Cosmic Star Heroine (2017)

PC / Macintosh / PlayStation 4 / PlayStation Vita / Nintendo Switch

Ontwikkeld door Zeboyd
Uitgegeven door Limited Run en Zeboyd

Alyssa L'Salle is één van de bekwaamste en meest gewaardeerde geheim agente die werkzaam is voor de intergalactische overheid. Maar wanneer ze op een dag per abuis een samenzwering ontmantelt waar haar werkgever bij betrokken is, maakt de overheid haar identiteit publiekelijk bekend. Alle duistere organisaties die ze in haar dagen als geheim agente heeft ontmaskerd weten nu wie ze is, en zijn uit op wraak!

Cool RPG'tje in zogenoemde mega-drive-stijl. Ik vind het eens verfrissend een SF-RPG te spelen, en het speelt zich heel vlot en aangenaam.

Alles lijkt best doordacht en er zijn geen vervelende design-keuzes. Zo kun je opslaan wanneer je wil en de moeilijkheidsgraad op elk moment aanpassen (hoewel dat wel raar werkt in het menu).
Je kunt mogelijke tegenstanders op afstand zien, grinden is tot nu toe niet nodig en mogelijk, en de gevechten hebben een leuke twist. Je kunt voor elk karakter uit een 8 tal acties kiezen. Eens een actie gekozen vervalt die, totdat het karakter in defense-mode gaat. Dit noodzaakt tactisch spel en goed opletten wanneer je wat kiest. Dit leidt ertoe dat de gevechten een beetje op puzzles lijken, toch zeker op de 3de van 4 moeilijkheidsgraden. Ikzelf heb na een paar chapters de moeilijkheidsgraad op 2 teruggeschroefd. Daardoor kan ik beter van het spel en verhaal genieten. Ik ben niet zo de speler die elk boss-fight 3 keer wil proberen totdat het eindelijk lukt.

Het verhaal is tot nu toe ook best goed ingevuld, en de omgevingen nodigen uit tot ontdekken (hoewel lineair tenminste tem chapter 4).
Je kunt elke NPC aan spreken en dat leidt vaak tot grappige gesprekjes ("I should have specified the species when I ordered my milk", zegt een mens in een bar vol met aliens).

TBC...

Lijkt me een leuke game! Benieuwd naar je verdere verhaal!

Na een 18,5 uur stop ik ermee, ik heb de credits gezien en ook nog een paar easy trophies meegepakt, en ook al is de platinum niet veraf, ben ik niet iemand die daar per se voor wil gaan, voornamelijk omdat ik dan oftewel nog veel tijd in het uitzoeken moet stoppen of een platinum guide volgen, en wat is daar de fun aan?

Een kleine review:

-Verhaal:

Ook al is het geen fenomenaal verhaal, enkel het feit dat het een space opera is, is al de moeite waard, niet een zeldzaam genre maar toch in het algemeen ondervertegenwoordigd. Thema is natuurlijk weer het redden van het universum, want waarom zou een spel over kleinere thema's gaan?
Toch is het verhaal een pluspunt, want Alyssa en haar kompanen, waaronder een wirwar van aliens zijn super-sympathiek en goed uitgewerkt. Het is altijd leuk om de kleine gesprekjes aan te gaan en altijd weer plezant als een van de NPC's besluiten zich bij jouw crew te voegen.

- Technisch:

Ik heb de vita versie gespeeld, en ik weet niet of het daaraan ligt, of alle versies eronder lijden maar er zijn toch wat probleempjes. Heel af en toe moest ik het spel afsluiten en opnieuw opstarten omdat het beeld bevroren was. Ook de laadtijden zijn niet optimaal. Wat ik ook altijd slordig vind, maar best vaak voorkomt is dat de begin-generiek hapert, geen idee waarom ze dat niet oplossen.

- Muziek/Graphics:

Muziek is heel goed in dit game, van de deuntjes en riedeltjes heb ik genoten. De liedjes gaan direct in het oor en zijn aangepast aan de wereld of plaats waarin je je bevind. Lauren haar song zou ik graag in een studio versie willen horen, lijkt me een blijver. De graphics zijn adequaat, de kleine karakter-portraits leuk om naar te kijken. Af en toe lijkt het alsof de fantasie op was, want bv. de ruimteschepen zijn nogal amateuristisch getekend. De omgevingen daarentegen zijn gedetailleerd en creeren een passende stemming.

- Gameplay mechanics:

Zoals ik al eerder schreef, is dit een RPG gebaseerd op een old-school RPG aanpak, maar verrijkt met precies de juiste moderne elementen, die het geheel zeer vlot speelbaar maken. De gevechten gaan zeer snel in vlees en bloed over, en zijn boeiend genoeg tot het einde. Je hebt een hele resem aan party-leden, waar je meestal vrij uit kunt kiezen, en elk karakter heeft zeer specifieke eigenschappen.
Het battle-systeem ben ik zo in geen enkel game tegengekomen en is voor herhaling vatbaar. En zelfs de vele crew-leden die je tegenkomt en op je schip verwijlen zorgen voor afwisseling, daar je vrij kunt kiezen welk crew-lid en dus bonus je party helpt. Ook goed vond ik dat tegenstanders niet re-spawnen, een euvel van veel (J)RPG's.
Ik heb agent (de 2de van 4 moeilijkheidsgraden) gespeeld en ben een paar keer een aangename uitdaging tegengekomen maar de meeste gevechten waren redelijk makkelijk. Ook de 3de moeilijkheidsgraad lijkt me interessant, omdat de gevechten dan eerder op puzzels lijken, maar goed, daar had ik geen zin in.

Het wordt soms met Chrono-Trigger vergeleken, definitief te hoog gegrepen, maar ik snap wel waarom.
Als dit spel in de jaren 90 was uitgekomen zouden we nu van een klassieker spreken, maar alas.

Mijn finale score:

Fijne review, Grovonion!

avatar van Eraser2
Had dit spelletje een paar maanden terug al eens gekocht in de aanbieding voor een paar euro op de Nintendo eshop. Vanavond maar eens aan begonnen. Speelt heerlijk weg en het battle systeem is erg leuk. De setting spreekt me erg aan en de muziek is heel goed. Heb veel zin om dit de komende periode verder door te spelen. Ideale Switch game natuurlijk!

Eraser2 schreef:
Zeker doen, ga je geen spijt van hebben. Ook een ideaal PSVita game trouwens...

avatar van FlorisV
Ik ben deze aan het uitspelen. Heeft een hele tijd onder liggen stoffen doordat ik kennelijk wat verveeld was geraakt met die lange battles maar ik ben nu opeens weer superverslaafd geraakt na het nog een kans te geven. Review volgt binnenkort!

avatar van FlorisV
Dit spel ademt old school coolheid uit. Een zeer smakelijke indie waar ik er wel meer van lust. Het zoveelste bewijs dat klein vaak best wel fijn kan zijn. De SF setting past precies in mijn straatje. Het heeft ook een eigen stijl, maar wel met een verliefde knipoog naar vooral oudere Japanse RPG’s.

Erg leuke muziek met een vette jaren 80 saus die het retrogevoel ondersteunt, naast erg mooi grafisch werk. Gelukkig geen pixel art en er is veel liefde gestopt in de kleurrijke tekeningen en eenvoudige animaties. Nu ben ik geen fan van die kleine poppetjes maar het combat systeem is erg leuk en verslavend om te spelen, hoewel battles soms toch echt wel te lang duren. Dat laatste heeft er toch voor gezorgd dat ik een tijd afgehaakt bleef.

De leercurve van het spel is wel goed, je kunt ook altijd het moeilijkheidsgraad aanpassen wat het super speelbaar maakt. Ik heb het heel nonchalant op Agent gehouden maar deed dat vooral omdat ik niet teveel tijd aan battles kwijt wilde zijn. Dat is natuurlijk wel een probleem met dit soort spellen. Je kunt het uitdagender willen maken maar het wordt dan vooral langduriger in plaats van echt moeilijker.

De balans is soms niet helemaal op orde. Bepaalde afflictions leken ook verspild als de eerste faalde (wat niet helemaal zo is, ), zoals Vulnerable en ze duren maar 1 beurt als het wel lukt. Andere aanvallen lijken broken. de Pain Song van die alien, Psybe…da’s niet een grammofoonplaat met een tikje erin die je continue door kunt draaien, maar eentje met een mep van zeker 500 schadepunten voor elke vijand…per beurt! Verder zitten er veel verdubbelaars in waardoor de schade tot knotsgek hoge proporties op kan lopen, ik weet zeker dat ik nog lang niet het optimum gevonden heb daarin.

De drones van 1 van de karakters, Arete, waren vaag…je ziet ze niet eens en ze lijken geen schade te doen (in feite worden ze eerst alleen op het strijdveld geplaatst om pas daarna elke beurt hun aanvalletjes te doen). Zo zijn er wel meer voorbeelden van zaken die toch wat onduidelijk zijn. Tutorials hadden uitgebreider gemogen (Songs worden bijvoorbeeld ook niet uitgelegd) en de karakters hadden ook wel meer lore en ontwikkeling mogen krijgen. Dit was echt maar een paar dagen werk geweest voor de ontwikkelaar en scheelt ze toch een halve punt, zonde. Nu kun je wel via het hoofdmenu in de Spy directory wat lezen over de karakters maar dit hadden ze beter kunnen oplossen.

Toch vind ik het helemaal niet zo erg dat het verhaal tweede viool speelt. Gameplay is hier de koning en die is toch echt wel prima in orde. Je bent echt continue aan het nadenken over de optimale aanvliegroute naar het kapotstampen van de vele vijanden. Vaak gaat het erom enorme schade toe te brengen met 1 aanval en daar zo efficient mogelijk naar toe te bouwen. Gewoon erg leuk om mee bezig te zijn.

Menu’s hadden vloeiender en beter gekund. Het toewijzen van abilities was klunzig (je moet te vaak knoppen indrukken voor zo iets simpels) en dat maakt het sleutelen aan je party weer wat minder aangenaam dan het zou moeten zijn, maar gelukkig kun je wel lekker variëren in je tactieken. Als je je kont geschopt hebt gekregen door een sterke vijand hoef je ook niet te grinden maar is er meestal wel een setup waarmee je kunt winnen, gezien het forse aantal variaties op de samenstelling van je party (ondanks het altijd met Alyssa moeten spelen) en de setup daarvan (je mag maximaal 8 abilities toewijzen en daarnaast is er nog de uitrusting).

Voor zover er aanmerkingen zijn wordt het sowieso allemaal ruimschoots goed gemaakt door de sterke punten: speelplezier, muziek, kleurrijke wereld en een forse dosis coolheid en humor.

De eindscenes voelen aan als een rijkelijke beloning voor een spel waar toch wel het plezier van het maken vanaf spat. Ik verheug me alvast op Ctulhu Saves Christmas en ben benieuwd of Zeboyd Games net nog een trapje hoger gaat staan.

Ga verder niet wachten op een PS4 deal dit spel blijft gewoon op 15 euro staan maar verdient zich zeker terug. Ik ga hem zeker nog een keer spelen. Op de Switch kun je hem wel goedkoper op de kop tikken en is er af en toe wel flinke korting.

Dus ook deze kan op de lijst...heb er even over getwijfeld ook al waren mensen vrij positief maar ik houd toch nog steeds van die klassieke JRPG'S. En idd zeker aan de prijs waaraan het op de switch vaker wordt aangeboden.

Sinner schreef:

Nu 2,39 in de eShop, heb 'm ook net gehaald

En dan aub ook spelen, heerlijk orld-school RPG met leuke space-opera story en dito katrakters.

...en het heeft eventjes geduurd maar na een paar korte onderbrekingen dan uiteindelijk ook uitgespeeld. Uurtje 16-17 op de teller en ben over het algemeen best positief erover.

Het verhaal is vrij simplistisch, maar aardig, maar het aantal karakters dat je gedurende het verhaal tegenkomt is wel erg leuk - helemaal omdat je in tegenstelling tot veel klassieke jaren '90 JRPG's ook op elk moment kan switchen. Samen met de relatief beperkte tijdsduur en een paar kleine sidequests nodigt het ook uit om vroeg of laat weer eens te herspelen.

...maar verdorie...ik denk dat ik toch wel minstens een uur ben bezig geweest met de eindbazen. (want ook dit blijft 'klassiek' - je hebt eind en je hebt de traditionele 'verrassing'). Die hadden net een tikkeltje minder gemogen (aangezien het grootste gedeelte van de game min of meer te doen was. Uitdagend, maar wel te doen).

In ieder geval een 3.5 van mij.