Cuphead (2017)

PC / Macintosh / Nintendo Switch / Xbox One / PlayStation 4
Action / Platform

Ontwikkeld door MDHR
Uitgegeven door MDHR

Deze run-and-gun game, welke draait om het cartoonfiguurtje Cuphead, is geïnspireerd door - en vormgegeven naar - oude cartoons uit de jaren '30. Het spel bestaat enkel uit eindbaasgevechten. Zo zul je aanvalspatronen moeten herkennen om deze te kunnen ontwijken, en zelf een stevige slag uit te delen. Kies uit tegen welke eindbaas je het wilt opnemen, door een gevecht te kiezen op de worldmap (gepresenteerd in 16-bit stijl vanuit bovenaanzicht), waarop je zelf vrij kunt rondlopen. In de lokale coöperatieve modus kan Cuphead zich laten bijstaan door zijn maatje Mugman.

Zei dat ik deze op release ging halen en dat was geen leugen, een leugen is namelijk geen leugen als je deze zelf wel gelooft.

Hebben ze me zelf geleerd toen ze glashard tegen mij zeiden wat ze tegen alle anderen ook hadden gezegd, dat we niet in Disney maar Bobbejaanland waren geweest, terwijl ik tot op de dag van vandaag toch echt heel zeker weet dat we in Disney World waren zelfs.

Was er toch gvd zelf bij wat denk jij dan.

Maar dat terzijde.

Een leugen is geen leugen zolang je deze zelf maar gelooft.

Het is dan slechts simpelweg niet waar.

Zo blijkt dan enige tijd later.

Hoe dan ook ben ik dan inmiddels weer wel deze spelenderwijs aan het bezigen schijnt en weet het mij redelijk content te stemmen als zijnde best wel geweldig, heerlijk strak onder de knoppen en de algehele vormgeving spat in spetterend spektakel van het scherm zoals verwacht.

De harde wacht hele rit wel waard en aardig geweest.

Wat zeg ik:

Gij kom nie aan mijn waardigheid.

Ori demo ook geprobeerd maar die legt het voorlopig nog wel even af hiertegen.

Onderhond schreef:
Enige minpuntje daar is dat de moeilijkheidsgraad wat lastig te rijmen valt met de doelgroep die deze stijl specifiek aanspreekt.

Nou je slaat hier de spijker op z'n kop!
Ik zie hier nog maar 11 stemmen op Gamesmeter staan...
Breng dit spel fysiek uit en laat de speler zelf uitmaken wat voor moeilijkheid's graad we willen.
Zo pak je veel meer ruimte om zelf te kiezen en verkoop je gewoon veel meer.
Wie wil nou niet dit spel kopen met het (prachtige) doosje en als het even kan een poster er bij.
gewoon op A4 formaat dat is al prima..
Soms moet je meer investeren om een hit te worden.

Maar goed dit is voor hun ook een soort test...
Dat snap ik ook wel eerst kijken of het wat aan slaat.

Wat is de doelgroep dan.

Ik vind dit grafisch een van de meest indrukwekkende titels die ik ooit heb gespeeld.

Prima hoe de game is, niets aan veranderen als je het mij vraagt. Al helemaal niet de moeilijkheid!!!
Fysieke uitgave boeit me persoonlijk niet zoveel, sterker nog, ben groot voorstander van digitale aanschaf.

Dit meesterwerkje moet je van afblijven

Ben ook erg benieuwd naar de DLC/vervolg in januari.

Confusie schreef:
Wat is de doelgroep dan.

Goede vraag. Tijdje terug las ik dat de makers begonnen met Cuphead als een kort, persoonlijk passieproject. Zij hadden puur de intentie om iets te maken dat ze zelf gaaf vonden, zonder stil te staan bij wie het nog meer zou aanspreken. Later bleek dat dit een veel bredere groep bereikte dan ze ooit hadden gedacht. Super Meat Boy en Braid zijn ook voorbeelden van games die met deze gedachtegang zijn gemaakt. Voor de makers is het een sprong in het diepe, maar het kan wel leiden tot gave, aparte game ervaringen. Gelukkig dat deze titels daarom zijn aangeslagen en we meer kunnen verwachten.

Hij lijkt er op te zinspelen dat het als 'kiddie game' zou ogen.

Zou het anders ook niet weten.

Ik zou het eerder omschrijven als spetterende kunst tot en met.

In het systeem ook nog geen bedenkelijke ongeregeldheden kunnen ontdekken, sterker nog vind dat waar je op het eind ziet hoe ver je van de finish bent zeer prettig werken.

Steeds een stukje verder.

Trial + error dynamiek tot in perfectie.

Mijn meest recente scenario waar ik en een baas gelijktijdig onder de zoden gingen.

Zijn geinige dingetjes.

Als deze gast kunstenaar is dan is dit toch zeker kunst.

Ook wel te noemen lijkt mij.

Laatst nog een docu gezien over hem waar de loftrompet met slijmerige afscheiding en al ongebreideld je oorschelp in kwam tetteren.

Heb ik toch meer hiermee.

Confusie schreef:
Hij lijkt er op te zinspelen dat het als 'kiddie game' zou ogen.

De doelgroep die ook valt voor klassieke Disney (waarop de stijl 100% gebaseerd is). De overlap met hardcore gamers is daarbinnen redelijk klein ja.

Lijkt me een vreemde redenering.

avatar van Onderhond
Ja leuk, daar lig ik verder niet van wakker. En voor een discussie moeten er toch argumenten van beide kanten komen, dus houdt het hier een beetje op.

Kijk, dat er Disney invloeden zijn hoor je mij geen moment tegenspreken. Vandaar dat ik ook die kunstenaar aanhaal die zijn hele carrière heeft draaien rond een soort Mickey Mouse achtig figuur. Stellen dat de doelgroep van de oude tekenfilms voornamelijk kinderen betreft echter vind ik behoorlijk kort door de bocht. Dat komt er zo'n beetje op neer dat dit voor zaken als Mario en Nintendo ook op zou gaan. Een discussie die volgens mij toch al wel vrij ver achter ons lag inmiddels. Niet te vergeten talloze andere al dan niet behoorlijk pittige platformers met een relatief kindvriendelijk uiterlijk. Juist het idee van een interactieve klassieke tekenfilm lijkt mij iets dat toch wel zo'n beetje elke laag van de bevolking aan moet kunnen spreken. Van Justin Bieber tot Badder Harry zeg maar. Ik zie geen limiet.

avatar van Onderhond
Het heeft niet met jong/oud te maken, wel met het verschil tussen casual/hardcore gamers. Dit is een spel met een visuele stijl die erg breed aanspreekt en bekend staat voor z'n toegankelijkheid, maar in realiteit bitch hard is.

Edit: hetzelfde zou inderdaad ook voor een Mario game gelden. Nintendo staat ook bekend om z'n erg toegankelijke (wat niet noodzakelijk een gebrek aan diepte of moeilijkheid inhoudt) gameplay, het zou vreemd zijn om volgend jaar een Mario te zien met dezelfde gameplay als dit spel.

Deze twee gradaties die je hier aandraagt zeggen mij niet zoveel. Als het zoiets is als mainstream of niche weet ik wel dat bijvoorbeeld de Souls games toch eerder behoorlijk mainstream zijn vandaag de dag. En de populariteit van dergelijke onvergeeflijke gameplay wellicht zelfs ook zijn invloed op deze bewuste titel heeft uitgeoefend.

Wat de doelgroep ook is... ik vind het wel opvallend dat er hier op Gamesmeter maar 11 stemmen zijn... en dat in 2 1/2 jaar tijd. Vind ik dat heel weinig er is toch iets wat de gamer tegenhoud.
Fysiek uitbrengen en in het vervolg met de optie om de moeilijkheid's graad in te stellen dat zou ik doen.
En de kaft is ook behoorlijk hardcore hoor dat schrikt sommige mensen ook af.

Ik zeg dit allemaal in het belang van de ontwikkelaar een gouden tip .
En ik snap ook wel dat mensen dit juist willen behouden/beschermen maar er zit iets in dit spel wat botst met elkaar.

Onderhond schreef:
(waarop de stijl 100% gebaseerd is)

Ik dacht juist dat de Fleischer Cartoons de main inspiratiebron waren...
Toch best andere vibe (en wellicht doelgroep) dan Disney.

Maar ben het er wel mee eens dat de gameplay een obstakel is voor velen. Is iig wat mij ook tegenhoudt...

banjo schreef:

Inderdaad apart dat het zo weinig besproken op GM is ten opzichte van andere reviewsites. Cuphead heeft juist dik 5 miljoen exemplaren verkocht, dus aan de verkoopcijfers zal het niet liggen. Wat dat betreft zegt het meer over de kleine GM community en de prioriteiten/smaak van de actieve users. Boven de zeeën van andere games die uitkomen (en soms 100+ uur duren), andere hobby's, werk, thuis, relaties etc. moet je maar net tijd en zin hebben om Cuphead boven andere vrijetijdsbestedingen te kiezen.

Vandaag alweer een paar baasgappen strak tegen de vlakte.

Gaat me bijna te snel voorbij zo.

In ieder geval feilloos spel wat mij betreft.

Gevechten hebben gewoon zo'n lekkere flow dat het nergens stoort van de vele pogingen doorgaans noodzakelijk, en de aangegeven indicatie van steeds een stukje dichterbij de eindstreep maakt het bovendien erg prettig verslavend.

Vijf sterretjes lijkt me vooralsnog een vrij veilige conclusie voorlopig.

Fonzzz002 schreef:

Squall Lionheart schreef:

Ik denk dat deze two quotes eigenlijk voldoende zeggen - het idee van een 'moeilijke run & gun' game' lijkt me inderdaad het probleem te zijn. Ik ken best wel wat mensen die het geduld niet hadden om het lang te spelen en in frustratie maar terzijde hebben gegooid. Er zijn misschien wel 5 millioen man die dit spel gekocht hebben - maar ik ben eigenlijk benieuwd hoeveel ervan het volgende leven hebben gezien of hoe ver ze zijn geraakt. Je ziet het soms wel eens bij Xbox games (ik neem aan PS4 games ook?) - je speelt een spel en dan zie je de eerste level bij een spel '43% of players completed this achievement' - een specifieke achievement die je krijgt om over te gaan naar level 2. Dan denk ik altijd 'he? Dus je koopt een game (vaak single player - want dat speel ik het meest) waar je vervolgens nooit level 2 van ziet? Hoe bizar is dat dan wel? Laat staan dat je het spel uitspeel en je ziet '3.2% players completed this achievement' - dan heb ik met mijn erg gemiddelde skills al helemaal zoiets van - nou jammer van het geld dan. Kan zijn dat het is ingeruild natuurlijk maar...3.2% is jammerlijk weinig bvb.

Maar om terug op Cuphead te komen. Die Run&Games zijn toch vaak redelijk moeilijk en ik denk dat vrij veel publiek zich heeft laten vangen door het lieflijk uiterlijk. Ik vind het er bijzonder mooi uitzien - en als ik het in een sale kan kopen of in een bundel krijg zeg ik geen nee. Maar mijn hand/oog coordinatie is erg matig tegenwoordig, zeker als ik op de medicatie zit (ik ben blij dat de meeste games niet aangeven hoe vaak ik eigenlijk wel niet gestorven ben) zodat ik inderdaad dit spel een beetje links heb laten liggen. Ik merkte het bvb ook bij de Contra Clone Blazing Chrome - absoluut een prachtgame en een aanrader voor liefhebbers hiervan - maar ik merkte dat er redelijk gauw frustratie bij mij optrad.

Of kijk naar bvb de Contra Collectie...vroeger was ik redelijk goed. Nu ben ik blij als ik voorbij het eerste level raak. Als ik een Switch heb wil ik absoluut daarop hebben (Nostalgie, booklet met info, presentatie en de latere delen die ik nooit gespeeld heb). Maar om goed te worden bij deze games? Zal ik werkelijk dag en nacht geconcentreerd moeten zitten oefenen om ergens te geraken en ik weet niet of er dat nog voor over heb in een tijdperk waarin elke maand -tig games uitkomen die ik wel wil proberen.

...maar dus - ik denk werkelijk dat bvb hier de roep van 'zeer moeilijke game' de game misschien wat heeft afgeschrikt. En alsnog - ik ben echt benieuwd hoeveel van de 5 verkochte exemplaren ook echt ver in het spel zijn geraakt. Uit nieuwschierigheid.

Na zojuist Beppi the Clown te ruste te hebben gelegd ter climax op alweer een zinderende strijd voortreffelijk vormgegeven blijft mijn indruk voor nu dat het allemaal erg goed te doen is uiteindelijk. Voldoende vernuftig in elkaar gedraaid om altijd een meer dan redelijke kans te laten bestaan. In wezen steeds vrij simpel zelfs. Zoals ik het tot nu toe ervaar gewoon zaak van de verschillende stadia van een bewust object bestuderen en proberen om als het even kan ongeschonden het laatste doorgaans meest complexe stadium te bereiken. In de kern volgens mij niet zo heel anders dan wat de gemiddelde From achtige je vandaag de dag tracht voor te schotelen, toch had ik persoonlijk daar tot dusver minder succes. Ik hoop dan ook dat dit een opstapje kan zijn naar een definitieve herkansing voor Bloodborne die ik nog steeds heb liggen, en als het echt even meezit van daaruit doorstromen naar Sekiro: Shadows Die Twice die me eveneens tomeloos intrigeert.

Komt dit spel beter tot zijn recht op je tv of op een klein scherm zoals een Switch lite ?

Sidescrolling platformer stijl als deze vind ik zelf altijd handheld fijner spelen.

Met deze ook uitsluitend gedaan, dus kan prima op de lite wat mij betreft.

Ik dacht je word gelijk in het diepe gegooid maar dat valt echt mee...
Er is ruimte genoeg om te trainen en vinger vlug te worden tot nu toe een bijzonder en leuk spel.
En verslavend mede dankzij de meter die je volgt hoe ver je bent in het level.

avatar van Eraser2
Laatst bij een vriend co-op op de ps4 gespeeld en ik vond het fantastisch! Het is weliswaar pittig maar de grootste frustraties die ik normaliter heb bij moeilijke games bestaan niet in Cuphead. Dit zijn levens en lange laadtijden alvorens je het nog een keer kunt proberen. Daarom nodigt het altijd uit om het nog een keer te proberen, zeker ook omdat je kunt zien hoever je bent gekomen als je het loodje legt.
Ik twijfel nog een beetje of ik hem op de Switch of ps4 ga halen. De enige reden voor mij om hem op de ps4 te halen is zodat ik hem makkelijk kan streamen maar platformers speel ik toch eigenlijk het liefst op Nintendo consoles om de een of andere reden.