Doom (2016)

PC / PlayStation 4 / Xbox One / Nintendo Switch / Google Stadia

Ontwikkeld door id
Uitgegeven door Bethesda

Doom keert terug vol met meedogenloze demonen, destructieve wapens en snelle, vloeiende motoriek. Het verhaal speelt zich af op Mars, waar de UAC Corporation kunstmatige symbolen ontdekt die demonen de hel uit loodsen. Bestrijd de demonische hordes in de dieptes van de hel in de campagne of concurreer tegen je vrienden in verschillende multiplayermodi. Met de DOOM SnapMap game editor kan je ook zelf content creëren om te spelen.

Gaat mijn verwachting aardig te boven.

Het leek me wel geinig, wilde 'm sowieso altijd al eens checken maar het blijkt zelfs alleraardigst met een uiterst aangename flow en pacing.

Verfrissend hoe het met oldskool elementen in een nieuw jasje in deze tijd nog eens wat anders kan bieden.

Niks geen coversysteem of ironsights, niet eens reloaden, gewoon lekker rechttoe rechtaan hak en zaagwerk.

Moeilijkheid een tandje opgeschroefd, lekker gaan.

Nieuw jasje.

Het eerste deel heeft voor een ware revolutie gezorgd binnen dit genre en meteen ook de standaard gezet voor alle games die daarna volgden.

Dit deel kan gezien worden als een reboot; als anonieme soldaat oftewel Doomguy ontwaak je in een lab en je enige doel is het portaal naar de hel stoppen en ondertussen zo veel mogelijk demonen doden. Hierbij moet je af en toe een hendel omzetten of een bepaald doel volbrengen, terwijl je een weg baant tussen hordes vijanden.

Lekker rechttoe-rechtaan zou je zeggen, maar het kwam geregeld voor dat ik moest zoeken welke richting ik ook alweer moest gaan en het doel wordt niet altijd even duidelijk aangegeven. Ik durf mezelf een ervaren gamer te noemen, maar dit gebeuren is mij te warrig. Bovendien wordt de lay-out van de kaart vaag in beeld gebracht. Pas tegen het einde aan had ik enigszins door hoe dit werkte.

Maar als je eenmaal aan het knallen bent zijn de minpunten zo weer vergeten. De flow waarin dit gebeurd is gewoonweg heerlijk. Zodra de opzwepende score begint, weet je gelijk dat je je schrap moet zetten voor een flinke dosis geweld. Verscheidene maps zijn eigenlijk arena's waar je helemaal los mag gaan. Door terug te gaan naar de basis zijn er geen obstakels waar je als speler rekening mee hoeft te houden. De wapens zijn prima en het simpele upgraden werkt naar behoren, waardoor je je alleen hoeft te richten op het afslachten van demonen, met name glory kills blijven geweldig.

Al met al een vermakelijke reboot die erg soepel loopt, hoewel de doelen voor mij beter in kaart gebracht hadden mogen worden.

Dikke 3,0 sterren.

Vrijdag komt hij uit op de Switch.. ik vind het nog steeds heel apart om deze Doom opnieuw op de Switch te spelen... en ik ben zeer benieuwd hoe dit er uit gaat zien..

pretty good

De single player krijgt een 7 van DOOM Review - GameSpot

Morgen even op halen uit de winkel...

Ik speel hem nu op de Switch en ik vind het een wonder dat allemaal zo soepel speelt, ik heb nog geen haperingen meegemaakt... grafisch is het wat minder (uiteraard) maar kijk je daar door heen dan blijft het echt indrukwekkend..! Wel zitten er wat schoonheids foutjes in, het geluid valt soms weg of je hoort een vreemd storend geluid. De multiplayer speelt ook prima trouwens..
Ik hoop wel dat er nog een patch komt voor de foutjes en misschien nog wat verbeteringen om het beeld nog iets scherper te krijgen. Dan ben ik wel tevreden voor mijn 2de run..

avatar van JacoBaco
Vanavond even proberen in VR.

JacoBaco schreef:
Vanavond even proberen in VR.

vertel je ook even hoe het was misschien is het wel te eng

Banjo schreef:

vertel je ook even hoe het was misschien is het wel te eng

Ik denk niet dat je het eng vindt. Maar oké, ik heb inderdaad VR gespeeld. Het is trouwens niet hetzelfde spel, maar meer een soort stand-alone DLC. 5 uurtjes en je speelt de game uit. €30 en dat vind ik prima. Ik had niet verwacht dat het zou werken, maar het werk. Doom in VR. Het is natuurlijk even wennen aan de besturing want je hebt een gun in je handen die tegelijk ook als controller functioneert. En ik werd helaas na een tijdje toch een beetje misselijk, maar je hersenen moeten even wennen. Ik vond het in elk geval geweldig! Een Baron of Hell die daadwerkelijk naast je staat en 5 koppen groter is dan jij is echt indrukwekkend! Uiteindelijk speelt het toch gewoon lekker en soepel en ben je probleemloos demonen aan het killen! Ja, ik heb genoten!

Je kan overigens op 2 manieren spelen. Manier 1: gewoon zelf lopen. Manier 2: teleporteren. Klinkt vaag, maar in de game voelt het een soort van logisch na een tijdje. Ja, ik vind het allemaal goed werken. Alleen je kan in het begin een beetje misselijk worden.

Ik weet dat het niks voor mij is en ooit gaat worden..
Daarvoor ben ik er (denk ik) psychisch te gevoelig voor.
Als je een super sensitive persoon bent is het niet geschikt...
Wat denk jij JacoBaco heb je na die tijd ook goed kunnen slapen..?

Banjo schreef:
Ik weet dat het niks voor mij is en ooit gaat worden..
Daarvoor ben ik er (denk ik) psychisch te gevoelig voor.
Als je een super sensitive persoon bent is het niet geschikt...
Wat denk jij JacoBaco heb je na die tijd ook goed kunnen slapen..?

Als jij een high sensitive person bent dan kan het wel erg overweldigend zijn ja. Je bent dan een stuk gevoeliger voor allerlei indrukken, prikkels en wellicht merk je tevens meer details en signalen op. Dus ja, erg overweldigend op die manier.

Ik heb goed kunnen slapen, maar ik heb dan ook geen uren achterelkaar gespeeld. Mocht je ooit de kans krijgen om het te proberen, dan is de ervaring het sowieso waard. Maar het daadwerkelijk zelf aanschaffen, daar zou ik inderdaad voorzichtig mee zijn. Niet dat het gevaarlijk is, maar misschien kan je er niet aan wennen. Jammer natuurlijk, maar soms is het niet anders

En helemaal uitgespeeld... op de moeilijkste stand!.
Het einde had iets spectaculairder gemogen maar toch het was een geweldig ervaring..
Op naar de volgende Doom.

avatar van bettafish14
Dit is toch wel een lekkere game waar je niet bij hoeft na te denken en puur even knallen.

op ze tijd geen zin in moeilijke spellen, maar gewoon zin in actie dan is DOOM echt perfect.

Het einde is apart en lijkt erop dat er een vervolg komt? Dat zou ik zeker toejuichen. Of eindigen alle DOOM's op die manier?

bettafish14 schreef:
rop dat er een vervolg komt? Dat zou ik zeker toejuichen.

Populair gerucht: E3 2018.

avatar van The_CrY
Sinner schreef:

Populair gerucht: E3 2018.

Heb gehoord dat ze dan Rage 2 gaan aankondigen. Ik hoop dat je gelijk hebt hoor.

The_CrY schreef:

Ja. Dat was een gigantisch fiasco dat lek. Is intussen ook bevestigd inclusief trailer. Is mij ook goed trouwens want vond de eerste Rage ook prima.

Sinner Rage is kopje onder gegaan door die hele erge lange laadtijden tussen de werelden door. En het liep allemaal niet soepel genoeg voor een open wereld spel, en ik kan je nog wel meer min punten vertellen.. Maar dat doe ik niet hoor...

Ik heb een nieuwe monitor gekocht (LG 34GN850, 1440p ultrawidescreen heaven) en om die te testen heb ik deze game weer eens afgestoft. Doom Eternal trekt mijn pc niet met alle toeters en bellen (ik heb nog een GeForce 970) ik dacht dat Doom wel moest lukken.

En dan valt dus op hoe goed deze game in elkaar zit. Max resolutie, 144hz, alles op ultra en geen enkele hapering, alles loopt supervloeiend. Kon elke developer maar zulke technische hoogstandjes leveren. Het zou een hoop frustratie schelen.

En zelfs met Doom Eternal in het achterhoofd blijft deze game overeind, al mis ik de dash wel een beetje. Lekker demonen knallen blijft heerlijk.