Actual Sunlight (2014)

PC / PlayStation Vita

Ontwikkeld door Will O'Neill
Uitgegeven door Will O'Neill

Stap in de schoenen van Evan Winter, een mid-dertiger die te kampen heeft met depressies en moeite heeft met zijn gewicht. De game biedt, middels een stukje zwarte humor, een kijkje in zijn dagelijkse leven, welke vol zit met moeilijke en eenzame momenten.

Een spel kan ik dit niet echt noemen, ik zie het wel als een interessant experiment, dat ik graag heb doorlopen.
Het heeft wel gelijkenissen met een walking sim/visual novel, maar met slechts 1 uur speelduur qualificeert
het zich in mijn ogen eerder als een (inter)actief essay over depressie en de zin van het leven.

Wat betreft het verhaal, je kunt dit in flarden volgen door alle objecten aan te klikken en dan door een paar alinea's tekst klikken.
De verhaal-fragmenten vertellen dan in een Coupland/beetje Hornby achtige stijl wat er op dat ogenblik door de protagonist zijn gedachtes kronkelt. Waaronder hypotetische discussies met een psychiater, inzichten in zijn relaties met kollega's of gedachten die bij hem opkomen in contact met willekeurige personen op straat of in de tram.

Ik vermoed dat ikzelf niet depressief ben, toch kan ik me in veel van de fragmenten vinden.
Elementen die hij aanhaalt over de zin van het leven, werk, liefde zijn soms treffend vertelt.
Ik denk persoonlijk dat nog altijd veel mensen depressie zien als een veredelde eerste-wereld fenomeen, en niet als een psychische stoornis.
Net zoals ik heeft de protagonist eigenlijk alles om een gezond en gelukkig leven te leiden.
Maar het scheelt aan hemzelf waarom het niet zo is. Hij geraakt in een spiraal van negatieve emoties en laat zich hierin meeslepen zonder een uitweg te vinden.

Toch gaat het "spel" in de scheef wat betreft aanpak. In plaats van uitzichten te bieden en eventueel
verschillende uitkomsten, leidt het verhaal je slechts in 1 richting, en 1 mogelijke uitkomst.
Dat is te simpel, en gezien de status van de persoon zeker niet de enige,
in mijn ogen zelfs veel te overdreven, uitkomst.

Is het toch aan te raden? Ik denk het wel, want ook al is de aanpak niet helemaal overtuigend.
Het is slechts een korte ervaring en bovendien door velen met een PS+ account toch al gratis te beleven.
Als je openstaat voor een simpel verhaal over de onzin van het even, niet afkerig bent van een beetje te drammige proza en een uurtje over hebt dan is het de moeite.