game

avatar van Sateck
Jammer dat er maar weinig mensen zijn die dit spel gespeeld hebben. Qua gemiddelde staat deze game ook op 4,55*. En ik ben van mening dat deze game minimaal in de top 20 beste games aller tijden hoort. Wat mij betreft zelfs in de top 5!

Gelukkig is de game opnieuw uitgebracht op de PS4 en Xbox360. Hopelijk gaan mensen dit kopen en spelen, en komen ze erachter dat dit een echte klassieker is.

Ulysses
Een tijd terug aangeschaft voor de ps4. Een game met een status waar ik enorm benieuwd naar was. Maar toch tot gisteren uitgesteld om mee te starten. En mijn eerste indrukken zijn goed. Het is een indrukwekkend ontwikkeld spel. De straten leven, de karakters die je tegenkomt hebben allemaal een naam en in zekere zin een functie. Er is veel erg veel mogelijk tot interactie, iets waar bv. een grand theft auto nog zeker van kan leren.
Ik ben verkocht om deze jongen een volledige playtrough te geven. En voor de ps4 versie: zet de stemmen zeker op Japans, de Engelse versie klinkt vreselijk en voelt niet juist binnen de setting.

avatar van Sateck
Na 20 jaar heb ik deze game weer mogen spelen. Er is een remaster uitgekomen op de PS4, inclusief het 2e deel. Ik dacht eerst: 'Moet ik hier wel weer aan beginnen?'. Vroeger vond ik dit geweldig, maar het kan nu natuurlijk zwaar tegen vallen. Dat zal overigens ook niet de 1e keer zijn.

Na 10 minuten spelen had ik het gevoel dat ik de verkeerde keuze had gemaakt. Met name de gameplay viel zwaar tegen. Het is tenslotte een gameplay van 20 jaar terug. Maar na een klein uurtje ben je het gewent, en zat ik weer helemaal(!) in de game. Prachtig! De sfeer in Dobuita vind ik gewoon fenomenaal. Het is allemaal niet zo groot, waardoor je je snel thuis voelt. Na een tijd weet je precies wie iedereen is, en waar alle winkels zijn. Het gaf mij een gevoel wat ik nog nooit heb gehad bij games als GTA en Assassin's Creed.

Lekker ontspannen rondlopen, mensen benaderen of zij iets weten over de dood van mijn vader. Veel respect naar elkaar. Een heerlijk Japanse sfeer en een gemoedelijk dorp.

Wat is Dobuita prachtig is gelukt, is wat minder in de haven. Veel minder aanspraak bij de mensen, en om de tijd te doden moet je daarom ook maar wat werken. Iets wat na een tijd wat eentonig wordt. Het is het enige minpunt in de game. Maar dat mag voor mij de pret niet drukken.

Ik kan me herinneren dat ik als klein jochie bijna een jaar bezig was om dit uit te spelen. Dat had ook wel te maken omdat mijn Engels toen niet heel sterk was, dus wist niet altijd waar ik heen moest. Maar dit keer had ik de game binnen 2 weken uitgespeeld. Het was weer een prachtige tijd, en hierdoor gaat de game van de 2e naar de 1e plaats in mijn top 10.

Nu beginnen met deel 2. Een game die ik nog nooit gespeeld heb. Ik ben erg benieuwd!

Prijs komt bijna in de buurt van wat ik voor de remaster wil uitgeven.

Grovonion schreef:
Prijs komt bijna in de buurt van wat ik voor de remaster wil uitgeven.

Op dit moment verkrijgbaar voor € 21,- incl. verzendkosten. Dat is dus € 10,50 per spel, aangezien je ook deel 2 erbij krijgt. Dat is het meer dan waard. Zeker aangezien het een spel van 20 jaar terug is, en al jaren moeilijk te krijgen is. En natuurlijk ook moeilijk te spelen, want de Dreamcast is ook nog schaars te verkrijgen.

avatar van FlorisV
Als fan van Shenmue 2 heb ik vorig jaar deze gekocht (in een bundel met 2) als opwarmertje voor Shenmue 3 en omdat ik het hele verhaal nog niet kende. Nu kon je in Shenmue 2 weliswaar alle cutscenes bekijken van dit deel maar spelen laat je toch meer inleven.

Ik vond het leuk genoeg om uit te spelen, de gameplay van de gevechten is goed gedaan met de Virtua Engine en de vele gesprekjes kunnen verrijkend werken voor het verhaal, dat een vleug mysterie kent naast een ouderwets thema van wraak en eer . Je ziet in dit deel ook een klein stukje Japan in plaats van Hong Kong en dat verschil is zeker interessant. Ryo leert als een soort grasshopper van allerlei meesters en dat blijft toch wel heel cool.

Geinig zijn ook enkele mini games zoals het met de heftruck werken in de haven. Je wordt wel behoorlijk aan het lijntje gehouden in het uiteindelijk vrij simpele verhaal door elke keer doorverwezen te worden naar persoon B die je weer naar persoon C leidt om uiteindelijk van persoon Z te weten te komen waar Lan Di, die je vader vermoord heeft, zich bevindt. Vervelend is soms ook dat je op precieze tijden ergens moet zijn omdat je niet echt kunt wachten. Snelreizen zit er helaas ook niet in.

Wel de QTE (quick time event) scenes, waarbij je gewoon op tijd op bepaalde knoppen moet drukken en die vind ik het leukste.

Veel gamers zullen zich wel ergeren aan het slakkentempo en de hoekerige graphics maar toch is Shenmue baanbrekend geweest, voor die tijd een duur spel om te ontwikkelen vanwege het grafische detail en het drukke stadsleven dat ze zo realistisch mogelijk na wilden bootsen, door de lokale bewoners hun eigen leven te laten leiden. Ja, tijden veranderen snel!

Ik deel de kritiek van velen trouwens niet op met name de voice acting van Corey Huen als Ryo, die vond ik prima.