The Talos Principle: Road to Gehenna (2015)

PC / Macintosh / PlayStation 4 / Android / Nintendo Switch / Xbox One / PC VR / Apple iOS
Puzzle / Adventure

Ontwikkeld door Croteam
Uitgegeven door Devolver Digital

In deze uitbreiding op The Talos Principle speel je de rol van Uriel, een van Elohim's boodschappers. Het is jouw taak om verschillende corrupt geraakte gebieden van de simulatie te onderzoeken, in de hoop dat er nog levende zielen in rond dwalen.

avatar van Animosh
Meer van hetzelfde - en dat is zowel positief als negatief.

Het is positief omdat The Talos Principle mij erg goed beviel: een DLC die dezelfde sterke punten heeft is dus ook het spelen waard. En dat is bij Road to Gehenna zeker het geval. De puzzels zijn weer lekker praktisch, en erg elegant: simpel als je de oplossing ziet, maar dat is vaak easier said than done, ook omdat de moeilijkheidsgraad van de puzzels vergelijkbaar is met de moeilijkste uit de main game. En het spel zit opnieuw boordevol filosofie, met als belangrijkste verschil dat het nu interactiever wordt gepresenteerd: via een forum waarop ook andere AI's (de inwoners van Gehenna) communiceren. Daarnaast zijn de thema's anders: vooral de verhouding tussen geluk, vrijheid en realiteit staat centraal. Maar ik zal er niet te veel over zeggen zodat jullie de thema's zelf kunnen verkennen.

Maar dat de DLC zoveel op haar voorganger lijkt is negatief om de simpele reden dat het daardoor veel minder fris aanvoelt dan bij TTP het geval was. The Talos Principle had al heel veel puzzels, en Road to Gehenna voegt daar niets substantieels aan toe: geen nieuwe elementen, geen radicaal andere methodes. De puzzels zijn solide en ik heb me er goed mee vermaakt, maar de bekende formule is amper veranderd.

Road to Gehenna is kortom een solide DLC, met bevredigende puzzels en interessante filosofie, die ik van harte aan kan raden aan de liefhebbers van het origineel. Voor vernieuwende gameplay moet je bij deze DLC niet zijn, maar als je meer van hetzelfde wil is Road to Gehenna een uitstekende koop. Een kleine 4*.