Nights of Azure (2015)

Alternatieve titel: Yoru no Nai Kuni

PlayStation 3 / PlayStation 4 / PlayStation Vita / PC

Ontwikkeld door Gust
Uitgegeven door Koei Tecmo

Volg het verhaal van twee meisjes welke beide wonen op Rusewall Island. Nadat de bewoners van het koninkrijk de strijd tegen de kwaadaardige Heerser van de Nacht hebben gewonnen, heeft deze het land een vloek opgelegd welke voor eens en altijd de nacht van hen ontneemt. Dit resulteert erin dat geen van de bewoners nog kan slapen.

Vanavond uitgespeeld
Dit is bij uitstek een game die ik nooit zou hebben gespeeld als ik 'm niet "gratis" via PS Now had kunnen spelen - ik twijfelde of ik het wat zou vinden en zou het daarom nooit gekocht hebben. Maar ik vond het dus best een leuke game

Het is een typische Action RPG, die qua vechtstijl binnen mijn referentiekader het dichtst in de buurt komt van Ys VIII, wat betekent dat dit het meer recht toe recht aan hack & slash werk is. In deze game speel je echter altijd Arnice, de protagonist (in Ys VIII kun je met elk personage in je party spelen), maar word je bijgestaan door een party van 4 servans (een soort pokemon, die je verzamelt en levelt). Deze servans kun je rudimentair besturen en opdrachten geven. Wat me hieraan beviel is dat ze geen domme dingen uit zichzelf gingen doen, waardoor bv. hun SP er zomaar nutteloos doorheen gajast zou worden. Ze zijn echt je slaafjes
Verder bestaat de gameplay uit scenario's waarmee je de main story vooruit duwt en side quests voor bonussen.

Graphics zijn wel okay, al zijn de monsters en characters duidelijk mooier dan de omgevingen, die vrij oninteressant en eentonig waren. De soundtrack vond ik geweldig, je wordt lekker opgezweept om duizenden monsters in de pan te hakken Het verhaal is onderhoudend genoeg en de npc's maken dat het een prettige plek was om in te vertoeven.

Alles beschouwend denk ik dat dit een game is waar de som der delen beter is dan de afzonderlijke aspecten (m.u.v. geluid). Als je van hack and slash jrpg's houdt en niet cringet van fanservice (vrij centraal staat de lesbische relatie tussen de twee rondborstige hoofdpersonen) kan ik deze game zeker aanbevelen. Volgens mij heb ik er een uur of 20 over gedaan, dus het is ook niet zo enorm als veel van soortgelijke spellen. Wat mij betreft is dat een pluspunt. Daarbij vond ik ook de moeilijkheidsgraad (niet in te stellen overigens) niet heel hoog, waardoor je ook maar weinig geestdodend grindwerk hoeft te doen.

3,5* voor deze sympathieke game