Stupid Invaders (2001)

Macintosh / PC / Sega Dreamcast

Ontwikkeld door Xilam
Uitgegeven door Ubisoft

Vijf buitenaardse wezens, Bud, Candy, Etno, Gorgious en Stereo, komen terug van een gezellige picknick in de ruimte. Hun ruimteschip gaat echter kapot en ze zijn genoodzaakt een noodlanding te maken op planeet Aarde. Hier nemen ze hun intrek in een verlaten huis om de schade te herstellen. Helaas komt de gemene wetenschapper Sakarin achter hun schuilplaats en stuurt hij de gewetenloze premiejager Bolok op hun af, om ze te vangen. Hij wil ze namelijk graag onderzoeken in zijn lab. Jij speelt als al deze vijf Aliens, en helpt hun te ontsnappen aan Dr. Sakarin en zijn handlanger.

avatar van Mart
Heerlijke 3D adventure met geweldige humor en quotes ("You are going to die, and you're going to scream while you die, and then, you will be dead")! En de game is nog best moeilijk, ik heb er vaak een walkthrough bij nodig gehad. Toch heb ik mij prima vermaakt met deze game. Vooral een aanrader als je van Monkey Island en Grim Fandango houdt.

avatar van Justinx
Ja, dit is echt wel een mooie game. Zes jaar na verschijning is dit nog steeds een spel wat je af en toe nog wel eens uit de kast haalt. De humor is inderdaad de sterkste factor van deze game, maar ook de moeilijk en uitgewerkte dilemma's en verdere verhaallijnen zijn erg mooi verzonnen. Helaas loopt het spel bij een bepaald stuk in de game vast, wat heel jammer is en wat ervoor gezorgd heeft dat ik Stupid Invaders nooit heb kunnen uitspelen. Heel erg jammer. Ook ik heb vaak een walkthrough gebruikt voor dit spel, want sommige stukken waren inderdaad erg moeilijk. Maar humor blijft de sterkste factor van Stupid Invaders. Zo kan ik me ook nog de kerstman herinneren die vast zit in de schoorsteen en die je dan moet zien te bevrijden, maar dat net niet helemaal goed lukt. Resultaat: De kerstman is dood en is veranderd in een groen gelei-achtig spul. Zeker wel een 4* waard.

Ik heb een hele tijd gezocht naar deze game, maar met dank aan Squall Lionheart toch nog aan gekomen. Mijn verwachtingen waren na al die tijd hoog...

Ten eerste had ik de game lopen onder Vista. Het begon lekker, maar na een tijdje merkte ik onregelmatige vastlopers, ongeveer om de vijf minuten. Daarna op m'n oude XP-computer geprobeerd en daar deed hij probleemloos.

De game begint met een grappige cutscene. Mooie kleurrijke graphics die vandaag de dag nog steeds bij me in de smaak vallen. Wat meteen opvalt is de humor in het spel. Lekker droog, vaak flauw, maar soms regelmatig ook enorm leuk!

Je begint met het spelen met Bud, ook meteen de grappigste van het stel heb ik gemerkt. De controls zijn gemakkelijk, maar werkte lang niet altijd. Inventory openen met de spatiebalk is irritant en misschien ligt het aan het nieuwere systeem, maar het spel registreerde vaak mijn muisklikken niet. Enorm frustrerend. Al met al was ik verrast door de leuke omgevingen en dialogen.

De game is verder doorspekt met droge momenten, leuke dialogen en soms moeilijke puzzels. Helaas moet ik na het uitspelen van de game concluderen dat het begin van het spel eigenlijk ook het hoogtepunt is. Steeds verder in het spel worden de levels en puzzels iets saaier. Dieptepunt is het doolhof. Ik snap nog steeds niet waarom men deze dingen in dit soort games stopt. Vooral als er geen enkele aanwijzing is hoe je hem moet doorlopen. Enorm tijd verspillend en een walkthrough is dan aan te raden. Daarna nog een enorme blunder. Een cutscene van ongeveer vijf minuten waarin je een slak ziet kruipen. Dat was het. Het past wel een beetje in de stijl van het spel, lekker droog, maar dit was wel erg overdreven. Het einde is ook niet zo bijzonder.

Toch nog wel een leuke game, maar geen topper zoals ik toch wel een beetje had verwacht.