GoldenEye 007 (2010)

Alternatieve titel: GoldenEye 007: Reloaded

Nintendo DS / Nintendo Wii / PlayStation 3 / Xbox 360
single player / multi player / online (verschilt per platform)

Ontwikkeld door Eurocom en n-Space
Uitgegeven door Activision

Als James Bond wordt je op pad gestuurd voor een geheime operatie die te maken heeft met de GoldenEye satteliet. Je missie voert je onder meer naar een zwaar bewaakte fabriek voor chemische oorlogsvoering, gelegen aan een dam in de USSR. Het maken van keuze's heeft invloed op je missie. Zo kan je ervoor kiezen om het vuurgevecht met je tegenstanders aan te gaan of via een veiligere weg langs je vijanden te sluipen. Het multiplayerdeel is met maximaal vier spelers te spelen. Hierbij heb je de keuze uit meer dan veertig karakters waaronder: Oddjob, Scaramanga en Trevelyan.

avatar van solidKevin
Voor jouw is het helemaal klote aangezien jij hem ook voor de Wii hebt voor dezelfde prijs. Ik heb die versie niet, maar ik wil hem heel graag voor de xbox.

avatar van Naomi Watts
Lol. Dat er daadwerkelijk gedacht wordt dat dit voor een spotprijsje wordt aangeboden.

Tja Activision hé .

avatar van Naomi Watts
Hier hebben er veel geen kaas gegeten van zaken doen. Dit is compleet logisch, prijs verlagen kan altijd nog. Best veel 360/PS3 bezitters die benieuwd er naar zijn, hoe stom ben je door dat goedkoop aan te bieden. Als je al nadenkt hoeveel geld en arbeid er in de roductie zitten en dan maar schreeuwen dat het dieven zijn. Compleet plausibel.

Ik speel de game (Xbox360), valt me best tegen. Het ziet er prima uit, maar die hele N64 Goldeneye vibe kent de game zeker niet. Dit is gewoon Goldeneye anno 2011. Verhaal aangepast, levels volledig nieuw ontworpen (met veel zaken die niet in de N64 versie zaten)....nee, dit is niet wat ik zocht als N64 remake. Maar verder is het best wel een aardige shooter hoor, speel hem zeker niet met tegenzin.

Ik mis alleen een beetje de Bond soundtrack. Hebben ze niet alle rechten kunnen verwerven?

Naomi Watts schreef:

Ik snap echt de achterliggende gedachten wel, maar Activisoin heeft zichzelf wel neergezet als een stel idioten die game franchises omver werpen (Guitar Hero).

avatar van Naomi Watts
Staat totaal los van het vaststellen van de consumentenprijs lijkt me. Ook totaal verschillende afdelingen van Activision.

Naomi Watts schreef:
Staat totaal los van het vaststellen van de consumentenprijs lijkt me.

Nee, want op een gegeven moment kwam er om de drie maanden een GH uit die allemaal € 60,- waren. Hierdoor vond iedereen het belachelijk en kocht niemand meer een GH, waardoor de reeks is gestopt. Als ze de anderen voor een lagere prijs hadden aangeboden hadden ze op de lange termijn meer geld verdient.

Dit is bij Goldeneye niet zo erg omdat er nu "maar" twee zijn. Hierdoor is de prijs begrijpelijk, maar nog steeds veel als je, je realiseert dat er een paar maanden terug een deel voor de Wii uit is gekomen..

Ook totaal verschillende afdelingen van Activision

Er zullen goed verschillende afdelingen zijn maar de hoofdafdeling heeft in de zakenwereld toch vaak het eindwoord.

avatar van Naomi Watts
Maar nog heb ik dat stuk gemist waar Activision een wapen op je slaap heeft gedrukt en je dwong de games te kopen. Als je het te duur vind koop je het niet, simpel zat. Feit blijft dat de vraagprijs peanuts is vergeleken bij de productie, het geld en de arbeid die hebben geresulteerd in het eindprodukt.

Naomi Watts schreef:

Dit heb ik nooit zo gezegd. Ik zei dat als je teveel van het goede uitbrengt mensen stoppen met het kopen van het product waardoor een reeks een langzame dood sterft. Als ik een spel wil, koop ik het ook gewoon en als ik het niet wil koop ik het niet. maar als een Publisher het zo bont maakt dat ze een leuke reeks stuk maken door vijf games in een jaar uit te brengen met hetzelfde principe en waar duidelijk minder productie kosten voor zijn dan maak ik me er wel druk om ja.

avatar van Naomi Watts
Ging me ook niet echt om jou overigens. Vind AvMerode criminelen aantijging iets te veel van het goede. En met Guitar Hero klopt maar weh adden het natuurlijk over deze Goldeneye . Ik kan me voor de rest prima vinden in je betoog inzake GH.

avatar van solidKevin
Ja we gaan iets te ver van de game af . Laten we het hier bij laten .

avatar van solidKevin
Tot nu toe vermaak ik me goed. Hopelijk blijft het een beetje zo.

avatar van solidKevin
Op dit moment bij de boss fight. Het gaat echt helemaal nergens over. Veel te moeilijk op 007 moeilijkheid.

Een recensie die exact, maar dan ook exact beschrijft hoe ik over deze game denk. Ze konden het niet beter verwoorden.

Goldeneye: Reloaded Review - level30.nl

Voor wie het niet wil lezen een korte conclusie uit die recensie:

Als je net als ik in de veronderstelling bent dat je met Goldeneye 007: Reloaded een HD remake van het geniale origineel in huis haalt kom je van een koude kermis thuis. Het meesterwerk van Rare is in dit product nergens te herkennen en het lijkt niets meer dan een schaamteloze PR stunt om de naam Goldeneye aan deze game te verbinden. De originele levels zijn verkracht en de gameplay is van zijn sterkste elementen ontdaan en alles dat overblijft is een middelmatige shooter die nergens in uitblinkt.

Ik heb eigenlijk momenteel niet eens zin meer om de game nog uit te spelen. Waarschijnlijk doe ik het wel, maar het weet ook als shooter nauwelijks te boeien.

avatar van solidKevin
Ik heb hem wel uitgespeeld. Ik denk dat ze de game beter 007: Reloaded hadden kunnen noemen aangezien er maar zeer kleine dingen van Goldeneye in terug te vinden zijn. Ik zal nog wel eens een review schrijven met de goede en slechte dingen .

Goldeneye 64, by far de meest gespeelde game van mij zolang ik al game (ruim 20 jaar). Het is de game die al jarenlang trots nummer 1 in mijn top 10 staat. Het is de game waar ik een 4 player multiplayer met vrienden helemaal grijs heb gespeeld.
Het is de game waar die ik al 10 jaar opnieuw wil spelen door middel van een remake. En toen was het zo ver, GoldenEye: Reloaded op de Xbox 360. Let op, ik heb dus de Xbox 360 versie gespeeld, die schijnbaar weer van de Wii versie verschild.

De eerste indrukken vielen tegen. Daniel Craig in plaats van Pierce Brosnan, what the fuck krijgen we nou? GoldenEye is met Brosnan. Bah. Maar goed, je moet een game de kans geven. Ik had na enkele minuten al door dat dit hem niet ging worden. Een lelijk menu, een soort melodietje dat op de James Bond tune moet lijken, maar wat hem niet is. Kom zeg, wat is dit? Hebben ze de GoldenEye of James Bond licentie niet volledig verkregen? De hele game door heb ik niet het idee gehad dat ik met een James Bond game te maken had. Het enige wat nog een beetje aan Bond deed denken was de (al dan niet behoorlijk aangepaste) verhaallijn van de film GoldenEye en het feit dat het spionageaspect niet helemaal naar de achtergrond is gedrukt. Maar verder, blerghhh.

Waar ik hoopte op een GoldenEye 64 remake, daar kreeg ik een bijna nieuwe game, lichtjes gebaseerd op de game. Sure, je loopt nog op de stuwdam waar je vanaf springt en je hebt nog te maken met andere zaken uit de game, maar het is compleet nieuw. Waarom geef je de fans niet wat ze echt zoeken, een 1 op 1 poort van die game, maar dan met graphics van vandaag de dag? Ze hebben niet alleen enorm afgeweken van het origineel, maar ze hebben gewoon ook belangrijke delen uit de film aangepast of weggelaten. Echt waardeloos!

Maar ondanks al die kritiek ben ik de game toch maar blijven spelen en ik moet concluderen dat het soms wel de moeite was. Meestal helpt tactisch sluipen en geruisloos moorden beter dan een kamer met een mitrailleur uitmoorden. Maar is het leuk om te spelen? Nee. De game is vreselijk eentonig. Alle mannetjes staan zo opgesteld dat je echt 1 pad afgaat en als je in vuurgevecht raakt dan komen de meeste vijanden zo op je af rennen of zoeken totaal geen dekking. Zelden de laatste jaren zo'n domme AI gezien. En op sommige momenten heb je weer zoveel tegenstand dat je constant sterft. Want je bent met enkele schoten wel dood. Beetje oneerlijk dan.

Verder voelt de game gewoon enorm leeg aan. Er is weinig te doen behalve wat recht toe, recht aan knallen en wat domme dingen verzamelen. Het heeft me nooit de GoldenEye 64 vibe gegeven waar ik zo op hoopte. En ook de beelden vallen daarbij tegen. Neem alleen al de effecten van dingen die in brand staan. Echt heel lelijk.

Normaal had ik hier een 2,5* voor willen geven, maar ik maak er 2* van. Na GoldenEye: Roque Agent is er wederom een GoldenEye game die de naam van een schitterende game uit 1997 aan het verkloten is. Nou was Roque Agent echt een schande, maar dit is ook niet iets om trots op te zijn. Maak dan geen reclame dat dit een HD remake van de klassieke game is waar iedereen op zit te wachten als het er werkelijk 0,0 op lijkt. Ik ben echt diep teleurgesteld. Zelden zo naar een game uitgekeken waar ik na afloop zo enorm teleurgesteld in ben.

avatar van AvMerode
Wow een 2*, ja ik weet niet hoe de X360 versie verder is, Wii versie is inderdaad wel goed.

Na het zien van X360 youtube video's vind ik het er wel minder uitzien dan de wii versie, weet niet waarom, maar die Goldeneye vibe ontbreekt inderdaad.
Manier van bewegen (nunchuck+wii remote, classic controller of gun) op de wii is wel aardig old school goldeneye achtig.
Maar het is natuurlijk nog wel gewoon een soort van tegenwoordige COD geworden, zelfs de online mp van Goldeneye wii versie lijkt teveel op BLOPS voor de wii.

Maar het is natuurlijk nog wel gewoon een soort van tegenwoordige COD geworden

Ja, zelfs de slowmotion momenten bij shoot outs zitten gewoon in deze game

avatar van Naomi Watts
Deze remake is gewoon niet gemaakt voor de fans van de N64 versie. Die willen de pretenties achter deze game nog wel eens vergeten en hebben een enorm hoog verwachtingspatroon met een game met deze titel. Beetje de vloek van de game, de titel.

Klopt. Maar ze hebben wel geadverteerd met dat dit wel eens de droom van de liefhebbers van het origineel zou zijn. Nogal misleidend. Maak dan gewoon een nieuwe Bond game, niet gebaseerd op GoldenEye als je toch het originele verhaal niet volledig volgt.

Maar buiten de nostalgische gevoelens is dit in mijn ogen ook een beperkte shooter geworden, wat ik met enkele voorbeelden in mijn tekst ook heb verteld. Helemaal in een tijd dat topknallers als MW3, BF3 en Gears3 uitgekomen zijn.

Maar had jij trouwens echt een James Bond gevoel bij deze game? Deze game ademde voor mij echt niks uit wat me deed herinneren aan die mooie reeks.

Binnenkort met wat vrienden maar eens de multiplayer testen. Misschien is dat nog de moeite.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Eens. Ze hebben ook wat loze beloftes gedaan maar denk dat het gewoon voor de Goldeye fan tegenvalt. Begrijp het ook volkomen.

Al leent de storyline van Goldeneye zich wel prima voor een game. Vind het qua verhaal ook de meest interessante Bond, samen met Casino Royale.

Snap ik, ik ben dan niet zo'n shooter liefhebber (jij wel meer) en deze sprong er voor mij positief uit. Ik ben niet zo van de COD's e.d. Deze paste precies in mijn verwachting van deze game, heb ook een enorm zwak voor de film. Jij als shooter liefhebber (en ook nog eens Goldeneye fan) hebt natuurlijk een veel hoger eisenpakket voor zo'n shooter.

Voor mij wel, vreemd genoeg. Vooral door de production values die ik er dicht tegen de film aan vond zitten. Al was ik dan ook geen fan van het origineel, dat scheelt veel denk ik.

Ze hebben gewoon geprobeerd om met een sterke merknaam te scoren. Vind ik altijd jammer, maar wat ik al zei, GoldenEye Rogue Agent maakte het nog nonter.

Je hebt verder zeker gelijk dat GoldenEye een geweldig plot heeft. Diverse locaties, spetterende actie...zeker de moeite waard. Grappig trouwens dat je die 2 titels noemt, die behoren ook tot mijn favoriete Bond films. GoldenEye zelfs als de beste, om de redenen die jij noemt.

Ik speel vooral shooters, heb wel wat vergelijkingsmateriaal. Laatste 2 maanden heb ik na enkele maanden pauze weer het nodige gespeeld. Het najaar kent altijd vele topgames. En dan valt het wel op dat deze game niet kan concurreren met de toptitels. Maar dat is natuurlijk verschillend, want er zijn er zat die MW3 niks aan vinden.

Sommige zaken vond ik ook wel aardig gedaan, wat de N64 versie niet had zoals in het begin met een motor een dalend vliegtuig achterna rijden. Zulke zaken zitten wel dicht bij de film. Maar het stoort me wel enorm dat Pierce Brosnan is vervangen en dat het plot aangepast is (sinds wanneer gaat Bond Nathalya opzoeken in Rusland bij de basis waar ze werkt? Of andere zaken waarin het plot is veranderd), waardoor ik er niet lekker in zat.

Maar wat ik nog steeds niet snap, hebben ze nou niet de volledige GoldenEye of James Bond licentie gehad? Neem de soundtrack. Het lijkt op Bond, maar het is het niet. Toch vreemd.

avatar van Naomi Watts
Ik weet het niet, vond het trouwens wel fijn dat de titelsong nu gezongen werd door Scherzinger, en die intro maakte het bond like.

Geen toeval dat die Bond films door dezelfde regisseur gemaakt zijn. Trok de franchise ook twee keer uit het slop.

Klopt, geweldige regisseur. Niet toevallig dat het 2 van de beste Bonds ooit zijn geworden.

Ook opvallend dat de gameindustrie het maar niet voor elkaar krijgt om echt goede Bond games af te leveren na GoldenEye 64. Ik vond The World is not Enough nog wel aardig en Nightfire had een goede multiplayer, maar verder? Everything or Noting was nog te doen, maar Agent under Fire, Roque Agent, Blood Stone en deze GoldenEye remake bevielen me totaal niet.

Veel te makkelijk cashen terwijl ik het erg vreemd vind. Bond bestaat uit veel actie, spionage, mooie locaties, auto's, vrouwen en vijanden die de wereld kapot willen maken. Daarmee moet je toch topgames kunnen maken lijkt me. Misschien moet EA de licentie eens doorverkopen aan een bedrijf dat er wel echt wat mee wil doen.

avatar van solidKevin
Ik vond het wel een leuke game maar ik vond het het niet Goldeneye. Het voelde aan als een andere bond game met referenties naar Goldeneye. Zoasl je al zei geen Pierce en daarmee doen ze het bij mij helemaal mis want dat is de bond die ik het beste ken en de gene die we fantastisch zagen spelen in Goldeneye.

ik denk 3* dan maar.

jammer

avatar van AvMerode
Maar hoe zit het verder met de online mp van de next-gen console versies, is het leuk om te doen en zitten er genoeg spelers op?

AvMerode schreef:

Zorda je in een potje komt heb ik super erge lag en klapt heel mijn Xbox Live. Heb het dus niet veel gedaan. Als ik MP wil doen start COD wel op.

Ah fuck no, ga me niet vertellen dat dit de versie van de wii is maar dan voor xbox of ps3 eh?

Review Goldeneye: Reloaded

Deze game is de grootste tegenvaller van het jaar voor mij. Mijn verwachtingen waren hoog gespannen want ze gingen GoldenEye opnieuw uitbrengen. Een game die vaak werd geprezen en gezien word als één van de beste spellen ooit. Ze hadden een sterke titel achter zich staan, maar ze weten het toch te verpesten.

Story

Ten eerste wil ik zeggen dat het verhaal afwijkt van het origineel en de film. Je ziet wel een paar bekende dingen terug zoals de epische toilet scene, maar de meest dingen zijn helemaal opnieuw in elkaar gezet. Ik mist ook een beetje het contact met M en Q. Je ziet ze eigenlijk de hele game niet, wat ik best wel een gemis vind aangezien de aanvaringen met Q/M en Bond toch altijd erg leuk zijn. Ook vind ik het zo jammer dat de gezichten van de hoofdrolspelers zo afwijken van de originele spelers uit de film. Daar zit ook nog een groot minpunt in: Where the hell is Pierce?! Ik snap wel dat Daniel Craig de nieuwe James Bond is, maar we kennen Goldeneye met Pierce die in die film een geweldige Bond neerzette. Craig kon deze game echt niet dragen. Wat was trouwens die onzin met die club? Het eindgevecht was ook erg slecht.

Gameplay

De game speelt een beetje als een Wii game. Het gaat allemaal stroef en het schieten werkt gewoon niet zo lekker. Als je een game uitbrengt op de Xbox 360 dan wil ik wel wat soepeler kunnen spelen dan op een Wii. Ik vond Perfect Dark Zero (die ik net heb uitgespeeld) veel soepeler spelen dan deze game. Kun je nagaan dat Zero al 6 jaar oud is. Het sluipen vond ik daarentegen wel heel lekker werken. Je kreeg soms wel het James Bond gevoel als je lekker met je P99 iemand doodschoot. Dit werd echter vaak gestoord door de soundtrack die de sfeer juist naar benden haalde. Dit is in mijn ogen zeer slecht aangezien de James Bond soundtrack je vaak een lekker gevoel geeft. Ik vond ook de quicktime events zeer irritant. Dat je dit één of twee keer heel kort doet vind ik niet erg, maar hier werd het gewoon irritant.

Conclusie

Pluspunten:
+ Sluipacties
+ P99
+ Ik heb wel plezier gehad

Minpunten:
- Geen Pierce
- Goedkope Wii port met HD
- Soundtrack
- Houd zich niet aan het origineel en film
- Alle hoofd characters

Ik had 3* staan, maar ik ga hem verlagen naar 2,5*. Zeer jammer dat hij zo tegen is gevallen.