Mute Crimson (2011)

Macintosh / PC / Xbox 360
Action / Platform

Ontwikkeld door Iced Lizard
Uitgegeven door Iced Lizard

In Mute Crimson speel je als een ninja die de Aarde probeert te redden van een demonische invasie. In dit avontuur moet je muren beklimmen, vijanden uitschakelen, moeilijke platformsequenties overbruggen en meedogenloze bazen verslaan.

avatar van Animosh
Mijn ding.

Mute Crimson+ is geen bijzondere platformer. Er zit weinig originaliteit in: je vecht tegen eendimensionale, nogal statische vijanden die zelden aanvoelen als meer dan levelvulling, en het platformen is weinig creatief. Lasers, spikes, projectielen, double jumps, muren die je moet beklimmen ... het hele standaardrepetoire komt voorbij, en in die zin voegt het spel weinig toe aan al bestaande games. De besturing is bovendien niet altijd even aangenaam: je blijft bijvoorbeeld veel te lang plakken aan muren, wat niet ideaal is als snelheid vereist is om in leven te blijven (en dat is het soms).

Desondanks heb ik me echter prima met Mute Crimson+ vermaakt. Platformen blijf ik geweldig vinden, en de moeilijkheidsgraad van het spel ligt lekker hoog. Soms is het spel een beetje ergerlijk (als een munt - een extra item dat je kunt verzamelen - ver van een checkpoint af ligt bijvoorbeeld, waardoor je een flink stuk terug wordt geworpen als je bij dat moeilijke segment sterft - en dat doe je), maar over het algemeen is het uitdagingsniveau hoog, maar niet onaangenaam hoog. En de speelduur is nog best oké: 4-5 uur afhankelijk van je capaciteiten en of je alle munten wil pakken (en er zijn ook nog extra modes).

Origineel en uitzonderlijk is het kortom allemaal niet, wel voer voor platformerfans als ik. Een dikke 3.5*