Fire Emblem Fates: Birthright (2015)

Alternatieve titel: Fire Emblem If: Byakuya Oukoku

Nintendo 3DS
single player / online

Ontwikkeld door Intelligent Systems

Twee koninkrijken staan op de rand van oorlog en jij moet bepalen welke kant je kiest. Als een Hoshidan-prins die is grootgebracht aan het hof van Nohrian, word je verscheurd tussen twee families. Het pad dat je kiest, bepaalt het lot dat je te wachten staat en welk leger je moet aanvoeren. Geef de juiste bevelen en smeed sterke familie- en vriendschapsbanden in deze ambitieuze turn-based strategiegame. Voor het eerst is de avatar die je zelf hebt samengesteld, de held van het verhaal. Kies bondgenoten die elkaar in het gevecht kunnen helpen. Het vormen van banden is essentieel. Hoe meer je bondgenoten met elkaar verbonden zijn, hoe beter ze samen zullen vechten.

Sinds de nintendo-direct is bekend dat er een special edition van deze samen met conquest ook in Europa verschijnt. Ben dan ook sindsdien overal uitkijk aan het houden naar deze editie. Vandaag verscheen de versie op gamemania en was direct uitverkocht. Hoe dat kan vroeg ik me natuurlijk direct af, en wat blijkt. Mensen die beide versies al sinds September vorig jaar hebben voorbesteld krijgen voorrang. Je kunt nu zeggen, dat lijkt fair, maar ik snap hier helemaal niks van. De voorraad is zo beperkt dat er dus geen meer overblijven voor normale bestellingen.

1) waarom brengt Nintendo een versie die zonder twijfel goed verkoopt zodanig gelimiteerd uit?
2) Hoe kan iemand in gods naam weten dat hij beide normale versies moet bestellen om ooit in de toekomst een kans te maken op de special edition.

Ik vind dit erg frustrerend en weeral een teken dat de hele games-industrie verder naar mogelijkheden zoekt klanten te kl0ten.

Wat vinden jullie hiervan?

avatar van solidKevin
Nintendo weet al jaren niet wat de fans echt willen. Kijk maar naar de Amiibo's. Meer dan de helft is zelfs nu niet eens fatsoenlijk verkrijgbaar. Ze onderschatten constant de populariteit van hun eigen spullen. Het probleem is gewoon dat Nintendo constant achter de feiten aanloopt en eigenlijk altijd te laat is op elk feestje van de afgelopen tijd.

Neem bijvoorbeeld de Wii U. die is nooit echt van de grond gekomen. Voor third-party developers is het platform niet interessant, waardoor er alleen games van Nintendo op uitkomen. Veel games zijn leuk, maar dan kom ik toch weer terug op het feit dat Nintendo niet goed weet wat de fans willen. Waar is bijvoorbeeld F-Zero of een nieuwe (fatsoenlijke) Metroid? Ik ben een groot fan van de Japanners, maar ze moeten echt iets doen aan de bedrijfsvoering. Dit is dan ook de reden dat je van die praktijken krijgt, zoals bij jouw bestelling. Ik zou gewoon even zoeken op internet naar de special edition. Er is vast wel een aanbieder die er nog wel een heeft liggen .

solidKevin schreef:
Dat zal wel lukken, zodra de versie verschijnt in Mei, maar tegen welke prijs? De Amerikaanse versie vind je op ebay vanaf 200$, 3 keer zo veel als de oorspronkelijke prijs.

avatar van solidKevin
Als de oplage net zo gelimiteerd is als de Amiibo's dan zal het inderdaad lastig worden Grovonion. Er zijn echter veel winkels, dus er is er vast wel een die hem over een tijdje voor schappelijke prijs verkoopt.

Gamemania = nope, Bol.com = nope, nedgame.nl = nope (gisteren uitverkocht in 1 uur naar eigen zeggen, terwijl ik er gisteren verschillende keren op zoek was), amazon.de = nope.

Welke andere opties zijn er?

avatar van solidKevin
Hmmm hij is echt overal weg inderdaad. Zelfs winkels in de VS hebben hem niet meer. Het enige wat er is, zijn inderdaad die belachelijke prijzen van + 200 euro. Ben je uiteindelijk goedkoper uit als je ze beide apart koopt.

Probleem is niet dat het overal weg is, op de meeste plaatsen is hij nooit beschikbaar geweest sinds de aankondiging. Gamemania geeft openlijk toe dat ze niks te koop aanbieden. Nedgame beweert dat ze na 1 uur waren uitverkocht, iets dat ik niet geloof. En op amazon is het al uitverkocht sinds de aankondiging. Eerste vermoeden was dat het een plaatshouder was, maar daar begin ik aan te twijfelen...

Ik vind het een bijzonder zure zaak voor wat mij betreft de voornaamste titel van het jaar is. Ik heb iedere dag meermaals 3-4 webshops gechecked en ben zelfs gisteren nog in de Gamemania geweest om te checken of er al iets bekend is (antwoord gisteren: helemaal niets over bekend) - en vanochtend om 9 toen ik alles terug nakeek stond het letterlijk overal inderdaad op uitverkocht. Ook de uitreden van 'we nemen eerst contact op met mensen die de 'normale editie al op pre-order hebben' vind ik complete onzin. Ik heb in de eerste plaats geen pre-order geplaatst omdat ik aan het wachten was op een s.e. Bedankt dus Nintendo, Gamemania en anderen. Ik ben best teleurgesteld. En ik ga absoluut geen 200 euro of dergelijks neerleggen. Dat geld heb ik gewoon niet voor 1 (nou ja 2) games. En weiger ik ook gewoon.

Maar goed. Beide gewone edities gaan alsnog op pre-order. Het blijft tenslotte de game zelf die telt.

avatar van Princess Piranha
Wow snap, mijn vriend zit in hetzelfde schuitje. Die wilde wachten met bestellen tot er een aankondiging was voor een special edition, want die stonden nog niet op de sites. Ben toch nog even voor je gaan zoeken, maar inderdaad nergens te krijgen of uitverkocht. Ik kom er nu dus voor het eerst achter dat pre-orders uitverkocht kunnen raken!

Maar! Ik vond nog wel deze website. Alleen ken ik het niet en weet niet of het betrouwbaar is. (Ziet er niet scammy uit?) En daar zeggen dat ze waarschijnlijk in maart weer nieuwe orders kunnen plaatsen, of ze hadden de 23ste staan als gok release datum:

Princess Piranha, je houdt ons in spanning, of is je link verwijderd?

Wat betreft Gamemania: je moest al in September vorig jaar beide versies voorbesteld hebben om nu een kans te maken de special edition te bestellen. Crazy toch? Ze doen dat natuurlijk omdat de hoeveelheid SE's die ze krijgen (en alle andere verkopers) belachelijk laag is. De echte schuldige is enkel en alleen Nintendo.

In de US hadden ze hetzelfde probleem, Nintendo heeft er dus niks van geleerd, of wat waarschijnlijker is: ze doen dit met opzet.
Ik weet niet of volgende petitie iets uithaald, maar vind het iig tenminste een soort van uitlaatklep: petitie US

Ik heb ook een klacht naar volgende e-mail gestuurd [email protected], als we dit eens allen doen die in de SE geinteresserd zijn (of ons willen helpen)?

avatar van Princess Piranha
Wow, geen idee wat daar gebeurd is!

Hier alsnog dan. Of je er veel aan hebt weet ik niet.

En ik hoorde gister van mijn vriend dat een winkel in Ede ze nog wel heeft:
Games4Us Leuk winkeltje

Beide plaatsen ook niet meer te verkrijgen. De eerste was vanmorgen uitverkocht, de tweede checkte ik net opnieuw en ook daar is de special edition al verdwenen (als in letterlijk...niet meer terug te vinden). Sowieso bestel ik liever op een plaats waar ik eerst het spel in huis krijg en daarna kan afrekenen (zoals bol of dergelijks) ipv eerst te betalen en daarna te horen vlak voor release dat het niet te verkrijgen is of dergelijks.

Goed. Jammer maar helaas blijkbaar. Desalniettemin blijven beide Fire Emblems toch aan de top van mijn want-list staan.

Interessant, bij de tweede heb ik deze middag nog besteld. Dus dat zou wel eens gelukt kunnen zijn...In het ergste geval laat ik me de twee normale versies bezorgen, maar de hoop leeft dus weer.

Nou de normale versies zijn dus in ieder geval netjes binnen. Hartstikke blij, en na een uurtje of 3 ben ik ook meteen weer verkocht (eigenlijk was ik dat al na 10 minuutjes...maar goed). Heerlijk spel, heerlijke muziek en sfeertje en...ja...ditmaal hebben de karaktertjes wel voetjes in tussenfilmpjes

Godverdomme...wat blijft Fire Emblem een frustrerend spel. Ben je bijna door een map heen, maak je een domme fout en sterft een van je favoriete karakters. Dus...save maar opnieuw laden en weer van voren af aan beginnen.

In ieder geval ben ik weer als vanouds verslaafd eraan. Zit nu op missie 7 - en feitelijk is dat pas echt het begin van het spel. (de eerste 5 missies zijn gelijk in zowel Birthright als Conquest - vanaf missie 6 maak je eigenlijk pas je keuze voor welke familie en dus ook kant van het verhaal je kiest).

In ieder geval doet deze factie / familie heel erg aziatisch aan - zowel qua karakterdesign, muziek als kleurdesign - en dat is een welkome afwisseling in vergelijking met vorige delen. Nieuw is overigens dat je een soort base-building intermezzo hebt vanaf missie 6 - je plaatst gebouwen en kan verder kennis maken met de diverse karakters uit het spel (en ze zelfs uitnodigen in je prive-tent) tussen de missies door.

In ieder geval denk ik dat ik hier wel weer even zoet mee ben (tel maar weer uit...5-6 uur gespeeld en 7 missies achter de rug...en geen idee hoe moeilijk het verdere verloop van het spel is).

Perma-death is natuurlijk een must, maar hoe zit het met de moeilijkheidsgraad? Spelen jullie Normal of Hard? Ik heb de voorganger op Normal gespeeld.

Ben begonnen op normal, met perma-death idd. Mijn tweede playthrough doe ik op hard.

aargh, perma-death. Heb nu al de derde keer level 11 afgebroken. Bijna iedereen verslaan, gaat toch niet zo'n vlieger op mijn alleenstaande healer af. 40 minuten voor niks...

Ik ken het probleem...heb de 19de kaart makkelijk een keer of 5-6 overgedaan - het allerlaatste figuurtje van de map slaagde er steeds in mijn hoofdkarakter te verslaan. Uit frustratie een weekje laten liggen, gisteren opnieuw geprobeerd en eindelijk erdoorheen zonder kleerscheuren. Maar nu toch maar weer even een paar daagjes laten liggen voor ik verder ga...

Maar het blijft dus een topper...

...en ik heb Birthright eindelijk uitgespeeld! (blijkbaar net op tijd voor de Fire Emblem Nintendo Direct - was ik helemaal vergeten!) Met 52 uur op de teller wel zijn geld waard geweest. Ik heb het spel overigens (in tegenstelling tot een eerder bericht, grotendeels op Hard gespeeld). Uiteindelijk bleef ik steeds haken op de chapter 21 Burning Falls, waarna ik uit wanhoop (mijn favoriete karakters beten steeds in het stof - ik speel wel altijd perma-death) even naar de moeilijkheidsgraad ben gaan kijken - en deze dus op Normal gezet. Toen was het relatief goed te doen (ik ben nog wel enkele keren flink tegen de vlakte gegaan in enkele chapters maar niet meer zo grandioos als tevoren...).

In ieder geval...het blijft een geweldig spel en een van mijn favoriete game reeksen ooit. Ik vond het hele verhaal in Awakening wel net iets beter dan in Birthright, maar ik vermoed dat dit komt omdat je maar 50% hiervan ziet in dit deel. Binnenkort Conquest maar eens opgooien om te kijken hoe het de andere kant van de oorlog vergaat. Leuk vond ik wel dat dit net wat 'anders' aanvoelde dan de andere delen in de reeks, omdat de Hoshidan's en hun karakters e.d orientaals geinspireerd zijn. De muziek vond ik trouwens geweldig en hoort makkelijk bij de beste uit de reeks.

Dus...topper...karakters zijn weer ontzettend cool, hun onderlinge relaties vaak heel erg grappig (net zoals het altijd bijzonder leuk is hoe je je toch heel erg aan bepaalde personages en koppeltjes gaat hechten!), grafisch vind ik het prima uitzien, muzikaal geweldig EN het is best uitdagend en heel erg herspeelbaar - net omdat je toch nooit alle personages in het spel in een zit kan gebruiken (komt daar ook nog eens de DLC e.d bij...). Voor mij een 4.5.

Ook eindelijk uitgespeeld, na 39,5 uur op normal met perma-death aan. Redelijk wat karakters op "pensioen" zien gaan, vooral bij de laatste paar chapters, maar dat is een deel van het spel met perma-death, bepalen wie je wel of niet levend erdoor moet zien te krijgen.

Ik vond deze heel wat minder dan Awakening, vooral de sociale aspecten gingen me op den duur vervelen. De interface bij het bonden, lilith voeden of de tombola is veel te traag en je moet vaak wachten tot de animaties ten einde spelen. Paar keer leuk om te zien maar niet elke frikkin keer dat je het speelt.

avatar van solidKevin
Een slechte Fire Emblem game heb ik nog nooit gespeeld en Fire Emblem Fates: Birthright is daarin niet anders. Na zo'n 33 uur op de teller (exclusief retries) heb ik het einde bereikt. Hoewel ik me heb vermaakt, is Birthright, net zoals Fire Emblem: The Sacred Stones, voor mij wel een van de mindere delen uit de serie.

Dit is voornamelijk te wijten aan het verhaal dat me gewoon niet wist te pakken. Het kabbelde allemaal maar een beetje voort en sommige gebeurtenissen leken uit de lucht te vallen. Het feit dat Kaze sterft, omdat je geen A-rank relatie had tussen hem en Corrin is daar een voorbeeld van, maar ook het opofferingscomplex van een groot deel van de personages jaagde me nogal in het harnas.

De speelvelden waren ook van een zeer wisselend niveau en gingen van prima naar ronduit vervelend en onnozel. In het begin speelde ik op Hard (Classic), maar na een paar hoofdstukken hield ik dat niet meer vol en ben ik overgestapt op Normal (Classic). Hoewel de gameplay niet de reden is waarom ik Fire Emblem speel, vind ik het wel fijn als ik er wat plezier aan beleef. Dit was nu niet altijd het geval.

Misschien dat ik het verhaal in Birthright meer ga waarderen als ik, na het spelen van Fire Emblem Fates: Conquest, Fire Emblem Fates: Revelation en de verhalende DLC, het hele plaatje heb. Als opzichzelfstaande game is Fire Emblem Fates: Birthright een prima deel in de reeks. 3,5*

solidKevin schreef:

Gewoon uit nieuwschierigheid...als je een game niet speelt voor de gameplay en er plezier aan te beleven...waarom dan wel?

Sinner schreef:

Ik vind de gameplay in Fire Emblem vermakelijk, maar ik speel de games voor het verhaal en de personages. Bij mijn favoriete game aller tijden (KOTOR) vind ik de gameplay zelfs geen zak aan, maar het verhaal, de wereld en de personages zijn zo goed gemaakt dat ik dit voor lief neem. Andere games speel ik juist voor de gameplay (Devil May Cry, Dark Souls) en daarin is het verhaal weer ondergeschikt.

Het ligt dus een beetje aan de game en hoe goed een bepaald element is. Als iets (gameplay, verhaal, etc.) voor mij de extreme positieve bovenhand heeft, neem ik het ander (wat misschien een heel stuk minder is) voor lief. Daarom vind ik The Last Of Us bijvoorbeeld niet zo bijzonder. Die game heeft voor mij geen enkel aspect wat er extreem uitschiet.