Hitman (2016)

PC / PlayStation 4 / Xbox One

Ontwikkeld door IO
Uitgegeven door Square Enix

Stap weer in de schoenen van Agent 47. Maak gebruik van de omgeving om onopgemerkt je vijanden uit te schakelen of om te verdwijnen in de schaduw. Schakel je doelwit uit met een welgemikt sniper-schot, vermom je als ober en vergiftig zijn drankje, of blaas de boel op met explosieven. Elk level is een kleine sandbox, waarin je op je eigen manier te werk kan gaan.

avatar van dr channard
Aha toch , het nieuwste telg van mijn favoriete franchise staat op deze site nu.

Ik heb een dubbel gevoel bij deze. Langs de ene kant willen de makers het weer laten voelen als een oude hitman game met sandbox levels waar je kan verkennen en dingen kan ontdekken om je target af te maken.

Anderzijds zit de release van deze game vreemd in elkaar. Wat ze gaan uitbrengen op 8 december is niet de volledige game. De makers claimen wel dat het een game gaat zijn die zijn 60 euro waard is maar ter loop van 2016 komen er nieuwe locaties, nieuwe updates, nieuwe missies en challenges voor (zoals bv een one hit only, of een assassin uitvoeren binnen een bepaalde tijd). Deze zijn allemaal gratis downloadbaar doorheen 2016. Square enix neemt deze aanpak omdat ze via de updates bepaalde zaken kunnen invoeren terwijl er wordt gekeken en geluisterd naar wat wij , the community, willen waardoor het een soort World of Assasssination wordt waar er naar elkaar wordt geluisterd en ook met elkaar wordt geconcurreerd (Bv, ik heb zoveel tijd nodig gehad om Target X uit te schakelen).

Het is enkel een downloadbare release en eind 2016 , met alle updates inbegrepen, komt er een fysieke release van de game die de grootste Hitman experience ooit moet voorstellen. Maar dat laatste is niet moeilijk aangezien Absolution niet echt gebruik heeft gemaakt van het sandbox gegeven.

Heel vreemd in mijn ogen.

Mwa zolang de updates gratis zijn waarom niet? Ik vind een dynamisch game wel iets van deze tijd. De houdbaarheidsdatum is daarnaast ook een stuk langer, maar of dat het idee erachter is?? Het kan ook een truc zijn om de game die nog niet volledige is te financieren uit eerdere verkoop. Dus je zou ook in den beginnen veel repetitieve gameplay kunnen krijgen.

Ik moet eerlijk zeggen na deel 2 heeft de game mij niet meer zo kunnen boeien. Hoewel Contracts ook wel nog wel te doen was.

avatar van dr channard
Het is dat gegeven natuurlijk, stel dat de game niet zo goed verkoopt gaan de makers dan verder doen met de updates of niet. Waarschijnlijk wel maar het kan natuurlijk ook altijd fout of anders lopen. Het blijft allemaal nog iets vaag

Ziet er top uit, alleen het verdienmodel van deze game is ietwat raar; een halve game uitbrengen met maar zeven missies en dat in de loop van het jaar aanvullen...

avatar van dr channard
Zijn het er zeven? Damn dat is verdomd weinig.

Uitgesteld tot maart 2016.

avatar van dr channard
Niet slecht, kan ik in alle rust Fallout spelen

avatar van Realistic Gamer
Ik heb nog nooit een game van de Hitman franchise gehad, maar ik denk dat het toch wel iets voor mij is. Ik heb pas geleden even Hitman Absolution gespeeld bij mijn neef en was eigenlijk wel overtuigd om die game ook ooit nog eens te gaan halen. Het heeft dan ook heel klein beetje weg van mijn favorieten game Max Payne 3. Het was best een realistische game met een redelijke verhaallijn met mooie levels waar ik een grote voorstander voor ben. Niet dat er ineens een monster uit het niets om de hoek staat te wachten (op TLOU na dan, want die had dan nog wel een sterk en mooi verhaal dat best realistisch overkwam)

Ik waag het erop en zal deze game voor de PS4 gaan halen. Dat de game is uitgesteld naar maart (als ik dat goed heb) vind ik dat niet zo erg omdat Uncharted 4 de game is waar ik een PS4 voor gaat halen en die zal ook rond maart/april uitkomen.

Op zich niets aan te merken op deze nieuwe opzet. Maar vraag me wel af of ik wel zin heb om het allemaal bij te houden, zoals zij het me dan voorschotelen. Ben toch iemand die dingen liever op z'n eigen tempo doet.

Maar ach, kijk het maar even aan en wellicht. Stiekem toch wel vermakelijke games en de vorige vond ik ook wel slick.

avatar van dr channard
Eens De locaties zien er wel interessant uit maar ik hoop dat de mensen daar de moedertaal gaan spreken en niet Engels. Dus eigenlijk zoals in Hitman 2,3 en 4. Maar dat zal waarschijnlijk niet zo zijn.

avatar van dr channard
Ik heb de beta gespeeld en vond die heel vermakelijk. De hitman feeling is er zeker wel en het hoewel instinct terug is, is het lineaire in absolution helemaal weg. Je hebt je target in een omgeving en je kiest hoe je hem of haar wilt omleggen. Ben benieuwd naar deze game.

Zodra er een complete box is met alle levels ga ik wel overwegen dit te spelen. Vind deze nieuwe manier van games distribueren helemaal niks. Puur als game lijkt me dit wel erg gaaf, back to the roots.

avatar van Thomas83
Dit kan wel weer eens goed worden. De recent uitgebrachte filmpjes zien er erg goed uit. Met de episodeformule heb ik niet zo'n problemen zolang de prijs ernaar is. Vind het juist ook best wel passen bij het spel.

avatar van dr channard
Mooie game, soms wat haperingen als de game laadt en wat performance issues maar het eerste level is lekker groot, interactief en levendig. Het nostalgische gevoel is geweldig groot.

MikeMannuh
Ondanks dat ik in principe niets tegen heb op de manier waarop deze game wordt uitgebracht, maar ik wel de motieven van Square Enix naar aanleiding van een aflevering van The Jimquisition van Jim Sterling (hier) erg triest vind, moet ik toch zeggen dat ik mij uitzonderlijk vermaakt heb met het 'eerste deel' van deze game.

De intro missies zijn leuk genoeg om een aantal keer te proberen en leren ze je op een leuke manier de basis gameplay. De 'echte' missie in Parijs zit echter boordevol manieren om de twee targets te vermoorden en ik heb de twee personen met zeer veel lol zeker een stuk of 15 keer omgelegd. Van verkleden als male model, tot explosies, tot het ene target van een balkon twee verdiepingen naar beneden donderen terwijl ze land op je tweede target, vergiftigen of 'ongelukjes' creeeren... noem het maar op. Je kunt het zo gek niet bedenken. Ik ben toch zeker een uur of 10 zoet geweest met dit eerste deel. Zeer vermakelijk, ziet er mooi uit en loopt soepel.

Het enige nadeel zijn de laadtijden op console. Ik heb onlangs een externe SSD gehaald en aangesloten via USB 3.0 wat mijn laadtijden ontzettend heeft verlaagd, maar NOG moet ik 35 seconden wachten op een load of reload van het level in Parijs. Ik heb gelezen dat mensen met de gewone interne HDD zelfs 90 seconden moeten wachten! Dat is gewoon echt niet normaal te lang. Dat moet echt korter. Dit is ook voor mij de reden dat er een half punt vanaf gaat. Verder is dit denk ik de meest vermakelijke Hitman game die ik in lange lange tijd heb gespeeld.

Wacht wel tot alles uit is. Ben niet zo dol op dit soort episode/delen releases.

Zijn er verkoopcijfers / downloadcijfers (legaal dan he) bekend? Ben wel benieuwd of deze nieuwe manier van verkopen nou gewild is. Ik hoop dat episode 1 het vreselijk doet en dat andere gameontwikkelaars deze bullshit weer snel laten varen en gewoon een compleet, goed werkend eindproduct uit gaan brengen.

Ik hoop hetzelfde, en dat ie vervolgens goed verkoopt als full package.

avatar van dr channard
En episode 2 is misschien wel een van de beste Hitman levels in heel de franchise. Nog maar een uurtje gespeeld dus moet de level nog wat meer uitkammen.

Wat is deze game eigenlijk weinig gespeeld (4 stemmen op GM), hoe komt dat? Puur door de episode downloads? De volledige game verschijnt 31 januari, benieuwd of ze er een fullpriced bedrag voor durven vragen. Wil dit wel graag spelen, trailers van de losse missies zagen er echt gaaf uit, maar ik weinig mee te doen aan deze nieuwe manier van games distribueren.

avatar van dr channard
Ik vind het iets hebben. Was er in het begin ook compleet tegen, maar door de episodische manier van uitbrengen heb ik wel 80 uur besteed aan deze game tegenover de 20 uur in Absolution.

Heel tevreden trouwens. Het heeft zijn fouten (A.I. problemen, iedereen spreekt Engels), maar de franchise is verre van perfect geweest, verhaal is niet zo goed maar alweer is dit ook niet de hoofdreden waarom je deze game speelt. Het is gewoon een zeer vermakelijke , amusante game met grote levels en heel veel opportuniteiten om je targets om te leggen. Je hebt in totaal 2 trainingsmissies, 6 grote levels en 2 bonuslevels (de derde is onderweg) in dezelfde omgeving maar op een ander tijdstip , andere targets en iets kleiner.

Voor de briefcase fans (waaronder ikzelf) : er is er dus geen ... grote fout van de makers...

Verder ...

- Geen mislukt checkpoint systeem zoals in Absolution maar manual saves
- Grote levels die NIET zijn onderverdeeld in verschillende secties zoals het voorgaande deel
- Je kan gewoon weer een kostuum aan en min of meer vrij rondwandelen. Agent 47 moet zijn gezicht niet verbergen als iemand met hetzelfde kostuum hem tegenkomt. Er zijn wel personen (zoals de chef kok of bodyguards) die je herkennen als jij een kostuum aandoet van een keukenhulpje. Ik vind dit een goed idee.
- Geen vreemd puntensysteem meer (-200 voor een kill, + 200 voor het opbergen van het lijk bv)
- Een kaartje (helaas niet meer zo memorabel als Silent Assassin-Contracts-Blood Money)
- Minder lineair
- Elusive targets is een leuk idee

Minpuntjes die ik dan weer wel beter vond in Absolution

- Minder bloed en bevredigende kills met voorwerpen als hakmes, bijl etc...
- Altijd online
- Contracts mode is zo basic t.o.v Absolution
- Verhaal was toch net dat tikkeltje persoonlijker en beter in Absolution
- Ik vond Absolution qua productie veel beter. Deze Hitman heeft meer schoonheidsfoutjes en bugs.

avatar van dr channard
Ik vind ook wel dat Square Enix enorm zijn best doet om wat content te blijven geven voor deze game. Er moet nog een bonusmissie uitkomen (landslide) en dinsdag toveren ze een van de grote levels om in een kerstlevel. Ben benieuwd

Ik keek hier al naar uit sinds vorig jaar de eerste missie te downloaden viel. Maar ik ben eigenwijs, hou niet van die download only zooi en heb netjes gewacht tot er een paar weken geleden een versie op disc te verkrijgen was met alle missies en extra's. Volgens mij heb ik alle Hitman games gespeeld, volgens mijn Gamesmeter gegevens schijnbaar Blood Money niet. Apart, maar goed. De vorige Hitman game, Absolution, was best vermakelijk, maar kende ook zat minpunten. De levels waren niet overdreven groot, je kreeg de oplossingen wel iets te makkelijk voor je neus en je werd te snel herkend. Blij dat ze in deze nieuwe Hitman alle problemen van de voorganger voor mij weggewerkt hebben.

De levels zijn namelijk gigantisch, de mogelijkheden ongelimiteerd en het identiteitje stelen van je slachtoffers werkt hier veel beter. Het geeft nog altijd wel een kick om vrij door levels rond te lopen en je ding te doen en slechts bepaalde mensen kunnen je herkennen, netjes aangegeven met een witte stip, zodat je ze kan proberen te ontlopen of naar een passender vermomming kan zoeken. De mogelijkheden zijn zoals gezegd dus enorm uitgebreid. Je kan tips van de game krijgen, je kan ook zelf gewoon gaan speuren. Ik heb al heel wat creatieve kills gemaakt, maar net op Youtube zag ik video's met tig andere opties, waarvan ik er hoop niet eens heb opgemerkt. Zo heb ik alweer zin om bepaalde levels opnieuw te spelen en andere dingen te doen. Het is wel erg bevredigend om je slachtoffers op vrij brute of grappige manieren om te leggen. Al heb ik er ook een stel gewoon vergiftigd of in het hoofd geknald. Je moet vooral opletten wat ze doen en welke patronen hun route hebben. En mensen afluisteren om tips te verkrijgen uiteraard. Dit alles doe je in vrij gaaf ontworpen omgevingen, die ik hieronder kort benoem.

1. Paris
De eerste missie speel je in een groot kasteel, waar een modeshow is. Veel details, veel aanwezige mensen, dus je moet alles goed timen, want je wordt snel betrapt. Leuk level, maar vergeleken met latere levels nog redelijk klein en simpel. 3/5

Sapienza
Schitterend Italiaans level in de zon, met gezellige straatjes en huisjes in een dorp en later een ondergrondse grot waar je actief bent. Erg tof en legio mogelijkheden om je klus te klaren. 4/5

Marrakech
Net als in het vorige level loop je vrij door een stad, maar deze stad vond ik iets minder pakkend. Beetje krap en ook wat minder keuzemogelijkheden voor mijn gevoel. Wel een enorm spannend slot in de parkeergarage. 3/5

Bangkok
Je moet je moorden uitvoeren in een groot hotel aan het water. Sfeervol en behoorlijk groot. Toch vond ik het allemaal niet heel uniek, al heb je wel een paar hele leuke manieren om te moorden. 3/5

Colorado
Een level dat er doordat je slechts op een terroristentrainingskamp aanwezig bent met een grauwe lucht vrij saai lijkt, maar die uiteindelijk zeer uitgebreid blijkt. Liefst 4 targets en echt heel veel mogelijkheden om los te gaan. Denk aan trainingssabotage, zoals bij het inbeuken op een limousine en het opblazen van je doel met nitroglycerine. Goed mee vermaakt. 4/5

Hokkaido
Deze vond ik het leukste, je aanwezigheid in een kuur/chirurgieoord in de bergen van Japan. In typische Japanse stijl speur je en voer je later hele brute kills uit. De sabotage van een operatie waardoor je slachtoffer lek wordt geprikt is wel 1 van de bruutste kills uit deze game. 4,5/5

Een game met heel veel herspeelbaarheidswaarde. Ik ga ook zeker nog eens proberen op een andere wijze mijn targets te vermoorden.

avatar van JacoBaco
Nog nooit een Hitman game gespeeld! Hitman is een populaire franchise en de games scoren over het algemeen goed, dus ik geef het een kans!

Gekocht in de PS4 store voor wat mij betreft een prima prijsje. €30. Ik zit inmiddels in Parijs en tot nu toe erg leuk, want ik heb de missie inmiddels al 5x herspeeld om het anders te doen. Leuk dat de game dit ook aanmoedigd d.m.v. challenges en opportunities. En stel dat je alle throphies wil hebben (wat er overigens per missie niet veel zijn) dan is het nog eens extra motiverend. En fijn dat Agent 47 vrij snel het loodje legt wanneer het vuur op je wordt geopend. De game is op momenten wel een beetje buggy, maar dat is een kleinigheidje.

Was eigenlijk van plan Horizon: Zero Dawn te gaan spelen, maar dat stel ik nog even uit. Voorlopig lekker sneaken.

nuf
Her en der hoor ik dat er geen seizoen 2 komt.... weet iemand meer?

nuf schreef:
Her en der hoor ik dat er geen seizoen 2 komt.... weet iemand meer?

Dat staat momenteel nog steeds in de sterren geschreven. De goodwill lijkt er echter wel te zijn om IO samen met de rechten op Hitman te verkopen zodat er alsnog een seizoen 2 komt.

Square Enix willing to give up Hitman rights to ensure series future.

avatar van Sateck
Inmiddels is het 2e deel aangekondigd.

Warner Bros. kondigt Hitman 2 aan | Nieuws | Gamer.nl