
Cuphead (2017)
Alternatieve titel: Cuphead in Don't Deal with the Devil
PC / Macintosh / Nintendo Switch / Xbox One / PlayStation 4
Action / Platform
single player / multi player
Ontwikkeld door MDHR
Uitgegeven door MDHR
Deze run-and-gun game, welke draait om het cartoonfiguurtje Cuphead, is geïnspireerd door - en vormgegeven naar - oude cartoons uit de jaren '30. Het spel bestaat enkel uit eindbaasgevechten. Zo zul je aanvalspatronen moeten herkennen om deze te kunnen ontwijken, en zelf een stevige slag uit te delen. Kies uit tegen welke eindbaas je het wilt opnemen, door een gevecht te kiezen op de worldmap (gepresenteerd in 16-bit stijl vanuit bovenaanzicht), waarop je zelf vrij kunt rondlopen. In de lokale coöperatieve modus kan Cuphead zich laten bijstaan door zijn maatje Mugman.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=UJszILRT_D4
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.
Hebben ze me zelf geleerd toen ze glashard tegen mij zeiden wat ze tegen alle anderen ook hadden gezegd, dat we niet in Disney maar Bobbejaanland waren geweest, terwijl ik tot op de dag van vandaag toch echt heel zeker weet dat we in Disney World waren zelfs.
Was er toch gvd zelf bij wat denk jij dan.
Maar dat terzijde.
Een leugen is geen leugen zolang je deze zelf maar gelooft.
Het is dan slechts simpelweg niet waar.
Zo blijkt dan enige tijd later.
Hoe dan ook ben ik dan inmiddels weer wel deze spelenderwijs aan het bezigen schijnt en weet het mij redelijk content te stemmen als zijnde best wel geweldig, heerlijk strak onder de knoppen en de algehele vormgeving spat in spetterend spektakel van het scherm zoals verwacht.
De harde wacht hele rit wel waard en aardig geweest.
Wat zeg ik:
Gij kom nie aan mijn waardigheid.
Ori demo ook geprobeerd maar die legt het voorlopig nog wel even af hiertegen.
Enige minpuntje daar is dat de moeilijkheidsgraad wat lastig te rijmen valt met de doelgroep die deze stijl specifiek aanspreekt.
Nou je slaat hier de spijker op z'n kop!
Ik zie hier nog maar 11 stemmen op Gamesmeter staan...
Breng dit spel fysiek uit en laat de speler zelf uitmaken wat voor moeilijkheid's graad we willen.
Zo pak je veel meer ruimte om zelf te kiezen en verkoop je gewoon veel meer.
Wie wil nou niet dit spel kopen met het (prachtige) doosje en als het even kan een poster er bij.
gewoon op A4 formaat dat is al prima..
Soms moet je meer investeren om een hit te worden.
Maar goed dit is voor hun ook een soort test...
Dat snap ik ook wel eerst kijken of het wat aan slaat.
❓
Ik vind dit grafisch een van de meest indrukwekkende titels die ik ooit heb gespeeld.
Fysieke uitgave boeit me persoonlijk niet zoveel, sterker nog, ben groot voorstander van digitale aanschaf.
Dit meesterwerkje moet je van afblijven

Ben ook erg benieuwd naar de DLC/vervolg in januari.
Goede vraag. Tijdje terug las ik dat de makers begonnen met Cuphead als een kort, persoonlijk passieproject. Zij hadden puur de intentie om iets te maken dat ze zelf gaaf vonden, zonder stil te staan bij wie het nog meer zou aanspreken. Later bleek dat dit een veel bredere groep bereikte dan ze ooit hadden gedacht. Super Meat Boy en Braid zijn ook voorbeelden van games die met deze gedachtegang zijn gemaakt. Voor de makers is het een sprong in het diepe, maar het kan wel leiden tot gave, aparte game ervaringen. Gelukkig dat deze titels daarom zijn aangeslagen en we meer kunnen verwachten.
Zou het anders ook niet weten.
Ik zou het eerder omschrijven als spetterende kunst tot en met.
In het systeem ook nog geen bedenkelijke ongeregeldheden kunnen ontdekken, sterker nog vind dat waar je op het eind ziet hoe ver je van de finish bent zeer prettig werken.
Steeds een stukje verder.
Trial + error dynamiek tot in perfectie.
Mijn meest recente scenario waar ik en een baas gelijktijdig onder de zoden gingen.

Zijn geinige dingetjes.
Ook wel te noemen lijkt mij.
Laatst nog een docu gezien over hem waar de loftrompet met slijmerige afscheiding en al ongebreideld je oorschelp in kwam tetteren.
Heb ik toch meer hiermee.
Hij lijkt er op te zinspelen dat het als 'kiddie game' zou ogen.
De doelgroep die ook valt voor klassieke Disney (waarop de stijl 100% gebaseerd is). De overlap met hardcore gamers is daarbinnen redelijk klein ja.
Edit: hetzelfde zou inderdaad ook voor een Mario game gelden. Nintendo staat ook bekend om z'n erg toegankelijke (wat niet noodzakelijk een gebrek aan diepte of moeilijkheid inhoudt) gameplay, het zou vreemd zijn om volgend jaar een Mario te zien met dezelfde gameplay als dit spel.
Fysiek uitbrengen en in het vervolg met de optie om de moeilijkheid's graad in te stellen dat zou ik doen.
En de kaft is ook behoorlijk hardcore hoor dat schrikt sommige mensen ook af.
Ik zeg dit allemaal in het belang van de ontwikkelaar een gouden tip

En ik snap ook wel dat mensen dit juist willen behouden/beschermen maar er zit iets in dit spel wat botst met elkaar.
(waarop de stijl 100% gebaseerd is)
Ik dacht juist dat de Fleischer Cartoons de main inspiratiebron waren...
Toch best andere vibe (en wellicht doelgroep) dan Disney.
Maar ben het er wel mee eens dat de gameplay een obstakel is voor velen. Is iig wat mij ook tegenhoudt...
Wat de doelgroep ook is... ik vind het wel opvallend dat er hier op Gamesmeter maar 11 stemmen zijn... en dat in 2 1/2 jaar tijd. Vind ik dat heel weinig er is toch iets wat de gamer tegenhoud.
Inderdaad apart dat het zo weinig besproken op GM is ten opzichte van andere reviewsites. Cuphead heeft juist dik 5 miljoen exemplaren verkocht, dus aan de verkoopcijfers zal het niet liggen. Wat dat betreft zegt het meer over de kleine GM community en de prioriteiten/smaak van de actieve users. Boven de zeeën van andere games die uitkomen (en soms 100+ uur duren), andere hobby's, werk, thuis, relaties etc. moet je maar net tijd en zin hebben om Cuphead boven andere vrijetijdsbestedingen te kiezen.
Gaat me bijna te snel voorbij zo.
In ieder geval feilloos spel wat mij betreft.
Gevechten hebben gewoon zo'n lekkere flow dat het nergens stoort van de vele pogingen doorgaans noodzakelijk, en de aangegeven indicatie van steeds een stukje dichterbij de eindstreep maakt het bovendien erg prettig verslavend.
Vijf sterretjes lijkt me vooralsnog een vrij veilige conclusie voorlopig.
Wat dat betreft zegt het meer over de kleine GM community en de prioriteiten/smaak van de actieve users. Boven de zeeën van andere games die uitkomen (en soms 100+ uur duren), andere hobby's, werk, thuis, relaties etc. moet je maar net tijd en zin hebben om Cuphead boven andere vrijetijdsbestedingen te kiezen.
Maar ben het er wel mee eens dat de gameplay een obstakel is voor velen. Is iig wat mij ook tegenhoudt...
Ik denk dat deze two quotes eigenlijk voldoende zeggen - het idee van een 'moeilijke run & gun' game' lijkt me inderdaad het probleem te zijn. Ik ken best wel wat mensen die het geduld niet hadden om het lang te spelen en in frustratie maar terzijde hebben gegooid. Er zijn misschien wel 5 millioen man die dit spel gekocht hebben - maar ik ben eigenlijk benieuwd hoeveel ervan het volgende leven hebben gezien of hoe ver ze zijn geraakt. Je ziet het soms wel eens bij Xbox games (ik neem aan PS4 games ook?) - je speelt een spel en dan zie je de eerste level bij een spel '43% of players completed this achievement' - een specifieke achievement die je krijgt om over te gaan naar level 2. Dan denk ik altijd 'he? Dus je koopt een game (vaak single player - want dat speel ik het meest) waar je vervolgens nooit level 2 van ziet? Hoe bizar is dat dan wel? Laat staan dat je het spel uitspeel en je ziet '3.2% players completed this achievement' - dan heb ik met mijn erg gemiddelde skills al helemaal zoiets van - nou jammer van het geld dan. Kan zijn dat het is ingeruild natuurlijk maar...3.2% is jammerlijk weinig bvb.
Maar om terug op Cuphead te komen. Die Run&Games zijn toch vaak redelijk moeilijk en ik denk dat vrij veel publiek zich heeft laten vangen door het lieflijk uiterlijk. Ik vind het er bijzonder mooi uitzien - en als ik het in een sale kan kopen of in een bundel krijg zeg ik geen nee. Maar mijn hand/oog coordinatie is erg matig tegenwoordig, zeker als ik op de medicatie zit (ik ben blij dat de meeste games niet aangeven hoe vaak ik eigenlijk wel niet gestorven ben) zodat ik inderdaad dit spel een beetje links heb laten liggen. Ik merkte het bvb ook bij de Contra Clone Blazing Chrome - absoluut een prachtgame en een aanrader voor liefhebbers hiervan - maar ik merkte dat er redelijk gauw frustratie bij mij optrad.
Of kijk naar bvb de Contra Collectie...vroeger was ik redelijk goed. Nu ben ik blij als ik voorbij het eerste level raak. Als ik een Switch heb wil ik absoluut daarop hebben (Nostalgie, booklet met info, presentatie en de latere delen die ik nooit gespeeld heb). Maar om goed te worden bij deze games? Zal ik werkelijk dag en nacht geconcentreerd moeten zitten oefenen om ergens te geraken en ik weet niet of er dat nog voor over heb in een tijdperk waarin elke maand -tig games uitkomen die ik wel wil proberen.
...maar dus - ik denk werkelijk dat bvb hier de roep van 'zeer moeilijke game' de game misschien wat heeft afgeschrikt. En alsnog - ik ben echt benieuwd hoeveel van de 5 verkochte exemplaren ook echt ver in het spel zijn geraakt. Uit nieuwschierigheid.
Met deze ook uitsluitend gedaan, dus kan prima op de lite wat mij betreft.
Er is ruimte genoeg om te trainen en vinger vlug te worden tot nu toe een bijzonder en leuk spel.
En verslavend mede dankzij de meter die je volgt hoe ver je bent in het level.
Ik twijfel nog een beetje of ik hem op de Switch of ps4 ga halen. De enige reden voor mij om hem op de ps4 te halen is zodat ik hem makkelijk kan streamen maar platformers speel ik toch eigenlijk het liefst op Nintendo consoles om de een of andere reden.
Echt heerlijk dat je de progressie ziet nadat je bent af gegaan. Zo wil je telkens maar weer opnieuw proberen om verder te komen. Wat daarin uiteraard ook enorm helpt is het feit dat je nog niet eens met je vingers kan knippen en je bent alweer opnieuw begonnen. Lange laadtijden zijn iets dat mij bij dit soort games enorm frustreert, het gebrek eraan in deze game is werkelijk een verademing. Zeer, zeer genietbaar.

Maak er een studie van en je hebt echt een leuke Leercurve.
En voor wie dit leuk vindt/lijkt.... Can Cuphead's Creators Defeat Their Own Game's Bosses? - YouTube

Nou precies dat. Ik las allerlei verhalen vooraf dat de game absurd moeilijk is en dat je controllers kapot op de grond gegooid gaan worden. Ik heb gisteren wereld 1 uitgespeeld en vind het, tenzij de moeilijkheidsgraad nog enorm omhoog gaat in de latere levels, heel goed te doen. Natuurlijk is het pittig en ga je vaak dood maar je leert de patronen kennen en maakt toch elke keer weer progressie. Co-op maakt de game wel lastiger denk ik maar ook daar is veel plezier uit te halen.
Co-op is het aanzienlijk moeilijker, ondanks dat je kunt reviven. Er gebeurt veel meer op het scherm, maar het is wel een stuk leuker nog dan alleen spelen. De stijl, de muziek, dit is wel echt een pareltje.
Co-op is het aanzienlijk moeilijker, ondanks dat je kunt reviven. Er gebeurt veel meer op het scherm, maar het is wel een stuk leuker nog dan alleen spelen. De stijl, de muziek, dit is wel echt een pareltje.
Volgende week ga ik een keer naar een vriend van me toe die het spel op de Ps4 heeft en gaan we samen de game eens goed spelen. Ik ben erg benieuwd hoe dit gaat verlopen met de skills dit ik inmiddels heb verkregen.
Ik zit nu 60% in de Switch versie en heb de eerste twee werelden uitgespeeld. De eerste boss van wereld 3 ging ook in drie pogingen neer wat gelijk natuurlijk vertrouwen geeft voor het vervolg. Echt een fantastische game, ik had dit veel eerder in huis moeten halen.