Project Zero: Maiden of Black Water (2014)

Alternatieve titels: Fatal Frame: Maiden of Black Water | Zero: Nuregarasu no Miko

Nintendo Wii U
Adventure / Action

Ontwikkeld door Koei Tecmo

Verken bedompte, duistere locaties, drijf boosaardige entiteiten uit met een geheimzinnige camera, en laat je meevoeren in een mysterie dat deze wereld en het hiernamaals in zijn ijskoude greep heeft. Kruip in de huid van drie verschillende personages, elk met een eigen verhaallijn, om daarmee de vervloekte toeristenbestemming Mount Hikami te verkennen. De Wii U GamePad wordt gebruikt als camera om de omgeving te verkennen en om bovennatuurlijke entiteiten waar te nemen. Tijdens kortstondige uitbarstingen vol zenuwslopende actie moet je er echter ook kwade geesten mee van het lijf houden.

avatar van horizon
Stiekem erg benieuwd naar deze titel. Handig dat er een speelbare demo beschikbaar komt.

horizon schreef:

Een demo...
oke tof! maar het is ook wel nodig bij zo'n 'vreemd' Japans spel..
als je dit nog een beetje wil verkopen.

avatar van horizon
Verhaal schijnt echt goed te zijn.

Betwijfel uberhaupt of dit echt een hit gaat worden. De serie heeft wel een fanbase maar of die nou zo groot is? Laat staan dat die fans ook nog eens een WiiU hebben? Ik vind het overigens een gemiste kans dat ze bvb niet zoals bij Bayonetta het vorige deel (de vierde dus) hebben vertaald en toegevoegd. Die is hier nooit verschenen en het zou een geweldige geste zijn.

Ach. Ik heb hem in ieder geval op pre-order. Lijkt me leuk - serie is top en zo wordt er ook nog eens echt gebruik gemaakt van de WiiU Gamepad.

Sinner schreef:

Een system seller zal het niet worden.

Tijdens het kijken van de Nederlandse trailer kreeg ik een nostalgisch gevoel, dit is echt een game zoals ze ze niet meer maken.

De game komt op een ongelukkige datum uit, maar ii ga de game zeker ooit een keer kopen.

Lag vanmorgen in de bus - eigenlijk maar een uurtje mee gespeeld vanmiddag (vanwege dat ik nog met Batman Arkham Origins bezig was) maar het voelt (en ziet) er inderdaad best wel oudbollig uit. Niet dat dit meteen wil zeggen dat het slecht is, maar in eerste instantie vond ik alles nogal 'lui' overkomen - had je me verteld dat dit deel 2 of 3 was had ik je meteen gelooft. Grafisch ziet het er toch echt wel heel erg achterhaald uit bijvoorbeeld en ook de besturing is echt 'ouderwets'.

Maar goed - ergens ben ik net daar weer blij om. Project Zero blijft trouw aan zijn roots en dat merk je gewoon heel erg duidelijk. Het is tot nog toe erg sfeervol en voor de verandering (JA HOOR!) wordt er ook nog eens gebruik gemaakt van de WiiU Gamepad. Vind het richten in ieder geval een heel stuk intuitiever aanvoelen op deze manier dan met een gewone controller (overigens kan je ook gewoon op die manier spelen...). Overigens geeft het ding ook nog eens de map weer als je erop tikt. Lekker handig.

Voorlopig ben ik dus best tevreden over wat ik gezien heb. Niets vernieuwends, en ook niets waar ik een gat van in de lucht spring (..in tegenstelling tot wat ik bvb binnen een kleine twee weken met Fallout 4 wel zal doen) maar stiekem toch tevreden dat het ook echt aanvoelt als een Project Zero spel en alles min of meer bij het oude lijkt te zijn gebleven.

avatar van All Seeing Fish
Ik twijfel om deze game te halen, maar lees overal over een slechte besturing en de eentonigheid van de game!

All Seeing Fish schreef:

Heb hem zelf niet meer opgepikt, ligt nog steeds op de 'to-do' pile. Meer vanwege het feit dat ik niet zo'n interesse had de laatste tijd om dergelijke survival horror games te spelen. Als je twijfelt zou ik misschien skippen en voor iets anders gaan - Project Zero blijft een niche game voor liefhebbers van dergelijke games. Ik kan met de matige controls en de eentonigheid leven (zoals ik dat ook had met eerdere delen en soortgelijke games) vanwege dat feit. Heb je niets met de eerdere games e.d dan zou ik mijn vingers hier niet aan branden (zeker niet voor de volle prijs!). Maar eh...als ik me niet vergis was er een demo in de store? Of was dat tijdelijk? Anders die maar even proberen?

avatar van All Seeing Fish
Ik heb de game niet gekocht, misschien een keer vanuit de budgetbak.

avatar van horizon
Heb zelf de demo gespeeld. En was dus echt freaked... Waarom? Omdat Hisoka opeens achter me stond terwijl ik dat niet had verwacht. Lol. Nog geen spook gezien op dat moment.

Spel is erg mooi gemaakt. En heb vanwege nieuwsgierigheid stukken van het spel op YouTube gekeken. Voor liefhebbers van horror games dikke aanrader. Gamepad gebruik is natuurlijk top.