NieR: Automata (2017)

PlayStation 4 / PC / Xbox One
RPG / Action

Ontwikkeld door Platinum
Uitgegeven door Square Enix

Wanneer de Aarde wordt aangevallen door een buitenaards ras bestaande van mechanische wezens, is de mensheid genoodzaakt te vluchten naar de Maan. Eenmaal op kracht gekomen besluit men een verzetsgroep naar de Aarde te sturen bestaande uit androïdes, met als doel de planeet weer te heroveren.

avatar van Winkelwagentje
Winkelwagentje (moderator)
Eerste (gameplay)trailer (klik) ziet er zeer veelbelovend uit. Deze gaat direct op mijn wishlist! Net als 't eerste deel trouwens, welke ik nog altijd niet heb kunnen spelen.

Vet! Looks like die samenwerking met Platinum paid off big time !

Deel 1 zou ik idd ok nog proberen te scoren, ondanks flaws echt mega van genoten.
En zo te zien zijn al een hoop van die flaws in dit 2de deel gladgestreken.

avatar van threeohthree
Must have. Eerste deel nog steeds hier liggen, maar loop zo ongelofelijk ver achter dat ik gewoon niet meer weet waar ik moet beginnen. Allicht maar in aanloop naar deze volgend jaar?

Afwisselende en aparte game,maar helaas geen geslaagd avontuur voor mij
Uiteindelijk na 10 uur spelen ben ik gestopt,al zijn er wel degelijk ook positieve zaken te melden.
Zo vind ik het vecht systeem goed werken en het is weer eens wat anders.
Er vliegt constant een drone met je mee die je je vijanden tot pulp laat schieten,terwijl jij er nog even vrolijk op in hakt met je katana,heerlijk
Ook is het wel grappig dat je overal kan vissen in de wereld,leuk hoor

Maar dan die zelfde wereld...die voelt leeg aan,en ziet er ook nog eens flets uit.
Verder is de muziek inderdaad prachtig maar ook weer niet zo baanbrekend,dat ik er een game voor aanschaf.
Wat mij ook stoorde was de omslachtige manier om je te genezen,ik heb heel wat gevloekt
Dit in combinatie met het feit dat de wereld mij maar niet kan boeien,leid tot deze ietwat trieste eind conclusie.
Kunstzinnige en unieke rpg maar zeker niet voor iedereen weggelegd,een krappe voldoende

avatar van Winkelwagentje
Winkelwagentje (moderator)
Ik kan er in komen dat de wereld - vooral in het begin - nog al leeg aan kan voelen. Maar dat heeft natuurlijk ook zijn reden - de setting is immers de aarde die is overgenomen door machines. Zelf ben ik er ook even door afgehaakt na een uurtje of vijf, omdat de game me op dat moment nog niet echt 'te pakken' had. Maar ik ben er al vrij snel mee door gegaan, en de game heeft zich daarna geuit als één van de meest bijzondere narratieve mindf-cks die ik recentelijk heb gespeeld. Maar om daar te komen moet je eigenlijk tot de derde playthrough geraken. Ik zou de eerste en tweede playthrough (ending A en B) bijna 'pre-game' willen noemen. De game is nog niet begonnen om met je brein te knoeien tot na die tweede playthrough...

Tot hoe ver ben je geraakt in je eerste playthrough? Want die is geloof ik binnen een uurtje of tien wel uit te spelen. Afhankelijk of dat je een beetje door rammelt of aan het sidequesten slaat natuurlijk. Als je na je eerste playthrough niet in de wereld kunt geraken, dan wil ik je er zeker niet toe zetten. Ieder zijn voorkeuren natuurlijk. Maar weet dat doorspelen - op narratief vlak - de moeite waard gaat zijn.

Mocht je je er ooit weer eens aan willen wagen; om je van de healing -ongemakken af te helpen, kun je trouwens diverse plug-in chips installeren om automatisch een healing item te gebruiken wanneer je health onder een bepaald percentage zakt.

Hallo Winkelwagentje

Fijn om te lezen dat jij je er in ieder geval mee vermaakt.
Ik zal echt tegen het einde hebben gezeten,al deed ik wel veel sidequests.
Het is zoals ik al aan gaf een zeer apart spel en dat bedoel ik ook positief.
Vooral het vechten werkt subliem en voelt verfrissend aan

Maar uiteindelijk is de sfeer van de wereld zeer bepalend voor mij,en daar haak ik toch echt af.
Tevens dat van die healing chips klopt,maar... je kunt ze alleen gebruiken als je op easy speelt
En ik weiger een game op easy te spelen

Ik ben dus wel klaar met deze game,maar toch blijf ik mild in mijn mening,have fun!!

avatar van Jordy
thoyouknow1980 schreef:
Afwisselende en aparte game,maar helaas geen geslaagd avontuur voor mij

Ik had ongeveer dezelfde ervaring. Op basis van de leuke demo direct gekocht destijds. Helaas lijkt het spel na het deel van de demo te veranderen in een saaie open world game. Het lukte me niet om hier doorheen te komen, om te zien wat de game nog meer allemaal te bieden had.

Bedankt voor je bericht Jordy
Open world games kunnen ook echt goed zijn zoals : GTA,Far Cry,Fall out,Elder Scrolls etc.
Maar op een of andere manier is het moeilijk binden in de wereld van Nier Automata
Ik ben momenteel trouwens met The Witcher 3 bezig.
Wat een fantastische RPG is dit nu al voor mij,binnenkort de review !!!

Nier: Automata komt ook eindelijk naar de One: Become as Gods Edition.

Squall Lionheart schreef:
Nier: Automata komt ook eindelijk naar de One: Become as Gods Edition.

Ja mooi zo!
En dit is van Platinum games en Square Enix! dit moet wel goed zijn..
Maar wat is dit voor een soort spel? heeft het weg van Final fantasy of een Xenoblade?
Of iets totaal anders..

banjo schreef:
Of iets totaal anders..

Toch best anders. Het is een hack n slash game, gemixt met bullet hell shooter, in een open world RPG frame. Dus buiten de actievolle main story missions veel old-school fetch-quests, en een upgrade systeem met lekker veel vrijheid. Meer Zelda-esque dan FF'ig, met lekker hyper Platinum combat.

Squall Lionheart schreef:

Dat klinkt heerlijk Squall Lionheart.. verplichte kost maar weer he..

Je heb van die spellen, ik althans, die aanvankelijk wat twijfelachtig beginnen, dan ineens even heel tof lijken om uiteindelijk alsnog finaal als slappe hap in elkaar te zakken.

Bevind mij met dit nu in de tweede fase van dit proces, de stille hoop is natuurlijk dat dit met ik ditmaal hier mag blijven. Zou wel weer eens echt ingenomen met een spel willen raken en zelfs zo geboeid blijven dat ik deze in een weekje of vier uit heb. Laatste keer dat dit exact was kan ik me niet eens herinneren.

Voor nu lijkt de vraag wat dit betreft vooral of koekblik hakken het soort ontspanning was waar je naar verlangde, chopt wel lekker weg tot dusver in ieder geval.

Ook positief valt op hoofdpersoon 2B, haar openingsmonoloog alvast kneiterhard en verder weet ze zich met andere snedige opmerkingen eveneens positief in de kijker te spelen, kan vooralsnog zeker nog wat worden allemaal.

Met de voortdurende zoektocht naar weer eens een echt kek spel.

Een zoektocht die me niet al te lang geleden ook wist te leiden langs het afgrijselijke Kingdom Hearts III, dus ik ben wat voorzichtig met mijn aannames zal je begrijpen.

Beetje net als het meisje dat het allemaal al eens eerder heeft gehoord.

Ben ik ook wel zo af en toe.

Alleen maar verstandig in deze wereld van teleurstellingen en soms ook wel leuke dingen.

Maakt tot zo ver in ieder geval wel schijnbaar blijvende indruk als redelijk te gek spel wel.

Lekker kek.

Slashet en mept het toch best een end verrekte lekker weg.

Moet ik zeggen.

Strak gestileerd zoals ik dat altijd graag zie.

Muziekske.

Natuurlijk alles al vernomen over hoe op een bepaalde manier meerdere keren uitspelen vereist zou zijn voor de totale ervaring, vandaag de dag een enkele keer ergens het einde bereiken al een behoorlijke kluif dus ben benieuwd.

Hoe het zich nog allemaal tonen zal en gaat ontvouwen ergens binnenin het nabije toekomen.

Wel redelijk op het randje nu met die twee wit harige relnichten en wat die zoal te melden hebben.

Waar doet me dat ook alweer aan denken.

Een enigszins geestdodend save systeem, plukte ik de vruchten van, voor zover zoiets ooit zijn bestaansvorm kon vinden.

Blijkbaar.

Maar al met al voor nu allemaal nog net boeiend genoeg, vermoed ik.

avatar van mister-fool
“God is dead; but given the way of man, there may still be caves for a thousand of years in which his shadow will be shown. “............Friedrich Nietzsche.

Nog niet eerder was ik zo erg geïnteresseerd in een spel. Ik leerde Yoko Taro kennen door Drakengard. Het spel kocht ik eens op goed geluk als een actiespel voor regenachtige zondagen. De heftige thematiek maakte indruk op me, maar de repetitieve gameplay staat me nog steeds tegen. Het was daarom tof dat Platinum- een gamestudio die bekend staat om de interessante gameplay- ging samenwerken met Taro. Het leek mij het beste van beide werelden. Ik zat bepaald niet mis met mijn verwachtingen.

De combat is namelijk erg sterk in dit spel. De game heeft wat lichte RPG-elementen door de verschillende wapens, Pod-abilities en allerhande chips die invloed hebben op de stats. Dit geeft de gevechten variatie. Het spel speelt in ieder geval soepel. Verder maakt NieR: Automata goed gebruik van een open-worldstructuur, ofschoon het spel naar mijn gevoel iets te veel fetch-quests heeft. Daarentegen is het een enorm groot pluspunt dat de side stories thematisch overeenkomen met het hoofdverhaal. Het merendeel voelde daardoor nuttig aan.

De thematiek van NieR: Automata is daarenboven het grootste pluspunt. Het verhaal kijkt naar zingeving in een wereld waar dit niet meer gegrond kan worden in de wil van een god of althans een maker. In het spel is de maker de mensheid die zou leven op de maan, hoewel al snel duidelijk wordt dat dit een leugen is. Dit gebrek aan een grondslag voor zingeving creëert existentiële crisissen. Het sterkst komt dit naar boven in de bossbattles. Dit spel heeft op zijn minst drie van de beste bossbattles die ik tot nu toe heb gespeeld, met name omdat ze zo goed gebruik maken van de thematiek. Ik doel dan op: Simone, Adam en Ko-Shi. & Ro-Shi. De godsgruwelijk goede soundtrack voegt daarnaast veel toe aan de impact van deze gevechten.

Over het geheel genomen is NieR: Automata een schot in de roos. Een aantal kleine minpuntjes heb ik echter wel. Hoewel de thematiek sterk is, voelt het derde gedeelte (na de dood van 2B ) mij iets te afgeraffeld aan. De open wereld had verder van mij iets gevarieerder en uitgebreider mogen zijn. Het zijn nochtans kleine punten ten opzichte van een memorabele ervaring.

Al met al denk ik zelfs dat dit spel een moderne klassieker is. Goede gameplay, toffe boss battles, maar vooral filosofische thematiek die dieper graaft dan menig videogame.

“I often think about the god who blessed us with this cryptic puzzle… and wonder if we’ll ever get the chance to kill him.”

Ik blijf dit een heel vreemd onaangenaam spel vinden met een kille sfeer..
Het enige wat me op de been houd is het vecht en schiet mechanisme dat werk gewoon heel fijn.
Ik zit nog maar op 5 uur spelen maar ik wacht nog op het moment dat dit wat voor mij gaat worden.

avatar van solidKevin
Vandaag ook eindelijk eens begonnen met NieR: Automata nadat hij zeker al een jaar in mijn digitale catalogus stond. Tot nu toe vermaak ik me er prima mee en de gelijkenissen met NieR: Gestalt zijn echt meteen duidelijk. De manier waarop de quests werken, de positionering van vijanden in de wereld en de energieballen die vijanden op je afschieten brachten me gelijk weer terug. De muziek is, van de paar nummers die ik tot nu toe heb gehoord, ook weer van een zeer hoog niveau. Dit was iets dat Gestalt ook al zo goed deed.

avatar van solidKevin
Een tijd terug eindes A t/m E voorbij zien komen en alle achievements gehaald. Eigenlijk is NieR: Automata in alle opzichten een verbetering op NieR: Gestalt. De combat is beter, quests zijn interessanter en de muziek is van een nog hoger niveau. Bij mij zijn veel games van Japanse makelij hit or miss en dit is een game die klikt bij mij.

Op een of andere manier weet NieR: Automata, net zoals NieR: Gestalt, me te intrigeren met zijn eigenzinnig vertelling en wereld. Ik was constant benieuwd naar wat er zou gaan gebeuren en hoe alles precies in elkaar zat. Toch vind ik het lastig om specifiek te duiden waarom ik dat zo voel. Misschien is dat wel het unieke aan de wereld van NieR.

Ik kan echter ook begrijpen waarom iemand deze game niet kan waarderen. Vooral de manier waarop je bij de tweede helft van de game komt, is vrij onconventioneel en ietwat herhalend. Hierbij helpt het niet dat de gameplay de tweede keer ook radicaal anders is. Zelf had ik hier geen moeite mee, omdat het wederom bijdraagt aan het unieke aspect van NieR.

De manier waarop alles wordt gepresenteerd, is alleen mogelijk in een game. NieR: Automata bewijst nogmaals dat games een plek verdienen als een groot en uniek entertainmentmedium.