Final Fantasy X-2 (2003)

PlayStation 2 / PlayStation 3 / PlayStation Vita / PlayStation 4 / Nintendo Switch / Xbox One

Ontwikkeld door Square Enix
Uitgegeven door Square Enix

Er zijn twee jaar voorbij gegaan sinds Final Fantasy X. Na de vernietiging van Sin, bleef Yuna achter met een verdrietig gevoel nadat ze hem verloren had om de vrede terug te brengen in Spira. Rikku heeft een bol gevonden waar een filmpje op staat waar hij op lijkt te staan. Dit brengt een aantal vragen naar boven. Zou het echt hem zijn? Zal Yuna hem ooit terug zien?

avatar van pascal83
Tegenvaller in vergelijking met zijn geweldigde voorganger. Met name het verhaal en characters zijn stukken minder.

Enigste Final Fantasy die ik nooit heb gespeeld...

avatar van KoenR
1,5
Enige.

En laat dat maar zo, met afstand de minste FF dit. En als je de game zelf nog leuk vindt, ben je het girlpower gehalte na een tijdje wel beu.

avatar van Tsjo-Wi
Ja dit is inderdaad de minste FF, maar toch vond ik hem nog wel leuk. Aangezien FFX juist mijn favoriete FF is, vond ik het leuk om die oude omgevingen en personages weer te zien, maar de gevechten waren wel minder leuk. Maar ik heb hem toch helemaal uitgespeeld. 3,5*

avatar van Zidane007nl
Ik vond hem ook tegenvallen. Geen goede verhaallijn en de muziek paste ook niet bij de omgevingen. Grafisch zag het er weer mooi uit net als zijn grote broer.

Laat ik dan lekker tegendraads zijn en verklaren dat FF X-2 in de meeste opzichten een stuk beter is dan z'n "grote broer". Waar FF X nogal onderuit gaat door een veel te laag tempo en veel te veel pretenties, is dit spel behoorlijk vlot en speels. Spelers worden minder aan de hand genomen, gevechten en verhalende scènes zijn minder langdradig en het plot is eens licht in plaats van zwaar. De keuze voor een "girly attitude" is misschien niet altijd even gelukkig maar absoluut gewaagd en symboliseert de grote kracht van dit spel: eindelijk kan een Final Fantasy weer verfrissend worden genoemd.

Over deel XI en XII heb ik veel goede dingen gehoord en ik vermoed dat dat mede aan dit deel te danken is, waarin Square eindelijk het lef verzamelde om de verouderde mechanismen en tradities van Final Fantasy eens te herzien. X-2 is geen fantastisch spel, maar misschien een belangrijk keerpunt in de serie geweest.

avatar van Jer0en
Volledig uitgespeeld en zowat alles gehaald wat je maar kon halen. Best een aardige game. Ik verwachtte er niet veel van toen die tijd. De game is voor een Final Fantasy deel in ieder geval niet al te best naar mijn mening. TEVEEL girlpower en het onwijs irritante Active Battle Systeem. Toch nog wel aardig plezier aan beleefd.

Hier Eternal Calm, een FFX-2 prequel chapter.

SvV_Ying
Ondanks het hoge Powerpuff girls gehalte vind ik het nog steeds een fantastische RPG. FFX is wel het grote broertje maar ook dit spel is top.

avatar van Marcellussss
Binnen! Dat wordt de hele nacht gamen.

avatar van Kratos19
het verhaal gaat wel, teveel girlpower idd..
best veel side quests...toch een goeie game voor de rest,
alleen het grote gemis toch de summons...

avatar van Naomi Watts
Ik snap dat girlpower argument niet zo. Als het leeuwendeel van de chars mannelijk is hoor je geen hond maar zijn er even meer vrouwen heeft het opeens een te hoog girlpower gehalte.

avatar van Marcellussss
Ik vond het op het begin ook érg aanwezig, maar merk er nu niets meer van.

Het voelt geweldig om weer terug in Spira te zijn. Leuk dat je meteen alle gebieden al kunt bezoeken met het airship. Helaas neigt het battle-system al wat naar het realtime gedoe. Waarom dat Active Battle Systeem? Terwijl Final Fantasy altijd zo heerlijk relaxed gamen was (tussendoor even msn'en, kopje koffie erbij) moet je nu bij een battle de godganselijke tijd opletten. Gevechten waren strategisch, nu neigt het naar button bashen.

Toevallig een manier om dit uit te zetten?

avatar van Naomi Watts
In de ATB wait mode staat de tijd gewoon stil (als je in de menu's magic en items zit iig).

avatar van Marcellussss
Ik zie die wait mode alleen heel even als er een vijand op sterven ligt? Snap het even niet.

avatar van Tsjo-Wi
Bij settings of options ofzo kan je dat gewoon instellen.

avatar van Marcellussss
Het is voor mij al duidelijk dat het niveau van zijn grote broer niet gehaald zal worden. Ik kan begrijpen dat het voor velen een flinke pot mosterd naar de maaltijd is, maar een FFX die-hard ( ) zal niet klagen. Ben op dit moment even gestopt omdat het akelig verslavend werkt, en in een drukke studieperiode zit. Maar de verleiding is groots om weer verder te gamen. Zit nu aan het begin van Chapter 3. Word vervolgd.

edit: Moet. verleiding. weerstaan.

avatar van Donkerwoud
Nooit de behoefte gevoeld om deze ellende uit te spelen. Het zit nog best aardig in elkaar qua gameplay, maar de presentatie is aan de vlakke kant voor een Square-titel. Het is sowieso een nono als een developer een oude gamesetting hergebruikt en er werkelijk niks nieuws mee doet.

Naomi Watts schreef:

Het gaat niet om de vrouwen in de hoofdrol, het gaat om de manier waarop zij zich manifesteren. En het kan je moeilijk ontgaan zijn dat er een soort J-pop draai aan gegeven is.

avatar van Marcellussss
Maar hoe bijvoorbeeld een Duke Nukem gepresenteerd word, is in weze precies hetzelfde als wat hier gebeurd. Ik vind het niet erg, het is wel lieflijk.

Donkerwoud schreef:

Hierboven schreef ik al dat X-2 de eerste Final Fantasy sinds mensenheugenis was waarin juist wél nieuwe dingen te vinden waren! FF X toont nota bene veel meer overeenkomsten met FF IX dan met X-2, ook al is de hele setting gekopieerd.

Dit is eindelijk een deel waarin het tempo weer wat hoger ligt, waar spelers geen rechte lijn van begin naar eind volgen, waarin het verhaal niet bezwijkt onder z'n pretenties en waarin de karakters geen stereotiepe onzekere tiener, stoere vechtjas of schattige summoner zijn, maar juist ware popidolen.

Je hoeft de keuzes niet allemaal even gelukkig te vinden, dat doe ik óók niet, en ik vind het geen probleem dat FF X altijd overladen is met lof, maar voor FF X-2 verdient Square veel meer respect dan het altijd gekregen heeft.

avatar van Naomi Watts
Ik wou net zeggen. Square gooide het hier juist over een compleet andere boeg. Veel elementen werden in dit deel overboord gegooid en je werd wat minder bij de hand genomen.

Het enige wat niet vernieuwend was is de setting.

Ghola schreef:

Het klopt misschien ook wel een beetje met mijn mening over deel XII, want die vond ik ook een stap achteruit door de nieuwe real-time insteek.

Maar toch ben ik zelf niet te spreken over de gemakkelijke manier waarop X-2 voortborduurt op het succes van zijn vorige deel. Er wordt nergens geprobeerd om het verhaal, de setting en de karakterontwikkeling boven de middelmaat uit te doen steken. De keuze van een oude wereld maakt meteen dat ze zichzelf ook de ruimte kunnen geven om de boel wat minder pretentieus te maken.

Alleen de gameplay zit, zoals in elk deel, waterdicht in elkaar. Maar is dat genoeg als het totaalpakket van een Final Fantasy ontbreekt, als de epiek, de archetypische karakters en de nieuwe wereld om te ontdekken, ontbreekt? Voor mij persoonlijk is het niet voldoende, maar ik snap best dat anderen juist de voorkeur aan deze pretentieloosheid geven.

SvV_Ying
Jammer dat deze game toch wel laag scoort hier. Vindt het nog steeds een prachtige ervaring. Vooral als je voor de volle 100% gaat en daarmee ook meer over het verhaal te weten komt en een filmpje na de credits krijgt.

Donkerwoud schreef:
en de karakterontwikkeling boven de middelmaat uit te doen steken.

Welke X-2 heb jij in hemelsnaam gespeeld? Vooral Yuna gaat door een hele diepe character development.

Ik snap niet echt waar je heen wilt.
Alleen de gameplay zit, zoals in elk deel, waterdicht in elkaar.

Ook het belangrijkste, vind de beoordeling wel erg harsh als je de gemeplay waterdicht vindt.

Ontbreekt niet, beetje vreemd om X-2 daarop af te rekenen als zijn grote broer same o' same o' is.

Ik doe het maar even zo

Punt 1)

Die mening deel ik niet. De karakterontwikkeling in dit deel is zeker niet van een hoog niveau in vergelijking tot de hardcore games. Maar misschien dat ik me simpelweg minder kon inleven met een groepje J-pop zingende meiden in miniskirts.

Punt 2)

De wereld in kwestie is al uitgewerkt en derhalve hoeft er geen nieuw universum meer bedacht te worden. Dat gebeurt dan ook niet. We zien veelal een uitwerking van de ideetjes die ze in het vorige deel hadden en weinig dingen die echt eigen zijn. In een FF-game is een universum veelal onderdeel van een diepgaande emotionele ervaring, hier had ik die klik maar amper.

Punt 3)

Ik heb het over een totaalpakket dat niet in orde is. Gameplay is voor mij natuurlijk het belangrijkste, maar zeker niet de kern van wat een Final Fantasy behoort te zijn.

Punt 4)

Die stelling neem jij voor je rekening, ik zeker niet. Er is een duidelijk verschil in sfeer, verhaal, thematiek tussen de FF-games. Wel moet gezegd worden dat ze misschien iets vaker een vrouwelijke hoofdpersoon mogen nemen, zoals in dit deel gebeurt. Het is alleen jammer dat ze het zo op de Japanse pubermarkt hebben gericht, met die J-Pop invloeden.

Het is dan ook een sequel, itt alle andere finals... In dat opzicht vind ik hem toch best geslaagd. Het is leuk om te zien hoe de wereld is veranderd nadat Sin verslagen werd. En de karakters veranderen erg realistisch mee. Het is idd wel een stuk blijer J-Pop achtig sfeertje, maar dat past imo best leuk bij het opbloeiende veranderende Spira. Maar minder als de non-sequel FFs vind ik hem toch ook...

avatar van Marcellussss
Ik heb maar één of twee momenten van irritatie gehad, maar ergernis vind ik een te groot woord. Zoals gister, Yuna's concert op de Thunder Plains - voor een groot muziekverslaafde als ik vreselijk, maar gelukkig werd het wel goedgemaakt door de interessante cutscenes.

Vooralsnog denk ik dat mijn cijfer zo rond de 4 of 4,5 gaat hangen. Tot nu toe vind ik het een heel leuk vervolg, waar Square de ruimte had om wat te experimenteren en daar ook goed gebruik van maakt. Sommige dingen pakken goed uit, sommigen minder (wat waren die Commspheres en The Experiment verschrikkelijk saai!). Maar goed, ik heb het leukste hoofdstuk (denk ik) nog niet helemaal gehad, dus op mijn uiteindelijke oordeel zullen jullie nog een weekje moeten wachten.

PS: Wat is Maechen toch een geweldige character, zowel hier als in X. Of ben ik de enige die graag naar zijn verhalen luistert?

avatar van Starmaster501
heb alleen het begin gespeeld. omdat ik maanden XII heb gespeeld vond ik deze gameplay niet zo. ben daarom ook niet ver gegaan. is het de moeite waard om uit te spelen?

avatar van Marcellussss
Absoluut wanneer je fan bent van X. Geweldig veel side-quests in dit deel.