Fortnite (2017)

Macintosh / PC / PlayStation 4 / Xbox One / Apple iOS / Android / Nintendo Switch
Shooter / Strategy

Ontwikkeld door Epic en People Can Fly
Uitgegeven door Epic

Fortnite is een coöperatieve survival sandbox-game met een tekenfilmachtig uiterlijk. Gameplay bestaat uit twee secties: overdag en 's nachts. Overdag zoeken tot vier spelers samen in de spelwereld naar allerhande bouwmateriaal om een goed beveiligd fort mee te bouwen. Dit fort moet ze beschermen tegen de monsters die 's nachts tevoorschijn komen.

avatar van horizon
Niet gedacht dat nog niemand hier iets geplaatst heeft. Op internet lees je toch vaker dat de battle royale spelvariant van Fortnite gewoonweg veel beter is dan het erg populaire PUBG. Die laatste heb ik niet gespeeld dus kan ik niet over oordelen maar schijnt nogal buggy bedoening te zijn, etc.

Fortnite battle royale dus wel gespeeld en ik moet zeggen dat het wel aangenaam spelen is. De gekozen grafische stijl ziet er gewoon erg goed uit en ben geen vreemde zaken tegen gekomen.
De gameplay is wel bekend op gebied van elkaar uitschakelen met diverse wapens. Het toegevoegde element is ietwat op Minecraft gebaseerd. Door het verzamelen van materialen als bijvoorbeeld hout kun je constructies bouwen ter bescherming of hoger gelegen gedeeltes bereiken. Leuk gedaan.

avatar van The_CrY
Vandaag voor het eerst gespeeld op aanraden van een vriend, en wat hebben we toch veel lol gehad. PUBG nooit gespeeld, maar volgens mij kan ik nu wel zeggen dat het concept erg tof is. De uitwerking van Fortnite mag ik wel. Weet niet hoe lang zoiets leuk blijft, maar als je met vrienden speelt is het toch nogal leuk.

avatar van Aazhyd
Ben ook aan Battle Royale begonnen. Het is verslavend, maar voor beginners is het vrij pittig. Ik kom regelmatig tegen dat ik denk op een mooi plekje te landen, maar dan is er iemand anders net een halve seconde eerder, pakt een wapen en schiet je voor je kop. Maar nieuwe potten zijn vlot op te starten, dus dat valt mee. Begin met solo, dan leer je de fijne kneepjes. In Squad ben je vaak kansloos als je met randoms speelt.

Tip voor beginners: gebruik in je eerste potten niet één vaste strategie, maar probeer van alles uit. In drukke gebieden droppen is riskant, maar je leert wel combat en je omgeving spotten. In een rustige omgeving droppen levert weinig loot op, maar je houdt het langer vol als je maar een low profile houdt. Ook dingen als: spring ik meteen uit de bus, of wacht ik even.

Onthoudt: dit is een survival game, niet een pure shooter. Ik heb zelf al een paar keer top 10 gehaald, zonder veel kills te maken.

avatar van JacoBaco
Gister voor het eerst Battle Royale gespeeld, want het is gratis. Een vriend van mij heeft een Xbox, maar blijkbaar is er crossplay mogelijk. Ik op de PS4 en hij op de Xbox en het werkt inderdaad.

Dit is wel dikke fun hoor! Oersimpel, want naast verschillende wapens, boobytraps en extra armor is er eigenlijk weinig anders. Ja, je kunt bouwen en dat is het dus wel. Je hebt hout, steen en ijzer nodig, maar het enige wat je moet doen is met je pik tegen bomen, auto's, rotsen enz. enz. aanslaan. Misschien moet ik houweel zeggen i.p.v. pik.

En zoals Destiny heb je grijze, groene, blauwe, paarse en oranje wapens. Iedereen wil natuurlijk een paarse of een oranje, maar met groen lukt het ook wel hoor. Weinig last van snipers tot nu toe, want de map is in het begin gigantisch. Moet ook wel, want er zijn 99 tegenstanders. Regelmatig zit ik bij de laatste 25 zonder kills. Kills maken is natuurlijk wel het leukst en samen met vrienden spelen is nog leuker. Voor mijn gevoel is een potje binnen 15 min klaar , dus zo lang duurt het allemaal niet. De map wordt in een vrij hoog tempo steeds kleiner. En als je vroeg in de game doodgaat, ga je terug naar de lobby en een minuut later zit alweer te spelen in principe.

centurion81 (crew)
Gister voor het eerst gespeeld op de Switch Weet niet of het heel lang leuk blijft want maar 1 eilandje
Nu paar kills gemaakt en 1 potje tweede geworden...Grappige is dat ik het potje waarin ik tweede werd 0 kills had gemaakt

Maar goed, ik vind het leuk, veel mensen zijn erg goed, maar het is leuker om in te springen dan bij die andere hype die naar de Switch kwam (Rocket League).

centurion81 schreef:
Dit is al lang geen hype meer, maar een gevestigde waarde. Die battle royale prutsers moeten hun lange adem nog bewijzen.

Ik ben net begonnen met dit spel (op de Switch) maar ik heb echt geen idee wat ik moet doen...
Wat is mijn doel met een hakbijl en geen wapen!?..
Kan iemand mij dat uitleggen..

banjo schreef:
Wat is mijn doel met een hakbijl en geen wapen!?..

Zorgen dat je een wapen vind om mee te schieten! Die "loot" vind je her en der verspreid maar vooral in gebouwen en dergelijke. Soms vind je een kist waar wat meer bij elkaar zit.
Naast de wapens ook altijd de ammo meepikken die je vind.

Maar je vind ook shield potions en bandages om hp mee te herstellen.

De bijl is om bomen, stenen, alles mee te hakken en materiaal te verzamelen. Met dat materiaal kun je muren en meer bouwen.

M'n zoontje is pro-builder, serieus, die snelheid is immens.

Bedankt horizon hier kan ik wat mee!

horizon schreef:

M'n zoontje is pro-builder, serieus, die snelheid is immens.

Soms als ik af ben blijf ik ff meegluren met anderen en dan zie je iemand dat doen..Ik probeer het soms ook als ik zeker weet dat ik ergens alleen ben maar man man man ik doe er echt n eeuwigheid over

Mooie tip trouwens als je het lollig vindt om te campen en een mooi plekje wilt: wat schansen bouwen en de boom in gaan, vervolgens die schansen weer mollen - niemand vermoedt dat je in die boom zit

avatar van Aazhyd
Tip voor beginners: ga eerst 50 v 50 spelen en oefen daarin in bouwen. Probeer zo snel mogelijk forten te bouwen. Er zijn tig video's met tips op Youtube.

Aazhyd schreef:

Goede tip! Ga ik zeker doen!

Aazhyd schreef:

Wacht even je bouwt een fort.. maar wat is een goede plek ? en blijf je ook in dat fort zitten?.
En hoe herken ik mijn vijand op de map? haha ik weet er echt niks van, ze leggen ook niks uit in dit spel!.
Er is geen fatsoenlijke Tutorial...

centurion81 (crew)
Fort kun je volgens mij echt overal bouwen maar zou het pas in de slotfase doen als de cirkel heel.klein is, anders ben je beetje sitting duck. Snel trappen bouwen om te klimmen naar anders onbereikbare plekken lijkt mij persoonlijk ren belangrijker kunstje om te leren nog

avatar van horizon
Op de map zie je geen vijanden. Dus goed rondkijken en opletten.

Als je squad of 50 vs 50 of duo speelt hebben je teammates pijltjes boven hun hoofd. Plus naam erbij.

avatar van Aazhyd
Je team mates hebben groene pijltjes op de minimap. Boven hun hoofd een wit driehoekje. Tegenstanders hebben die niet.

Forten bouwen: je kan gewoon een paar potjes uittrekken om op een rustige plek te oefenen met forten bouwen. 50v50 werkt heel anders dan een gewone pot. Meestal krijg je gigantische forten waaraan meerdere mensen meebouwen. Vaak in de cirkel, die blijft op dezelfde plek bij 50v50.

In het algemeen: als je ergens loopt en aangevallen wordt, is het beste wat je kan zsm een fort(je) bouwen. Een 1 bij 1 met een trap in het midden is een goed begin. Dan heb je cover en een goede uitkijk. Oefen om dat zo snel mogelijk neer te zetten. Heb je dat onder de knie, dan ga je meerdere verdiepingen toevoegen.

Dus niet als je aangevallen wordt gewoon out in the open op je tegenstander knallen. Dat is dodelijk. Altijd minimaal een ramp neerzetten, maar liever ook muurtjes eromheen.

Ook een tip: zet je muurstukken onder een sneltoets (PC). Dan kan je veel sneller bouwen. Ik gebruik mijn duimknop (op de muis) voor het neerzetten van een ramp (schuine helling), F voor een plat vlak en Q voor een muurtje.

Typisch zo’n geval van gratis of voor niks moet ik het nog nie hebben nie.

Bied me een tientje per uur en ik zeg:

Minuten komen te duur.

Bekruipt me ook steeds meer zo’n gevoel van de Neerlandse tjoep tjoep kiddiehop jeugd die onder andere die gap in stand houden die onlangs nog stond te verklaren zich ferm te distansjeeren van wat hij volgens mij vijf minuten eerder nog zojuist had uitgekraamd.

Oftewel.

Meestal gewoon rustig in me eigenste space.

De stemacteurs, het vooraf vastgestelde narratief.

Nimmer te vinden tussen allemaal modderende monkeys met ze alle in een groot veld.

De schrille stemklank, de balhaarloze levensfase.

Kortom.

Mij niet gezien:

Daarzo.

lol.

Ach, heb een potje of twintig gespeeld, het was leuk maar ik zag heel snel in dat mijn skills ontzettend achterbleven tegenover die van m'n zoontje. haha.

Maar ik heb wel een dik achievement gehaald. Na in m'n tweede potje een win te hebben gehad (met goede coach erbij en dosis geluk) in zevende potje weer een win, zonder coach : hele potje niet gebouwd en niet geschoten. Geen enkele keer. Hahahahah overige laatste spelers vielen te pletter in de storm.

Vind het er niet om aan te gluren ook nie.

horizon schreef:

Probleem heb ik ook met dergelijke games. PUBG ben ik ook al waardeloos in, maar Fortnite heb ik even op de Xbox gespeeld en vind ik in ieder geval wel superieur. Ik denk wel dat met aardig wat oefening er aardig wat uit halen is - maar tbh weet ik niet of ik de tijd erin wil steken - ik zit al met mijn dagelijkse potjes Eternal, Heartstone, Elder Scrolls Legends (en tegenwoordig ook regelmatig For Honor) en zo af en toe Heroes of the Storm. Laat me daar nog even Fortnite en bvb Overwatch aan toe voegen en ik kom nooit nog aan een 'echte' game met einde toe denk ik. Ik snap wel de verslavingsfactor though. En ik vind het grafische stijltje erg leuk gedaan.

Maar zoals altijd ben ik benieuwd hoe lang het interessant gaat blijven - zeker aangezien nu iedere game een dergelijke multiplayer modus wil gaan inbouwen.

avatar van Aazhyd
Ik heb nu Fortnite laten liggen ten faveure van Warframe. Het idee is leuk, maar als je niet zo'n goede speler bent loop je tegen een muur op. Vroeg of laat ga je kansloos dood. Dan zijn er nog varianten als 50v50 waar je het nog een tijdje mee kan volhouden, maar dan heb je op een gegeven moment alles wel gezien. Komt nog bij dat de performance achteruit is gelopen. Ik kan soms geen normale pot meer spelen vanwege lag.

avatar van The_CrY
Laatst weer een paar potjes gespeeld. Het idee blijft leuk, maar dit is niet een game die ik serieus hardcore kan blijven doen. Sowieso word ik ingemaakt door de vele 16-jarigen die binnen 1 seconde een hele toren hebben neergezet, en sowieso blijft het steeds hetzelfde trucje herhalen, al doet Epic Games er veel aan om de map fris te houden, en om steeds nieuwe gimmicks toe te voegen, waardoor het elke keer als ik het speel weer even spannend is. Dat is ongeveer om de maand voor mij.

Heeft er iemand ooit trouwens die andere game mode gespeeld?

The_CrY schreef:

Heeft er iemand ooit trouwens die andere game mode gespeeld?

Save the World?

Zelf niet, wel gezien en het is best interessant zeker omdat je ook een online coop mogelijkheid hebt. Ook vrij uitgebreid.

Enige spel wat ik nog speel haha! Top hoor, dat ze een gratis spel zo relevant kunnen houden en mooi blijven updaten. Super.