NieR: Automata (2017)

PlayStation 4 / PC / Xbox One
RPG / Action

Ontwikkeld door Platinum
Uitgegeven door Square Enix

Wanneer de Aarde wordt aangevallen door een buitenaards ras bestaande van mechanische wezens, is de mensheid genoodzaakt te vluchten naar de Maan. Eenmaal op kracht gekomen besluit men een verzetsgroep naar de Aarde te sturen bestaande uit androïdes, met als doel de planeet weer te heroveren.

avatar van Winkelwagentje
Winkelwagentje (moderator)
Eerste (gameplay)trailer (klik) ziet er zeer veelbelovend uit. Deze gaat direct op mijn wishlist! Net als 't eerste deel trouwens, welke ik nog altijd niet heb kunnen spelen.

Vet! Looks like die samenwerking met Platinum paid off big time !

Deel 1 zou ik idd ok nog proberen te scoren, ondanks flaws echt mega van genoten.
En zo te zien zijn al een hoop van die flaws in dit 2de deel gladgestreken.

avatar van threeohthree
Must have. Eerste deel nog steeds hier liggen, maar loop zo ongelofelijk ver achter dat ik gewoon niet meer weet waar ik moet beginnen. Allicht maar in aanloop naar deze volgend jaar?

Afwisselende en aparte game,maar helaas geen geslaagd avontuur voor mij
Uiteindelijk na 10 uur spelen ben ik gestopt,al zijn er wel degelijk ook positieve zaken te melden.
Zo vind ik het vecht systeem goed werken en het is weer eens wat anders.
Er vliegt constant een drone met je mee die je je vijanden tot pulp laat schieten,terwijl jij er nog even vrolijk op in hakt met je katana,heerlijk
Ook is het wel grappig dat je overal kan vissen in de wereld,leuk hoor

Maar dan die zelfde wereld...die voelt leeg aan,en ziet er ook nog eens flets uit.
Verder is de muziek inderdaad prachtig maar ook weer niet zo baanbrekend,dat ik er een game voor aanschaf.
Wat mij ook stoorde was de omslachtige manier om je te genezen,ik heb heel wat gevloekt
Dit in combinatie met het feit dat de wereld mij maar niet kan boeien,leid tot deze ietwat trieste eind conclusie.
Kunstzinnige en unieke rpg maar zeker niet voor iedereen weggelegd,een krappe voldoende

avatar van Winkelwagentje
Winkelwagentje (moderator)
Ik kan er in komen dat de wereld - vooral in het begin - nog al leeg aan kan voelen. Maar dat heeft natuurlijk ook zijn reden - de setting is immers de aarde die is overgenomen door machines. Zelf ben ik er ook even door afgehaakt na een uurtje of vijf, omdat de game me op dat moment nog niet echt 'te pakken' had. Maar ik ben er al vrij snel mee door gegaan, en de game heeft zich daarna geuit als één van de meest bijzondere narratieve mindf-cks die ik recentelijk heb gespeeld. Maar om daar te komen moet je eigenlijk tot de derde playthrough geraken. Ik zou de eerste en tweede playthrough (ending A en B) bijna 'pre-game' willen noemen. De game is nog niet begonnen om met je brein te knoeien tot na die tweede playthrough...

Tot hoe ver ben je geraakt in je eerste playthrough? Want die is geloof ik binnen een uurtje of tien wel uit te spelen. Afhankelijk of dat je een beetje door rammelt of aan het sidequesten slaat natuurlijk. Als je na je eerste playthrough niet in de wereld kunt geraken, dan wil ik je er zeker niet toe zetten. Ieder zijn voorkeuren natuurlijk. Maar weet dat doorspelen - op narratief vlak - de moeite waard gaat zijn.

Mocht je je er ooit weer eens aan willen wagen; om je van de healing -ongemakken af te helpen, kun je trouwens diverse plug-in chips installeren om automatisch een healing item te gebruiken wanneer je health onder een bepaald percentage zakt.

Hallo Winkelwagentje

Fijn om te lezen dat jij je er in ieder geval mee vermaakt.
Ik zal echt tegen het einde hebben gezeten,al deed ik wel veel sidequests.
Het is zoals ik al aan gaf een zeer apart spel en dat bedoel ik ook positief.
Vooral het vechten werkt subliem en voelt verfrissend aan

Maar uiteindelijk is de sfeer van de wereld zeer bepalend voor mij,en daar haak ik toch echt af.
Tevens dat van die healing chips klopt,maar... je kunt ze alleen gebruiken als je op easy speelt
En ik weiger een game op easy te spelen

Ik ben dus wel klaar met deze game,maar toch blijf ik mild in mijn mening,have fun!!

avatar van Jordy
Jordy (admin)
thoyouknow1980 schreef:
Afwisselende en aparte game,maar helaas geen geslaagd avontuur voor mij

Ik had ongeveer dezelfde ervaring. Op basis van de leuke demo direct gekocht destijds. Helaas lijkt het spel na het deel van de demo te veranderen in een saaie open world game. Het lukte me niet om hier doorheen te komen, om te zien wat de game nog meer allemaal te bieden had.

Bedankt voor je bericht Jordy
Open world games kunnen ook echt goed zijn zoals : GTA,Far Cry,Fall out,Elder Scrolls etc.
Maar op een of andere manier is het moeilijk binden in de wereld van Nier Automata
Ik ben momenteel trouwens met The Witcher 3 bezig.
Wat een fantastische RPG is dit nu al voor mij,binnenkort de review !!!

Nier: Automata komt ook eindelijk naar de One: Become as Gods Edition.

Squall Lionheart schreef:
Nier: Automata komt ook eindelijk naar de One: Become as Gods Edition.

Ja mooi zo!
En dit is van Platinum games en Square Enix! dit moet wel goed zijn..
Maar wat is dit voor een soort spel? heeft het weg van Final fantasy of een Xenoblade?
Of iets totaal anders..

banjo schreef:
Of iets totaal anders..

Toch best anders. Het is een hack n slash game, gemixt met bullet hell shooter, in een open world RPG frame. Dus buiten de actievolle main story missions veel old-school fetch-quests, en een upgrade systeem met lekker veel vrijheid. Meer Zelda-esque dan FF'ig, met lekker hyper Platinum combat.

Squall Lionheart schreef:

Dat klinkt heerlijk Squall Lionheart.. verplichte kost maar weer he..