Guitar Hero II (2006)

PlayStation 2 / Xbox 360
Music

Ontwikkeld door Harmonix
Uitgegeven door RedOctane

Guitar Hero II is de opvolger van de zeer succesvolle muziekgame Guitar Hero. Deze game laat je in de rol kruipen van een rockster. Neem de bijgeleverde gitaar in je hand en speel met de muziek mee. Dit nieuwe deel in de serie komt met ruim 55 nieuwe nummers en bevat meerdere muziekgenres: klassieke rock, moderne rock, metal, heavy metal en meer. Ook heeft Guitar Hero II nieuwe speelmodi, waaronder een coöperative multiplayermodus. Hierin zul je samen goed moeten spelen om een rockster te worden.

avatar van Mart
Véél minder dan deel 1 imo. De nummers in deel 1 waren veel beter. En de nummers die goed zijn, zijn meestal nogal matig gecovered. Neem nou Killing In The Name Of, de zanger mist de kracht in zijn stem, het "Fuck You"-gedeelte is weggeknipt en de gitaarsolo herken ik totáál niet terug. Maargoed, voor de rest wel een goede game.

avatar van Metalfist
Aaah Free Bird (droomt rustig weg naar die mooie winterdagen wanneer je dagenlang zat te gamen omdat het buiten te koud was...)

avatar van gemaster
In het eerste deel werd nog bij wijze van grap gezegd tijdens een laadscherm: 'relax, it's not Freebird'. En toen zat ie er in deeltje 2 ineens wel in.

Eigenlijk natuurlijk precies dezelfde game als deel 1, alleen met andere nummers. Gelukkig zijn de nummers weer goed gekozen. Ik werd helemaal gek toen ik 'Search & Destroy' van The Stooges mocht spelen. Helaas is de coverversie een beetje tam vergeleken met het origneel.

avatar van Justinx
Guitar Hero, wat een ervaring. Ik weet nog wel een paar jaar geleden dat ik voor het eerst de plastic gitaar ter hande nam en de stekker ''erin plugde'' als een echte rocklegende - ja, ook rocklegende's hebben hun eigen manier van pluggen. Ik wist nog toen ik mijn eerste liedje speelde. Dat moet waarschijnlijk I Love Rock 'N Roll van Joan Jett & The Blackhearts, een nummer die in den treure is blijven hangen. Ik speelde destijds op de makkelijkste mode, gezien je eerst je vingers moet trainen voordat je over kan gaan op het echte werk. Weken, zo niet maanden, zo niet een jaar gingen voorbij aan het trainen voor mijn grote concert. Het concert die pas in deel twee eigenlijk kwam. Mijn oude gitaar was versleten (lees: ontploft bij Cowboys from Hell) en de tijd was aangebroken voor een mooie rode. Geen lelijke stickers dit keer, maar een mooi gepolijste rode Gibson. Nou moet ik serieus vertellen dat het verschil tussen beide controllers inclusief de integratie met het spel zelf duidelijk voelbaar is. De knopjes drukken wat lekkerder weg, maar de grootste vooruitgang was de verbeterde interactiviteit tussen gitaar en spel. Het voelde allemaal nog lekkerder aan. Met vol vertrouwe stortte ik me in hardmode op het eerste nummer uit de game Shout at the Devil van Mötley Crüe. Al snel zakte mijn vertrouwen tot onder mijn gitaar en wist uiteindelijk met moeite en veel oefenen toch de vijf sterren binnen te halen (doe je het, dan moet je het goed doen). Pas daarna kreeg ik er weer techniek in en nummer na nummer speelde ik uit met vijf sterren. Tot ergens ver halverwege is het in ieder geval voor mij onmogelijk geworden om vijf sterren te halen, al helemaal bij achterlijk moeilijke nummers als Madhouse van Anthrax, Laid to Rest van Lamb of God en inderdaad Free Bird van Lynyrd Skynyrd. Uiteindelijk heb ik gewoon de nummers uitgespeeld met minder sterren en me vervolgens gewaagd aan Expert. Meer woorden zal ik er niet aan vuil maken...

Dit spel is en blijft een geniale vondst van Harmonix. Van zowel Guitar Hero I als II heb ik erg genoten. Ik kan helemaal niet wachten op Guitar Hero 3, laat staan op de toekomstige Rock Band. Daar schijn je echt te kunnen jammen, iets wat ik bij iedere Guitar Hero echt heb gemist. Het zal niet goedkoop worden, maar voor goede games heb ik wat over. Voor deze game een dikke 5*, 0.5* beter dan haar voorganger puur omdat deze game bij vlagen iets beter is uitgewerkt dan GH 1. Desnietaltemin beide games die je gespeeld moet hebben!

avatar van Iron Rose
Heb deze een aantal maanden geleden aangeschaft op de 360. Daarvoor had ik er echt zo lang naar uitgekeken. En ja, toen viel die toch wel even tegen. Het idee is erg leuk en erg goed uitgewerkt. Toch mis ik gewoon iets. Ten eerste vind ik het al frustrend moeilijk. Ik heb nu alles op medium (met heel veel moeite) uitgespeeld en ik ga niet eens beginnen aan hard of expert want dan weet ik nu al dat straks of mn gitaar of mn xbox 360 door het raam gaat (waarschijnlijk alle twee). Ik heb ook niet echt de behoefte om verder te gaan. De nummers die er op staan zijn voor het grootste gedeelte wel vet (a7x, iron maiden, pearl jam, GNR, megadeth) maar op een gegeven moment heb je ze ook wel gehoord. Ook vind ik het erg jammer dat 95% van de nummers gecoverd zijn. The trooper zonder Bruce Dickinson en Sweet Child o mine zonder Axl is als een chocolade taart zonder chocolade.

Ik mis ook een soort storyline of iets wat je extra kan doen ofzo. Ja het is een beetje moeilijk uit te leggen. Ik heb nu (na het uitspelen van medium) geen doel minder in het spel. Hierdoor vind ik Guitar Hero II leuk om heel af en toe even te spelen maar het is niet het grootse spel geworden dat ik had verwacht: 3*

Iron Rose schreef:

Mee eens, vooral Killing In The Name (van Rage Against the Machine) of is echt zó verkracht....

avatar van Iron Rose
Mart schreef:

Ja daar wordt ''fuck you i won't do what you tell me'' toch door iets vervangen; het woordje fuck dan.

Iron Rose schreef:

Klopt... En niet alleen dat zuigt aan de cover, maar ook de gitaarsolo. Herken ik in de cover echt totáál niet terug!

KW2
Het "fuck-you" gedeelte van Killing in the name of is vervangen door een afwisseling van "Now you do what they told ya" en "Now you're under control" ... gewoon de interlude dus..

KW2 schreef:

Als je het nummer niet kent, zou je niet beter weten... *kuch*

avatar van basik
Tot nu toe alleen maar positieve reacties gehoord over deze game. Wil hem misschien ook nog es aanschaffen alleen is de prijs nog aan de hoge kant. Ben ook bang dat die niet gauw veranderd ivb met het materiaal je erbij mee krijgt. Mja volgens mij is dit toch wel één van de beste gezelschapspellen nu op de markt. Tevens goeie concurrent voor de Wii games.

gerwinf
Wat nadelen dan:
- De downloads (de extra nummers) zijn te duur. 500 points voor 3 nummers.
- Persoonlijk vindt ik de hard difficulty nummers TE moeilijk, kan er maar een paar redelijk spelen. Had iets mindere moeilijke overgang kunnen zijn van Medium naar Hard.
- Als niet metal liefhebber hadden er wel iets minder "rag-nummers" in gemogen. Geef mij maar (iets) rustigere nummers zoals Carry on Wayward Son en Gemini van Brian Kahanek.

gerwinf schreef:
Wat nadelen dan:
- De downloads (de extra nummers) zijn te duur. 500 points voor 3 nummers.

Als ik zo vriendelijk mag zijn je argmenten te weerleggen :
Ik ben het inderdaad met je eens dat de nummers die je kunt kopen best wel duur zijn, hoewel anderszijds je niet mag klagen gezien mijn Playstation versie niet eens die mogelijkheid biedt. Overigens vind ik het normale aanbod van deze Guitar Hero best wel goed (met alle nummers die je kunt kopen in de shop van dit spel zelf). Dan kom ik meteen terug op de wat hardere nummers die dit spel bevat. Hier moet ik je dan enigszins gelijk in geven, hoewel ik me er nooit aan heb geergerd. Deel een had inderdaad nog een fijne afwisseling tussen softe pop/rock nummers en harde metal nummers. Deel 1 had inderdaad een fijnere soundtrack, hoewel ook deel twee haar mannetje staat. Niets waar ik persoonlijk over zou klagen. Ook de besturing van dit tweede deel vind ik toch een (welliswaar kleine) stap vooruit. De knopjes liggen toch net iets lekkerder in de vingers en ook is de algemene besturing (gitaar - spel) toch zeker wel iets beter geweest. Iets minder lag ofzo, ik weet het niet te verklaren. Dat maakt het spel naar mijn mening iets makkelijker, maar op Hard blijft het in sommige opzichten wel eens pittig. Maar dat neemt niet weg dat het onmogelijk is, want na goed oefenen lukt het prima (oke, ik heb hier erg veel tijd in moeten steken, maar als het je lukt is het des te geweldiger). Ja, dit spel blijft echt een geniale vondst.

Ik vind het een héél leuk spel. Ik speel het bij een vriend, bak er zelf niks van Maar als je hem dan bezig ziet Dat is gewoon prachtig ^^ Ook nog leuke meezing liedjes, dus ik zit daar wel lekker ^^

avatar van basik
Ik denk dat ik wacht tot oktober dan komt namelijk deel 3 uit met een verbeterde versie van de xbox 360 gitaar.

avatar van Tha)Sven
Halve ster verhoogd naar 4 sterren omdat het toch een heerlijke game blijft, vooral om eventjes te rocken

Inderdaad een heerlijke game, altijd leuk voor tussendoor. Verveelt bijna nooit. Simpelweg geweldig.

Hoe unlock je die encore nummers? :S Lukt mij niet.

avatar van rpger
Ik snap echt niet wat mensen hier nou leuk aan vinden. Als mensen al die uren die ze aan dit spel zouden besteden een echte gitaar zouden pakken zouden ze het zo leren. Neem van mij aan, dat is veel toffer dan met een stukje plastic in je handen mee staan te raggen met een paar virtuele poppetjes.

avatar van gemaster
Bij een echte gitaar begin je met 2 noten. Bij Guitar Hero kun je gelijk Ziggy Stardust spelen. Is natuurlijk wel een stukje leuker.

avatar van Princess Piranha
rpger schreef:

Nou.... bij sommige duurt het wat langer dan een paar uurtjes. Ik zit nu al iets van een jaar op gitaarles, maar het lukt gewoon niet echt heel erg goed. Vooral het overstappen van akkoorden. (Heb ook kleine vingers, dus dan wordt het soms nog iets lastiger)

Maar goed, je hebt wel gelijk eigenlijk. Echt gitaar spelen is en blijft erg vet. Geeft een veel beter gevoel dan dat kleine plastic gitaartje

(Ondanks dat blijft Guitar Hero toch erg leuk )

rpger schreef:

Maar natuurlijk is het spelen van een echte gitaar velen malen toffer dan een plastic gitaartje, maar dit is ook erg tof. Het enige probleem wat ik met deze game had was de overgang van medium/hard die nogal groot is waardoor het echt retemoeilijk wordt ineens, mede dankzij de oranje knop die er ook nog eens bij komt.

60 euro inclusief gitaar bij www.xboxhome.nl

joeri592
ik ben van plan om het spel te kopen, ik heb ooit een keer gitar hero 3 legend of rock gespeeld bij een vriend op de wii, en daar is de gitaar draadloos, isdat bij gitar hero 2 ook zo bij de xbox 360

is de gitaar op de 360 draadloos

Bah ik haat dit. Nu ik gewend ben aan 3 is 2 ineens een stuk moeilijker, vooral hammerons en pulloffs willen niet meer lukken

avatar van Griekse God.
Bij 3 werden de HO/PO veel te makkelijk ja. Je kon gerust het ritme missen en toch werden de noten 'goed' gespeeld.

@rpger: juist als (bas)gitarist vind ik dit prachtig en diverse muzikanten om me heen vinden dit juist een leuke en inventieve game. Het is maar hoe je het bekijkt.