Metal Slug X (1999)

Android / Apple iOS / Arcade / Neo Geo Advanced Entertainment System / Nintendo Wii / PC / PlayStation / PlayStation 2 / PlayStation Portable / Nintendo Switch

Ontwikkeld door SNK en Nazca
Uitgegeven door SNK

Generaal Morden is terug met zijn leger en hij vastbesloten om de wereld over te nemen. Het is opnieuw aan de Peregrine Falcon om de wereld te redden.

avatar van Brain Stew
Mijn favoriet uit de toch al geniale Metal Slug reeks. Eigenlijk een ge-update versie van MS2. Nieuwe wapens en vijanden die het je soms behoorlijk moeilijk maken. Ook kleine details zoals verandering van dag en nacht zijn veranderd.

Ook erg leuk om dit met twee spelers te doen. De tweede speler kan elk moment inspringen door op de startknop te drukken. Wat hulp is nooit weg bij dit spel.

kiriyama
Overbodig deel aangezien er té weinig nieuwe dingen zijn om een heel nieuw deel te rechtvaardigen. Net als deeltje 2 weer erg vermakelijk maar je kan dat tweede deel dan ook net zo goed eens herspelen. Voor 95% dezelfde ervaring.

3.5* Halfje aftrek voor de gemakzuchtigheid.

avatar van Onderhond
Maar waarom zou je deel 2 spelen, als je daarmee die extra 5% mist? Komt ook wel omdat ik deze games nooit echt moeten kopen heb, maar vind dit toch het ultieme deel, en daarmee ook het beste.

kiriyama
Omdat die 5% weinig tot niets toevoegd en niet direct beter is. Er zijn een paar nieuwe (niet direct bijzondere) wapens waar ik prima zonder zou kunnen en de verschillen tussen dag en nacht maken ook niets uit. Enige postitieve is dat de achtergronden er nog (net) wat beter uitzagen, al haalde die ook vrijwel nooit het niveau van deel 3.

avatar van Animosh
Iets minder dan Metal Slug 3.

Voor het grootste deel verschillen de twee spellen amper van elkaar (al heb ik beide spellen eigenlijk misschien te weinig gespeeld om de subtiele verschillen te kunnen waarderen): het zijn beide over the top shooters met ongecompliceerde actie, met veel ontploffingen en veel vijanden; het spel bestaat uit een aantal korte levels (zes dit keer), en het doel is niet zozeer om de levels te halen (in de standaardinstelling heb je oneindig veel credits), maar om de levels te halen met een zo hoog mogelijke score; het zit vol met idiote humor; en de muziek is helaas wederom erg slecht (jazz in een hectisch actiespel ... really?).

Metal Slug 3 heeft echter twee voordelen boven dit spel. Ten eerste is het langer: het totale spel duurt langer en levels hebben meer zijwegen, waardoor het meer herspeelwaarde heeft. En ten tweede heeft Metal Slug 3 een level dat echt boven de rest uitspringt: het laatste level, dat enorm lang (voor een MS-spel) en zeer gevarieerd is (met oa een shmup-stuk). Bij Metal Slug X is zo'n level, een level dat echt indruk maakt, er niet. Metal Slug X voelt in het algemeen bovendien iets minder gevarieerd, afgewerkt en uitgebreid aan dan MS3, maar misschien herinner ik me dat spel te positief.

Metal Slug X is kortom weer een solide MS-spel, dat liefhebbers van komische, hectische 2D-actie absoluut zal aanspreken. Maar als je slechts één MS-spel wil proberen kun je mijns inziens beter voor MS3 gaan. 3.5*

(Het is trouwens jammer dat ik deze spellen niet in mijn jeugd gespeeld heb. Dit soort spellen zijn waarschijnlijk het leukste als je ze voor de TV speelt met een vriend en ook echt voor highscores gaat.)