
Detroit: Become Human (2018)
PlayStation 4 / PC
Adventure
single player
Ontwikkeld door Quantic Dream
Uitgegeven door Sony en Quantic Dream
Ontdek hoe het voelt om in de schoenen te staan van een geavanceerde androïde. Volg het verhaal van Kara, een A.I. welke zich staande moet houden in een futuristisch Detroit, waarin de omgangsvormen tussen mens en androïde dagelijks op de proef worden gesteld. Wanneer Kara ontsnapt wordt de realiteit haar al snel pijnlijk duidelijk. Is het voor Kara ooit mogelijk om geaccepteerd te worden en een vrij leven te leiden in een maatschappij waarin A.I.'s enkel een dienende rol hebben?
- nummer 89 in de top 250
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=LL2gW7hmXu4
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.
En laat ik daar nou net geen zin in hebben (om een game een 2e keer te spelen überhaupt, maar zeker niet vlak erna).
Wel jammer, want dan zie je misschien nog beter hoe goed deze game is...
Ok, nu kwam ik erg zuur over. Ik heb absoluut genoten van deze game. De fenomenale graphics, het acteren, de emoties, de muziek, de keuze(stress), de gevolgen ervan, het is allemaal bijzonder goed gedaan en uitgewerkt! En daar scoort deze game toch wel dikke punten mee! Het verhaal is goed, alleen niet opvallend goed. Het spel gaat in principe over 3 androïden met elk hun persoonlijke verhaal. Je wisselt dus steeds af. En mijn grote favoriet is met stip Connor. In de poll blijkt dat de meeste mensen op hem gestemd hebben. Vind ik altijd erg leuk als je kan zien hoe andere mensen gespeeld hebben en welke keuzes ze maakte. En de poll die in de game zit vind ik ook erg interessant.
Ik ben dus enthousiast over Detroit: Become Human, maar meteen weer opnieuw beginnen.. Hmm, daar wacht ik nog even mee. Maar wel zin om de platinum te halen.
4,0*
Ik ben nu met Heavy Rain bezig en een gigantisch minpunt vind ik de controls. Is dat bij deze game een beetje aangepakt?
Mijn einde: de androids hebben vrede bereikt met Marcus als hun leider en Connor aan hun zijde. Wat dat betreft het perfecte einde dus wat mij betreft. Aan de andere kant heeft Kara de overtocht overleefd, in tegenstelling tot het kleine meisje helaas. Ik heb Kara wel door laten leven maar heel vrolijk was het allemaal niet
Of alleszins het lijkt me sterk dat ik hem kan draaien, maar er is wel op voorhand een demo dus ik kan het nog altijd eens proberen. Zoniet jammer maar helaas. Maar wel leuk dat meer gamers de kans krijgen om ze te proberen, al is het via de Epic Store - die nog niet erg populair is.
Maar qua freebies wel een topper is getuige het feit dat ik al 40 games in mijn lijst heb, meerder bekende namen en toppers en 0 euro heb moeten uitgeven. En toch weigert iedereen die ik ken het te installeren.
Ik vind het vooral indrukwekkend hoe Quantic Dream het verhaal heeft vormgegeven. De verschillende manieren waarop je de situaties kan aanpakken zijn zeer uitgebreid en kunnen zowel op de lange als korte termijn een duidelijke impact hebben op het leven van de drie hoofdpersonages en de personages in hun omgeving. Hierdoor voelt bijna elke beslissing nuttig aan.
Als je, vooral in de latere hoofdstukken, de storychart bekijkt, zie je zoveel paden dat je hoofd er bijna van op hol slaat. Ik kan me alleen maar voorstellen hoe moeilijk het voor David Cage en zijn team moet zijn geweest om al die paden op elkaar af te stemmen. Een kleine fout en je hele game valt als een kaartenhuis in elkaar. Mijn verhaal en keuzes stonden als een huis, maar ik kan me voorstellen dat dit voor iemand met andere keuzes niet geldt. Dat is altijd het grote gevaar bij dit soort games en ik kan me niet voorstellen dat Quantic Dream foutloos is geweest in dit proces.
De vraag of technologie een gevaar is voor de mens is al op veel verschillende manieren verteld en Detroit: Become Human doet op dit gebied dan ook geen baanbrekende dingen. Het bleef mij vooral boeien door de personages die, hoewel soms een beetje cliché, leuk zijn uitgewerkt. Hierbij steken vooral Kara, Connor en Hank erbovenuit. Met name de (in mijn geval groeiende) relatie tussen de twee laatstgenoemde vond ik zeer smaakvol en interessant.
In tegenstelling tot de andere Quantic Dream games die ik heb gespeeld (Heavy Rain en Beyond Two Souls) zie ik mezelf deze game om de zoveel jaar wel weer opnieuw spelen. Ik ben wel benieuwd hoe het verhaal uitpakt als je de dingen heel anders aanpakt. Oh, en die androïde in het hoofdmenu die dingen tegen je zegt en reageert op je keuzes vind ik ook heel leuk bedacht. Dit geeft zelfs iets ogenschijnlijk simpels als een menu een diepere laag.
Die 4,5* heeft Detroit: Become Human wat mij betreft zeker verdiend.
Clancy Brown is een goede keuze geweest net als de acteur die de politie androide speelt.
Het verhaal is weer erg gedramatiseerd, "woe me" lijkt elk karakter te willen zeggen. Subtiliteit is wederom ver te zoeken, nog verder dan in eerdere spellen uit deze stal. Hoewel ik best genoten heb van Detroit Become Human mag er daarom toch wel gewezen worden op het ontbreken van kleding bij keizer Cage:
GAME SINS | Everything Wrong With Detroit: Become Human - YouTube
Het David Cage kunstje is nu ook wel bekend en er had daarom nu wel wat meer gameplay in gemogen. Cage lijkt te denken dit vooral op te lossen door nog meer keuzes voor te leggen die tot verschillende resultaten kunnen leiden, maar gameplay is toch meer dan het kiezen van A, B of C. Een spel als L.A. Noir heeft dit toch beter kunnen oplossen, daar voelde het oplossen van misdaden wat minder lineair en was je meer echt aan het spelen. David Cage spellen blijven lange films die genietbaar zijn om 1 keer te bekijken.
Toch was ook dit was een prima toevoeging aan de portfolio van Quantic Dream.
In het begin was het wel ok, maar ik ben nu 6 uur verder en het bevalt me erg goed, had ik niet gedacht.
Zoveel keuzes, grafisch fantastisch.
Het is net een film die je speelt, erg mooi gedaan.
Morgen ga ik weer verder, verheug me al erop.
Misschien in een aantal weken weer spelen, maar dan met andere keuzes.
Ik heb wel echt domme keuzes gemaakt die ik de volgende keer beter ga doen.
4,5 ster.
Op het begin kwam ik niet helemaal lekker in het verhaal, maar dit veranderde toch vrij snel. Al had ik liever gehad dat het bij één personage was gebleven en niet bij drie. Hierdoor zie je wel 3 kanten van de samenleving en een ander pad in de android/mensen oorlog, maar ik vond niet alles heel interessant.
Klara / Alice: was het minst interessante verhaal. Er gebeurde gewoon heel weinig waardoor je geïntrigeerd blijft. Het enige leuke vond ik dat ze eenmaal gevlucht waren en ze een plek moesten zoeken om te overnachten, in een hotel, auto of leegstaand huis. Zodoende kon je zelf kiezen en moest je zelf uitvinden hoe je het allemaal voor elkaar moest krijgen. Verder dan dat was het vrij saai. Uiteindelijk in mijn verhaal heeft Alice het niet overleefd, maar Klara heb ik wel laten leven.
Connor: vond ik een erg leuke verhaallijn en Connor is ook echt een liefje, maar helaas was dit hoofdstuk ineens voorbij, omdat ik in een level niet verder kon. Dit was bij het ontdekken waar Jericho is, maar op den duur kon ik helemaal niets meer doen. Dit was echt frustrerend. Ik moest de android misleiden, maar kon nergens meer op klikken? De tijd was voorbij en zijn verhaal dus ook. Wat ik erg jammer vond, want het was niet het einde dat ik voor ogen had.
Markus: misschien wel het interessantste verhaal, omdat je zelf kan kiezen hoe je de opstand wil laten verlopen, vijandig of empathisch. Uiteindelijk was het laatste hoofdstuk dat ze hun eigen androids gingen bevrijden uit de kampen. Dit is uiteindelijk gelukt en ze hadden dus gewonnen, maar ik had heel graag meer verbreding en verdieping in dit verhaal willen hebben. Want ze hebben dan die androids bevrijd, maar het is nog duidelijk niet afgelopen, want de burgeroorlog is nog steeds gaande. Dus het was een beetje een niet afgerond verhaal. Er had namelijk nog zoveel meer kunnen gebeuren hierna dat je niet weet of ze het echt gaan winnen of niet. Dat vond ik jammer. Dan had ik liever het verhaal van Kara en Alice niet gehad en dat ze hier veel meer in verder gingen en je echt tot het 'echte' einde kon spelen. En daar bedoel ik mee dat of de overheid en media zich overgeven, of dat juist de androids verliezen en vernietigd worden en het steeds erger wordt of dat mensen de androids gaan helpen en zich bij hen voegen, enzovoorts. Echt de aftermath.
Maar desondanks is het concept leuk bedacht en interessant genoeg om te blijven spelen, maar er had naar mijn idee meer in kunnen zitten. Al ben ik misschien gewoon altijd kritisch

Misschien zal ik het ooit nog een keer spelen met andere keuzes.