Doom (2016)

PC / PlayStation 4 / Xbox One / Nintendo Switch / Google Stadia

Ontwikkeld door id
Uitgegeven door Bethesda

Doom keert terug vol met meedogenloze demonen, destructieve wapens en snelle, vloeiende motoriek. Het verhaal speelt zich af op Mars, waar de UAC Corporation kunstmatige symbolen ontdekt die demonen de hel uit loodsen. Bestrijd de demonische hordes in de dieptes van de hel in de campagne of concurreer tegen je vrienden in verschillende multiplayermodi. Met de DOOM SnapMap game editor kan je ook zelf content creëren om te spelen.

The_CrY schreef:

Battlefield 1 ook ja? Ik dacht dat Battlefield tegenwoordig zo'n lamme moderne militaristische shooter was.
Er komt dit jaar een Battlefield uit en het gaat over de eerste wereldoorlog daarom heet het Battlefield 1.

avatar van The_CrY
Tot zover bekende informatie. Ik was verbaasd over het statement dat de nieuwe BF het FPS genre belangrijk zou maken, laat staan in één adem genoemd zou worden met Doom en Quake.

Voor 30 euro in steam sale gekocht, puur voor de singleplayer. Had wel trek in Doom (4), mede omdat ik recent nog alle oude Dooms uitgespeeld heb, met uitzondering van Doom 3. Ik weigerde echter 60 euro ervoor te betalen, dus deze korting kwam op het juiste moment.

Net uitgespeeld (Ultra Violence) en heb er van genoten. Had eerlijk gezegd ook niet anders verwacht van de singleplayer. Je kunt zien dat de game met een grote liefde voor de oude reeks is ontwikkeld. Back to it's roots in een modern grafisch jasje. Ook de welbekende demonen uit de oude reeks zijn teruggekeerd, inclusief een aantal eindbazen. Slechts enkele demonen uit het verleden zijn weggelaten. De rest is terug, in een herkenbaar jasje met een fris nieuw design. Slechts één van de demonen lijkt geïnspireerd te zijn door de demonen uit Doom 3. Ook zijn er een aantal nieuwe "gezichten". In tegenstelling tot Doom 3 dit keer wat minder horror, maar des te meer rennen terwijl je hordes aan lelijkerds afknalt. Dit is vooral een adrenaline rush, eentje die vrij verslavend is, maar wat mij betreft vooral fijn is om af en toe een uurtje te spelen. Het is rennen, springen, vluchten, aanvallen, klimmen, knallen, ontwijken, met name in de latere "levels", waarin er gerust een stuk of 30 demonen op je hielen kunnen zitten. En grafisch ziet het er, in ieder geval op de PC, ook behoorlijk fraai uit, en de game draait heerlijk soepel met 60 fps. Je moet hiervoor wel een aardig bakkie hebben, maar de ondertussen 2 á 3 jaar oude PC van mijzelf had er geen problemen mee op vrijwel de hoogste settings.

De multiplayer heb ik sinds de beta niet meer geprobeerd. Ik ga nog een poging doen, maar denk niet dat ik hier veel uren in zal steken. De multiplayer kon, in ieder geval toen, toch de chaotische snelheid van de singleplayer niet bereiken, en dat is jammer, want het lagere tempo past Doom niet zo. Voor een soortgelijke ervaring in de multiplayer als die van de Doom singleplayer, is het toch wachten op Quake Champions, zo lijkt het.

Onleesbare, off-topic en onvriendelijke berichten verwijderd.

avatar van The_CrY
Na een mooie nieuwe game-pc te hebben aangeschaft als eerst maar eens Doom 4 opgezet! Ik zit nu toch in een obsessieve Doom-bui, dus waarom ook niet? De grote vraag die ik had bij het begin was, weet deze game de Doom-naam eer aan te doen? Mijn antwoord daarop is: ja, dat kan het.

Doom 4 verzuipt gelukkig niet te veel in een moeilijk in mekaar gekunsteld verhaaltje, maar geeft je precies wat je wil: actie. Het spel is snel, lomp, en enorm gaaf. Alle wapens uit Doom 2 komen weer terug in een moderne variant (en nog meer!). En dat is het voornamelijk; een moderne versie van oldschool FPS gameplay. De moderne aspecten zijn vooral upgrades, nog meer upgrades, nog veel meer upgrades, en collectibles; geen van welke het spel de nek om draait. Sterker nog, veel van de upgrades maken het spel nog sneller, lomper, en gaver. Daarbij ziet het er ook nog heel strak uit en is de leveldesign heerlijk complex, hoewel wel vrij lineair.

En daar dan de mindere kantjes; geen volle mep. Doom 4 is een arena shooter. Doom is dat nooit geweest en persoonlijk vind ik dat dan ook jammer. De deur valt achter je op slot zonder reden. Pas als iedereen dood is mag je weer verder. Geen speedruns voor dit spel dus. Soms gaan de deuren ook niet meer open, waardoor je dus niet meer naar secrets kan zoeken als je ze eerder gemist hebt.

Ondanks dat speelt Doom 4 toch heerlijk weg en is de combat meer dan bevredigend, hoewel de Mancubus wel erg over-used is. Wat me dan weer wel heel erg aansprak was hoe de boss battles gedaan waren. Stuk voor stuk memorabele gevechten. En wat zijn de demonen toch vet gemaakt. Wel is de game op Ultra-Violence vrij makkelijk uit te spelen en vind ik het onnodig jammer dat je de hoogste niveaus pas mag doen na de game een keer uit te hebben gespeeld. Dat zijn weer van die vage moderne mechanieken die nergens over gaan... maar ja, wat doe je eraan?

Remi
Over de beta was ik erg te spreken en het voelde weer enorm oldschool aan. Ik kon daarom ook niet wachten om de game zo snel mogelijk aan te schaffen.

Het is een gaaf spel! Geen geouwehoer en gewoon lekker fraggen. Het ziet er geweldig uit en speelt lekker weg.
Toch speelde ik game steeds minder. Af en toe, als ik 'even' tijd had om te gamen en even stoom af wilde blazen. Toch ervoor gekozen om de game uit te spelen.
Het is een toffe game, met veel elementen uit de vorige delen met een echt 'oldschool' gevoel. Maar ik zal de game hoogstwaarschijnlijk niet meer gaan spelen, ik heb het wel gezien.

avatar van JacoBaco
Als ik heel eerlijk ben, vind ik een Wolfenstein: The New Order de betere game. Beide 4 sterren, maar Wolfenstein: The New Order (2014) is toch net effe beter.

Wolfenstein: The New Order 8,5/10
Doom (2016) 8/10

Remi
Oh, misschien wel een idee om dat eens te proberen !

avatar van JacoBaco
Gewoon doen! Toen ik eraan begon dacht ik eerst hmm... leuk, niet fantastisch... Maar het wordt toch al snel vrij fantastisch!

avatar van Awake78
Had ik ook met Wolfenstein, eerste uur had ik hem bijna afgezet, daarna echt een geweldig spel!!

JacoBaco schreef:
Gewoon doen! Toen ik eraan begon dacht ik eerst hmm... leuk, niet fantastisch... Maar het wordt toch al snel vrij fantastisch.

Dark Souls 3 is eerst aan de beurt, daarna ga ik Wolfenstein eens proberen. Bedankt voor de tip!

avatar van JacoBaco
Toevallig ben ik 2 dagen geleden begonnen aan Dark Souls 3.. Succes Remi !

... You died.

Wolfenstein: The New Order 8,5/10
Doom (2016) 8/10

Waarom is Wolfenstein: The New Order beter? Zelf vond ik The Old Blood beter dan The New Order.

avatar van Red Extreme
Voor het einde van deze maand kunnen we private matchen maken en komt deathmatch er ook aan, eigenlijk moesten die twee dingen al in de game zitten maar ik ben toch blij dat het er uiteindelijk dan toch gratis in komt.

Red Extreme schreef:

Ik heb nou eenmaal ietsje meer kunnen genieten van The New Oder vanwege de afwisseling qua levels, de missies, aangename personages, interessante gebeurtenissen en het hele thema Tweede Wereldoorlog en Nazi's overhoop schieten staat mij wat meer aan. Ook had ik vaak het idee dat er te veel van platform naar platform gesprongen moet worden.. Ik ben niet zo van het regelmatig moeten springen en dat is bij DOOM net wat te vaak het geval.. Maar kom op, een half puntje verschil maar.

JacoBaco schreef:

Wolfenstein: The New Order is een bangelijke game maar minder old school dan DOOM en die sekscenes in Wolfenstein ik had er niks op tegen maar wtf? Waarom zelfs? De wapens in DOOM gaven mij het gevoel dat ik de vijand serieus had geraakt dat gevoel had ik niet met Wolfenstein, baasgevechten in DOOM waren ook beter, in DOOM heb je meer te doen en duurt de campaign ook langer. Wat Wolfenstein The New Order en The Old blood deed, doet DOOM beter en dat is altijd al zo geweest maar ja ieder zijn mening natuurlijk. Ik hoop trouwens dat er snel een sequel gaat komen op Wolfenstein: The New Order en ik vraag me af wat er met BJ Blazkowicz is gebeurt

Red Extreme schreef:

Ja, dat vraag ik mij ook af. Dood of levend. Maar inderdaad, de boss gevechten zijn beter in DOOM en het is iets meer old school, maar echt old school is natuurlijk niet omhoog/omlaag kunnen kijken zoals in DOOM 1 en 2. Ben het alleen niet met je eens wat betreft: in DOOM heb je meer te doen en duurt de campaign ook langer. Naast heel veel collectibles zoeken is er weinig extra's te doen in DOOM, maar dat geldt ook voor The New Order. En de Campaign in The New Order is ook best lang hoor.

Zie hier.. How long is Wolfenstein: The New Order? - HLTB - howlongtobeat.com

en

How long is Doom (2016)? - HLTB - howlongtobeat.com

Ongeveer hetzelfde dus. Het scheelt nog geen half uur. DOOM is een kwartiertje langer ofzo.

Zie hier.. How long is Wolfenstein: The New Order? - HLTB - howlongtobeat.com

en

How long is Doom (2016)? - HLTB - howlongtobeat.com

Er valt meer te doen in DOOM omdat je multiplayer en snapmap hebt terwijl het bij Wolfenstein alleen singleplayer is.

avatar van JacoBaco
Ja dat is waar.. DOOM heeft multiplayer en dat snapmap... En of mensen het nou leuk vinden of niet.. Als je het zo bekijkt, is er inderdaad meer te doen in DOOM.

avatar van Red Extreme
Deze week komt deathmatch en private matches uit

avatar van Red Extreme
Deathmatch is zonder demon rune en ze hebben ook een playlist gemaakt met
game modes zonder demon rune.

avatar van Red Extreme
DOOM is genomineerd voor vier awards

All the 2016 Game Awards Nominees - GameSpot

Potverdikke wat een heerlijke soundtrack toch. Morgen even in mijn auto draaien, kijken hoe snel ik op het werk ben.

Zo, dit speelt een partijtje lekker zeg. Alles in sprintmodus, tegenstanders knal of sla je finaal aan flarden en je kunt lekker rondspringen. Voelt een beetje zoals Halo, maar dan veel stoerder en gewelddadiger. Dit gaat me heel wat ontspannen uurtjes opleveren.

%%%%%%
De eindbaas valt wat tegen. Verder een zeer fijne game !

rien.dekker schreef:

DOOM was er dan ook voor Halo

Toch maar eens aan Doom begonnen (voor 15 euro opgepikt in PS store) en wat een heerlijke game zeg. Precies wat ik even nodig had, zo tussen al het open wereld geweld in. Al moet ik wel zeggen dat ik niet hoop dat het op Hurt me Plenty nog veel moeilijker wordt dan dat hell level wat ik nu net doorlopen heb. Daar ging ik iets teveel dood; iets waar ik nou ook niet bepaald op zit te wachten bij dit soort games. Maar goed, meteen de moeilijkheidsgraad switchen is ook weer zoiets...

avatar van The_CrY
In beweging blijven, dat is de sleutel

Merkte het ja

Uitgespeeld op Hurt me Plenty uiteindelijk met daarbij een switch naar de makkelijkste moeilijkheidsgraad tijdens 2 van de 3 bazen. Daar had ik gewoon even geen zin in. Bij een Bloodborne / Dark Souls bijt ik me er soms weken in stuk, maar bij zo'n shooter hoeft het voor mij niet zo.

Verder is het een erg toffe single player ervaring geweest, het speelt gewoon heerlijk weg. Al komt de sleur er enigszins in tegen het einde, door de als maar terugkerende patronen, golven vijanden etc.

Prima tussendoortje!