Final Fantasy X-2 (2003)
PlayStation 2 / PlayStation 3 / PlayStation Vita / PlayStation 4 / Nintendo Switch / Xbox One
RPG
single player
Ontwikkeld door Square Enix
Uitgegeven door Square Enix
Er zijn twee jaar voorbij gegaan sinds Final Fantasy X. Na de vernietiging van Sin, bleef Yuna achter met een verdrietig gevoel nadat ze hem verloren had om de vrede terug te brengen in Spira. Rikku heeft een bol gevonden waar een filmpje op staat waar hij op lijkt te staan. Dit brengt een aantal vragen naar boven. Zou het echt hem zijn? Zal Yuna hem ooit terug zien?
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=SAT8pmpVUKs
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.
3.5*
En laat dat maar zo, met afstand de minste FF dit. En als je de game zelf nog leuk vindt, ben je het girlpower gehalte na een tijdje wel beu.
3,5*
Over deel XI en XII heb ik veel goede dingen gehoord en ik vermoed dat dat mede aan dit deel te danken is, waarin Square eindelijk het lef verzamelde om de verouderde mechanismen en tradities van Final Fantasy eens te herzien. X-2 is geen fantastisch spel, maar misschien een belangrijk keerpunt in de serie geweest.
3*
3*
best veel side quests...toch een goeie game voor de rest,
alleen het grote gemis toch de summons...
Het voelt geweldig om weer terug in Spira te zijn. Leuk dat je meteen alle gebieden al kunt bezoeken met het airship. Helaas neigt het battle-system al wat naar het realtime gedoe. Waarom dat Active Battle Systeem? Terwijl Final Fantasy altijd zo heerlijk relaxed gamen was (tussendoor even msn'en, kopje koffie erbij) moet je nu bij een battle de godganselijke tijd opletten. Gevechten waren strategisch, nu neigt het naar button bashen.
Toevallig een manier om dit uit te zetten?
edit: Moet. verleiding. weerstaan.
Ik snap dat girlpower argument niet zo. Als het leeuwendeel van de chars mannelijk is hoor je geen hond maar zijn er even meer vrouwen heeft het opeens een te hoog girlpower gehalte.
Het gaat niet om de vrouwen in de hoofdrol, het gaat om de manier waarop zij zich manifesteren. En het kan je moeilijk ontgaan zijn dat er een soort J-pop draai aan gegeven is.
Het is sowieso een nono als een developer een oude gamesetting hergebruikt en er werkelijk niks nieuws mee doet.
Hierboven schreef ik al dat X-2 de eerste Final Fantasy sinds mensenheugenis was waarin juist wél nieuwe dingen te vinden waren! FF X toont nota bene veel meer overeenkomsten met FF IX dan met X-2, ook al is de hele setting gekopieerd.
Dit is eindelijk een deel waarin het tempo weer wat hoger ligt, waar spelers geen rechte lijn van begin naar eind volgen, waarin het verhaal niet bezwijkt onder z'n pretenties en waarin de karakters geen stereotiepe onzekere tiener, stoere vechtjas of schattige summoner zijn, maar juist ware popidolen.
Je hoeft de keuzes niet allemaal even gelukkig te vinden, dat doe ik óók niet, en ik vind het geen probleem dat FF X altijd overladen is met lof, maar voor FF X-2 verdient Square veel meer respect dan het altijd gekregen heeft.
Het enige wat niet vernieuwend was is de setting.
Hierboven schreef ik al dat X-2 de eerste Final Fantasy sinds mensenheugenis was waarin juist wél nieuwe dingen te vinden waren! FF X toont nota bene veel meer overeenkomsten met FF IX dan met X-2, ook al is de hele setting gekopieerd.
Dit is eindelijk een deel waarin het tempo weer wat hoger ligt, waar spelers geen rechte lijn van begin naar eind volgen, waarin het verhaal niet bezwijkt onder z'n pretenties en waarin de karakters geen stereotiepe onzekere tiener, stoere vechtjas of schattige summoner zijn, maar juist ware popidolen.
Je hoeft de keuzes niet allemaal even gelukkig te vinden, dat doe ik óók niet, en ik vind het geen probleem dat FF X altijd overladen is met lof, maar voor FF X-2 verdient Square veel meer respect dan het altijd gekregen heeft.
Het klopt misschien ook wel een beetje met mijn mening over deel XII, want die vond ik ook een stap achteruit door de nieuwe real-time insteek.
Maar toch ben ik zelf niet te spreken over de gemakkelijke manier waarop X-2 voortborduurt op het succes van zijn vorige deel. Er wordt nergens geprobeerd om het verhaal, de setting en de karakterontwikkeling boven de middelmaat uit te doen steken. De keuze van een oude wereld maakt meteen dat ze zichzelf ook de ruimte kunnen geven om de boel wat minder pretentieus te maken.
Alleen de gameplay zit, zoals in elk deel, waterdicht in elkaar. Maar is dat genoeg als het totaalpakket van een Final Fantasy ontbreekt, als de epiek, de archetypische karakters en de nieuwe wereld om te ontdekken, ontbreekt? Voor mij persoonlijk is het niet voldoende, maar ik snap best dat anderen juist de voorkeur aan deze pretentieloosheid geven.
en de karakterontwikkeling boven de middelmaat uit te doen steken.
Welke X-2 heb jij in hemelsnaam gespeeld? Vooral Yuna gaat door een hele diepe character development.
Ik snap niet echt waar je heen wilt.
Ook het belangrijkste, vind de beoordeling wel erg harsh als je de gemeplay waterdicht vindt.
Ontbreekt niet, beetje vreemd om X-2 daarop af te rekenen als zijn grote broer same o' same o' is.
Punt 1)
Die mening deel ik niet. De karakterontwikkeling in dit deel is zeker niet van een hoog niveau in vergelijking tot de hardcore games. Maar misschien dat ik me simpelweg minder kon inleven met een groepje J-pop zingende meiden in miniskirts.
Punt 2)
De wereld in kwestie is al uitgewerkt en derhalve hoeft er geen nieuw universum meer bedacht te worden. Dat gebeurt dan ook niet. We zien veelal een uitwerking van de ideetjes die ze in het vorige deel hadden en weinig dingen die echt eigen zijn. In een FF-game is een universum veelal onderdeel van een diepgaande emotionele ervaring, hier had ik die klik maar amper.
Punt 3)
Ik heb het over een totaalpakket dat niet in orde is. Gameplay is voor mij natuurlijk het belangrijkste, maar zeker niet de kern van wat een Final Fantasy behoort te zijn.
Punt 4)
Die stelling neem jij voor je rekening, ik zeker niet. Er is een duidelijk verschil in sfeer, verhaal, thematiek tussen de FF-games. Wel moet gezegd worden dat ze misschien iets vaker een vrouwelijke hoofdpersoon mogen nemen, zoals in dit deel gebeurt. Het is alleen jammer dat ze het zo op de Japanse pubermarkt hebben gericht, met die J-Pop invloeden.
Vooralsnog denk ik dat mijn cijfer zo rond de 4 of 4,5 gaat hangen. Tot nu toe vind ik het een heel leuk vervolg, waar Square de ruimte had om wat te experimenteren en daar ook goed gebruik van maakt. Sommige dingen pakken goed uit, sommigen minder (wat waren die Commspheres en The Experiment verschrikkelijk saai!). Maar goed, ik heb het leukste hoofdstuk (denk ik) nog niet helemaal gehad, dus op mijn uiteindelijke oordeel zullen jullie nog een weekje moeten wachten.
PS: Wat is Maechen toch een geweldige character, zowel hier als in X. Of ben ik de enige die graag naar zijn verhalen luistert?