Planet Coaster (2016)

PC / Macintosh / PlayStation 4 / PlayStation 5 / Xbox One / Xbox Series X/S
Simulation

Ontwikkeld door Frontier
Uitgegeven door Frontier

Planet Coaster is de ultieme coaster-park simulatie. Met nieuwe intuïtieve tools, uitgebreide managementopties en een levendige omgeving. Elk park zal door de totale vrijheid van ontwerp uniek zijn. Tevens is er een multiplayer mode, waarmee creaties gedeeld kunnen worden en je elkaars parken kunt bezoeken.

avatar van Thomas83
Dit zou wel eens een heel serieuze concurrent van Rollercoaster Tycoon World kunnen worden. Wat er al is vrijgegeven ziet er goed uit. Veel aandacht voor details, zoals gewoon een must is bij dit soort spellen.

Nu die alpha gereleased is, is RCT World van de kaart gespeelt.

SouthParkFan
Ziet er inderdaad al goed uit. Rollercoaster Tycoon World's beta kreeg al slechte reviews, dus ik ben benieuwd.

Wat een heerlijke launchtrailer zeg. Komt morgen uit in de winkel en het ziet er echt als een hele waardige pretparkgame uit.

Planet Coaster: Official Launch Trailer - YouTube

Helaas kan ik dit niet draaien, wie weet volgend jaar. Ben wel benieuwd naar de recensies.

avatar van Dragonslayer
Ligt het aan mij of valt het aantal attracties en winkeltjes vies tegen?

avatar van Dragonslayer
Ok ik ga nu klinken als een zeurpiet.. maar ik heb voorlopig een refund aangevraagd. Het is gewoon niet helemaal waar ik op gehoopt had. Deels m'n eigen schuld, want ik vergelijk het veel te veel met Rollercoaster tycoon 1 t/m 3.

Zoals ik hieronder al zei, ik schrok een beetje van het feit dat er zo weinig attracties in het spel zitten. Verder mis ik ook het management aspect. Het lijkt erop dat de focus bijna volledig ligt op het bouwen van de achtbanen met de scenery erom heen. (dit is overigens wel allemaal top uitgewerkt). Maar voor mij niet de 38 euro waard.

Jouw woorden komen totaal niet overeen met bv deze review: http://frontpage.fok.nl/review/751887/1/1/50/planet-coaster.html

Daarbij, om na 1 of 2 dagen nou al een conclusie te trekken vind ik wel heel erg snel. Dan heb je de game nooit een kans gegeven.

avatar van TonyTHorror
En het is natuurlijk een kwestie van tijd voordat er tig nieuwe attracties en features worden gevoegd.

Heb hem vanmiddag aangeschaft. Eerste indruk is geweldig! Sinds RCT (1) niet meer zo'n gevoel gehad Nostalgisch, maar ook een droom die (denk ik) uitkomt; de ultieme park-builder.

Manny Calavera schreef:

Ehm...sorry maar zijn woorden komen EXACT overeen met wat er in die review die je aanhaalt ook al staat beschreven.

De mensen die hoopten dat Planet Coaster net zoveel uitdaging biedt in het managen zoals Rollercoaster Tycoon 1 en 2 deden (bij 3 vond ik het nogal meevallen), komen van een koude kermis thuis.

en

Rustigere attracties zoals een spookhuis, botsautootjes, gijbanen, minigolf, 3D-bioscopen en doolhoven (die toch tot het vaste repertoire behoorden van de RollerCoaster Tycoon-serie) ontbreken, en als ik een park wil bouwen dat gericht is op een breder publiek dan voel ik toch dat ik wat essentiële attracties mis.

Maar verder...ziet er wat mij betreft ook uitstekend uit. Helaas trekt mijn pc het niet anders haalde ik hem ook geheid in huis. En ik vermoed ook dat er in de toekomst nog wel een hoop extra zal worden toegevoegd. Voor mij is het voorlopig dus helaas (nou ja...niet echt helaas natuurlijk) even terug naar Roller Coaster Tycoon 3 als ik mijn theme park thrills ergens wil gaan halen.

Ben echter wel blij dat Planet Coaster er is en best positief wordt ontvangen en hoop dat dit genre ook weer een beetje een opleving mag doormaken.

Manny Calavera schreef:

Dat is helaas nodig want anders kan ik geen steam refund vragen. (ik heb nou eenmaal niet het geld van de wereld om elke keer 40-60 euro te betalen voor een game die ik na een paar uur zat ben)

Zoals Sinner ook al zegt, de 2 punten die voor mij cruciaal zijn worden in de review genoemd. Dit had ik ook al gelezen in reviews voor ik het spel kocht maar wilde het toch zelf ervaren voor de zekerheid.

Dragonslayer schreef:

Ah, werkt dat zo. Ik game al tig jaar niet meer op de pc en ken Steam ook niet, behalve van naam dan. Dan snap ik je wel ja. Dacht dat je de game gewoon terug naar de winkel had gebracht ofzo

Wat betreft de klachten, aantal attracties zal wel snel toenemen en wat managen van je park betreft, misschien had je er meer van verwacht, maar als ik zo de videoreviews zag lijkt het wel of je er behoorlijk veel kan doen qua inrichting, maar ook op het financiële vlak. Al heb jij de game gespeeld en ik niet, dus dat is ook maar een aanname van me. Blijf er wel bij dat 2 dagen te weinig is om een game als deze echt te doorgronden, maar als geld een issue is dan snap ik je actie wel.

Manny Calavera schreef:

Ik heb nog wel mijn twijfels over of we nog meer attracties gaan zien. En dan bedoel ik niet DLC. Mocht het inderdaad zo zijn dat we nog een flinke lading attracties er gratis bij krijgen dan vind ik het jammer dat de developers daar nog niets van bekend hebben gemaakt.

Wat betreft het managen... ik had het verkeerd verwoord. Zoals in andere reviews te lezen is biedt het tot zo ver nog weinig uitdaging. Ik zou graag weer dat gevoel uit RCT1 terug willen krijgen.. waar het nagelbijten was om een bepaalde hoeveelheid bezoekers in je park zien te krijgen voordat de tijd op was.

Dragonslayer schreef:

Ik heb tig jaar RCT1 gespeeld, maar dat beeld romantiseer je een beetje. Daar was het echt niet zo lastig om de meeste doelstellingen te halen, helemaal niet als ze over bezoekersaantallen gingen. Park stroomde vaak vol met een paar rollercoasters en wat klein spul.

avatar van Maiky
Het is lang geleden dat ik een (pretpark)sim heb gespeeld. De laatste keer moet Theme Park World zijn geweest, en dat is alweer een kleine 20 (!) jaar geleden. Godsámme wat voel ik me opeens oud zeg. Met Theme Park World heb ik me indertijd enorm vermaakt, en Planet Coaster leek me een heel aardige update.

En hij valt beslist niet tegen. Presentatie is heerlijk overzichtelijk, en al vanaf het laadscherm komt de feel good vibe je tegemoet met vrolijke muziek en fijne kleuren. Je hebt de keuze uit drie speelmodi: in Career Mode moet je doelstellingen behalen in een al bestaand park, de sandbox geeft je ongelimiteerd geld en alle attracties en props waarmee je helemaal los kunt gaan, en in de Challenge Mode begin je from scratch aan een park en moet je de geldstromen in de gaten houden, je bezoekers en werknemers tevreden houden en onderzoek doen naar nieuwe attracties. Career Mode vind ik (nog) niet zo interessant, en in de Challenge Mode kreeg ik maar geen winstgevend park van de grond. De échte lol valt voor mij vooral te behalen in de sandbox mode - daarin heb ik al een ontzettend gezellig park gebouwd, al zeg ik het zelf.

Het valt mij echt niet tegen dat er een 'beperkt' aantal attracties voorhanden is. In mijn ogen zijn het er voldoende. Je kunt alleen zoveel meer dan alleen attracties in je park plaatsen: decoratieve huisjes, verschillende soorten bomen en struiken, kleine props als (bloem)potten en vazen, grote props als draken of piratenschepen... Er is zo ontzettend veel beschikbaar om je park mee aan te kleden. Je kunt het terrein verhogen, verlagen, kanalen en meren aanleggen. Daarnaast kun je zelf achtbanen én gebouwen ontwerpen. Hoe flexibel Planet Coaster werkelijk is kun je zien op Youtube. Vind je het lege veld waar jij je pretpark in gaat planten al intimiderend? Wacht maar tot je de Death Star rollercoaster hebt gezien. De prachtparken waarmee sommige spelers mee komen aanzetten zijn bij vlagen erg indrukwekkend: daar steekt mijn Walt Maiky World maar schril bij af.

Planet Coaster komt wel met een paar héle kleine minpuntjes. Zo is de cameravoering soms eigenwijs en onhandig. Ik zag regelmatig op Youtube dat meer mensen er soms mee liepen te klooien. Het drukt de pret niet, overigens. Het is alleen even een kanttekening. In de Challenge Mode kreeg ik trouwens al snel gedoe met vele bezoekers die vonden dat de wachttijden te lang duurden, zelfs wanneer er nog geen twintig man in de rij stonden. Ook vonden ze attracties wel érg snel verouderen. Maar misschien dat dat juist de uitdaging is voor simfanaten. Iedereen is immers weer ergens anders goed in. Als jij mij een revolver, een submachine gun en wat handgranaten geeft, en je laat wat demonen in het park los, dan maai ik ze allemaal met het grootste gemak neer. Maar ja. Daar zijn sims niet voor.

Voor de liefhebber van (pretpark)sims lijkt me dit de ideale game. Ik heb zelf weinig vergelijkingsmateriaal, aangezien ik de afgelopen twee decennia amper een sim heb aangeraakt, dus wellicht moet je dit met een korreltje zout nemen. Maar ik ben wél zo helder van geest om te zien dat Planet Coaster voor ieder wat wils biedt: of je nou een pretpark met je eigen boerenverstand aan elkaar wilt knutselen of meteen gaat voor iets ambitieuzer: het kan allemaal. Mensen die creatief willen zijn kunnen dit blind (of in ieder geval op basis van mijn recensie) aanschaffen. De ervaren sim-speler raad ik aan te wachten tot er recensies verschijnen die wat dieper op de serieuzere aspecten van de game ingaan.

avatar van Thomas83
Ja, die Death Star zag ik ook al op Youtube. En eerder al het begin van een Harry Potter-pretpark met Hogwarts en Hogsmeade. Ongelofelijk wat mensen kunnen bouwen. En het zegt veel over het spel dat het je de middelen biedt.

Van wat ik heb gelezen is het spel vrij makkelijk, maar zou kunnen dat de moeilijkheidsgraad later omhoog is geschroefd. Voor mij zou het op zich niet zo uitmaken, ik speel zo'n spel vooral voor het ontwerpen van het park, maar voor echte hardcore simmers is het misschien jammer. Al hoor je over Cities: Skylines ook relatief weinig klachten.