Doom (2016)

PC / PlayStation 4 / Xbox One / Nintendo Switch / Google Stadia

Ontwikkeld door id
Uitgegeven door Bethesda

Doom keert terug vol met meedogenloze demonen, destructieve wapens en snelle, vloeiende motoriek. Het verhaal speelt zich af op Mars, waar de UAC Corporation kunstmatige symbolen ontdekt die demonen de hel uit loodsen. Bestrijd de demonische hordes in de dieptes van de hel in de campagne of concurreer tegen je vrienden in verschillende multiplayermodi. Met de DOOM SnapMap game editor kan je ook zelf content creëren om te spelen.

Ik ben nu met de Beta bezig en hoewel het wel lekker weg speelt..
Ik ervaar tot nu toe toch echt meer die Quake sfeer dan die typische Doom sferen..
En grafisch is het nog niet echt geweldig, ik heb wel alle vertrouwen in het eindresultaat.
En kijk meer uit naar die single player...

Ik ook, MP kan me gestolen worden. Doom is voor mij met lompe wapens honderden demonen terug naar de hel schieten.

Er is in de media voor deze game veel meer aandacht voor de MP dan de SP, dat belooft niet veel goeds...

Ik denk dat dit eerder is omdat er niet bizar veel anders te zien is geweest vanuit de developers. Zoals met alle shooters lijkt het zwaartepunt daarop te liggen als men een game voorsteld tegenwoordig. Ben ook totaal geen multi-player speler (de reden dat ik Star Wars Battlefront aan me heb laten voorbijgaan - hoewel daar blijkbaar nog hoop voor is (??)) maar kan me ergens haast niet voorstellen dat men een Doom titel zonder degelijke singleplayer in de rekken gooit. Of althans dat hoop ik niet.

Banjo schreef:
Ik ben nu met de Beta bezig en hoewel het wel lekker weg speelt..
En kijk meer uit naar die single player...

Heey deftones ik ben Krimson Sinister jij speelt op de Wii U en zeurt hier over graphics, vreemd. De graphics zien er fucking nice uit man en het spel draait ook nog eens op 60fps en 1080p.

BoordAppel schreef:

In het begin hebben ze 15 minuten van de campaign laten zien, dat is toch wel genoeg hé? ik wil niks zien van de singleplayer, ik zal het wel zien als ik hem ga uitspelen.

Red Extreme schreef:

Ik weet dat DOOM voor jouw heilig is! en voor mij ook in bepaalde mate.
Ik ben er mee opgegroeid.. Maar zie je die plaatjes nog voor je die ze in het begin (in 2014) lieten zien!, Die waren ongelooflijk mooi.. kijk maar eens goed om je heen in deze Beta daar moet nog het ene of ander opgepoetst worden, maar daar voor is het een beta!
ouwe dubbel ganger

Remi
Gisteren heb ik de bèta gedownload en na een paar uurtjes moet ik zeggen dat ik de multiplayer best goed vind. Het ziet er m.i. goed uit en het speelt lekker. Ik heb er geen €60 voor over, maar hoop de game wel ooit te hebben.

Hoop doet leven, Remi.

avatar van JacoBaco
Toch wel totaal zo'n 6uur zitten spelen die bèta. In het begin vond ik er niet veel aan. Te snel, te simpel en ik hou toch het meest van goede gameplay in combinatie met mooie graphics. Maar de graphics stellen niet zo heel veel voor! En goed samenwerken in TD is volgens mij ook niet echt te doen. Al zie ik nog wel wat mogelijkheden, denk ik!

Maar ik vond het toch steeds leuker en leuker worden. Na een uurtje was ik het wel zat.. Maar weer een paar uur later, kreeg ik alweer een beetje zin. De Demon rune is tof.. De close combat afmaker is tof, het speelt lekker.. maar die stem ... hoe heet dat? de voice announcer ofzo.. Dat is het echt heel erg kut!

En hoe het zal worden... Wanneer ik volgende maand opnieuw TD speel in de uiteindelijk versie, zal het wellicht voor 85% hetzelfde zijn. Ik heb destijds ook de bèta van Battlefront uitgebreid gespeeld en ik denk dat daar uiteindelijk ook niet heel veel aan veranderd is. En dan bedoel ik uiteraard puur wat er speelbaar was in de bèta.

avatar van FunkStarr
Red Extreme schreef:
DOOM 3 was een goede game maar ik vind de oude DOOM's tot aan DOOM 64 ook beter hoor, de muziek gaat heel goed zijn heb je al iets van de soundtrack beluisterd? Deze moet je maar eens beluisteren DooM 2016 - Menu Theme Soundtrack - YouTube, Doom Closed Beta Menu Music - Full Song - YouTube en Mick Gordon - DOOM Trailer Music Compilation - YouTube past perfect bij de game als je het mij vraagt.

Dat het er bij past kan ik wel inkomen, maar jij begreep niet wat ik bedoelde met "niets nieuws kunnen verzinnen"? Zelfs de muziek is gewoon een modernere versie van het origineel, alleen nu veel bombastischer en met wat moderne breaks en dubstep achtige geluiden erdoorheen (het klinkt opzicht niet slecht ofzo, echter mij wat te lawaaierig soms) maar echt origineel kan ik het niet noemen. Ik begrijp aan de andere kant ook wel weer dat ze juist originele muziek wilde gebruiken om toch dat oldschool gevoel er een beetje aan te geven, zodat je het gevoel hebt dat je nog steeds Doom speelt, en niet één of andere moderne rip-off welke verder weinig meer met het origineel van doen heeft (deze heeft dat wel gelukkig, en dat is ook positief).

Vind de multiplayer, althans in de open beta, ook niet bijster interessant. Had meer UT of Quake-achtige multiplayer verwacht. Dit is een kruising tussen de recente CoD's, Halo en Unreal Tournament, echter wel een zwakke kruising. Nee, ik ga deze niet kopen.

Glacius schreef:
Call of duty? Really? Heel de DOOM community lacht met mensen die het vergelijken met Call of duty, want het valt niet te vergelijken met Call of Duty maar ik zie al aan je tweede zinnetje dat jij zo'n Quake of Unreal fanboy bent dat DOOM haat omdat de multiplayer niet zoals Unreal of Quake is. Het is nooit geadverteerd geweest als een arena shooter. DOOM draait meer om de campaign maar ja als DOOM hater weet je dat natuurlijk niet.

Fanboy? Die tijd ben ik allang ontgroeit. Nogal een kinderachtige reactie wat dat betreft. Ik vind class selection iets wat totaal niet past bij dit type FPS. Ik vind de close combat kill ook nogal houterig verlopen, met name als je degene bent die gedood wordt en uit het niets een soort van vaste animatie vanuit thirdpersonview zien krijgt. De combat kon me op geen enkel moment boeien. Niet tactisch genoeg maar aan de andere kant ook niet snel genoeg voor mij.

Glacius schreef:

Ik ben inderdaad een DOOM fanboy maar jou reactie is Bullshit omdat je het vergelijkt met Call of Duty wat bij veel DOOM fans in het verkeerde keelgat schiet want we haten Call of Duty. Ik zie niets kinderachtig in mijn vorige reactie. In DOOM ging het nooit om tactiek je bent gewoon weer zo'n hater die de game beoordeelt voor dat hij uit is en dat is lachwekkend. Class selection? Hopelijk heb je het over de loadouts want er zijn geen classes in deze game, ik vraag mij af welke beta jij hebt gespeeld.

Calm the f*ck down dude, LoL.

MikeMannuh
Grappig. Als je het niet met Red Extreme eens bent is je mening bullshit en ben je een hater. En niet alleen bij deze game. Fanboy op en top. Zijn mening is waardeloos en zinloos.

MikeMannuh schreef:

Gaan we op de man beginnen spelen? Kan ik ook hoor. Hij mag zijn mening hebben maar DOOM vergelijken met Call of Duty is bullshit want het speelt, voelt en ziet er niet uit als Call of Duty en alleen een loadout systeem veranderd dat niet.

avatar van Red Extreme
Twitch voor de geïnteresseerden onder ons, ze laten hier wat beelden zien van snapmap

avatar van N811
dat ziet er wel gaaf uit.

avatar van Red Extreme
DOOM ? Launch Trailer - YouTube een verbeterde versie van de trailer die ik hier eerder postte.

Single player gameplay ziet er wel goed uit. Veel monsters tegelijk, vrij snel, lekker vuurballen ontwijken en heerlijk bruut.

Eventjes de recensies afwachten maar als die goed zijn ga ik hem full price kopen.

Red Extreme schreef:

Grappig dat je me een hater noemt overigens. Ben nu de Doom serie opnieuw aan het spelen en speelde het al toen jij waarschijnlijk nog in de luiers lag.

Glacius schreef:

WAAAW is dat jouw belediging? Hoe oud ben je? Ik heb elke DOOM zeker 3 keer uitgespeeld en ik ben nu bezig met Brutal DOOM. Jij vergelijkt de nieuwe DOOM met Call of Duty wat een fail :‘) als je dat doet op Doomworld lachen ze je terecht uit want het voelt, speelt en ziet er niet uit als Call of Duty. Ze hebben alleen de loadout setting geleend van Call of Duty, de assassinations en customizations geleend en verbeterd van Halo maar dat zijn maar wat elementen.

De vergelijking met Quake en Unreal maak ik niet want DOOM had die soort gameplay al veel langer Quake 3 en Unreal hebben het gewoon even geleend en zijn multiplayer only games. Als je toch zo'n DOOM fan bent dan weet je dat het bij DOOM om de singleplayer gaat en niet om de multiplayer maar dat lijk je precies niet te weten want je gaat hem niet halen omdat je de multiplayer niet goed vindt dus je bent geen echte DOOM fan.

Jezus man, doe eens niet zo irritant fanatiek. Wordt je betaald om Doom op deze site te promoten ofzo?

FunkStarr schreef:
Zoveelste feit dat ze tegenwoordig niets nieuws meer kunnen verzinnen. Concept van Doom blijft onveranderd, alleen grafisch is er vooruitgang. De gore en graphics zijn super maar toch zal dit nooit in de buurt komen van de impact van de eerste Doom destijds. Ik heb wat beelden van deze nieuwste Doom bekeken en het ziet er allemaal erg gelikt uit, maar toch geen behoefte om te gaan spelen. Doe mij de eerste 2 Doom's maar.

Trouwens, als ze het concept gaan veranderen is het niet origineel meer en gaan de fans zich tegen DOOM keren, ze hadden het concept bijna veranderd met DOOM 4 maar gelukkig is die gecanceled want die ging heel hard op Call of Duty lijken. DOOM 4 zou zo hard gefaald hebben dat het de ondergang zou hebben betekent voor de franchise en had ik Call of Duty nog tien keer zo hard gehaat en geloof me ik haat Call of Duty al met een passie.

Manny Calavera schreef:

We zitten op een pagina van DOOM het is maar normaal ook dat iemand hier trailers plaatst van de nieuwe DOOM. Ik ben inderdaad heel fanatiek als het over DOOM gaat dus ja
ik ben een DOOM fanboy.

Als mensen komen met inhoudelijke kritiek en de game niet bashen is er geen probleem.
Zijn kritek punten vergelijkingen met andere games dan begin ik vragen te stellen en zeg ik waarom niet of waarom wel, dat noemen ze volwassen zijn maar als je belachelijke vergelijkingen maakt zonder inhoud dan maak je je echt wel belachelijk zoals Glacius dat hier doet met Call of Duty en DOOM.

Luister je ook MF DOOM.

Remi
Red Extreme schreef:

Dit was jouw reactie toen iemand het lef had om DOOM met CoD te vergelijken;

Nogmaals;
Red Extreme schreef:
dat noemen ze volwassen zijn

Lees je eigen reacties nou nog eens door en probeer eens duidelijk te maken wat hier volwassen aan is?

Door je reacties heb ik heel erg het idee dat je geen enkele kritiek aankan wat DOOM betreft.
Zelf zou ik weleens graag willen horen wat er dan zo goed is aan deze game? Op dit moment lees ik alleen maar onnozele verdedigingen omtrent DOOM.

Remi schreef:

Grappig dat je mij aanspreekt terwijl iemand DOOM vergelijkt met Call of Duty. Ik kan wel kritiek tegenover DOOM verdragen want ik heb zelf kritiek op DOOM en dat op de multiplayer dus ga maar iemand anders verwijten naar het hoofd smijten. Jij noemt het onozele verdedigingen omdat jet het niet met me eens bent en omdat ik het niet eens ben met jullie belachelijke vergelijkingen. Mijn reacties zijn volwassen ja, oei nu ben ik het weeral niet met je eens wat erg ga nou maar huilie doen in een hoekje.