Shenmue III (2019)

PC / PlayStation 4

Ontwikkeld door Ys Net en Neilo
Uitgegeven door Deep Silver

Na de gebeurtenissen in Shenmue II, is Ryo Hazuki eindelijk aanbeland in de Stadsprefectuur Guilin, in het noordoosten van China. Nu hij de hulp van de mysterieuze Ling Shenhua heeft verworven, kan hij eindelijk zijn wraaktocht voortzetten op Lan Di, de moordenaar van zijn vader. Maar dan zal hij eerst door het gebied van de Chiyoumen leider Niao Sun, ook wel bekend als de Feniks, moeten zien te komen.

avatar van Sateck
Shenmue 1 behoort in mijn ogen tot een van de beste spellen ooit gemaakt. Speciaal voor die game van al mijn spaarcentjes een Dreamcast gekocht met het spel. Volgens mij kostte alleen het spel al 200 gulden. Deel 2 heb ik helaas nooit kunnen spelen omdat ik geen Xbox had.

Toch ben ik erg sceptisch over het 3e deel. Sega heeft de laatste jaren maar weinig goeie games uitgegeven. De enige die ik me kan bedenken is Alien: Isolation. Wat dan ook meteen een heel goed spel is!

Ach wel of geen goeie game, ik ga deel 3 sowieso kopen. Hopelijk komt er een HD remaster uit van deel 1 en 2 op de PS4. Dan kan ik eerst even lekker inkomen.

Dit is toch zo kickstarter project ... zijn er uberhaupt games door door kickstarter zijn geholpen echt goed uit de verf zijn gekomen?

...en de HD remaster van deel 1 en 2 zijn aangekondigd. Nog altijd relatief weinig interesse in deel 3 maar de remasters zal ik wellicht een keertje in huis halen, alleen al om te zien waar de hype om gaat / ging. (vooralsnog ben ik nog steeds het meest geinteresseerd in de Yakuza reeks, die als ik het moet geloven toch wel heel erg in dezelfde richting gaat).

Deel 1 en 2 waren destijds erg bijzonder. Tegenwoordig zal het denk ik vooral als traag, omslachtig en onhandig worden ervaren.

Glacius schreef:

Dat is een beetje mijn vrees inderdaad.

Kan alsnog wel leuk zijn als je de wat tragere adventures gewend bent en dat interessant vindt.

Ben van 1979. Dus ja. Ik ben ook de 'tragere' adventures gewend

En inderdaad - kan alsnog interessant en leuk zijn. Alleen merk ik soms ook echt dat bepaalde games qua controls erg gedateerd aanvoelen. Met name de eerdere 3D games. Ik noem maar de Tomb Raider games. Onlangs nog een keertje de allereerste delen proberen te spelen maar dat was dus echt wel een redelijk verschrikkelijke ervaring. Terwijl ik er vroeger dol op was.

Kan ik mij goed voorstellen. Vond de oude Tomb Raiders ook geweldig vroeger (alhoewel er zo nu en dan flinke scheldpartijen en frustratie voorbij kwamen, maar toen pikte ik dat)... nu leg ik het na 5 minuten weg. Voor Tomb Raider kun je Anniversary nog gaan spelen. Niet exact hetzelfde als deel 1, maar desalniettemin een heerlijke game.

Bij Shenmue zijn er helaas geen remakes. En de gameplay van Shenmue was in die tijd al verre van briljant.

avatar van Sateck
Glacius schreef:

Ik ben gisteren begonnen met de remake van het 1e deel, op de Playstation 4. Ik moet eerlijk zeggen: De eerste 15 minuten had ik er een erg slecht gevoel bij. Met name de gameplay. Maar het is gewoon even wennen en accepteren. Na een uur spelen zat ik weer helemaal in de sfeer die ik al bijna 20 jaar niet meer heb gespeeld. Ik kijk alweer uit na mijn volgende speelbeurt.

Wat betreft het 3e deel heb ik er dus ook wel een goed gevoel bij. Nee, de gameplay zal niet zo soepel zijn als bijvoorbeeld Red Dead Redemption 2. Als het maar een ruime voldoende is. Shenmue gaat wat mij betreft om het verhaal en de sfeer.

Ik ga deel 1 uitspelen, daarna deel 2 voor het eerst spelen. Daar ben ik ook zeer benieuwd naar. Op de Dreamcast kon ik toentertijd nooit dat deel vinden in de winkel.

En laat dan het 3e deel maar komen!

Bijzonder veel om te doen de laatste dagen (zowel op internet als youtube), en niet in positieve zin. Blijkbaar wordt het dus een Epic Games exclusive, wat dus wil zeggen dat al de Kickstarter backers die voor Steam als platform hebben gekozen in de kou blijven staan. Er wordt ook helemaal geen gewag gemaakt van bvb een timed exclusive of dergelijks. Bij eerdere games (Phoenix Point als ik het goed heb) was dit dus ook het geval maar daar kregen de Steam backers hun geld netjes teruggestort - maar zelfs een refund wordt blijkbaar in dit geval afgewezen. Een beetje een kwalijke zaak dus. Ben benieuwd hoe het zich ontwikkeld. De hele heisa tussen Steam en Epic Games lijkt toch best wel kwalijke vormen aan te nemen (denk ook aan bvb Metro en Borderlands 3 (die wel een timed exclusive is).

Maar niet netjes is het alleszins - een kickstarter met een belofte opzetten, de game en die-hard fans hier dan ook geld voor laten in het potje werpen en dan zeggen 'tja sorry. Moet je maar van game-platform veranderen'. Zijn dan blijkbaar ook al honderden (als het al niet meer zijn) over.

avatar van Dragonslayer
Sinner schreef:

Daar ben ik dus ook helemaal klaar mee. Ik heb alle EpicGames rommel van m'n pc verwijderd en koop ook niks meer wat exclusive is. Dan speel ik het maar niet of hengel het op een andere manier binnen. Echt jammer dat het inderdaad een kwalijke vorm begint aan te nemen en weet wel zeker dat het alleen maar erger gaat worden.

avatar van FlorisV
Ik wilde vorig jaar maar wat graag de makers van dit spel steunen en heb toen zo snel als ik het kon een preorder gedaan. Helaas bleek het niet zo'n schot in de roos als Valkyria Chronicles 4, die ik toen ook preordered had. Die titel was qua gameplay net zo tijdloos als maar Shenmue 3 kon me niet meer zo bekoren als de vorige delen. Niet alleen door een sleetse formule maar ook door het toevoegen van ronduit vervelende elementen als het geld moeten verdienen en daarmee eten moeten kopen om te kunnen rennen. Hierdoor wordt het reizen een vervelende klus. Verder kreeg ik al heel snel, heel hard mijn poeperd getrapt in gevechten waardoor ik gedwongen werd eindeloos veel martial arts trainingen te volgen, zoveel dat het niet leuk meer was.

Grafisch is het spel best wel mooi en de charme is zeker nog wel hier en daar aanwezig, bijvoorbeeld door het pure van Chinees plattelandsmeisje Ling. Maar voor mij was het niet genoeg.

Degenen die het hele spel wel uitspeelden vonden het vrij teleurstellend dus ik heb me die lijdensweg maar bespaard. Jammer, jammer maar soms moeten we leren loslaten wat we liefhebben. Zo zal er ook vermoedelijk nooit een Valkyrie Profile 3 komen, snif snif.