GoldenEye 007 (2010)

Alternatieve titel: GoldenEye 007: Reloaded

Nintendo DS / Nintendo Wii / PlayStation 3 / Xbox 360
single player / multi player / online (verschilt per platform)

Ontwikkeld door Eurocom en n-Space
Uitgegeven door Activision

Als James Bond wordt je op pad gestuurd voor een geheime operatie die te maken heeft met de GoldenEye satteliet. Je missie voert je onder meer naar een zwaar bewaakte fabriek voor chemische oorlogsvoering, gelegen aan een dam in de USSR. Het maken van keuze's heeft invloed op je missie. Zo kan je ervoor kiezen om het vuurgevecht met je tegenstanders aan te gaan of via een veiligere weg langs je vijanden te sluipen. Het multiplayerdeel is met maximaal vier spelers te spelen. Hierbij heb je de keuze uit meer dan veertig karakters waaronder: Oddjob, Scaramanga en Trevelyan.

Naomi Watts schreef:
Ga je geen spijt van krijgen René. Ik zie dat je het origineel een warm hart toedraagt, heerlijk tripje through memorylane. Erg goede game.

Besteld. Ben benieuwd.

spade VI schreef:
De vergelijking met COD vind ik hier niet op z'n plaats....

Perfecte vergelijking. Ondanks dat de gameplay iets inventiever is en er veel meer storyline in zit is het wel vergelijkbaar met de CoD games, vooral mede door het ADS shooting systeem. Dat vind ik ook een enorme toevoeging aan Goldeneye, vind dat veel invloed hebben op de intensiteit.

Net het gevecht met Xenia achter de rug en nu naar de Severnaya schotel. Het einde is nabij en wiirden schieten tekort op dit moment. Lang geleden dat ik buiten een RPG zo onder de indruk ben geweest van een game.

avatar van Naomi Watts
So far so good, en dan de hele tijd bezig aan twee minuten gameplay. Protect Natalya. Wat een klote stuk dit, ik vraag me af of ik dit ooit ga halen. Echt uren blijven proberen maar dit is gewoon zinloos. Ook helemaal geen checkpoint tussen de consoles door, belachelijke beslissing trouwens. En als ik geïrriteerd het ga blijven proberen schiet ik ook niet ver op, ik juich een hogere moeilijkheidsgraad toe maar dit is gewoon plain insane. Op stip mijn grootste game ergernis ooit, ik mag hopen dat ik die schmierende alter ego die hierdoor tevoorschijn kwam nooit meer terug zie.

avatar van Naomi Watts
En dan haal je het en dan krijg je last van een bug waardoor de cutscene niet getriggered wordt. Fuck me.

avatar van Naomi Watts
En toch nog gelukt. Heeft me wel heel veel tijd gekost en eigenlijk heel mijn avond naar de knoppen hierdoor. Nu alleen de bossfight nog en het zit er op.

Jij lijkt me nogal snel onder de indruk te zijn....Deze shooter vind ik helemaal niet zo indrukwekkend. De oude, die was een mijlpaal en erg uitnodigende en toegankelijke game....Dit hier vind ik dus niet helemaal niet speciaal...Heb niet eens de nood gevoeld om verder te spelen...

avatar van Naomi Watts
Jij (iemand met een stemgemiddelde van 4,14) noemt mij (met een stemgemiddelde van 2,87) snel onder de indruk? . Hmm...

Voor mij hoeft een game ook niet baanbrekend of revolutionair te zijn, het moet gewoon goed doen wat ik binnen de grenzen van dat desbetreffende genre verwacht.

Naomi Watts schreef:
Jij (iemand met een stemgemiddelde van 4,14)

Indrukwekkend met 7 stemmen

ik heb nog maar zeven stemmen gegeven, jij daarentegen 320 ofzoiets....Het feit dat je de oude Goldeneye maar een 2 geeft en deze de hemel inprijst, is al genoeg voor me je niet serieus te nemen

Tuurlijk als je tussen m'n stemmen kijkt zal je zelf ook wel denken van "huh, wtf zit hij nou bezig terwijl hij evil dead 3,5 geeft ??". Maar daar steken betere redenen achter die jij hebt bij "Goldeneye 64"...Die game was een mijlpaal en nog steeds één van de 64 games

avatar van Naomi Watts
Met mijn argumentatie is niet zoveel mis, dat het voor jou onvoldoende is niet mijn probleem. Je hoeft me ook niet serieus te nemen hoor, maar dat op basis doen omdat ik een game niet goed vond die jij zo geweldig vindt, tja.. Vind je argumentatie capaciteit nou ook niet bijster sterk maar dat ter zijde.

spade VI schreef:
Dit zegt al genoeg voor mij om jou niet serieus te nemen.

René. schreef:
Dit zegt al genoeg voor mij om jou niet serieus te nemen.

Dan is er bij jou ook niet veel nodig en is je instelling ook maar twijfelachtig. Herken je de pracht van het oude deel dan niet meer ?? of heb je nooit het genoegen het die te spelen ???

Daarbij ben ik niet zo'n kuddedier die als de gamemags het goed vinden, het ook maar binnenslikken. Individueel vind ik deze nieuwe gewoon niet zo speciaal. Leuke intro wel maar het nodigt totaal niet uit om verder te gaan, ander shooters zijn daar veel beter in, en de oude had meer aantrekking dan dit

spade VI schreef:

Ik gaf het een 4,5* dus doe zelf eens een gok.
Als je de berichten daar had bekeken had je gezien dat de user waar je op reageerde de game pas geleden voor het eerst heeft gespeeld, en het sentiment mist. Iemand die de game toen ter tijd niet speelde kan onmogelijk een hoog cijfer geven omdat de rest het zo goed vindt. Dat is kuddedier-gedrag.
Waarom ik reageerde is omdat je zo kortzichtig bent dat je iemand onderuit probeert te halen op basis van twee stemmen, overduidelijk zonder verder een reden te lezen, nogal simpel.

spade VI schreef:

Prima mening, had dat gelijk gezegd. Heb zelf de game niet gespeeld, dus kan niet oordelen.

Nouja ik bedoelde geen vijandigheid of onderuit halen, maar om de oude een 4/10 te geven, dan heb je er ofwel helemaal geen verstand van, kon je er geen bal van of ben je een hater...nee dat gaat er bij me niet in...Maar goed iedereen heeft z'n eigen mening.

avatar van Mega Man
Feit is sowieso dat Rare bijzonder royaal was indertijd en Eurocom een beetje of save speelt. GoldenEye Wii mist een flink aantal levels waaronder Silo, Caverns (die was mooi geweest), Train, Control, de extra Bunker en Surface levels en natuurlijk de bonuslevels Aztec en Egyptian. Tot nu toe is er nog niks bekend over singleplayer cheats (alleen drie multiplayer cheats waren bevestigd door Eurocom) dus misschien moeten we ook bye bye zeggen tegen de eindeloze fun die we hadden met het doorlopen van de levels op je eigen manier. De multiplayer van GoldenEye Wii is leuk en je zou kunnen zeggen dat hij net zo tof is als die van 't origineel.

Maar zoals ik al eerder zei in eerdere berichten: Eurcom focust zich alleen (en gedeeltelijk) op dat gene wat GoldenEye zo goed maakte zonder ook maar even af te kijken bij de spirituele opvolgers: Perfect Dark, Timesplitters 2 en Timesplitters: Future Perfect. En dan zie je hoe beperkt GoldenEye Wii ineens is. Dan komt de vraag: heeft Erocom ons als Wii bezitters verwend net als Rare deed destijds. Nee, ik denk dat ze alleen veel meer hun best hebben gedaan om een solide en complete FPS game te maken voor de Wii. Ze maakten een uitzondering....en op de N64 en zelfs op de Gamecube was het regel dat een shooter alles uit de kast haalde en je bezig hield met allerlei toffe modes, opties, cheats en andere mogelijkheden. Dus nogmaals, ik vind GoldenEye Wii persoonlijk de beste Wii shooter en één van de betere maar het is geen meesterwerk of mijlpaal.

En dat was en is het origineel wel dus lijkt het me duidelijk welke versie ik beter vind. En dat sommige mensen het origineel afkraken met als reden dat de graphics, de gameplay en de AI achterhaald zijn en dat het 100% nostalgie is vind ik dikke onzin. Natuurlijk komt er een stuk nostalgie bij kijken maar feit blijft dat Rare zoveel toffe extra's in hun games wisten te proppen en dat de fun belangrijker was dan het realisme. Dat je in de remake bijvoorbeeld maar een beperkt aantal guns bij je kan dragen om het op de hedendaagse shooter te laten lijken is erg krom. Alsof het automatisch opladen van je levensenergie wel realistisch is .

Van al die kleine en grote extra's van GoldenEye 64 vind je maar een fractie terug in de remake. En dan veranderen ze de layout en stijl van de levels en passen ze het script en de gadgets aan zodat iedereen ineens moet geloven dat het een andere gameversie is van de gelijknamige film uit 1995 in plaats van een remake van één van de beste shooters aller tijden. Dat is wel een goedkope manier om te te verbloemen dat je de game niet zo solide en uitgebreid kan maken dan het origineel van Rare. Waarom heet deze game dan überhaubt GoldenEye. Er zijn genoeg andere Bondfilms die net zo populair waren als de eerste van Brosnan.

avatar van Haas
Leuke remake van het origineel. Niets meer niets minder. 3,0*

AvMerode
Ben er vandaag 4 uren mee bezig geweest, half uurtje online MP en 3,5 uur SP.
De online MP wou ik eerst ff testen en die is goed, misschien dertien in een dozijn maar niet verkeerd, online mp lijkt niet echt op Black Ops, werd gezegd maar ik vind het toch anders aanvoelen, meer een rustige versie van Soldier Of Fortune 2: double helix naar mijn mening.
Geen geouwehoer met nunchuck en remote, gewoon lekker met mijn classic controller pro bezig geweest, speelt lekker al is het online wel ff wennen.
Single-player is ook een beetje dertien in een dozijn omdat we de game-play en interacties al eens eerder hebben gezien, ontwikkelaar speelde het save (zo noemen we dat).
SP lijkt extreem veel op een COD en vooral Black Ops komt vaak de hoek om waaien, toch is Goldeneye is een veel betere FPS met soms wat framerate issues bij bepaalde stukken, framerate issues zijn niet echt overheersend en is makkelijk mee te leven, het is geen The Conduit gelukkig.
Goldeneye doet me soms ook wel wat denken aan de FPS Black (2006), goed ding.

Sneak gedeelte en sfeer brengt het Goldeneye gevoel een beetje naar voren maar over het algemeen is het een FPS in de trant van een COD, misschien minder blockbuster gevoel dat wat een COD wel heeft maar zekers vermakelijk en vol actie.
De titel Goldeneye was op zich niet nodig geweest maar het trekt wel meer mensen, dat is één ding wat zeker is.
En moet je nagaan, een matige game ontwikkelaar die een titel als Goldeneye in handen krijgt en het vervolgens voor elkaar krijgt om er een sublieme FPS van te maken, respect.
Als één compleet pakket (online MP plus SP) is het aanschaffen van een Wii meer dan waard voor alleen Goldeneye, tenminste, naar mijn mening.

Snap niet dat ik Goldeneye niet eerder heb aangeschaft, dit is gewoon een A+ product, zeer goed.

AvMerode
Single-player al 2 keer uitgespeeld in 2 dagen tijd, geweldig spel, soms chaotisch en daardoor beetje vergelijkbaar met Black Ops en MW2 maar wel overzichtelijker.
De beste FPS voor de Wii, de Single-Player is 3x leuker dan een COD single-player campagne en de online MP is lekker relaxt en gewoon genieten.
Dertien in een dozijn, maar oh zo goed gedaan, een solide FPS die gewoon doet wat het doen moet.
Game doet me soms ook wat aan een Raven Software game denken, lekker old school knallen, dat was nou precies waar ik op hoopte en waar ik van hou.
Sneaken is leuk om te doen maar je word er niet echt voor beloond, ook is knallen als rambo meestal waar het op neerkomt.
Dit is een FPS die echt lekker speelt met controller, auto bot systeem is misschien ff wennen maar eenmaal je het onder de knie hebt, de beter het word in richten.
Maar goed ook dat ze de oude Goldeneye niet hebben gekloond, het verhaal is wel hetzelfde gebleven en sommige gebeurtenissen zijn gejat van de film en originele Goldeneye game, maar dan op een andere manier.

Een matige game ontwikkelaar die een solide FPS weet neer te zetten, superb.

Dit is mij zo goed bevallen dat ik de Wii versie van Black Ops ga aanschaffen zodra hij flink is afgeprijsd.

avatar van Naomi Watts
Helemaal mee eens. Ik zal me eens aanzetten tot een review dezerdagen.

avatar van Mega Man
Of een review van Conduit 2...die nogal in de vergetelheid raakt en maar één keer is gereviewed...door mij welteverstaan . Ik snap wel dat de naam GoldenEye erg bekend is en dat High Voltage teleurstellende games maakt maar Conduit 2 is echt leuker, mooier en uitgebreier dan GoldenEye. Zie het zo: GoldenEye was voor zijn tijd een speciale game die jaren daarna nog steeds tof was om te spelen dankzij de modes en opties. GoldenEye Wii echter is wel erg karig op dat vlak en waar zijn in hemelsnaam al die toffe cheats die ze beloofd hadden. Waar zijn de BOTS, waar zijn de overige levels en de bonus levels van 't origineel? Kom op, door te zeggen dat GoldenEye Wii anders is qua stijl en sfeer en daardoor niet naast 't origineel hoeft gelegd te worden vindt ik geen excuus om de game de hemel in te prijzen. Als je een shooter wilt die vandaag de dag 'speciaal' is en dan koop je een Xbox 360 of Conduit 2 die duidelijk stukken beter is dan GoldenEye Wii.

Wil je een game hebben die GoldenEye 64 evenaart of zelfs overtreft? Wat dachten jullie van Perfect Dark, Timesplittters 2 en Timesplitters: Future Perfect . Vooral die laatste is nog steeds mooier en uitgebreider dan GoldenEye Wii. Kun je nagaan...een game uit 2005 van de vorige generatie die op een klein schijfje zat gepropt (Gamecube) is mooier en uitgebreider dan een game uit 2010 op een nieuwere generatie console en op een grote disc. Maar goed, ook ik vind GoldenEye een puike game maar het origineel blijft stukken beter. Niet zomaar vanwege nostalgische redenen maar omdat de game uitgebreider en groter is. Betere graphics maken nog geen betere game. En vergeet The Conduit.....speel Conduit 2 eens en je zal zien dat ik gelijk heb. Vooral de graphics zijn veel prettiger om naar te kijken en zoiets simpels als Team Invasion (had in GoldenEye ook moeten zitten) is erg leuk en verslavend met een kameraad er bij.

avatar van jespertje
best wel gaaf op de wii ! mooie graphics!

spelfreak
wou hem al op de wii hebben maar is er nooit van gekomen nu die op ps3 verschijnt haal ik hem mischien daarvoor ook lekker beter online:P graphics boeien me niet zoveel

Ik ga deze zeker halen voor de xbox 360. Heb er echt zin in.

De xbox en playstation titel zal ook speciale MI6 missies hebben die vergelijkbaar zijn met de spec ops van COD MW2. In MW 2 vond ik er niet zoveel aan. James Bond leent zich echter veel beter voor dit soort missies. Ik vind het wel jammer dat ze Pierce zijn gezicht niet hebben gebruikt. Hij speelde de Bond in de gelijknamige film.

COD: Goldeneye 007????

Veel mensen in de comments zien gewoon een nieuwe COD. Ik ga hem gewoon op de release halen, maar ik houd mijn hart nu wel vast.

avatar van Naomi Watts
Word een zekere aanschaf. Op de Wii vond ik 'm goed maar vond 'm ook juist op de Wii niet helemaal uit de verf komen, X360 en PS3 lenen zich hier veel beter voor. Enorm sterke shooter en dan kan ik eindelijk eens een review neertypen en verwacht ook wel een fikse verhoging op de PS3. Zie ter ook allemaal veel beter uit natuurlijk. Kijk alleen wel met angst en beven uit naar het protect Natalya segment, what a bitch was dat. Maar had ook meer te maken met de Wii besturing. Erg zin in.

Ik vind het wel jammer dat het toch niet meer grotendeels op de N64 versie geïnspireerd is. Liefst had ik gewoon een directe kloon gehad, maar dan met HD beelden en enkele kleine verbeteringen voor de gameplay, omdat dit nu 2011 is.

Maar ik ga hem zeker spelen op de Xbox.

avatar van Naomi Watts
Ik ben er dan wel blij mee, maar heb die nostalgie gevoelens jegens de N64 versie niet. Vond dit toch wel een erg toffe game, Goldeneye mijn favoriete Bond en een enorm hoge production value. Ik kan eigenlijk geen week meer wachten. Zo enorm vermaakt hiermee, jammer dat de Wii versie wat rough around the edges was maar dat komt met deze PS3 versie helemaal goed.

Tsja, dat is het verschil tussen ons , bij mij staat Goldeneye 64 op plek 1 in mijn top 10. Ik heb er heel veel mooie herinneringen aan, vooral met zijn vieren multiplayeren, dagen, weken, maanden en zelfs jarenlang. Prachtig!

AvMerode
Ik zie net dat het de volle pond moet gaan opleveren (60 euro), echt gekkenwerk en echt Activision.
Heb de Wii versie al 3x uitgespeeld in SP en online MP flink mee bezig geweest, dus hoef het niet nog eens te beleven. (tenminste niet voor de volle pond)
Daarnaast komt MW3 ook uit en dat is een soortgelijke game met veel meer opties en extra's.

Geldklopperij dit, 60 euro, Activision zijn echt criminelen.

Ik had XBLA en PSN stores verwacht voor 20 euro, maar niet dus.