Downwell (2015)

PC / Apple iOS / Android / PlayStation 4 / PlayStation Vita / Nintendo Switch

Ontwikkeld door Moppin
Uitgegeven door Devolver Digital

Een jongen reist door een eindeloze put op zoek naar schatten, en iedere keer dat hij deze put bezoekt is hij anders dan de vorige keer. De put zit echter altijd vol onheilspellende geheimen en mythische wezens, waar alleen zijn gunboots (laarzen waar geweren in zijn verwerkt) hem tegen kunnen beschermen.

avatar van Marcellussss
Mobile games kun je beter vermijden, maar dit is één van de uitzonderingen. Downwell is de afgelopen twee weken mijn verslaving geweest in de trein en op het toilet, en soms zelfs wanneer ik ook even op mijn PS4 of PC had kunnen spelen. Toffe retro roguelite met fantastische en simpele controls (een must op een telefoon) die verrassend diepgaand en soms intens moeilijk kan zijn. Zonder meer de beste action-based mobile game die ik ooit gespeeld heb en is makkelijk die kleine drie euro waard.

avatar van Animosh
Een erg vermakelijke roguelike inderdaad.

Wat dit spel verfrissend maakt is dat het zo verticaal is: je beweegt niet horizontaal maar verticaal door een level. Het duurt even voordat je daar aan gewend bent geraakt, maar na een tijdje zweef je combo's aaneenrijgend door de levels. Het tempo ligt zeer hoog, het is uitdagend en het spel is erg eerlijk. De vijanden hebben voorspelbare patronen en schade is altijd te voorkomen, al is dat uiteraard niet makkelijk.

Het is een behoorlijk kleinschalig spel: in vergelijking met The Binding of Isaac heeft het weinig content en variatie. En het roguelike-genre zal nooit helemaal het mijne zijn. Ik wil een baasgevecht kunnen oefenen, en iedere keer weer door de makkelijke levels moeten is niet mijn favoriete structuur.

Maar wat het doet, doet het erg goed, en een kleine 4* is het daarom zeker waard.

PS: met welke style speel jij, Marcellussss? Ik kies meestal uit gemakzucht de 6HP-stijl, maar ik heb geen idee of andere stijlen eigenlijk niet leuker of makkelijker zijn.

mister-fool
Simpel concept: haal de bodem van de well. Wat het toch bijzonder maakt, zijn de inhakende systemen. Voorbeeldje: als je weinig health hebt, kan het soms lonen om een wapen met een hartje te pakken, zelfs al is het wapen slechter. Ook krijg je soms een mooi samenspel tussen de power-ups die je kan kiezen aan het eind van een level. De leuke muziek is dan slechts een kers op de taart.

Ik snap dit spel niet, geraak maar zelden voorbij level 1-2. Wordt om de haverklap vanaf boven geraakt door die vogels die je achtervolgen na ze opgeschrikt te hebben. 't is me ook allemaal te chaotisch om te zien wat op mijn manneke afkomt. De power-ups zijn ook niet echt behulpzaam. Hoe maak je trouwens combo's?

mister-fool
Grovonion schreef:
Hoe maak je trouwens combo's?

Door te landen op bepaalde monsters (de kwallen en schildpadden bijvoorbeeld). Je kunt echter niet op de donkerrode vijanden landen. Na een combo van 8 krijg je extra gems, na een combo van 15 krijg je extra energie en na een combo van 25 krijg je een extra hartje.

Downwell is inderdaad wat chaotisch als je pas begint. Uiteindelijk wen je wel aan het ritme van dit spel.

avatar van Animosh
In het begin helpt het ook als je gewoon je tijd neemt. Voor combo's gaan komt later wel. Verder is het inderdaad vooral een kwestie van wennen, en oefening. Dit spel hoort uitdagend te zijn. En als ik het me goed herinner speel je na verloop van tijd een personage vrij met iets meer health. Dat hielp mij erg.

Animosh schreef:
In het begin helpt het ook als je gewoon je tijd neemt.
Maar die aanpak lijkt net met die opgeschrokken vogel niet te helpen, want die komt op mij af...

avatar van Animosh
Maar als je rustig wacht tot hij bij jou is kun je er zonder veel problemen bovenop springen, toch? Verder moet je misschien gewoon nog een beetje wennen aan het hoge tempo van het spel. In het begin ging het voor mij vaak ook erg snel, maar na verloop van tijd - als je de vijanden kent, de besturing beter beheerst en "verticaler" denkt - wen je daar vanzelf aan en stuiter je met gemak door de eerste levels heen.