Shadow Blade (2015)

Alternatieve titel: Shadow Blade: Reload

Macintosh / PC / PlayStation 4 / PlayStation Vita / Xbox One / Nintendo Wii U / Nintendo Switch / Android / Apple iOS
Action / Platform

Ontwikkeld door Dead Mage
Uitgegeven door Dead Mage en Crescent Moon

Shadow Blade: Reload is een actie-platformer die plaatsvindt in een duistere wereld waar de oude lessen van ninja's en samoerai met elkaar in conflict komen in een modern landschap. Sprint door levels heen die gevuld zijn met vallen en schakel de vijanden die je op je weg treft uit zonder enige aarzeling.

avatar van Animosh
Een vermakelijke en snelle, maar ook enigszins beperkte actie-platformer.

Het verhaal heeft weinig om handen. Je speelt als Shadow, een ninja wiens clan aangevallen wordt door andere clans. De leider van jouw clan - en jouw leermeester - wordt gevangen genomen, en aan jou is vervolgens de taak om je leider weer te bevrijden en wraak te nemen op de vijandige clans.

Weinig enerverend allemaal, maar het spel draait om de gameplay, niet om het plot. En die is best fijn. Het spel heeft weinig variatie (een klein aantal soorten vijanden en platformer-obstakels) en is weinig origineel, maar desondanks heb ik me er prima mee vermaakt. De besturing werkt meestal goed (je komt alleen wat moeilijk van muren los) en de vijanden en obstakels zijn bevredigend om te overwinnen, maar bovenal is het spel heerlijk snel. Je wordt aangemoedigd om door het spel heen te razen, en daar ben ik een grote liefhebber van. En de speelduur is - aangevuld met de hogere moeilijkheidsgraden - adequaat (zo'n 10 uur). Het spel had misschien wel iets uitdagender gemogen (zelfs op de hoogste moeilijkheidsgraad kwam ik zelden in problemen), maar dat zou waarschijnlijk enigszins ten koste gegaan zijn van de snelheid.

Shadow Blade: Reload is een kleinschalig spel, en dat merk je in het gebrek aan variatie, originaliteit en inhoud. Het spel heeft bovendien een aantal bugs (al zijn de grote er wel uit volgens mij), en de achievements zijn niet optimaal gekozen (waarom zou je bijvoorbeeld een tijd-doel instellen maar geen achievement maken voor het halen van dat doel in alle levels?). Voor platformer-enthousiasten als ik is dit spel een aanrader, maar voor anderen zijn er betere games te vinden. 3.75*

avatar van Eraser2
De laatste jaren kom ik erachter dat dit toch wel echt mijn type games zijn. Lekkere vlugge platformers met in ieder level een aantal collectibles.
Deze Shadow Blade levert wat dat betreft wel de kwaliteit dit ik zoek in dit soort spelletjes. De controls zijn haarfijn en het hele ninja stijltje is tof uitgewerkt. De algehele game is helaas wel wat makkelijk en mijn eerste playthrough duurde slechts 3 uurtjes. Opzich nog wel zat replay waarde in de vorm van hogere moeilijkheidsgraden en challenges.

Erg leuk!