Metal Slug X (1999)

Android / Apple iOS / Arcade / Neo Geo Advanced Entertainment System / Nintendo Wii / PC / PlayStation / PlayStation 2 / PlayStation Portable / Nintendo Switch

Ontwikkeld door SNK en Nazca
Uitgegeven door SNK

Generaal Morden is terug met zijn leger en hij vastbesloten om de wereld over te nemen. Het is opnieuw aan de Peregrine Falcon om de wereld te redden.

avatar van Animosh
Iets minder dan Metal Slug 3.

Voor het grootste deel verschillen de twee spellen amper van elkaar (al heb ik beide spellen eigenlijk misschien te weinig gespeeld om de subtiele verschillen te kunnen waarderen): het zijn beide over the top shooters met ongecompliceerde actie, met veel ontploffingen en veel vijanden; het spel bestaat uit een aantal korte levels (zes dit keer), en het doel is niet zozeer om de levels te halen (in de standaardinstelling heb je oneindig veel credits), maar om de levels te halen met een zo hoog mogelijke score; het zit vol met idiote humor; en de muziek is helaas wederom erg slecht (jazz in een hectisch actiespel ... really?).

Metal Slug 3 heeft echter twee voordelen boven dit spel. Ten eerste is het langer: het totale spel duurt langer en levels hebben meer zijwegen, waardoor het meer herspeelwaarde heeft. En ten tweede heeft Metal Slug 3 een level dat echt boven de rest uitspringt: het laatste level, dat enorm lang (voor een MS-spel) en zeer gevarieerd is (met oa een shmup-stuk). Bij Metal Slug X is zo'n level, een level dat echt indruk maakt, er niet. Metal Slug X voelt in het algemeen bovendien iets minder gevarieerd, afgewerkt en uitgebreid aan dan MS3, maar misschien herinner ik me dat spel te positief.

Metal Slug X is kortom weer een solide MS-spel, dat liefhebbers van komische, hectische 2D-actie absoluut zal aanspreken. Maar als je slechts één MS-spel wil proberen kun je mijns inziens beter voor MS3 gaan. 3.5*

(Het is trouwens jammer dat ik deze spellen niet in mijn jeugd gespeeld heb. Dit soort spellen zijn waarschijnlijk het leukste als je ze voor de TV speelt met een vriend en ook echt voor highscores gaat.)