Guild of Dungeoneering (2015)

PC / Macintosh
RPG / Board

Ontwikkeld door Gambrinous
Uitgegeven door Versus Evil

Richt je eigen Dungeoneering Guild op en trek avonturiers aan om de omliggende kerkers te plunderen voor schatten en goud. Je bestuurt deze Dungeoneers echter niet zelf. In plaats daarvan vorm je de kerker om hen heen, door verschillende kamer-, monster-, en buit-kaarten te spelen. Door verschillende uitdagingen in de dungeons te volbrengen zul je steeds meer geld en nieuwe kaarten vrijspelen. Breid zo je gilde uit tot een succesvolle onderneming.

Speel dit geregeld wel eens een kwartiertje of 20 minuutjes. Blijft een grappig spelletje met een heel erg charmant stijltje en ditto soundtrack (die rijmende Bard als je begint of sterft is erg leuk). Kruising tussen een bordspel en een kaartspel. Je krijgt diverse queeste's die een van je avonturiers kan doorlopen maar de dungeon vorm je zelf door in iedere beurt 3 kaarten neer te leggen (kamers, monsters, schatten). De gevechten met monsters verlopen in beurten en zijn afhankelijk van je skills en de kaarten die in je deck zijn (die dan weer afhankelijk zijn van de items die je meedraagt of de klasse die je speelt - een klein beetje een deckbuilding element dus). Met de buit hiervan upgrade je daarna weer je eigen guild waardoor je nieuwe avonturiers kan aantrekken en items kan kopen. (je avonturier begint iedere keer van level 1 - en je hoeft er ook niet echt aan gehecht te raken want ze zijn zo dood - overleven ze echter kunnen ze wel tot 2 battle scars krijgen die ze meenemen in de volgende dungeon run - deze kunnen zowel positieve als negatieve effecten hebben).

Geen absolute topper maar wel leuk om zo af en toe tussendoor te doen. Ik vind het zwart / wit stijltje en de typische ruitjesmap (dat echt doet denken aan het klassieke d&d zoals we dat vroeger rond de tafel deden) en monstertjes wel erg leuk om naar te kijken.

Same hier, heb ook 'n heel tijdje zo af en toe een dungeonrunnetje gedaan, erg vermakelijk idd. Muziekjes en stijl leuk gedaan ja, wel iets te grindy difficulty curve...

Squall Lionheart schreef:
...wel iets te grindy difficulty curve...

Inderdaad. De eerste paar maps zijn relatief makkelijk te halen, maar daarna...sommige delen zijn best wel frustrerend en heb ik tot vervelends toe moeten herspelen.

Overigens was ik me aan het bedenken - dit zou best leuk kunnen zijn om als Special Edition of zo uit te brengen met het spel in bordspel / kaartspel variant ala Munchkin en co. Beetje een gemiste kans.