Tokyo Mirage Sessions #FE (2015)

Alternatieve titels: Genei Ibun Roku #FE | Tokyo Mirage Sessions #FE Encore

Nintendo Wii U / Nintendo Switch

Ontwikkeld door Atlus en Intelligent Systems

In het hedendaagse Tokio komen jonge mensen samen voor een episch avontuur met helden uit een andere wereld. De jonge helden strijden als Mirage Masters en dromen er tegelijkertijd van om door te breken als artiesten. In het dagelijks leven werken ze aan hun dans- en zangkwaliteiten in de entertainmentsector. Ze moeten het niet alleen opnemen tegen de Mirages, maar ook de concurrentie achter zich laten in de showbizz en heuse popsterren worden.

• vanaf 17 januari 2020 te koop voor de Nintendo Switch

Ziet er knotsvaag uit. Maar lijkt me wel wat. Ben wel van het cultuur snuiven.

Heeft zich in Japan bar-slecht verkocht, en dat terwijl spellen in zowel de SMT alsook FE-reeksen in het algemeen zeer goed verkopen. Misschien dat het spel zelf gewoon slecht is...? Ik hoop natuurlijk van niet.

Afwachten maar. Aan de andere kant kan je ook gewoon zeggen dat zowat alles op de WiiU ondermaats heeft verkocht dat niet Splatoon is of Mario in de titel heeft. Ik ben nog steeds benieuwd in ieder geval en weet wel zeker dat ik hem op release in huis haal.

Ja, dat is misschien zo, maar de absolute nummers (volgens vgchartz) zijn echt slecht, zelfs vergeleken bij andere spellen buiten de top 10. SMTxFE heeft zich een 40.000 keer verkocht in Japan, terwijl bijvoorbeeld Mario Tennis Ultra Smash zich 100.000 keer heeft verkocht. Zelfs Wonderful 101 komt aan 80.000 exemplaren, weliswaar over een veel langere periode.

Maar je hebt gelijk, dit soort vergelijkingen willen niet per-se iets zeggen over kwaliteit.

avatar van Princess Piranha
Oh wauw, als het ergens goed zou verkopen, dan had ik gedacht dat het in Japan zou zijn!

Had de cijfers zelf nog niet nagekeken maar 40 000 dat is inderdaad 2x niets. Geen idee waar dat aan ligt. Kan zijn dat de 'serieuze' gamer de WiiU inderdaad begraven heeft (dus ook de mensen voor wie een dergelijk strategy game interessant zou kunnen zijn) en het daarom voor geen meter verkocht heeft. Who knows.

Ik probeer de hoop er in ieder geval in te houden. En ach, meestal doen de Fire Emblem's het bij mij wel goed (hoewel ik de handheld versies superieur vind aan de console versies. Ik vond de GC en WII games eerder aan de matige kant vanwege het feit dat de onderlinge relaties e.d tussen de karakters niet aanwezig waren - dat vormt voor mij toch altijd een groot deel van de charme. Meerdere keren erdoor gaan met diverse 'koppeltjes' om zo hun relaties en verhaaltjes aan de weet te komen).

avatar van Princess Piranha
Grappig dat je het zegt, ik vind de GC en Wii games juist leuker! Vooral vanwege het feit hoe de personages en het verhaal uitgeschreven zijn. Iedereen krijgt een stuk meer karakter en wordt meer uitgediept, zelfs zonder de diepe support conversations. De subtielere hints die je in het verhaal krijgt en bij de support hebben voor mij meer charme, zodat je zelf veel kan door fantaseren. Zelf kreeg ik niet het idee dat ik niet genoeg over de meeste personages te weten kwam. Maar ik moet ook eerlijk zeggen dat ik vaak zo lang doe over één Fire Emblem game-uitspeel-sessie, dat ik de games bijna nooit voor een tweede keer uitspeel. Dus dan is niet alles te hoeven unlocken ook best prettig Doe je dat wel, dan is er bij FE9 en 10 inderdaad minder te halen helaas.

Ik sla deze game juist over, omdat ik niet echt denk dat het zoals een Fire Emblem game zou zijn en het kijken van de trailers word ik ook niet echt warm van. Hele andere setting en heel erg Japan highschool (wat soms wel leuk kan zijn uiteraard!) Misschien verkoopt het niet zo goed omdat het zowel voor de Shin Megami Tensei als de Fire Emblem fanbase niet de juiste raakvlakken heeft? Persona misschien al iets meer ipv SMT.

avatar van horizon
Het spel schijnt gewoon matig te zijn. De mix tussen de twee franchises lijkt niet te werken.

Princess Piranha schreef:
Grappig dat je het zegt.

Ja inderdaad. Vond ik ook toen ik jou stukje las. Blijkbaar halen we dus toch twee heel verschillende zaken uit dezelfde games. Net dat unlocken van de support conversations zijn voor mij dus wel de reden dat ik de GBA/3DS games liever en vaker speel. Hoewel ik wel de onderliggende reden heel erg goed snap - het is behoorlijk tijdrovend inderdaad. Heb in Awakening nu ongeveer een 120 uur zitten en vroeg of laat haal ik het absoluut weer onder het stof vandaan.

Terug naar deze, volgens wiki heeft Famistsu het spel 34 op 40 gegeven, wat toch niet slecht is. Ik geloof dat, zoals jullie al hebben aangehaald, het spel vermoedelijk een rare combinatie is van verschillende elementen die bij de meeste fans van de normale franchises niet goed aankomen. Een van de kritieken was blijkbaar dat er iets te weinig FE inzit...

Als ik zo de Japanse gameplay filmpjes bekijk lijkt het inderdaad wat meer weg te hebben van Persona dan van een Fire Emblem titel. Maar goed, een kans zal ik het alleszins geven.

kiriyama
Is deze al ergens te bestellen? Kijk hier nog altijd erg naar uit.

kiriyama, voorbestellen, ja. Bijvoorbeeld bij nedgames. Grappig is dat daar "Shin Megami Tensei x FE" (de eerste naam voor dit spel voor de aankondiging) te pre-orderen is voor 45EUR, terwijl "Tokyo Mirage Sessions #FE" 55EUR kost. Hetzelfde spel...

kiriyama
Top. Wacht nog even om te kijken of ze hem eerdaags ook bij Bol.com als pre-order hebben, anders bestel ik hem daar.

en deze is binnen, nu nog beslissen of ik met Witcher or met deze begin...

Witcher. Maar je mag deze wel alvast een uurtje proberen.

horizon schreef:

Tokyo Mirage Sessions #FE Review - GameSpot

Het lijkt toch anders te zijn..

avatar van horizon
banjo schreef:

Tokyo Mirage Sessions #FE Review - GameSpot

Het lijkt toch anders te zijn..

Inderdaad. Reviews zijn toch wel erg positief.

Verkopen in Japan waren echter slecht.

Sinner schreef:
Witcher. Maar je mag deze wel alvast een uurtje proberen.

Grovonion schreef:
Ja, denk het ook, mijn gaming-tijd is zoo krap, aargh.

Verander van baan - begin je eigen online store/site. We hebben een wederzijdse kameraad die al dik drie jaar vrije tijd hieraan te danken heeft!

Grovonion schreef:

Ja, denk het ook, mijn gaming-tijd is zoo krap, aargh.

Een dikke tip heb je te weinig tijd voor spellen te spelen?
Zet gewoon een nacht door met Koffie en andere nachtbraak middelen
Ik doe dat heel soms, en dan ga ik een uur of 7 In de morgen pas op bed..

avatar van Marcellussss
Benieuwd wat jouw huisarts daarvan vind.

Die weet er waarschijnlijk niks van af. Zoals het hoort.

Ik denk ook niet dat dit echt helpt om meer tijd te winnen, als je namelijk dan 's morgens toch naar bed gaat verlies je je tijd daar weer. Nul-operatie...behalve dat je je geradbraakt voelt, nee ik zoek wel een uurtje hier of daar 's avonds, dat gaat dan wel ook een beetje aan mijn slaap-tijd knagen (baby heeft een interne wekker om 5:30~6:00) maar is nog doenbaar

Ja fit voel je je dan niet nee...
Maar dan heb ik nog iets achter de hand om weer lekker rustig te worden haha!
Het hele gamen dat is eigenlijk ook maar een aparte hobby..
De hele tijd naar je scherm staren..
Maar aan de andere kant is het wel, het hoogste vermaak wat je op je scherm kan doen!
En gewoon lekker thuis..

En deze Rpg wil ook proberen!

kiriyama
Heb er nu een paar uurtjes opzitten. Eerste indruk is erg positief. Eigenlijk is dit gewoon een minder uitgebreide Persona game. De dungeons, designs en gameplaymechanics lijken zo overgeheveld uit P3 of P4. Enkel lijken de niet dungeon secties een stuk korter en simpeler te zijn dan in die games. Voor Fire Emblem fans lijkt er bijzonder weinig in te zitten, enkel een paar personages die als Persona dienen.

Heerlijk opwarmertje voor P5 die hopelijk volgend jaar ook in Europa beschikbaar zal zijn. Grote aanrader voor RPG fans.

kiriyama, klinkt goed!
Ik heb gehoord dat skills en equipment erg FE-achtig zouden zijn (of heb ik dat gewoon uit de Gamespot link hierboven?). Enfin, ik ben geen FE fan dus dat zal me niet storen.

Persona op het grote scherm lijkt me sowieso wel leuk! Ik heb zelf alleen P4G gespeeld, en heb P3, P2 en P1 in hun PSP-versies in de wachtrij.

kiriyama
De equipment die je krijgt als je je Performa/Persona krijgt lijkt inderdaad erg op armor uit FE. Skills zijn toch vooral bekende Persona skills.

Maar dit spel schijnt ook erg heel erg apart te zijn..
Het zal wel heel erg Japans zijn met een bizarre sfeer?

kiriyama
Absoluut. Beetje zoals Persona dus. Al gaat dit spel verder door de hele idol scene als uitgangspunt te nemen. Daar moet je wel tegen kunnen. Ik vind het vooral grappig.